AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 Det er med tungt hjerte jeg skriver dette her, men har ikke så mange å snakke med. Når jeg først snakker med noen om det, får jeg til svar at det ordner seg. Det gjør sikkert det, men jeg er bekymret for min sønn og skolestart. Han er enda ikke 6 år, og han begynner på skolen om en uke. Vi har i hele sommer prøvd å lært navnet på bokstavene, men han får det ikke inn. Han klarer navnene på sin bokstav og familien sin bokstav, men det er det. Han viser null interesse for å lære det også. Vi har for eksempel brukt over en mnd. på når han har bursdag, og først nå sitter det. Vi prøver å lære han ukedager, han husker det rett etter vi har fortalt han navnet på de, men det er glemt 5min etterpå. Jeg mener at man burde kunne det når man snart er 6 år? Men det er mulig jeg er på jordet. Jeg lurer på hvordan det skal gå på skolen. Ha en følelse på at han blir hengende etter, og at mestringsfølelsen vil være fraværende. Jeg vet at han etter hvert vil lære seg dette, men lurer på hvordan veien dit blir. Om noen har råd/tips til meg, blir jeg veldig takknemlig. Anonymkode: b7ca4...616 2
stan Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Prøv å ha tett kontakt med skolen. Snakk med kontaktlærer, snakk med rådgiver og helsesøster, ja snakk med alle, få råd, still krav, be om løsninger. Gjør dette tidlig, ja egentlig allerede nå. Det varierer veldig fra skole til skole hvor flinke de er til å følge opp barn. Noen er veldig gode. Men erfaringen er at foreldre må stå på å mase de fleste stedene for å få igang det ungene egentlig har krav på. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 Nå er jeg sikkert utrolig teit, men kanskje han hadde hatt godt av å begynne et år senere? Vet ikke om frister osv har gått ut eller om de kan gjøre unntak. Anonymkode: 1fb95...6f6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 Sikker på at dere ikke presser han for mye? Det er jo sånne ting skolen er til for. Man MÅ ikke være like kjappe som den kjappeste når det kommer til tall og bokstaver. La nå gutten få utvikle seg i sitt eget tempo, det er ingen grunn til bekymring enda. Anonymkode: d64a5...435 16
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 Det er EKSTREMT stor forskjell på barna i første klasse. Noen kan lese og skrive fra før, og noen kan ingen bokstaver i det hele tatt. Ville ikke tatt sorgene på forskudd, men heller følge med og se til at han får den oppfølgingen han trenger. Ha tett samarbeid med lærerne. Mas hvis du opplever å ikke få svar på det du ønsker. Tenker at det er viktig at du ikke maser for mye ang dette med bokstaver osv, det kan ha motsatt effekt. I første klasse er det nettopp dette de skal lære Anonymkode: 6675d...c18 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 Hvordan er han på andre plan, da tenker jeg sosialt? Har han jevnaldrende venner, er han på nivå med dem i lek eller umoden der også? Og motorisk, hvordan er han med ball, sykkel, i vannet, klatring? Tegning, perling? Kan han sitte stille og konsentrere seg? Har han mestring i annet han gjør? Alt henger sammen med alt, og hvis han er umoden på flere plan, ville jeg vært bekymret og bedt om samtale med lærer/sosiallærer med en gang, og pushet på at ppt-tjensten skal inn. Hvis det bare er det du nevner ("faglig"), holder det å nevne det, det høres ikke unormalt eller uvanlig ut i seg selv i det hele tatt. Min (veldig kvikke og modne syns vi) datter visste ikke bursdagsdatoen sin før hun var 8, og brukte hele første året på å lære seg å lese, kunne ikke ukedagene på rams da de ble "testet" i det i første klasse. Hun er 9 nå, og sliter med å lære seg klokka, og syns fortsatt datoer er vanskelige, men henger ikke etter i noen fag eller på noe plan egentlig. Hun var bare ikke den som var kommet lengst da de startet, og trengte lang tid på enkelte ting som bokstavinnlæring og annet. Anonymkode: 97792...0a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 Han trenger ikke å kunne bokstaver og lese før han starter på skolen. De skal lære dette på skolen. Det kan være han vil like det på skolen. Ikke ta sorgene på forskudd. Lærerne vet at noen kommer på skolen allerede lesekyndige, mens andre bare har sett bokstaver. Hva med å finne youtube? Alfabetsangen er flott, også er det en sang for ukedagene og månedene. Du finner dette både på norsk og på engelsk på youtube. Det er også mange apper tilgjengelig nå, den ene lover visst nok at barna skal lære seg å lese i løpet av 30 dager... Husker ikke navnet på den, men google vet Anonymkode: fac77...2e9 5
Måbarefåsiat... Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 Det du snakker om skal de lære på skolen. Kan han kle på seg og gå på do selv, og i tillegg sitte stille en stund, kan han begynne på skolen. Dersom han ikke følger med, tar de tak på skolen og evt får inn ppt. Da min gutt begynte, var han den eneste i klassen som visste fødselsdatoen sin. Halve klassen var fem år og fylte 6 ila høsten. Ikke bekymre deg, vær isteden glad og stolt for gutten din som sikkert gleder seg og ikke er bekymret. 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 Vi presser han overhode ikke 😊 om han ikke vil skrive en dag, er det helt greit. Han kan godt sitte å tegne/perle. Han er en tøffing ellers, både når det kommer til klatring og bading. Fungerer godt sosialt, og har mange venner. Grunnen til at jeg "stresser" litt med det er at alle vennene hans kan bokstavene, og begynner nå å lese litt. Anonymkode: b7ca4...616
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #10 Skrevet 8. august 2017 Jeg blir litt sjokkert hvor mye press det er på disse 5-6 åringene. Før i tiden startet vi på skole som 7 åringer og lærte alt på skolen. Anonymkode: 7be71...387 7
Gjest Magnifiq Skrevet 8. august 2017 #11 Skrevet 8. august 2017 Syns han hørtes helt normal ut jeg. Noen kan lese, andre kan ikke en bokstav. Noen kan til og med regne mattestykker, mens andre igjen ikke kan 1+1. Det er slik det er. Og det er jo det de skal lære på skolen! Ikke ta sorgene på forskudd!
Lykkehjerte Skrevet 8. august 2017 #12 Skrevet 8. august 2017 Første året på skolen er et modningsår for svært mange! Noen kan lese/skrive før skolestart, andre er på gli, mens mange bruker hele førsteklasse til å knekke lesekoden. Alt er like innenfor, så for meg høres det ut som helt innenfor normalen slik du beskriver!Forstår din frustrasjon/bekymring, det er helt normalt for gode foreldre som vil sitt barn det beste!Men tenker her at tid er stikkordet for din sønn! Han er ikke engang 6år, og svært mange er slett ikke klare for skoleopplæringsting hjemme før skolestart. Mange små ser ofte ikke nytteverdien i det, og dermed faller konsentarsjonen bort da også. Jeg anbefaler å ikke gjøre flere forsøk på å lære han noe disse siste dagenr før skolestart! Husk på det å lære slike ting som du og dere har gjort/forsøkt, er som oftest mye enklere og går svært mye raskere inn (og da mener jeg mye mye raskere) når andre enn foreldre/familie skal prøve å lære bort! (Ingen regel uten unntak, men det er altså regelen!) Sjansen er svært stor for at sønnen din er mer årvåken på skolen, følger det resten av gruppen gjør i timene og lærer det han skal! Lærerne har dessuten pedagogiske og engasjerende opplegg som lettere hjelper barn til å lære. Så tror som sagt at du ikke trenger å bekymre deg! Når det er sagt, følg godt med, og samtale med skolen, dersom du føler det samme en stund etter skolestart, som det du gjør nå! Lykke til!
Hedda-78 Skrevet 8. august 2017 #13 Skrevet 8. august 2017 Vi fikk beskjed om at det er to ting førsteklassingene bør øve på hjemme før de begynner på skolen: 1: Gå på do selv og vaske hendene uoppfordret etterpå 2: Kle av og på seg selv i garderoben. (I starten sjekker lærer/assistenter at de har fått på seg passelig bekledning idet de går ut, så de ikke går ut i snøen i sandaler osv) Alt faglig lærer de på skolen, det er nettopp derfor barna går på skolen! Så sant du ikke er utdannet pedagog selv, så har nok lærerne andre metoder enn du får til hjemme, og de kan sine triks for å holde på oppmerksomheten til en haug femåringer. PS: ikke lær barnet hva bokstavene HETER, lær han heller LYDEN. Altså ikke at S og L heter "ess" og "ell", men at lyden er "sssss" og "llll". Etter hvert skal de dra lydene sammen, slik at det blir ord. "Sssssss-aaaaaa-llllllll" ikke "ess-a- ell" 2
FlyBabe Skrevet 8. august 2017 #14 Skrevet 8. august 2017 Enig med de over, at barnet ikke trenger å kunne faglige ting før han starter. Det er viktigere at han greier seg sosialt og praktisk, at han kan kle på seg selv, gå på do, vaske hender, opne sekk, matboks og penalhus, si hei, takk og hade og så videre. (Gjerne også at han kan vente på tur, men det er det ikke så mange som greier i denne alderen, og det lærer de også på skolen) Når det er sagt, så lastet jeg ned en del apper som hjelper barn å lære alfabetet, former, litt enkel matematikk, lyder og så videre på en gammel Ipad som jeg ikke bruker lenger. Den er sperret for andre ting/apper, og det var bare "pedagogiske" apper der. Barnet brukte de mye og lærte av egen interesse og i eget tempo, både før han startet på skolen og frem til nå. Jeg laget også alfabetet med store og små bokstaver på A4-ark som jeg hengte opp på veggen på rommet hans. Da så han bokstavne hele tiden, og ble kjent med de og rekkefølgen. Jeg lærte han også LYDEN når vi snakka om bokstaver. Bokstavkongen er en app og en bok som er ganske kjekk å ha. Denne brukte barnet mye, og vi brukte den som gonatthistorie. Der er det også en liten sang/dans-snutt. Fungerte veldig fint på barnet. Les mye for barnet, og la barnet høre lydbøker for å øke ordforrådet. (Ikke meningen å være belærende, bare ment som tips og hjelp) Se det an i løpet av 1. klasse, og ha en tett dialog med skolen, så ordner det seg nok. Det er rart hvor mye som skjer på noen uker. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #15 Skrevet 8. august 2017 Jeg skjønner hvordan du har det! Jeg har en femåring selv som absolutt IKKE er skoleklar i mine øyne. Storesøster som også begynte da hun var 5, kunne lese godt og kunne alle bokstavene på rams, hovedsteder og tall. Gutten vår er et helt annet kaliber. God og snill, men HELT uinteressert i tall og bokstaver. Trøsten er at i første klasse går ting veeeeeeldig sakte fram. Da storesøster begynte, husker jeg at de begynte med ukens bokstav. Hver dag i uken lærte de litt om akkurat denne bokstaven. For henne var det kjempekjedelig, men hun sa det var mange der (både gutter og jenter) som ikke kjente bokstavene fra før. De fikk ukelekser som "Lær å vente i kø" og "lær å rekke opp handa". Jeg husker det var temmelig frustrerende å ha et barn som var klar for å lære mye, og som ikke fikk lov til det på skolen. Nå er jeg plutselig veldig glad for at det går så sakte, når minsten skal bli skolegutt. Vi har kjøpt Alfabetkort ( http://www.foreldremanualen.no/2013/06/gavetips-til-forskolebarn-mine-forste-abc-kort/ ) som fungerer. Kun på grunn av at det er litt tiss-og-bæsj-humor, og vi har laget en slags lek av det. Da har han lært seg noen flere boklstaver. Fint å føle at man har litt mestring også, ikke at ALT er nytt i skolen.... Anonymkode: a3a78...b48
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #16 Skrevet 8. august 2017 Så lenge man kan knytte skolisser på egen hånd, kle på seg selv, og iallefall gå på do... Noe særlig mer er det vel egentlig ikke nødvensig å lære, før man skal begynne der ? Anonymkode: bea4e...f1e
Vera Vinge Skrevet 8. august 2017 #17 Skrevet 8. august 2017 (endret) Ut fra overskriften trodde jeg du skulle skrive at han var veldig umoden når det gjaldt følelser eller vennerelasjoner, men det du nevner der vil ikke jeg kalle umoden. Ikke alle barn er like interesserte i bokstaver før de må, og skolen skal jo uansett lære dem disse tingene. Og så er han i tillegg ikke fylt 6. Jeg ville vært mye mer opptatt av at han kan ordne seg selv på do, med klær, at han fungerer sosialt og at han klarer å sitte litt stille. Mange barn er jo også mindre tålmodige med å lære seg ting sammen med foreldrene enn sammen med f.eks. resten av klassen også. Og til de som skriver at man bør søke utsatt skolestart eller be om ekstra oppfølging, høres det helt på jordet ut, hvis ts sin bekymring kun baserer seg på at han er lite interessert i bokstaver. (En annen ting er jo også at det har blitt utrolig vanskelig å få innvilget utsatt skolestart, selv for de som faktisk sliter med mye mer grunnleggende ting enn ts sitt barn.) Endret 8. august 2017 av Vera Vinge 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #18 Skrevet 8. august 2017 Han er jo absolutt ikke umoden. Han virker som en normal gutt! En av de tingene som førsteklassingene lærer er bokstavene. Hvorfor mener du da at han skal kunne dette før han begynner på skolen? Det trenger han altså ikke. Det skal han jo lære på skolen! I første klasse er det enorm forskjell på barna. Min hadde ikke interesse eller kunne noe som helst om bokstaver, klokken, ukedager, osv. Han kan alt det nå etter et år på skolen. Han har modnet helt enormt dette første året på skolen på tross av en del vansker knyttet til bl.a språk. Det aller, aller viktigste på skolen de første årene er faktisk det sosiale. Fokuser heller på det! Og så må dere først og fremst legge alle krav og forventninger på hylla. Barn lærer gjennom lek og gjennom tid. De plukker opp så utrolig mye ved å være sammen med andre og lære sammen på skolen. Da kommer det til å gå mye bedre enn om dere sitter hjemme og pugger. La barnet leke og utfolde seg og være et barn! Det er den viktigste måten å lære ting på Anonymkode: 607d8...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #19 Skrevet 8. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg sikkert utrolig teit, men kanskje han hadde hatt godt av å begynne et år senere? Vet ikke om frister osv har gått ut eller om de kan gjøre unntak. Anonymkode: 1fb95...6f6 Det skal mye til å få utsatt skolestart, så det er ikke noe å tenke mer på. Anonymkode: c39ea...10e
Blodets rett Skrevet 8. august 2017 #20 Skrevet 8. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg "stresser" litt med det er at alle vennene hans kan bokstavene, og begynner nå å lese litt. Anonymkode: b7ca4...616 Er du sikker på at dette ikke egentlig dreier seg om en konkurranse mellom dere og foreldrene til din sønns venner? Savner du å kunne skryte litt du også? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå