altflyter Skrevet 7. august 2017 #1 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg har en venninne i en litt kjip situasjon, så jeg tenkte jeg skulle spørre om råd her inne på vegne av henne. La oss kalle venninnen min "Ida" Ida var på roadtrip i sommer med en venninne, "Camilla". Ida og Camilla ble enige om å dele på alle utgifter knyttet til turen. De spleiset altså på bensin, bompenger, ferge og det som ellers følger med. De byttet på å kjøre. Da Camilla kjørte, ble de stoppet i fartskontroll og fikk bot på litt over 4000kr. Nå mener Camilla at Ida skal betale halvparten av boten, da hun mener dette er en del av utgiftene de fikk på turen... og de skulle jo dele utgiftene. Ida vurderer å betale for å bevare vennskapet, på tross av at hun føler det er urimelig. Jeg mener det er helt feil å kreve at Ida skal betale for Camilla sin tabbe. Det er tross alt ene og alene sjåførens ansvar å følge trafikkreglene. Ida har heller ikke særlig god råd og dette vil gå kraftig ut over økonomien hennes, noe Camilla også er fullt klar over. Hva syntes dere? Er virkelig en fartsbot noe man bør dele på? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauv Skrevet 7. august 2017 #2 Del Skrevet 7. august 2017 Nei. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vannbjørn Skrevet 7. august 2017 #3 Del Skrevet 7. august 2017 Selvfølgelig ikke. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
92Caroline Skrevet 7. august 2017 #4 Del Skrevet 7. august 2017 Nei. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 7. august 2017 #5 Del Skrevet 7. august 2017 Den som er sjåføren skal betale boten, det mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #6 Del Skrevet 7. august 2017 Fartsbøter deler man ikke på. Parkeringsbot ja, men fartsbot er personlig. Anonymkode: 8699d...0c9 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. august 2017 #7 Del Skrevet 7. august 2017 1 minutt siden, altflyter skrev: Jeg har en venninne i en litt kjip situasjon, så jeg tenkte jeg skulle spørre om råd her inne på vegne av henne. La oss kalle venninnen min "Ida" Ida var på roadtrip i sommer med en venninne, "Camilla". Ida og Camilla ble enige om å dele på alle utgifter knyttet til turen. De spleiset altså på bensin, bompenger, ferge og det som ellers følger med. De byttet på å kjøre. Da Camilla kjørte, ble de stoppet i fartskontroll og fikk bot på litt over 4000kr. Nå mener Camilla at Ida skal betale halvparten av boten, da hun mener dette er en del av utgiftene de fikk på turen... og de skulle jo dele utgiftene. Ida vurderer å betale for å bevare vennskapet, på tross av at hun føler det er urimelig. Jeg mener det er helt feil å kreve at Ida skal betale for Camilla sin tabbe. Det er tross alt ene og alene sjåførens ansvar å følge trafikkreglene. Ida har heller ikke særlig god råd og dette vil gå kraftig ut over økonomien hennes, noe Camilla også er fullt klar over. Hva syntes dere? Er virkelig en fartsbot noe man bør dele på? Når Camilla ikke klarer å følge reglene så må hun nesten ta straffen sin og ikke skyve den over på andre. Det er alltid fører av bil dom er andvarlig for bøter o.l 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elena87 Skrevet 7. august 2017 #8 Del Skrevet 7. august 2017 Camilla får ta konsekvensene for at hun valgte å bryte reglene selv... Ida har ikke noe med boten å gjøre, det er ikke hun som kjørte over grensen 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #9 Del Skrevet 7. august 2017 Den som kjører er jo den som er ansvarlig. Den andre kan ikke noe for at den andre velger å kjøre som en gris og skal ikke betale. Med mindre da den andre satt å sa "kjør fortere" og oppfordret til lovbrudd da. Anonymkode: 13db2...057 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 7. august 2017 #10 Del Skrevet 7. august 2017 Det er kun sjåføren som er ansvarlig for hvor fort hen kjører, og må ta boten alene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 7. august 2017 #11 Del Skrevet 7. august 2017 Nei. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 7. august 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 7. august 2017 Bra å se at folk tenker som meg. Jeg blir så oppgitt på Ida sine vegne. Hun syntes jo det er urimelig, men Camilla står på sitt og mener at siden de ble enige om å dele på utgiftene, så bryter Ida avtalen om hun ikke deler boten. Skal vise henne denne tråden i morgen, og krysser fingrene for at hun ikke lar seg tråkke på. Problemet er at hun er redd for at Camilla skal bli sur. De hadde en veldig hyggelig tur og er ellers gode venninner, og jeg forstår at hun er redd for å miste Camilla som venn. Likevel tenker jeg at en venn som krever noe slikt, ikke er en venn jeg hadde giddet å beholde, spesielt med tanke på at Camilla er fult klar over Ida sin økonomiske situasjon. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. august 2017 #13 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg er enig med alle dem som sier at Ida ikke skal betale noe av boten. Camilla kjørte, så Camilla er ene og alene ansvarlig for den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #14 Del Skrevet 7. august 2017 Sjåføren er ansvarlig. Jeg tar meg aldri råd til å kjøre over fartsgrensen. Selv ikke om noen hadde delt regninga. Med midre passasjeren heiet og jeg var enig.... Tullskap. Den som kjører har ansvar. Anonymkode: 9351b...194 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. august 2017 #15 Del Skrevet 7. august 2017 Sjåføren styrer trykket på gasspedalen, og må derfor betale fartsbøter selv. Det skal ikke passasjerer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #16 Del Skrevet 8. august 2017 Selvfølgelig ikke! Det er én person som trykker på gasspedalen og som har kontroll over farten, og det er denne personens ansvar å sørge for at farten er innenfor fartsgrensen. Dette høres ut som en utrolig dårlig venninne. Anonymkode: a5b5a...d1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 8. august 2017 #17 Del Skrevet 8. august 2017 Jeg syns Camilla er frekkere enn flatlusa når hun virkelig holder på sitt at de skal dele den fartsbota og jeg håper Ida holder på sitt. Du som er venninne får heie ekstra på Ida og holde med henne og støtte henne i å si nei til å dele fartsbota fordi det er helt på trynet. (Og det spiller ingen rolle om Ida har lite eller mye penger, jeg syns uansett at det er helt feil av Camilla å kreve å få dele den bota) 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie123 Skrevet 8. august 2017 #18 Del Skrevet 8. august 2017 Det er føreren av bilen som har ansvaret og skal selvfølgelig betale boten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 8. august 2017 #19 Del Skrevet 8. august 2017 Selvfølgelig skal de ikke dele ei fartsbot. Selv om passasjeren maser seg gul og blå om at sjåføren skal kjøre fortere er det sjåføren sitt ansvar å bestemme farten. Lar man seg påvirke av passasjerene bør man ikke ha lappen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #20 Del Skrevet 8. august 2017 Skal de liksom dele prikkene også, eller? X) Anonymkode: 60830...dbd 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå