Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg veier 48 kg. På mitt meste veide jeg 55 kg (etter utveksling i USA, et helt år med usunn mat). For ca. 2 år siden hadde jeg en periode hvor jeg var utrolig (!) matlei, i tillegg var jeg veldig glad i å jogge. Da veide jeg 46 kg. Så virkelig fæl og spinkel ut da, men ser det kun nå i ettertid. Gikk IKKE ned i vekt med vilje.

Idag veier jeg 48 kg. For omtrent 2 måneder siden derimot veide jeg nesten 50! Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg har gått ned i vekt. 

Uansett - jeg prøver å spice måltidene mine med masse smør, majones, dressing, nøtter etc. etc. Men det er jo ingenting som fungerer. Jeg tror rett og slett at kroppen min sin normalvekt er rundt 48 kg, og uansett hva jeg gjør streber kroppen min etter denne vekta.

Lurer derfor på om det finnes noen smarte tips der ute for å gå opp i vekt? Nå er det sånn at jeg er student og har ikke råd til masse nøtter, avacado, kylling, ris, egg, bacon, og cottage cheese til hvert måltid. Lurer derfor på om det finnes noe "gainers" i form av pulver eller noe jeg kan tilsette maten min? Og hvor dette kan kjøpes, om noen har erfaring med om det faktisk fungerer, og hva som er den beste typen?

Ønskevekta mi er vel 54-55 kg.

Anonymkode: 8bf5c...7f4

Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at jeg er student og har ikke råd til masse nøtter, avacado, kylling, ris, egg, bacon, og cottage cheese til hvert måltid.

Alle som er tynne spiser for lite. Verken nøtter, kylling, bacon eller egg er spesielt dyrt, velg billigmerkene.

Anonymkode: 8b5bd...932

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du skriver ca hva du spiser på en vanlig dag? Da er det lettere for folk å foreslå endringer.

Anonymkode: 53288...39e

Skrevet (endret)

En sunn vekt for deg er nok som for de fleste andre en BMI på 18,5 til 24,9. Du går opp i vekt hvis du spiser mer og fortsetter med det. At du ikke liker, eller ikke er vant til, å spise nok til å ha normal vekt, er en annen sak. 

For mange er fett en måte å bli mett på, så det er faktisk en slankemetode i dag å spise rikelig fett. Du har det motsatte problemet, så du må finne mat som du ikke blir så mett av. Hva dette er, er individuelt og noe du må finne ut selv. Andre kan bare gi deg råd. Uansett er du nødt til å gå ut av komfortsonen din såpass mye at du går opp i vekt, men ikke så mye at du er nødt til å kaste inn håndkleet. Hvor denne balansen går, må du også finne ut selv. 

Det er fascinerende å se hvordan undervektige har akkurat de samme tamme unnskyldningene som overvektige - at kroppen deres motsetter seg vektendringen de ønsker, de skal ha smarte tips, aller helst magiske formler, ting skal skje øyeblikkelig, maten de trenger å spise er for dyr osv. Det holder ikke å ville gå opp i vekt. Du må spise mer. Ingen råd i hele verden kan få deg til å spise hvis du ikke vil. (Du kan gjøre hva du vil, men du kan ikke bestemme konsekvensene av valgene du tar. Jepp, dypt.)

Karbohydratrik mat - sukker, ris, havregryn, bønner, hvetemel, poteter, byggryn, pasta - er veldig billig, olje også - så billig at det brukes som forklaring på hvorfor så mange er overvektige. Siden du over tid har spist for lite, må du spise litt mer en stund for å legge på deg. Når du har nådd målvekt, skal du ikke fortsette å spise mer enn andre, du skal bare spise like mye som en normalvektig person med din høyde. 

Endret av Pringle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett - jeg prøver å spice måltidene mine med masse smør, majones, dressing, nøtter etc. etc. Men det er jo ingenting som fungerer. Jeg tror rett og slett at kroppen min sin normalvekt er rundt 48 kg, og uansett hva jeg gjør streber kroppen min etter denne vekta.

Hvorfor stresser du med det, da? Jeg er ganske sikker på at tvangsfôring kan gjøre vondt verre. Du vil i hvert fall oppleve å bli matlei om du stresser for mye med å få i deg det og det. 

Spis det du liker. Spis deg mett og ikke hopp over måltider.

Noen er bare tynne, og det er greit det også. Du har bare 1-2 kg å gå opp så er du normalvektig, og de vil komme om du slapper av og koser deg med maten

Anonymkode: a8752...7c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som de som vil ned i vekt. Loggfør alt du spiser og tell kalorier. Så får du en god oversikt over hva du spiser. Og du må ligge på pluss siden + spise opp det du trener. 

Antakelig spiser du mindre enn det du tror. 

Anonymkode: b617f...387

AnonymBruker
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier 48 kg. På mitt meste veide jeg 55 kg (etter utveksling i USA, et helt år med usunn mat). For ca. 2 år siden hadde jeg en periode hvor jeg var utrolig (!) matlei, i tillegg var jeg veldig glad i å jogge. Da veide jeg 46 kg. Så virkelig fæl og spinkel ut da, men ser det kun nå i ettertid. Gikk IKKE ned i vekt med vilje.

Idag veier jeg 48 kg. For omtrent 2 måneder siden derimot veide jeg nesten 50! Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg har gått ned i vekt. 

Lurer derfor på om det finnes noen smarte tips der ute for å gå opp i vekt? Nå er det sånn at jeg er student og har ikke råd til masse nøtter, avacado, kylling, ris, egg, bacon, og cottage cheese til hvert måltid. Lurer derfor på om det finnes noe "gainers" i form av pulver eller noe jeg kan tilsette maten min? Og hvor dette kan kjøpes, om noen har erfaring med om det faktisk fungerer, og hva som er den beste typen?

Ønskevekta mi er vel 54-55 kg.

Jeg er også student. Spiser nøtter, ris, kylling, egg og alt mulig. Spiser relativt store mengder mat, er lavere enn deg og veier 8 kilo mer og er svært slank, så det er absolutt mulig for deg å gå opp i vekt. Du må spise mer mat. Kroppen må ha mer kalorier når man skal legge på seg. Jeg tvangsforet meg selv da jeg hadde dårlig matlyst, og etter et par uker ble jeg mer og oftere sulten. 

Anonymkode: 164df...dea

Endret av sofie777
Skrevet

Jeg har ryddet et par innlegg for høyde og oppfordrer dere til å ikke oppgi dette fremover. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...