Gå til innhold

Forstår ikke hvor mye jeg skal betale i skatt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra neste uke av kommer jeg til å begynne i en 100 % stilling. Jeg jobber fra før annenhver helg fast i kommunen og tenker å fortsette med det en stund siden den stillingen jeg nå har fått egentlig bare er et vikariat. Problemet er at jeg ikke forstår hvor mye jeg skal betale i skatt og hvordan jeg gjør det. 

Fikk baksmell i år på grunn av at både nav og min andre arbeidsgiver hadde brukt tabelltrekk. (Tror jeg). Jeg blir nesten helt på gråten av at jeg ikke klarer å forstå dette med skatt. Skal begge mine arbeidsgivere nå fremover trekke 35% eller er det bare den ene? Hvordan i faen skal jeg gjøre det? Har prøvd å ringt skattekontoret, men jeg forstår rett og slett ikke hva de mener og blir helt på gråten av at det ikke er noen som helst slags hjelp å få når man lurer på noe.. Jeg har jo ikke den fjerneste anelse om hva jeg kommer til å tjene i år. Og klarer heller ikke å regne det ut..

Anonymkode: b3f98...ceb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å beregne skatt uten å vite omtrent hva man tjener i året er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hovedarbeidsgiver pleier og trekke fra tabell. Har du biarbeidsgiver dvs arbeidsgiver to skal de trekke prosent skatt, som regel er den 35-36%

Anonymkode: a50cb...e69

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel fått en kontrakt hos din nye jobb? Der skal det stå årslønn. Det oppgir du til skatteetaten når du bestiller skattekort. Du må også huske på jobb nr to, og dermed plusse på årslønna. Hva tjener du vanligvis per år i din nåværende jobb? Oppgi gjerne en høyere årslønn enn du tror at du har, da unngår du baksmell. 

Anonymkode: 0497c...b87

AnonymBruker
Skrevet

Men kjære vene. For å regne skatt så må du vite sånn ca hva du tjener i år. NOE peiling p å hvor mye du vil tjene i måneden må du jo ha.

Google skattekalkulator og fyll inn hvor mye du tror du vil tjene. Gjerne bruk litt høyere tall enn forventet så du er sikker på at du unngår baksmell. 

Verre er det altså ikke. Men dersom du ikke vet hva du tjener så kan INGEN, ikke skatteetaten en gang, fortelle deg hva du skal betale i skatt. Skatt er jo ikke et tall eller en prosent man kan ta ut av løse luften. 

Anonymkode: c881c...51f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da du fikk denne 100% stillingen, har du vel fått opplyst lønn? Hvis ikke, er det i så fall galskap å si ja til en jobb uten å ane hva du får i betaling for å gjøre denne jobben... Det skal stå i ansettelseskontrakten din hva slags lønn dere er blitt enige om. Sjekk den, les der. Finner du noe lønn oppgitt?

HVIS det står årslønn oppgitt, evt brutto månedslønn, er alt ok. Er det timelønn oppgitt, må du regne ut - gang timelønn med antall arbeidstimer i en måned. Det er vel ca 168 arbeidstimer i en måned i snitt. Noen får korrigere meg om jeg tar feil her.

Dette tallet fra kontrakten legger du sammen med det du regner med å tjene hos ekstrajobben din. Du har jo jobbet der fra før, skriver du, så da vet du ca hva du får utbetalt i en vanlig måned fra ekstrajobben, ikke sant? Du får lønnsslipper der bruttolønnen din står fra ekstrajobben? Se på noen av disse og finn et gjennomsnitt pr mnd i ekstrajobbutbetalinger. Dette gjennomsnittet ganger du med 12 (fordi det er 12 mnd i året) og så får du den summen du skal legge til kontraktssummen fra hovedjobben din.

Altså; hovedjobb + bijobb = den summen du regner med å tjene i året. Nå er det ikke så mange mnd i gjen i 2017, så det må du regne ut.

Hovedarbeidsgiver, altså der du jobber mest, og i dette tilfellet 100%, skal trekke tabelltrekk som regel. Da følger de tabellen og trekker utifra hvor mye du tjener. Det justerer seg selv. Eventuell overtid trekkes det prosenttrekk av, som regel, og dette er gjerne noe rundt midten av 30-tallet i prosent. Cirka!

Hos bi-arbeidsgivere, ekstrajobber altså, trekker man som regel prosent. Dette står også oppgitt på skattekortet ditt, og ekstraarbeidsgivere vet hvilket trekk de skal bruke.

Anonymkode: 37f5c...577

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...