Gå til innhold

Har en ond stemor, pappa unnskylder henne for oppveksten hennes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig slik at alle barn har alltid feil og hun har alltid rett. Det er barn som har spesielle behov og hun vet ikke å kontrollere hva hun sier, klarer ikke gi seg på punktene sine. Pappas barn føler seg angrepet ved matbordet daglig og ofte uten grunn at hun slenger ut kommentarer "han er så bortskjemt." Eller hva det måtte være. Da tramper jo han inn på rommet sitt tilslutt for uabsett hva han svarer så blir hun mer og mer krass. Når han da går vekk fra situasjonen for å få fred går hun etter han inn på rommet. Når han da kjefter tilbake så er det han som ikke får være med på turer. 

Jeg har reagert sterkt på dette som eldre, voksen søster. Jeg vet min bror er en prøvelse for flere,men hennes måte å håndtere er ikke greit. Også svarer pappa da at i blant misforstårhan situasjoner, mener da at da må hun tenke ennå mer på hvordan hun ordlegger seg. For han skjønner ikke sarkasme eller ironi. Det er hun som vpksenperson som må skjerpe seg her.

Han mener at hun hadde en tøff oppvekst og unnskylder henne, noe jeg også hadde. Spør han om siden moren min er som hun er så må jeg være lik henne da? Man velger jo faktisk egen oppførsel og hvis hun fortsatt sliter med sin oppvekst må hun jobbe med seg selv utenat det går utover et barn. 

Neste steg om dette ikke bedrer seg er at jeg tar en prat med stemor selv. Har opplevd at hun kommer med små stikktil meg og når jeg spør pappa senere så lyver hun. Hun kjefter ofte, sier aldri hei, spør aldri hvordan det går. Hun har rett og slett ingen interesse for pappas barn. 

Tips og råd?

Anonymkode: 2b3ff...c58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er mor, og hvor gammel er pappas barn? Har hun egne barn?

Anonymkode: a6426...3a3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er mor, og hvor gammel er pappas barn? Har hun egne barn?

Stemor er rundt 40. Barnet det er snakk om her er i slutten av barneskole. Barna hennes er tenåringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Stemor er rundt 40. Barnet det er snakk om her er i slutten av barneskole. Barna hennes er tenåringer. 

Måtte bare finne ut om det var min yngre søster som skrev innlegget. Da passer ikke detaljene, men utfordringen på en prikk med vår situasjon. 

Vi har også en "ond stemor" som er alt for krass mot minstemann. I tillegg er hun direkte frekk mot de eldre søskenene, noe man bare må bite i seg. Det er slitsomt, men som voksen har man teknikker for å takle slike mennesker. Det har ikke barn.  Jeg vil veldig gjerne følge med, og håper du får noen gode svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Måtte bare finne ut om det var min yngre søster som skrev innlegget. Da passer ikke detaljene, men utfordringen på en prikk med vår situasjon. 

Vi har også en "ond stemor" som er alt for krass mot minstemann. I tillegg er hun direkte frekk mot de eldre søskenene, noe man bare må bite i seg. Det er slitsomt, men som voksen har man teknikker for å takle slike mennesker. Det har ikke barn.  Jeg vil veldig gjerne følge med, og håper du får noen gode svar. 

Jeg er eldst 😊

AnonymBruker
Skrevet

Altså barna får ikke lengre lov til å hoppe på trampoline ute fordi det bråker for dyrene henne. Dyrene hennes som hun igjen aldri plukker opp for noen steder. Alle naboene får lide, ikke bare oss. Noen vasket bilen i gården sin og hun spurte om de kunne slutte fordi det bråkte så mye. 

Flere familiemedlemmer og venner av pappa kommer ikke på besøk lengre pga henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i heiteste holder folk sammen med sånne personer? Kvinnfolket er jo ei heks!! Hadde en stefar som var akkurat sånn. Han ødela hele barndommen min! Heldigvis gikk han og min mor fra hverandre, men ikke før de fikk to barn sammen så det er ikke til å unngå at jeg møter han til tider. Sånne folk skulle aldri fått barn. Jeg hadde trøblete oppvekst selv, med både fysisk og psykisk vold, men jeg oppfører meg rundt andre uansett. 

Anonymkode: 070b9...12a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Måtte be broren min prøve å oppføre seg litt fremover. Han sa han var så lei for det er alltid han som må gi seg. Ba han gå stille i dørene og bare fjerne seg fra alle situasjoner så ingen har noe å ta han på. Tenk å måtte liste seg rundt i eget hjem. Jeg får så vondt av han!

AnonymBruker
Skrevet

Ta lydopptak av henne når hun driver på med det som du formidler, og la din far høre det. (Når du selv er med i samtalen, er det fullt lovlig å ta lydopptak).

Anonymkode: b5989...16a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta lydopptak av henne når hun driver på med det som du formidler, og la din far høre det. (Når du selv er med i samtalen, er det fullt lovlig å ta lydopptak uten å informere de som blir med på lydopptaket).

AnonymBruker
Skrevet

Det er vurdert, men jeg opplever at faren min stoler på det jeg sier. F.eks i alle år har folk kommet og gått som de passer seg der. Etter at hun flyttet inn er forskjellen at vi banker på. Ble bedt om å avtale tider for å besøke faren min, alle andre i familien bare fnyste av det. Jeg gjorde ingenting ut av det og fortsatte som vanlig. Men jeg vet å hun ikke liker å ha meg der. Da hun løy om meg til pappa er jeg helt sikker på at han ikke betviler meg. Jeg er ikke kjent for å lage drama eller sette andre ut for noe bråk. Jeg er kanskje litt for snill-pike. Så føler han stoler på meg. Men han unnskylder henne. 

Skrevet

Kanskje på tide å snakke med far om dette her én gang for alle? Det er ikke greit å oppføre seg sånn mot barn. Ikke litt engang, og nå har dette pågått over tid, og barna blir lidende. Jeg leser også at det er snakk om ett barn med spesielle behov i denne familien, og dersom dama ikke er interessert i å støtte opp under barnets utvikling og å tilpasse SEG innenfor rimelighetens grenser - for barna - så har hun ingenting der å gjøre. Dette er imidlertid far sin blemme fullt og helt, han har tross alt VALGT å bli sammen med dette mennesket. Ingen av barna har valgt å få henne til stemor. Det kan hende han trenger å få høre dette i ganske klare ordelag. Dere er for snille, og dere føyer dere etter dama - hvorfor? Dere tar for mye hensyn for å unngå bråk, og dama får det som hun vil fra alle kanter. Hun har blitt vant til å være sjefen i familien deres, og hun er også vant til at bare hun blir sur/sint/frekk så gir dere opp - hun har aldri tapt en diskusjon og hadde hatt veldig godt av å få igjen med samme mynt. Hun tar fra søsknene dine selvtilliten og gjør dem uvelkomne i sitt eget hjem. Du er eldst, og du har muligheten til å stå opp for søsknene dine. Hva har du å tape på å begynne å stille krav? Kravene må i første omgang stilles til deres far, for det er hans barn som lider under denne familiekonstellasjonen som han har tvunget dem inn i. Det er store vesensforskjeller mellom å stille rimelige krav til barn - også barn med utfordringer av ulik art - og å kreve at barn skal liste seg og helst ikke synes eller høres i sitt eget hjem. Og å leve i et hjem hvor man som barn får slengt stygge kommentarer daglig og virkelig får kjenne på kroppen hvor uønsket man er, det er ikke et sted barn bør være. Det er ikke et hjem.

At far ikke tar tak i at denne dama sier stygge ting til barna hans er i mine øyne ganske talende for hva slags forhold han befinner seg i. Det er tydeligvis noe med denne dama som gjør at han finner seg i alt for mye, også på sine barns vegne. Hvorfor? Er han så redd for å være singel at han synes dette er bedre enn å være alene? Har han tenkt noe på hva denne dama egentlig GIR til fellesskapet, sett opp mot hva hun krever og hvilke tilpasninger alle andre må ta for henne bestandig? Har du stilt ham disse spørsmålene noen gang? Jeg tror han hadde hatt veldig godt av å bli konfrontert med valgene han tar, og hvilke konsekvenser de har for barna hans.

Det er far som må adresseres først her. Han må stilles de ubehagelige spørsmålene og konfronteres med hvordan barna hans har det. Og han må få vite i klartekst at det er HAN som er ansvarlig for dette, og at han er i ferd med å velge bort barna sine.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er skadelig for gutten og de andre barna som bor der, og hvis stemor ikke slutter å være slik mot gutten, bør vel Barnevernet varsles?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror hun er veldig god på silent treatment og den slags. Broren min fortalte meg om et tilfelle. Han hadde falt i vannet, da han kom opp sier stemor "ja da var vel telefonen i lomma di og da!!" Han svarer nei og får tilbake "så synd." Da ble det en uenighet her også sa pappa seg enig med lillebror foran henne. Da hadde hun vært sinte på de i tre dager så hadde det endt med at de måtte unnskylde seg. 

Jeg vet litt om hvorfor pappa bare ikke gjør det slutt, uten å ha for mange detaljer er det økonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror hun er veldig god på silent treatment og den slags. Broren min fortalte meg om et tilfelle. Han hadde falt i vannet, da han kom opp sier stemor "ja da var vel telefonen i lomma di og da!!" Han svarer nei og får tilbake "så synd." Da ble det en uenighet her også sa pappa seg enig med lillebror foran henne. Da hadde hun vært sinte på de i tre dager så hadde det endt med at de måtte unnskylde seg. 

Jeg vet litt om hvorfor pappa bare ikke gjør det slutt, uten å ha for mange detaljer er det økonomisk. 

Trist ..... Trist som F...       En av grunnene til at jeg er særbo, er nettopp for å unngå å havne slik som din far.

Lykke til  både deg og din bror.

Anonymkode: 9e284...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Hører eller opplever jeg en sak til nå med henne så kan jeg love dere at jeg ikke lister meg ut døra igjen. Nok er nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...