Gå til innhold

Bør de dele fartsboten?

altflyter

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
20 timer siden, altflyter skrev:

Jeg har en venninne i en litt kjip situasjon, så jeg tenkte jeg skulle spørre om råd her inne på vegne av henne. La oss kalle venninnen min "Ida"

Ida var på roadtrip i sommer med en venninne, "Camilla". Ida og Camilla ble enige om å dele på alle utgifter knyttet til turen. De spleiset altså på bensin, bompenger, ferge og det som ellers følger med. De byttet på å kjøre. Da Camilla kjørte, ble de stoppet i fartskontroll og fikk bot på litt over 4000kr. 

Nå mener Camilla at Ida skal betale halvparten av boten, da hun mener dette er en del av utgiftene de fikk på turen... og de skulle jo dele utgiftene. Ida vurderer å betale for å bevare vennskapet, på tross av at hun føler det er urimelig.

Jeg mener det er helt feil å kreve at Ida skal betale for Camilla sin tabbe. Det er tross alt ene og alene sjåførens ansvar å følge trafikkreglene. Ida har heller ikke særlig god råd og dette vil gå kraftig ut over økonomien hennes, noe Camilla også er fullt klar over.

Hva syntes dere? Er virkelig en fartsbot noe man bør dele på?

Og det er akkurat derfor man får bøter. Fordi det skal gå kraftig ut over økonomien til vedkommende. 

Hun skal selvfølgelig betale boten sin selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dummeste jeg har hørt i dag. 

Bøter er ikke en del av utgiftene til turen. Naturligvis skal ikke Ida betale halve boten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla betaler boten. Det hadde vært noe annet hvis de ble enige om at de skulle kjøre over fartsgrensa, og ta en eventuell bot sammen, men det gjorde de ikke. Camilla var uforsiktig, og har nå lært en dyr lekse. Hun gjør den tydeligvis enda dyrere ved å ofre et vennskap i tillegg...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes de kan dele jeg. Hadde de ikke vært på jentetur ville ikke Camilla fått denne boten i utgangspunktet. En for alle, alle for en.

Anonymkode: 1baa4...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så hvis camilla kjørte på og drepte et barn, skal de dele straffen også da?
det er sjåføren sitt ansvar. sjåføren betaler bota selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den der er frekk. Som sjåfør er det kun sjåføren som har ansvaret for gass og bremse.

Dette er ikke utgift knyttet opp mot bilen, men opp til sjåføren

Anonymkode: c3e00...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal ikke fartsboten deles. Det er Camilla som trykket for hardt på gassen og ikke Ida 🙄 Er det mulig å være så smålig! En parkeringsbot kunne man heller vurdert å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, dette forslaget er noe av det dummeste jeg har lest på lenge!!! Camilla virker jo totalt virkelighetsfjern og egosentrisk.

Anonymkode: 7e90f...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er klart det er bittert for Camilla med 4000,- ekstra i utgift, kanskje hun passer seg neste gang? 

Hadde dem vært enig om å gasse på for å rekke en ferge eller noe, så kunne det vært noe annet, men så lenge hun har på helt eget initiativ kjørt for fort, så er det hennes ansvar. 

Om Ida hadde lagt igjen telefonen sin, ville Camilla vært enig om at dette også ble en ekstra utgift for Ida og dermed delt kostnadene for kjøp av ny? 

Anonymkode: e9b75...28b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venninne og jeg begge kjørte for fort og venninne tilfeldigvis ble tatt, og vi hadde ca lik økonomi, ville jeg tilbudt meg å betale halve tror jeg - hvis åndsnærværelse til å tenke litt over det.  Men hvis hun krevde ville det kjentes kjipt, og i andre variasjoner av scenariet (hun kjører fortere osv) ville jeg tenkt det var urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 23.52, AnonymBruker skrev:

Den som kjører er jo den som er ansvarlig. Den andre kan ikke noe for at den andre velger å kjøre som en gris og skal ikke betale. Med mindre da den andre satt å sa "kjør fortere" og oppfordret til lovbrudd da.

Anonymkode: 13db2...057

Om den andre sier kjør fortere så er det likevel førers ansvar å følge te til enhver tids fartsgrenser.

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
På 7.8.2017 den 23.45, altflyter skrev:

Ida var på roadtrip i sommer med en venninne, "Camilla". Ida og Camilla ble enige om å dele på alle utgifter knyttet til turen. De spleiset altså på bensin, bompenger, ferge og det som ellers følger med. De byttet på å kjøre. Da Camilla kjørte, ble de stoppet i fartskontroll og fikk bot på litt over 4000kr. 

Høres ut som en matteoppgave fra barneskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal de dele den! Hvorfor skulle Ida slippe unna? Hvis det er Ida sin bil, må jo hun også passe på at de kjører i fartsgrensen. 

Når jeg sitter på i min egen bil, passer jeg alltid på så ting går riktig for seg, nettopp så man slipper slike situasjoner. 

Anonymkode: d0389...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal de dele den! Hvorfor skulle Ida slippe unna? Hvis det er Ida sin bil, må jo hun også passe på at de kjører i fartsgrensen. 

Når jeg sitter på i min egen bil, passer jeg alltid på så ting går riktig for seg, nettopp så man slipper slike situasjoner. 

Anonymkode: d0389...f1e

Fordi Ida ikke var den som kjørte...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...