AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #1 Skrevet 7. august 2017 Til dere som har hunder som er avlet fram til å bli brukt til dn spesifikk ting (jakt, blodspor osv), merker dere om hunden har blitt roligere/endret personlighet når de har fått gjøre det de er avlet frem til? Har en jakthund, men bruker henne ikke i jakt. Hun får mye mosjon, lek ute og inne, mental trening osv. Vi går turer ulike plasser (skog, mark, veier osv). Jeg merker raskt når hun har oppdaget noe (pinnsvin, mus, katt osv). Da kommer jakthunden frem. Hun kan til tider være ganske vilter og ha masse energi. Jeg lurer derfor på om hun kanskje kan roe seg litt i personlighet om hun får brukt instinktene sine? Kan hunder bli "gal" om de ikke får utløp for det som kan frustrere de (i min hund situasjon tenker jeg å jakte på smådyr)? Hun er snill og grei, men ekstremt energisk. Anonymkode: 02f12...c0f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Nå uttaler jeg meg kun om gjeterhunder, men nei, ikke nødvendigvis. Min hund gjeter kyr, og vi har dessverre ikke så mye kyr som gjetes av hund i dette landet, det er nok mest sau. Men greia med gjeterhunder er jo at de er stort sett veldig intelligente og sporty, og dermed kan få dekt sine behov på andre måter enn ved å gjete. Anonymkode: 5cbcb...6fa
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 Hvilken rase har du? Jack Russell er for eksempel en type jakthund, men det som er cluet er å gi dem mye lek og utfordringer. De trenger ikke jakte for å få det. Anonymkode: 93507...31e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 Det vil jeg ikke si, fordi det er så få av min rase at jeg ikke vil bli gjenkjent Men ja, det kommer an på rasen og hunden. En JRT vil nok ganske mange klare å holde følge med og gi nok utfordringer til, mens ganske mange vil ha problemer med å takle en BC eller Setter om de ikke har veldig mye å gi av seg selv. Anonymkode: 5cbcb...6fa
OppNedPåAlt Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 Tsja tenker jeg. Jeg tror de færreste hundene lider om de ikke får gjøre det de opprinnelig var avlet for (for eksempel at gjeterhunder ikke får gjete, mynder ikke får delta i hetsjakt og fuglehunder ikke får stå stand på fugl), men man må tilpasse aktivitetene til hunden. Det er ikke vits å ha fuglehund eller mynde om du ikke kan ha de løse og gå tur. Ikke vits med gjeterhund/eller et skikkelig arbeidshund om den ikke kan få brukt hodet sitt.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 6 timer siden, OppNedPåAlt skrev: Tsja tenker jeg. Jeg tror de færreste hundene lider om de ikke får gjøre det de opprinnelig var avlet for (for eksempel at gjeterhunder ikke får gjete, mynder ikke får delta i hetsjakt og fuglehunder ikke får stå stand på fugl), men man må tilpasse aktivitetene til hunden. Det er ikke vits å ha fuglehund eller mynde om du ikke kan ha de løse og gå tur. Ikke vits med gjeterhund/eller et skikkelig arbeidshund om den ikke kan få brukt hodet sitt. Ja, men "ekstrem-rasene" (imo: setter, border collie, husky, malinois/tervuren) er IKKE for hvem som helst - uavhengig av om du bruker dem til det de er avlet til å gjøre. Uavhengig av hva de er avlet til, så trenger de MYE. Jack russel og cocker spaniel er veldig milde jakthunder, som ikke på langt nær krever krever like mye som en setter, og er nok derfor litt enklere å leve med for "hvemsomhelst". Jeg har selv en gjeterhund, og han krever MYE altså. Og nei, det er ikke BC. Anonymkode: 5cbcb...6fa 2
OppNedPåAlt Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men "ekstrem-rasene" (imo: setter, border collie, husky, malinois/tervuren) er IKKE for hvem som helst - uavhengig av om du bruker dem til det de er avlet til å gjøre. Uavhengig av hva de er avlet til, så trenger de MYE. Jack russel og cocker spaniel er veldig milde jakthunder, som ikke på langt nær krever krever like mye som en setter, og er nok derfor litt enklere å leve med for "hvemsomhelst". Jeg har selv en gjeterhund, og han krever MYE altså. Og nei, det er ikke BC. Anonymkode: 5cbcb...6fa Jo, men du kan ha malle uten å jobbe i politiet, BC uten å drive med gjetning, setter uten å jakte, og husky uten å drive med hundekjøring. Det er ikke uvanlig. Og Jeg kjenner personlig folk med alle disse rasene som ikke gjør det jeg nevner. Poenget er vel at de bruker hundene sine aktivt Må legge til: jeg er enig i at mange raser ikke er for alle, men spørsmålet var vel opprinnelig om en jakthund må jakte og om raser avlet til et spesielt formål MÅ få drive med det. Endret 8. august 2017 av OppNedPåAlt La til 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men "ekstrem-rasene" (imo: setter, border collie, husky, malinois/tervuren) er IKKE for hvem som helst - uavhengig av om du bruker dem til det de er avlet til å gjøre. Uavhengig av hva de er avlet til, så trenger de MYE. Jack russel og cocker spaniel er veldig milde jakthunder, som ikke på langt nær krever krever like mye som en setter, og er nok derfor litt enklere å leve med for "hvemsomhelst". Jeg har selv en gjeterhund, og han krever MYE altså. Og nei, det er ikke BC. Anonymkode: 5cbcb...6fa Vel, har selv en rase(tror det kun er et par til i Norge) som eksperter har fortalt meg er på topp mht jaktinstinkt og ikke minst intelligens. Har aldri bydd på problemer for meg, sørger for intens lek med andre hunder hver dag, løp etter ball etc. Null erfaring med hunder tidligere , så stort sett kun lest meg opp litt/YouTube mht trening. Alle hunder fortjener fysisk aktivitet og stimuli. Latsekker bør ikke ha hunder uansett. Fra de minste til de største. Anonymkode: ef857...4ed
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 Alle raser blir roligere av å kastrert også. Forhåpentlig blir dette vanligere i Norge. Sett at det går den veien, takk og pris fordi livskvaliteten til hunder er det som betyr noe for meg. Anonymkode: ef857...4ed 2
Try2 Skrevet 8. august 2017 #10 Skrevet 8. august 2017 Man MÅ ikke drive med det. MEN man må gi de andre typer stimuli som ligner på de nevnte aktiviteter. Slik at de feks får mental trening /bruke hodet sitt. Det er en skandale at Border C er den mest POP rasen i Norge. Det er mange understimulerte hundesjeler der ute. Man kan jo for F ikke velge hund ift utseende. Men det er det dessverre mange som gjør. 3
Gjest MrsK Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 Jeg tenker at du ikke MÅ bruke en setter på jakt. Men i de fleste tilfeller får du med jaktinstinktene og en hund som vil jakte fuggel. Hvorfor skal man da ha en hund som ikke brukes til det den er avlet for? Da tenker jeg på de ekstreme jakthundene som settere osv, de er jo skapt for å løpe etter fuggel på fjellet. Gjeterhunder har jeg lite erfaring med, så det kan jeg ikke uttale meg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå