Gå til innhold

Når man ikke bruker opp ferie - men er trukket for den.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Lurer på en ting. Både i fjor og i år stod det på lønnslippen fra juni at jeg ble trekt ganske mye penger i ordinær ferie, og så har jeg fått feriepenger slik som normalt. Tingen er at jeg ikke tar ut ferien min. I fjor var det 2 uker jeg ikke tok ut, og i år kommer jeg til å ha 4 uker tilgode. Hva skjer med disse? Har spurt sjefen min flere ganger, men han har ikke noe svar og sier bare at han skal sjekke opp i det. Jeg er jo trekt for at jeg skal ha 4 uker ferie, men hva når jeg ikke gjør det? Har ikke fått beskjed om at jeg har noe til gode, eller at jeg må søke om noe eller noen ekstra penger for det. De ukene bare forsvinner. Det kan da umulig være riktig?

Anonymkode: 2eb78...16b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett OG PLIKT til å ta ut ferie.. unntaket er første året i ny jobb.

Anonymkode: 72c34...2e2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har rett OG PLIKT til å ta ut ferie.. unntaket er første året i ny jobb.

Men hva hjelper det når jeg ikke får tatt dem? Det var ikke svar på spørsmålet mitt.

Skrevet

Finnes mange svar på google her men det ser ut som du enten kan få utbetalt den summen du har igjen for dette eller at du tar det som ferie: 

"For det tilfelle at arbeidstakeren ikke har avviklet ferie, og det står igjen flere dager enn det kan avtales overføring av, så har det skjedd et brudd på ferieloven. Feriedagene bortfaller imidlertid ikke av denne grunn, men skal automatisk overføres til neste år."

De forsvinner ikke bare i lufta heller.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva hjelper det når jeg ikke får tatt dem? Det var ikke svar på spørsmålet mitt.

Hvorfor får du ikke tatt dem? Det er ulovlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke tatt dem? Det er ulovlig.

Det vet jeg, men slik er det.

AnonymBruker
Skrevet

Den ferien som ikke er tatt i f.eks 2016, kan overføres til 2017.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_2

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

(2) (Restferien)

Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

Anonymkode: c5db8...392

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...