Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Tenkte kanskje det var greit å lufte denne ideen min her litt før jeg gikk mer aktivt til verks. 

Jeg er en nylig fraskilt mann som har to døtre på 7 og 3 år 50%. Har i dag en jobb som krever en god del men som derav betaler seg rimelig greit. Har et hus som er litt i største laget for meg, men som jeg liker veldig godt og ser for meg at kan være nyttig senere når jentene vokser til med venner og slikt på besøk. 

Har en leilighet som jeg kan leie ut, men trenger egentlig ikke pengene. Det som hadde vært ideelt ville vært å leid denne ut i bytte mot at vedkommende kunne bidra med husarbeid. Snakker da om å støvsuge 2-3 ganger i uka. Vaske en gang i uka. Klippe litt plen og holde hage (er ikke store greiene da). Muligens også barnevakt i korte perioder dersom jeg må ut i noen ærend i ny og ne.

Klesvask og slikt er jeg mer usikker på. Må nesten se hvor mye arbeid det blir tenker jeg.

Leiligheten er på ca 80 m2 og er møblert og nyoppusset så jeg regner med å få rundt 10-12 tusen her som jeg bor dersom jeg vil leie den ut. Det er en relativt nøktern pris.

Litt usikker på hvor mange timers arbeid jeg kan forvente å få tilbake her. Viktigste er at begge to er fornøyd med ordningen.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere en slik annonse da. For det første så ser jeg på dette som en løsning som i all hovedsak passer for en dame/jente. Kanskje best for et par der dama er arbeidsledig!?

Noen tanker rundt dette? Noen av dere damer som føler dette virker ok eller blir det bare sært?

Anonymkode: 9b578...23e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville unngått å blande sammen rollene utleier og arbeidsgiver. For du blir jo faktisk arbeidsgiver når du ansetter noen. Fordelen å bo billig er meget mulig også noe leietaker må skatte av, det er som kjent ikke bare lønn man betaler skatt av. Skal du gjøre dette bør du sette opp en krystallklar avtale som spesifiserer helt klart og utdypende hva slags oppgaver som skal gjøres mot prisavslag eller gratis leie. Det kan også hende du fra det offentlige blir ansett som arbeidsgiver, det kommer litt an på hvordan det gjøres, skal du leie inn hushjelp der betalingen er prisavslag i leie (da har leietaker også eget foretak) eller ansette? Husk at dersom du ansetter så må du også betale arbeidsgiveravgift, trygdeavgift og stå ansvarlig for forsikring o.l. på vegne av ansatt. Det er også noen fallgruver. F. eks. at innleid arbeidskraft kan bli ansett som ansatt dersom hun/han utelukkende gjør arbeid for deg, slik at dette i realiteten er et 1-1- arbeidsforhold. 

En annen inngangsvei kan være å sjekke ut au pair ordningen, da får man noe hjelp i huset i bytte mot kost/losji. 

Personlig hadde jeg nok ikke gjort det, det er mange formelle fallgruver når man blander ulike roller. Bedre å leie inn vaskehjelp i ny og ne og satse på å leie ut på ordinært grunnlag. 

Anonymkode: 6962c...f47

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en veldig dårlig idé. Den idelle leietaker er ikke nødvendigvis den idelle hushjelp, og motsatt. 

Hvorfor ikke leie ut, og så heller bruke leieinntektene på å hyre vaskehjelp og barnevakt? 

Jeg tror du skal leite hardt og lenge for å finne en som er egnet både som vaskehjelp OG barnevakt, og i tillegg er villig til å bo hos deg. 

Anonymkode: 91239...628

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Lete lenge skal man ikke, men du må være heldig. Flere studenter har lignende avtaler mot lav eller ingen husleie. 

Anonymkode: 9413c...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hørtes bra ut. 

Anonymkode: 9f547...74d

Skrevet

Bare sørg for å sette opp ordentlige kontrakter, ha alt avklart svart på hvitt. Arbeidsgiver har lov til å stille bolig til disposisjon, og til å trekke husleie fra lønn som avtalt. Hvis ingen arbeidstimer, ergo ingen lønn til å regne opp mot husleia, må leietaker finne seg i å betale leie "av egen lomme", hvis hun viser seg å være udugelig som hushjelp eller har et annet syn på det "å hjelpe til litt".

AnonymBruker
Skrevet

Det passer vel for en student? Ha helt klare avtaler og kontrakter. For eksempel fem timer husarbeid hver fredag (vaske hus), to timer hver tirsdag (støvsuge/rydde, vaske bad), fire timer barnevakt pr helg (kan samles opp, brukes etter avtale), to timer hagearbeid pr uke. Bare et eksempel, men det blir ca 50 timer pr mnd, og for en husleie på 10 000 blir det 200,- kr timen. Du kan ikke forvente noen som skal komme og gå som det passer deg (støvsuge ved behov), eller når det passer henne (samle opp alt).

Det juridisk og skattemessige i en slik avtale vet jeg lite om, men det bør holdes i ordnede former, ellers sitter du der med en leietaker som bor gratis, eller hun har blitt husslave uten rettigheter.

Anonymkode: 2148d...959

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Ok. Hører det er flere aspekter rundt dette rent lovmessig som jeg ikke har tenkt på. Jeg hadde jo ingen planer om å ansette noen. Kun å bytte tjenester. At kontrakten skulle vært krystallklar på arbeidsmengde er jeg helt enig

Nei. Takker så mye for svar. Jeg dropper det da jeg ønsker å forenkle livet isteden for å gjøre det mer komplisert:)

Kanskje au pair kan være noe uten at jeg klarer å se de helt store forskjellene her. Får tenke litt på det.

Igjen. Tusen takk for svar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Ok. Hører det er flere aspekter rundt dette rent lovmessig som jeg ikke har tenkt på. Jeg hadde jo ingen planer om å ansette noen. Kun å bytte tjenester. At kontrakten skulle vært krystallklar på arbeidsmengde er jeg helt enig

Nei. Takker så mye for svar. Jeg dropper det da jeg ønsker å forenkle livet isteden for å gjøre det mer komplisert:)

Kanskje au pair kan være noe uten at jeg klarer å se de helt store forskjellene her. Får tenke litt på det.

Igjen. Tusen takk for svar.

Som andre har nent, så vil vel det enkleste være at du leier ut til en rimelig pris, også bruker leieinntektene til å leie vaskehjelp/barnevakt/gartner.

Anonymkode: 8bb2d...3c0

• Liker 7
Skrevet

Tror det er en dårlig ide altså med mange potensielle fallgruver. Hva med å leie ut leiligheten og bruke pengene til å ha fast hushjelp?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En sånn avtale høres perfekt ut for meg. Jeg jobber allerede som hushjelp, og liker jobben godt. 

Anonymkode: 36d56...064

AnonymBruker
Skrevet

At du forventer at det er ei dame blir rart. Kunne godt være med på den dealen om du hadde kuttet ut barnepass.

Anonymkode: 570c1...884

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok likt den avtalen godt. Jeg har jobbet som renholder, så det eneste som trekker ned ville vært om det ble forventet at jeg skulle sitte barnevakt sånn helt på sparket.

Anonymkode: a8995...36f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke slik at det på død og liv måtte være en dame. Ser bare på det som mest naturlig. Er kanskje få menn som hadde synes dette var noe særlig. Men dersom det var en som synes dette hadde passet ham topp så helt i orden.

Men som sagt så dropper jeg det. At det hadde passet for noen er sikkert mulig, men er som sagt veldig usikker på det lovmessige rundt dette

Når jeg tenker meg om så er nok heller ikke au pair den beste løsningen tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Angående det med barnepass hadde nok vært noe ala "Jeg skal  ned i butikken og er tilbake om ca 20 min" Kan du følge med på monitoren imens?

Thats it. Jeg verdsetter mitt samvær med mine små meget høyt, men av og til så sitter jeg og har glemt noe på butikken eller lignende etter at dem har lagt seg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke slik at det på død og liv måtte være en dame. Ser bare på det som mest naturlig. Er kanskje få menn som hadde synes dette var noe særlig. Men dersom det var en som synes dette hadde passet ham topp så helt i orden.

Men som sagt så dropper jeg det. At det hadde passet for noen er sikkert mulig, men er som sagt veldig usikker på det lovmessige rundt dette

Når jeg tenker meg om så er nok heller ikke au pair den beste løsningen tror jeg. 

Om det er ulovlig: Leietakeren betaler husleie, du betaler samme pris tilbake for arbeidsoppgavene.

Anonymkode: 570c1...884

Skrevet

Jeg hadde en sånn avtale for ørten år siden når jeg var student og det var perfekt for meg :) Jeg kunne bo "over min standard" prismessig mot å hjelpe til i huset noen timer i uken og stortrivdes med det. Slapp da å ha ekstrajobb ved siden av studiene da jeg hadde gratis husleie. 

Jeg fikk tilbud om samme avtale en annen plass senere og dette var katastrofe. Husleia var vel i utgangspunktet 4000kr tror jeg og disse huseierne ble aldri fornøyd med jobben. Jeg jobbet flere timer hver eneste dag 7 dager i uken og sleit med å rekke studiene i tillegg. Denne gangen var det ikke verdt det og jeg flyttet og skaffet meg en deltidsjobb istede.

En god kontrakt/avtale er derfor helt nødvendig! På den første plassen "jobbet" jeg noe ala det du ser for deg tenker jeg og det var helt ok. På den andre plassen derimot sleit jeg meg fullstendig ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Jeg hadde en sånn avtale for ørten år siden når jeg var student og det var perfekt for meg :) Jeg kunne bo "over min standard" prismessig mot å hjelpe til i huset noen timer i uken og stortrivdes med det. Slapp da å ha ekstrajobb ved siden av studiene da jeg hadde gratis husleie. 

Jeg fikk tilbud om samme avtale en annen plass senere og dette var katastrofe. Husleia var vel i utgangspunktet 4000kr tror jeg og disse huseierne ble aldri fornøyd med jobben. Jeg jobbet flere timer hver eneste dag 7 dager i uken og sleit med å rekke studiene i tillegg. Denne gangen var det ikke verdt det og jeg flyttet og skaffet meg en deltidsjobb istede.

En god kontrakt/avtale er derfor helt nødvendig! På den første plassen "jobbet" jeg noe ala det du ser for deg tenker jeg og det var helt ok. På den andre plassen derimot sleit jeg meg fullstendig ut.

Hvordan ble dette ordnet sånn rent lovmessig? Fikk du noen ansettelsekontrakt her da eller var dette ordnet skriftlig på noen annen måte?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble dette ordnet sånn rent lovmessig? Fikk du noen ansettelsekontrakt her da eller var dette ordnet skriftlig på noen annen måte?

Dette er mange mange år siden så det ble neppe ordnet lovlig nei. For min del slo aldri tanken meg engang. Jeg var 18år gammel og var sjeleglad for at jeg slapp å betale husleie. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående det med barnepass hadde nok vært noe ala "Jeg skal  ned i butikken og er tilbake om ca 20 min" Kan du følge med på monitoren imens?

Thats it. Jeg verdsetter mitt samvær med mine små meget høyt, men av og til så sitter jeg og har glemt noe på butikken eller lignende etter at dem har lagt seg. 

Sånn å forstå. Hadde bare vært koselig det, og noe jeg gjerne kunne ha gjort som en tjeneste uten å ha det spesifisert i kontrakten.

Anonymkode: a8995...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...