AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 Som overskriften sier så har jeg faktisk ikke råd til å spare penger til barnet vårt. Jeg ble uplanlagt gravid og er blitt ufør. De pengene hun får i gaver av familie, dåp osv bruker vi til å kjøpe inn ting som hun trenger. Klær, utstyr osv... Mannen har heller ikke super god økonomi og har en gammel spillegjeld han prøver å bli kvitt. Vi ferierer på hytta til bestemoren min i ferier og gir masse kjærlighet. Ser folk her inne som sparer tusenvis av kroner hver måned. Det får meg til å føle meg som en dårlig mor, men igjen tenker jeg at det er jo ikke det viktigste. Det viktigste er at hun får en trygg, god, stabil og kjærlig oppvekst, med to foreldre som elsker henne betingelsesløst. skal sies at vi har en bufferkonto på 50.000 kr. Men føler ikke at vi kan ta fra denne, da vi gjerne ønsker å ha stabilitet i tilfelle noe uforutsett skulle skjedd... hva tenker dere? er vi dårlige foreldre? Anonymkode: 2f46d...1f5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Tar du gaver fra barnet ditt fremfor å sprette bufferkontoen? Gaver til barnet er gaver til barnet. Jeg synes ikke disse skal brukes på drift.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 Mine foreldre hadde høye inntekter begge to men de sparte ikke en krone til meg. Har aldri fått noe som helst fra de, de synes man skal tjene sine egne penger. Har klart meg bra og betalt alt av leilighet, førerkort, utdanning osv. selv. Det er ikke katastrofe dersom dere ikke har råd å spare til barna mener jeg. Finnes foreldre som har råd å spare til barna men om som ikke gjør det likevel. Anonymkode: e20f9...394 12
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 Hæ?? Foreldrene mine har aldri spart noe som helst til meg, selv om de alltid har hatt alminnelig god råd. Anonymkode: 82021...fa4 20
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, Blondie65 skrev: Tar du gaver fra barnet ditt fremfor å sprette bufferkontoen? Gaver til barnet er gaver til barnet. Jeg synes ikke disse skal brukes på drift. Blir feil å si tar, for jeg kjøper jo ting hun vil ha og trenger. Hvis jeg spretter penger fra bufferkontoen så har jeg ingen stabilitet å gi dersom noe skulle skje. Skal sies at disse pengene på bufferkontoen ble til før hun ble lagd og født. Anonymkode: 2f46d...1f5 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hæ?? Foreldrene mine har aldri spart noe som helst til meg, selv om de alltid har hatt alminnelig god råd. Anonymkode: 82021...fa4 Når jeg tenker meg om så har ikke mine foreldre heller gjort det... jeg har alltid jobbet hardt for mine egne penger. Fikk litt ukelønn innimellom, men de hadde helt grei inntekt. Anonymkode: 2f46d...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre hadde høye inntekter begge to men de sparte ikke en krone til meg. Har aldri fått noe som helst fra de, de synes man skal tjene sine egne penger. Har klart meg bra og betalt alt av leilighet, førerkort, utdanning osv. selv. Det er ikke katastrofe dersom dere ikke har råd å spare til barna mener jeg. Finnes foreldre som har råd å spare til barna men om som ikke gjør det likevel. Anonymkode: e20f9...394 Sant nok. Enig i det du skriver også! Kanskje jeg ikke er så ille likevel. -TS Anonymkode: 2f46d...1f5 3
Meadow Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 Mine foreldre sparte ikke til meg heller. Da jeg var liten og ikke visste hva penger var ble gavepenger brukt på klær og utstyr, da jeg ble litt større fikk jeg de selv så jeg kunne spare til noe jeg ønsket meg. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 Vi hadde ok råd hjemme, jeg fikk ikke noe spesielt extra, men begynte å jobbe på gårder som 14åring. Ble oppmunteet til å spare en del av pengene jeg tjente. Fikk penger til komfen, men da hadde jeg alt lært å spare så jobba og sparte videre. Kjøpte meg bil selv og tok lappen selv. Når jeg kjøper leilighet en gang, blir det også selv. Klarte meg helt fint jeg. Anonymkode: 537e6...4b3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #10 Skrevet 8. august 2017 Mine foreldre sparte heller ikke til meg, men de hadde ikke veldig god lønn heller. Mor hjemmeværende i ca 9 år, far jobbet på fabrikk. De lærte meg aldri å spare men tok opp lån for å gi til oss..Tror det handlet mer om dårlig sans for økonomi. Anonymkode: 94d64...46e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #11 Skrevet 8. august 2017 Barnet kan vel spare selv! Anonymkode: bc68d...790 2
Tillion Skrevet 8. august 2017 #12 Skrevet 8. august 2017 Det går bra. Ingen som sørger over oppveksten sin fordi foreldrene ikke sparte nok penger til dem.
gladjenta93 Skrevet 8. august 2017 #13 Skrevet 8. august 2017 Har selv vokst opp med ufør mor og far som har hatt en gjennomsnittlig inntekt. De har ikke spart til verken meg eller mine søsken. Barnetrygd og annet har gått til drift av barna. Jeg har nok kjent på litt bitterhet når andre jevnaldrende har hatt tjukke sparekontoer i bakhånd i feks studietiden osv, men forstår likevel at de ikke hadde anledning til dette når de måtte drifte en familie på 1 inntekt. Likevel har jeg aldri manglet noe i min oppvekst verken av det ene eller det andre :-) Lykke til med graviditet og familieliv <3 2
SøtMelon Skrevet 8. august 2017 #14 Skrevet 8. august 2017 (endret) Synes ikke dere er dårlige foreldre:) Da dere gjør så godt dere kan. Buffer kontoen synes jeg er en fornuftig plan. Vær flinke å sett av noe av pengegavene på sparekonto, i tillegg til barnetrygd. Endret 8. august 2017 av SøtMelon
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #15 Skrevet 8. august 2017 Nei, vi tar aldri egne penger og sparer til barna (3stk). Men vi sparer store deler av julepresangpenger og bursdagspenger på deres kontoer. De får penger fra besteforeldrene, vi kjøper en rimelig gave, og sparer resten Foreldreevne måles heldigvis ikke i sparepenger, og du er ingen dårlig mor som ikke sparer til barnet ditt! Men du kan jo f.eks. begynne å spare pantepenger, det kan faktisk bli noen kroner til barnet blir voksent Da kan du i hvert fall kjenne på at du også sparer til barnet, selv om det ikke er så mye Anonymkode: fcef6...28b 5
Ragnar89 Skrevet 8. august 2017 #16 Skrevet 8. august 2017 Selvsagt er du ingen dårlig mor fordi du har dårlig råd. Det er kjærlighet og omsorg som betyr noe. Du kan bo i en hytte på fjellet uten å være en dårlig forelder . 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #17 Skrevet 8. august 2017 Da stjeler du fra barnet. Gaver er til barnet. Alle har vi vært i etableringsfasen med barn, hus osv. Mine barn hadde ikke feit konto når de ble 18. Heldigvis har jeg fått hjulpet de senere. Om du setter av 200 kr hver mnd. Sett det i fond. Når ungen er 18 så er det noen kr. Der setter du inn gaver også. Du får se på økonomien, om du kan kutte noe. Eventuelt jobbe noen t i mnd. At din mann har spillegjeld, betyr ikke at det er unnskyldning god for at du kan stjele fra barnet Anonymkode: 84f92...df7 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #18 Skrevet 8. august 2017 Ikke hør på de som sier du ikke skal bruke pengene til barnet på nettopp barnet. Mine foreldre hadde også veldig dårlig råd, så jeg fikk aldri beholde pengegaver til sparing. De gikk til f.eks klær jeg trengte og av og til mat. Nå har jeg gjennomsnittslønn og stålkontroll på økonomien selv. Kjøpte hus til 2,5 mill i 20-årene, og hadde da spart opp egenkapital på 15% helt på egenhånd. Det kan altså være bra for barnets økonomiske sans videre at dere ikke har mye å rutte med. Anonymkode: 78e2b...66d 13
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #19 Skrevet 8. august 2017 Nei, du er ikke en dårlig mor! Mine foreldre sparte ikke noe for oss ungene og vi har klart oss fint. Så lenge du bruker gavene/pengene barnet får på ting til henne så gjør du det riktige. Du sørger for at hun har det hun trenger der og da. Jeg mener at de som har råd til å sette hele barnetrygden inn på en sparekonto, ikke trenger å motta de pengene. Da kan de som faktisk har behov for de motta de Som sagt du er IKKE en dårlig mor. Anonymkode: 15eb6...3ed 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #20 Skrevet 8. august 2017 Mine foreldre sparte ingenting til meg. Jeg lærte god arbeidsmoral og startet å jobbe dagen jeg var gammel nok til å få lov til å få lønnet arbeid som 13 åring. Anonymkode: 866d6...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå