Gå til innhold

Trenger råd vedr. vektnedgang og kalorier. Noe stemmer ikke!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har begynt å slanke meg, og kombinerer trening og sunt kosthold. Jeg har BMI på rundt 35 og veier 98 kg så her er litt å ta av. Jeg skal gjøre dette skikkelig, med sunn mat og trening, men for å kickstarte det var jeg ganske tøff med inntaket av kalorier den første uken. Men noe stemmer ikke helt. Jeg begynte for bare en uke siden. Da var vekten 98 kg på mandagen. Jeg spiste rundt 1200 kalorier og gikk på fjellet og brant bort (ifølge pulsklokken) rundt 800 kalorier på den turen. Fredag morgen viste vekte 96,2 kg. Lørdag tok jeg en "pause" uten å spise for mye. Men jeg spiste ca 2000 kalorier og trente ikke. Søndag spiste jeg også ca 2000 kalorier, og gikk en times rask tur og brant bort 600 kalorier (ifølge pulsklokken). Mener selv at jeg ikke skal gå opp i vekte av dette? Mandag morgen viste vekten 97,2 kg. Opp 1 kg siden fredag. Hva?? Kan noen som kan litt om dette her forklare meg hva som skjer? Det kverker jo motivasjonen litt!

Anonymkode: 1c34e...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke veie deg så ofte. Kroppen samler vann, og vekta kan svinge veldig fra dag til dag. Velg heller en dag i uken der du sjekker vekten

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ikke veie deg hver dag. Veiing en gang i uken gir et mer reelt bilde av vektnedgang. Det at du har lagt på deg kan komme av at kroppen holder på vann pga du har spist mer salt i helgen. Du går nok ikke opp i vekt av 2000 kcal når du har en BMI på 35.

Anonymkode: dae5b...db1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, pepsimaxtakk skrev:

Du må ikke veie deg så ofte. Kroppen samler vann, og vekta kan svinge veldig fra dag til dag. Velg heller en dag i uken der du sjekker vekten

Enig, og slutt med sånt "kickstart"-tull. Det gjør deg bare mer sulten og sliten enn nødvendig!

Anonymkode: 508ff...978

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Er det en fare for at det jeg hadde mistet av vekt den første uken nesten bare er vann da? Har hørt at om man raser ned i vekt til å begynne med så er det bare vann. Eller er det sånn at store personer kan gå ganske mye ned i vekt fordi det er mye å ta av?

AnonymBruker
Skrevet

Du må IKKE veie deg hver dag. Du må ha en dag i uka du veier deg. 

Vekten varierer veldig gjennom uka.. Det du har lagt på deg i løpet av helgen er mest sannsynlig vannvekt pga du har spist litt ekstra eller bare at du har litt ekstra i magen som ikke har kommer ut enda for å si det sånn. 

Jeg kan miste mange kg i løpet av en uke i bare vannvekt, spesielt i begynnelsen av en slankekur. Etter ferien så veide jeg 93,5 kg en søndag kveld, da fredag kom veide jeg 89,1. Dette er jo ikke kilo jeg har mistet, men mest vannvekt. Jeg talte ikke kalorier på lørdag (og da blir det ekstra mat), så på søndag kveld veide jeg 90,1 kg igjen, men så på fredag veide jeg 88,3. Nesten ned en kg altså. Og sånn går det. Dette er et reelt eksempel jeg opplevde tidligere i sommer.

Stort sett er det vann man mister den første tiden, men sakte og sikkert mister man kilo. Bare fortsett som du gjør og vei deg en gang i uken! Da vil du se at du mister kilo med tiden. 

Ikke ha som mål å gå ned en kilo til neste uke. Ha som mål å ha klart å gå ned noe i løpet av måneden! Det viktigste er å ikke gi opp! Jeg har gått ned fra 140 kg og har jo enda noen kilo jeg skal ta av. Det viktigste er å ikke miste motivasjonen. Noen ganger opplever man å faktisk gå opp noen hundre gram en uke, noen ganger opplever man at vekten står stille. Da mister man motivasjonen litt.. MEN når jeg har holdt stand og fortsatt så har jeg som regel gått ned ekstra mye uken etter og da er virkelig motivasjonen tilbake! 

Så stå på! Bare fortsett! 

Anonymkode: dd2ba...f13

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har begynt å slanke meg, og kombinerer trening og sunt kosthold. Jeg har BMI på rundt 35 og veier 98 kg så her er litt å ta av. Jeg skal gjøre dette skikkelig, med sunn mat og trening, men for å kickstarte det var jeg ganske tøff med inntaket av kalorier den første uken. Men noe stemmer ikke helt. Jeg begynte for bare en uke siden. Da var vekten 98 kg på mandagen. Jeg spiste rundt 1200 kalorier og gikk på fjellet og brant bort (ifølge pulsklokken) rundt 800 kalorier på den turen. Fredag morgen viste vekte 96,2 kg. Lørdag tok jeg en "pause" uten å spise for mye. Men jeg spiste ca 2000 kalorier og trente ikke. Søndag spiste jeg også ca 2000 kalorier, og gikk en times rask tur og brant bort 600 kalorier (ifølge pulsklokken). Mener selv at jeg ikke skal gå opp i vekte av dette? Mandag morgen viste vekten 97,2 kg. Opp 1 kg siden fredag. Hva?? Kan noen som kan litt om dette her forklare meg hva som skjer? Det kverker jo motivasjonen litt!

Kroppen mister ikke vekt jevnt. Uansett hvor rett man trener og hvor nøye man er på å telle kalorier, så vil vekta svinge opp og ned. Derfor må man holde tunga rett i munnen og se på det totale vekttapet over tid. Du har jo mistet 800g på ei uke - det er jo skikkelig bra! Det er lett å miste motivasjonen om man ikke er bevisst på dette. Tror du bare skal ta det med ro og fortsette opplegget ditt som du gjør. :) Sett deg mål for hver måned. F.eks et vekttap på 2kg per måned - da er det lettere å holde oversikten.
Årsakene til hvorfor vekta går opp og ned er så sammensatt at det ikke er noen vits i å begynne å gruble på det. Man må bare akseptere at sånn er det. :P Fokuser heller på å opprettholde treningen og kostholdet ditt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier meg hver dag, men forsøker å ikke tenke så mye på tallet. I stedet skriver jeg det opp, og kan over tid se hvilken rettning det går.

Jeg liker ikke så godt å bare veie meg en gang i uken, nettopp fordi jeg da blir følsom for svingninger. Jeg har opplevd å gå ned 4 kg i løpet av få dager, og dersom jeg skulle hatt min ukentlige måling på den bunnen ville det gitt meg en smell når jeg neste uke var "gått opp" 3,5kg. All "nedgangen" var vann og tarminnhold, noe som ble veldig tydelig med daglige målinger.

Anonymkode: bbdc6...bfe

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan gjerne veie deg hver dag, men sett deg inn i hva vekta viser og hva den ikke kan fortelle deg - du er ikke bare fett, og selv om du mister fett, legger på deg, eller holder en stabil vekt, vil mengden vann og mer og mindre ufordøyd mat i systemet variere, og dette veier også noe.

Vektnedgang krever først og fremst to ting, og det er kaloriunderskudd, og tid. I grunnen er dette alt som trengs, men det er til gjengjeld helt uomgjengelig. Det betyr at du trenger å spise mindre, og tålmodighet. Utover det er det utrolig mange misforståelser, myter, unnskyldninger og annet tull og tøys ute og går - alle som har slitt med vekta noen gang, vet det. Kickstart kan du bare glemme, prøv også å legge fra deg unødvendig fokus på detaljer, perfeksjonisme, alt-eller-ingenting, katastrofetanker, selvmedlidenhet, selvhat osv (du vet selv best hva som evt måtte hindre deg i å oppnå det du ønsker å oppnå). Finn ut hvordan du kan få sunn mat til å smake bra, spis nok, og tren moderat. Hva som er godt og moderat, er individuelt, subjektivt og situasjonsbestemt, men kalorier og tid er universelle, objektive og bestandige størrelser. 

Endret av Pringle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...