AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 Noen som har kjennskap til reglene ved fleksitid (offentlig sektor). Hvis kjernetiden er f.eks. 9-15, kan man da for eksempel jobbe fra 9-15.30 annenhver uke og 7.30-16.30/17 eller lignende den andre uken? Spør fordi jeg har barn annenhver uke og har søkt på en jobb som krever litt reisetid og det blir vanskelig å jobbe f.eks. 8-16 når jeg skal rekke å hente og bringe i bhg, men annenhver uke kan jeg jobbe lengre dager. Noen med erfaring? Dvs. om man må jobbe 7,5 timer hver dag eller om man kan velge å jobba 6,5 timer ene uken og 8,5 timer ene uken..? Anonymkode: 2fc02...5ea
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Jeg har fleksitid innen helseforetak nå. Kjernetiden er 9 til 15, deretter styrer jeg tiden selv. Jeg jobber noen lange og noen korte dager, men prøver holde meg på 37,5 timer pr uke. Det er ulikt fra sted til sted, og stilling til stilling om hvordan fleksitiden blir brukt. Dette er noe du helt fint kan spørre om dersom du blir innkalt til intervju. De fleste arbeidsgivere er også flinke til å tilrettelegge slik at hverdagene går opp. Anonymkode: 0a640...d11
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 Ah, ja kan tenke meg at det varierer. Får se hva de sier ja. Greit å høre litt om andres erfaringer også. Takk for innspill Anonymkode: 2fc02...5ea
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 I utgangspunktet kan man jobbe f. eks. 07-15 eller 09-17 med åttetimers arbeidsdag med fleksitid (- 30 min om man ikke har betalt lunsj og dermed 37,5 timers arbeidsuke ). Hvordan dette kan brukes kommer i praksis an på hvordan arbeidsoppgaver som skal utføres, krav til tilgjengelighet osv. Dette må man spørre arbeidsgiver om. For meg tidligere i offentlig sektor var fleksitid litt digg, men absolutt ikke bare et gode. Oppgavens art gjorde det nødvendig å jobbe mye lenger i perioder, kombinert med at det ikke var mulig å få avspasert. Endte dermed opp med mange hundre gratistimer som jeg aldri fikk betalt for. Er ikke uten grunn at mange advarer mot for fleksibel arbeidstid, siden man som arbeidstaker bare blir fleksibel nok til å jobbe mer (men ikke mindre). Anonymkode: f2a53...20b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 Ok takk for innspill! Så det hadde ikke vært mulig hvor du jobbet å jobbe 6,5 timer ene uken (kortere en normal arbeidsuke) og kompensere ved å jobbe mer neste uke f.eks.? Anonymkode: 2fc02...5ea
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 Kommer an på jobben, om det er telefontider, kundekontakt osv. Hos oss er det veldig fritt, vi kan jobbe lange eller korte dager når vi vil. Og avspasere hele dager og uker når vi har tjent opp nok tid. Anonymkode: 95528...173
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 Vi har kjernetid mellom 9-14. Men må stort sett si i fra på forhånd om vi har tenkt å komme etter 8. Møter blir lagt mellom 8-15:30 med mindre noe annet er avtalt så i praksis har ikke vi det så veldig fleksibelt. Kan jobbe lengere dager av eget ønske å avspasere en hel dag om det passer da. Men som andre skriver så varierer det mye. Jeg jobber i kommune. Anonymkode: d18f8...3af
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 Jeg jobber i kommuneadministrasjon, og jeg kunne valgt å jobbe én kort uke og én lang uke slik du skisserer. Telefoner kan begrenses til kjernetiden, veldig sjelden jeg får telefoner utenom den ettersom Servicetorget er åpent fra 9-15/15.30. Nå skal det sies at min jobb er det kun jeg som gjør, og få av mine kollegaer er avhengig av at jeg er til stede 8-16. Anonymkode: 6d04c...0a6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 Takk for innspill! Anonymkode: 2fc02...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå