AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 Jeg og samboer er enig i at vi gjerne vil ha barn om et år eller to. Han vil i tillegg ha en hund. Hunden er en familiehund, med godt gemytt osv. Han vil helst ha hunden NÅ, slik at valpetiden er over før baby. Men hunden er av en slik størrelse at om 2-3 år er den unghund. Jeg husker på min egen hund at den perioden var slitsom og hunden krevet mye oppmerksomhet, og testet grenser. Jeg vil ha baby først. Vi blir førstegangsforeldre og det er slitsomt i seg selv, jeg vet ikke om jeg orker å takle en stor hund i tillegg. Han sier at han skal ta alt ansvar for hund, men hvordan skal han da få overskudd til baby? Jeg mener at når baby er 6-12 mnd, eller kanskje eldre, så passer det bedre med hund. Når vi får litt teken på foreldrerollen. Begge to har hatt hund, så den rollen kan vi. Han mener det er lenge til, og at man ikke bør ha valp og baby sammen. Vi diskuterer frem og tilbake, men det nytter jo ikke å prøve å overtale den andre. Har dere råd? Anonymkode: 76df2...092
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Jeg er enig med mannen din, og ville gått for hund først. Dersom dere går for baby først er jeg redd valpen vil komme i andre rekke og dere vil ende opp med en vanskeligere hund fordi baby blir prioritert over trening. Ved å gå for hund først kan dere fokusere på å trene den slik at dere har en voksen hund som er lett å ha med å gjøre til baby kommer. Anonymkode: 255f8...6a3 11
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 La meg også legge til at vi er i en slik alder at babyprøving må skje i løpet av et år. Dvs. hund er uansett valp eller unghund når baby kommer. TS Anonymkode: 76df2...092
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 Hund først så dere får gitt den alt den trenger av oppdragelse for å bli en trygg og harmonisk hund. I hvertfall ikke gå for valp når ungen enda er liten og trenger dere nesten hele tiden når den er våken. Anonymkode: 93d4f...093 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 På mange måter var det veldig greit å ha hund før barna kom. Vi var allerede inne i rutinen med turer, trening osv. Hadde baby med på tur i vogn eller bæretøy slik at hundene fortsatt fikk sin del oppmerksomhet iløpet av dagen. Å trene en valp og unghund mens barna er små krever mye. Bakdelen er at man vet jo ikke hvordan hunden vil reagere når det kommer en baby i hus. Enten hund først, eller vente til barna er minst tre-fire. Anonymkode: b4157...9d2 9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer er enig i at vi gjerne vil ha barn om et år eller to. Han vil i tillegg ha en hund. Hunden er en familiehund, med godt gemytt osv. Han vil helst ha hunden NÅ, slik at valpetiden er over før baby. Men hunden er av en slik størrelse at om 2-3 år er den unghund. Jeg husker på min egen hund at den perioden var slitsom og hunden krevet mye oppmerksomhet, og testet grenser. Jeg vil ha baby først. Vi blir førstegangsforeldre og det er slitsomt i seg selv, jeg vet ikke om jeg orker å takle en stor hund i tillegg. Han sier at han skal ta alt ansvar for hund, men hvordan skal han da få overskudd til baby? Jeg mener at når baby er 6-12 mnd, eller kanskje eldre, så passer det bedre med hund. Når vi får litt teken på foreldrerollen. Begge to har hatt hund, så den rollen kan vi. Han mener det er lenge til, og at man ikke bør ha valp og baby sammen. Vi diskuterer frem og tilbake, men det nytter jo ikke å prøve å overtale den andre. Har dere råd? Anonymkode: 76df2...092 Gå for hund først. Ellers vil du ikke ha tid til å lære hunden det du ønsker og tålmodighet og tid til må forme den slik at hunden passer inn i ditt hjem. Baby tar all tid de første årene! Anonymkode: 4bc86...125 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 Jeg ville gått for barn først. Man vet ikke hva slags baby man får (kolikk, high need osv), eller hvordan man takler å bli foreldre, og å ha en unghund samtidig kan bli veldig krevende. Ville heller satt hund på vent på ubestemt tid til dere får hodet over vannet igjen. (Men jeg er nok preget av en svært krevende babytid da.) Anonymkode: 025c0...177 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La meg også legge til at vi er i en slik alder at babyprøving må skje i løpet av et år. Dvs. hund er uansett valp eller unghund når baby kommer. TS Anonymkode: 76df2...092 Bedre med unghund enn valp når man har baby da de hvertfall kan kommandoer som, "gå bort" "legg seg" osv. En valp biter og gir seg faren i at du har en baby du må skifte på og amme. Ser ikke helt for meg at valp å baby på samme tid vil fungere. Anonymkode: 4bc86...125 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #10 Skrevet 8. august 2017 Fordeler med hund først: Dere blir mer etablerte som familie før barnet kommer. Da tenker jeg på ting som at dere må ta hensyn til ny situasjon, ikke være så spontane osv, dere har rutiner med turer og mating osv, og ferier og helger blir planlagt mht hunden. Dere har vært gjennom valpetiden sammen, tatt hensyn og delt på ansvaret (går jeg ut i fra). Med baby først, blir gjerne hvalpen hans prosjekt, og babyen må skjermes en del og prioriteres og valpen får ikke så mye oppmerksomhet den kanskje trenger. Fordeler med baby først: Dere får en ting mindre å tenke på (ikke hund) de aller første årene da baby og den nye rollene krever sitt. Begge kan konsentrere seg om baby, og valpen kan komme når det passer deres behov. Dere vet ikke hvor krevende barnet blir, og hund kan vente til barnet er såpass stort at familien er veletablert og barnet kan ha stor glede av å være med på valpetiden og "vokse opp" sammen med hunden. Det høres ut som dere i utgangspunktet ønsker ett barn, og da kan det være fint at hunden også er barnets/hele familiens hund. Anonymkode: cc670...46f 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #11 Skrevet 8. august 2017 Jeg hører det dere sier, men vil ikke en valp som plutselig får en baby i hus bli sjalu? Det er vel av en grunn at Norsk Kennel Klub anbefaler hund etter barn, og at det er MANGE hunder som blir omplassert i småbarnsperioden. Jeg er veldig glad i hund, og vil ikke omplassere den. Men jeg ser ikke hvordan vi skal ha tid til å trene en aktiv hund og ha en liten baby på samme tid. Optimalt vil jeg ha hund om 3-4 år. Den lever jo i 10-12 år. Vi har ikke hastverk med hund, men det har vi med tanke på fruktbarhet. Samtidig skal jeg prøve å ta til meg argumentene deres. Men mener dere at det er bedre å ha en 1 år gammel valp/unghund og ny baby, enn barn og så valp på sikt? Anonymkode: 76df2...092 4
Carrot Skrevet 8. august 2017 #12 Skrevet 8. august 2017 (endret) Hund først, av erfaring. Men legg tid og undersøkelser i å finne rett hund for dere.. det er viktig! Endret 8. august 2017 av Carrot 2
Lou Salome Skrevet 8. august 2017 #13 Skrevet 8. august 2017 Jeg ville hatt barn først, og hund mye senere, når barnet er fire/fem minst. 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #14 Skrevet 8. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordeler med hund først: Dere blir mer etablerte som familie før barnet kommer. Da tenker jeg på ting som at dere må ta hensyn til ny situasjon, ikke være så spontane osv, dere har rutiner med turer og mating osv, og ferier og helger blir planlagt mht hunden. Dere har vært gjennom valpetiden sammen, tatt hensyn og delt på ansvaret (går jeg ut i fra). Med baby først, blir gjerne hvalpen hans prosjekt, og babyen må skjermes en del og prioriteres og valpen får ikke så mye oppmerksomhet den kanskje trenger. Fordeler med baby først: Dere får en ting mindre å tenke på (ikke hund) de aller første årene da baby og den nye rollene krever sitt. Begge kan konsentrere seg om baby, og valpen kan komme når det passer deres behov. Dere vet ikke hvor krevende barnet blir, og hund kan vente til barnet er såpass stort at familien er veletablert og barnet kan ha stor glede av å være med på valpetiden og "vokse opp" sammen med hunden. Det høres ut som dere i utgangspunktet ønsker ett barn, og da kan det være fint at hunden også er barnets/hele familiens hund. Anonymkode: cc670...46f Takk for gode argumenter på begge sider. Jeg har en hund fra før, som vi deler på ansvaret på. Så det er ingen ny situasjon. Hunden min er gammel og rolig, men litt for liten til samboers smak. Han vil gjerne ha en aktiv turhund og familiehund. Vi ønsker mer enn ett barn. Men med mindre vi skal få "tre tette" må vi starte snart. Jeg er 29. Jeg tror virkelig at hvis vi får første barn, så er vi mer stabile til å oppdra en familie og barn. I tillegg vil nok min hund leve et par år til. Noe jeg tror han glemmer å ta med i vurderingen Anonymkode: 76df2...092 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #15 Skrevet 8. august 2017 Barn først. Bikkje kan dere få når som helst, barn haster det litt mer med. Anonymkode: e4351...048 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 8. august 2017 #16 Skrevet 8. august 2017 Først barn, hund når barnet nærmer seg skolealder.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #17 Skrevet 8. august 2017 Barn først!!! En baby kan kreve alt dere har av krefter. En hund kan dere få når dere har overskudd som familie:) Anonymkode: 1bb90...7c9 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #18 Skrevet 8. august 2017 Du sier at dere er i en alder hvor dere må starte prøvingen innen et års tid. La oss si at det tar 9mnd før dere blir gravide, og så ni måneder etter det kommer babyen. Da har hunden rukket å bli 1,5 år og er så å si fullvoksen og så å si ferdig med å pushe grenser og slikt. Du har fått mange gode råd her inne, og det virker som de fleste sier hund før baby, men likevel er du ikke overbevist. Ønsker du ikke at samboeren har "rett" i denne saken? Anonymkode: 39d68...11c 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #19 Skrevet 8. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører det dere sier, men vil ikke en valp som plutselig får en baby i hus bli sjalu? Det er vel av en grunn at Norsk Kennel Klub anbefaler hund etter barn, og at det er MANGE hunder som blir omplassert i småbarnsperioden. Jeg er veldig glad i hund, og vil ikke omplassere den. Men jeg ser ikke hvordan vi skal ha tid til å trene en aktiv hund og ha en liten baby på samme tid. Optimalt vil jeg ha hund om 3-4 år. Den lever jo i 10-12 år. Vi har ikke hastverk med hund, men det har vi med tanke på fruktbarhet. Samtidig skal jeg prøve å ta til meg argumentene deres. Men mener dere at det er bedre å ha en 1 år gammel valp/unghund og ny baby, enn barn og så valp på sikt? Anonymkode: 76df2...092 Derfor synes jeg det er lurt å gå for barn først. Da har dere god tid til å vurdere etter hvert, når dere er klare for å ha hund i tillegg. Det var vår plan, barnet vårt er nå 6 år, og vi har enda ikke hatt tid og overskudd til å skaffe hund. (Og da er det jo bare å la være, men om hunden allerede er der når man finner ut at det blir for mye så er det litt verre...) Anonymkode: 025c0...177 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #20 Skrevet 8. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier at dere er i en alder hvor dere må starte prøvingen innen et års tid. La oss si at det tar 9mnd før dere blir gravide, og så ni måneder etter det kommer babyen. Da har hunden rukket å bli 1,5 år og er så å si fullvoksen og så å si ferdig med å pushe grenser og slikt. Du har fått mange gode råd her inne, og det virker som de fleste sier hund før baby, men likevel er du ikke overbevist. Ønsker du ikke at samboeren har "rett" i denne saken? Anonymkode: 39d68...11c Rasen han vil ha er unghund som 1,5-åring. Den vil komme inn i en fase hvor den skal bli voksen på den tiden, som tar et år. Et år med vill hund som vil teste grenser. Jeg føler at det er like spredte meninger her, som det er mellom meg og han. Jeg føler ikke at samboer har "rett". Jeg tror ikke han skjønner at med hund må vi sette babyprøving på vent i minst tre år. Jeg vet at han vil ha barn, og det blir kanskje ikke mulig jo lenger vi venter. Jeg tror ikke han ser realitetene i forelskelsesrusen over den fine hunden. Jeg opprettet tråden for å høre meninger, argumenter og erfaringer fra andre. Kanskje i håp om å se den andre siden, eller få mer støtte for mine argumenter. Anonymkode: 76df2...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå