AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 Hei, jeg er lærling på 2.året nå og trives utrolig godt i jobben min. På grunn av mye uvitenhet fra arbeidsgiver har jeg kommet så veldig godt i gang med oppgaveskriving osv som lærlinger skal gjøre. Men dette er noe vi det siste halvåret har jobbet med. Jeg vil si at jeg er flink i jobben min og sier aldri nei, får også høre av sjefen og de andre at jeg gjør en god jobb. Til poenget. Som jeg nevnte så må jeg besvare oppgaver og skrive tekster ut i fra det jeg gjør. Jeg har aldri vært noe flink til å formulere ned på den måten de vil jeg skal gjøre, og jeg har fortalt at dette er noe jeg trenger hjelp til. Nå før sommeren kalte jeg sjefen min, og lederen min inn på møte for å fortelle dette at jeg gjerne kunne tenkt meg litt mer hjelp til å skrive oppgavene, sånn at jeg kan bli mer selvstendig på de. Og vi kom fram til at nå etter sommeren så skal jeg og lederen min sette oss ned for å løse noen oppgaver sammen, og at jeg i ettertid skal kunne klare å skrive på den måten de vil. Nå før lederen min gikk ut i ferie sendte hun en instruks over hvilken faste rutiner osv jeg skulle gjøre for henne når hun er borte. Hun presiserer også å skrive at jeg ikke har gjort noen oppgaver som det var satt frist på. Da har enten hun glemt møte vi hadde om å utsette til etter både jeg og hun kommer tilbake fra ferie, eller så prøver hun å sette meg i et dårlig lys. Greit nok at sjefen fikk denne mailen også, men i dag svarte sjefen på denne mailen og satte hele avdelingen i kopi. Merker at dette irriterer meg kraftig da vi 3 hadde en avtale, og at i mailen så ser det ut som om jeg bare sluntrer unna arbeid og ikke orker å gjøre noe.. Har formulert en mail til sjefen og satt de andre på avdelingen på kopi, der jeg henviser til møte, men samtidig beklager meg om jeg har missforstått.. Har en sjef lov til å sende denne mailen videre til de andre ansatte? Anonymkode: 0afad...ea1
Bakepulver Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Jeg skjønner ikke helt hva resten av avdelingen skulle med den mailen da det ikke gjelder dem. Er denne lederen som du snakker om veilederen din? Du er 2.års lærling og har ikke kommet ordentlig i gang med opplæringsboken grunnet uvitenhet fra arbeidstaker? Har du ikke vært på møter sammen med andre lærlinger og fylkeskommunen? Du kan ta kontakt med opplæringskontoret dersom du trenger hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, Bakepulver skrev: Jeg skjønner ikke helt hva resten av avdelingen skulle med den mailen da det ikke gjelder dem. Er denne lederen som du snakker om veilederen din? Du er 2.års lærling og har ikke kommet ordentlig i gang med opplæringsboken grunnet uvitenhet fra arbeidstaker? Har du ikke vært på møter sammen med andre lærlinger og fylkeskommunen? Du kan ta kontakt med opplæringskontoret dersom du trenger hjelp. I den mailen som min sjef fikk var det også beskrevet litt arbeidsoppgaver som omhandler de andre også. Men lengre ned i mailen så omhandlet det bare meg og mine arbeidsoppgaver. Jeg er 2. års lærling, jo jeg har vært på møter med andre lærlinger osv, men min sjef har ikke kunnet gi meg noen gode oppgaver sånn at jeg skal kunne få en god opplæring. Jeg har tatt opp problemet meg opplæringskontoret, men det var ikke så veldig mye hjelp å få utenom at min leder fikk skryt for å være flink... Anonymkode: 0afad...ea1
Bakepulver Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I den mailen som min sjef fikk var det også beskrevet litt arbeidsoppgaver som omhandler de andre også. Men lengre ned i mailen så omhandlet det bare meg og mine arbeidsoppgaver. Jeg er 2. års lærling, jo jeg har vært på møter med andre lærlinger osv, men min sjef har ikke kunnet gi meg noen gode oppgaver sånn at jeg skal kunne få en god opplæring. Jeg har tatt opp problemet meg opplæringskontoret, men det var ikke så veldig mye hjelp å få utenom at min leder fikk skryt for å være flink... Anonymkode: 0afad...ea1 Dersom mailen omhandler de andres arbeidsoppgaver er det ok at de får kopien. Jeg er litt usikker på det som omhandler deg og dine arbeidsoppgaver men så lenge det ikke blir delt noe sensitivt vil jeg tro at det går greit. Hvorfor følger dere ikke opplæringsboken? Får du ikke veiledning? Har du ikke gjort noen oppgaver? Opplæringskontoret skal være der for deg. Er sjefen på avdelingen din veileder? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 Du kan jo ikke utsette ting bare fordi du ikke har lyst, du må gjøre de oppgavene som følger med underveis. Er det problematisk tar du kontakt med opplæringskontoret. Anonymkode: 73d67...962 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 7 minutter siden, Bakepulver skrev: Dersom mailen omhandler de andres arbeidsoppgaver er det ok at de får kopien. Jeg er litt usikker på det som omhandler deg og dine arbeidsoppgaver men så lenge det ikke blir delt noe sensitivt vil jeg tro at det går greit. Hvorfor følger dere ikke opplæringsboken? Får du ikke veiledning? Har du ikke gjort noen oppgaver? Opplæringskontoret skal være der for deg. Er sjefen på avdelingen din veileder? Dette var oppgaver jeg hadde i opplæringsboken, noe som ikke omhandlet andre enn meg selv og min veileder. Vi følger opplæringboken, men det har vært veldig mye fram og tilbake et års tid, og jeg har spurt om hjelp til å få formulert oppgaven på riktig måte, sånn min veileder vil at jeg skal gjøre det. Sjefen på avdelingen min er ikke min veileder, det er en annen person på avdelingen som er min veileder. Anonymkode: 0afad...ea1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan jo ikke utsette ting bare fordi du ikke har lyst, du må gjøre de oppgavene som følger med underveis. Er det problematisk tar du kontakt med opplæringskontoret. Anonymkode: 73d67...962 Når jeg nå før ferien kalte inn både min sjef og veileder for å fortelle at jeg sliter litt med å utføre oppgaven på den måten min veileder sier jeg skal gjøre. Og at vi under dette møtet blir enig at vi skal utsette disse oppgavene til etter sommeren, sånn at jeg kan få en god og grundig opplæring. Og jeg har ikke utsatt det fordi jeg ikke har lyst, jeg har spurt om hjelp. og som nevnt over her ble vi enig om at jeg skulle få hjelp etter sommeren. Anonymkode: 0afad...ea1
Bakepulver Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var oppgaver jeg hadde i opplæringsboken, noe som ikke omhandlet andre enn meg selv og min veileder. Vi følger opplæringboken, men det har vært veldig mye fram og tilbake et års tid, og jeg har spurt om hjelp til å få formulert oppgaven på riktig måte, sånn min veileder vil at jeg skal gjøre det. Sjefen på avdelingen min er ikke min veileder, det er en annen person på avdelingen som er min veileder. Anonymkode: 0afad...ea1 Hvor ofte får du veiledning sammen med veileder?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 I slike møter som du hadde før sommeren (dvs. møter der det avtales hvem som skal gjøre hva, og evt. innen når) er det alltid lurt å skrive skriftlig referat, og sende til deltakerne. Da har man sitt på det tørre hvis det senere oppstår diskusjoner, fordi man kan vise tilbake til det som ble avtalt i referatet. Nå når du ikke har det, så ville jeg spurt leder om en telefonsamtale, og gjentatt dette med avtalen før sommeren. Han har kanskje bare glemt seg. At du ikke får tilstrekkelig opplæring generelt bør du ta videre med opplæringskontoret. Ikke gi deg hvis du ikke får de svarene du må ha, for det er jo din egen jobbfremtid som er temaet her. Klag hvis det ikke fører frem, min erfaring fra et etterhvert lengre arbeidsliv i teknisk bransje er at det ikke skjer noe hvis man ikke gjør det selv. Anonymkode: 2e4cb...0c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå