Gå til innhold

Erfaring med kastrering av tispe...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med kastrering av tispe? Hvordan gikk operasjonen? Ble det noen adferdsendringer? 

Min elskede jente skal kastreres i ettermiddag og jeg er sånn i tviiil! Jeg har vurdert frem og tilbake i mange år nå og snakket med mange veterinærer. 

Grunnen til at vi har valgt kastrering er at tispa er et fryktelig nervøst individ fra naturens side, og jeg føler hun blir verre rundt løpetid, i tillegg blir hun veldig deppa i perioden etter løpetid.   veterinæren støtter meg på dette...  

Likevel er jeg forferdelig usikker på om jeg gjør det rette

Tispa er 7 år 

Anonymkode: 7b735...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Ruccula
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at du lurer på om du skal gjøre det.  Har erfaring med hunder som er kastrert og det er virkelig ingen big deal. Hunder blir i 99%av tilfeller mer sosiale,  mindre stressede,  aggressive etc. Stadig flere veterinærer i Norge forstår at positive ved kastrering er større enn det motsatte 

Anonymkode: 6e53c...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at i den alderen så har hun lært seg mye av adferdene, så ikke sikkert det vil hjelpe noe særlig. På en annen side, kan det være hun slipper å styre med hormonene og bli bedre.

Vi kastrerte vår tispe når hun var 1,5 år, fikk innbilt svangerskap og sånn. Hun har blitt en kjempeglad hund, nesten ikke noe ressursforsvar ovenfor oss lengre og ble generelt lettere til sinns.

Anonymkode: f0b3e...305

• Liker 1
Skrevet

Om det ikke hjelper på adferden, vil dere eliminere risikoen for livmorbetennelse og kreft. Begge deler er veldig vanlig og ofte dødlig, da det ikke oppdages før hunden er blitt skikkelig syk og det ikke er mulig å behandle.

Dette går bra! lykke til :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt hund med livmorbetennelse, så hun fikk fjernet livmoren. Var absolutt ingen merkbar endring i adferd, de første månedene kunne hun tisse litt på seg, men det gikk over.

Skrevet

Det er overstått nå. Operasjonen gikk bra, ingen komplikasjoner. Veterinæren sa at livmoren var veskefylt og at dette kunne ha utviklet seg til livmorsbetennelse, så han sa det var bra at den nå var borte. 

Det går bra med henne, vi passer på henne hele tiden og er sammen med henne konstant. Første døgnet var hun temmelig smertepreget selv med store mengder dop, da angret jeg fælt. Men i dag er hun mye bedre, har tilogmed ligget på en madrass og solt seg litt. 

Anonymkode: 7b735...d9e

• Liker 4
Skrevet

Så bra å høre! :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...