Gå til innhold

Trekking på tur og spinnvill hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mellomstor hannhund på omtrent 23 kg. Han er 2,5 år gammel og er verdens herligste hund inne. Snill som et lam og roligheten selv. Men med en gang vi går tur så begynner det; han trekker og trekker, og blir helt spinnvill. Han er vanskelig å få kontakt med og er så vimsete og kan plutselig trekke oss overende hvis han finner ut at han skal lukte på noe.

Det har plutselig eskalert den siste uken uten at vi helt skjønner hvorfor. Han har alltid vært problematisk å gå med, men vi har brukt haltigrime på kortturer og da har han vært grei å gå med, men ikke nå lengre. Nå trekker han ustanselig i den og, og vi skjønner ikke hva vi skal gjøre mer :(  Vi går med magebelte og flexiline på langtur og der og trekker han noe forferdelig. Det er virkelig ikke noe gøy å gå turer lengre med han. Vi har forsøkt å gå kurs med ham, men det var lite spesifikke råd å få. Han er vår første hund, og vi har hatt ham siden han var valp. Er det noen som har noen råd til oss som kanskje har opplevd det samme ? 

Anonymkode: 00b09...405

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mellomstor hannhund på omtrent 23 kg. Han er 2,5 år gammel og er verdens herligste hund inne. Snill som et lam og roligheten selv. Men med en gang vi går tur så begynner det; han trekker og trekker, og blir helt spinnvill. Han er vanskelig å få kontakt med og er så vimsete og kan plutselig trekke oss overende hvis han finner ut at han skal lukte på noe.

Det har plutselig eskalert den siste uken uten at vi helt skjønner hvorfor. Han har alltid vært problematisk å gå med, men vi har brukt haltigrime på kortturer og da har han vært grei å gå med, men ikke nå lengre. Nå trekker han ustanselig i den og, og vi skjønner ikke hva vi skal gjøre mer :(  Vi går med magebelte og flexiline på langtur og der og trekker han noe forferdelig. Det er virkelig ikke noe gøy å gå turer lengre med han. Vi har forsøkt å gå kurs med ham, men det var lite spesifikke råd å få. Han er vår første hund, og vi har hatt ham siden han var valp. Er det noen som har noen råd til oss som kanskje har opplevd det samme ? 

Mulig det er noen tisper med løpetid i nærheten? Jeg vet ikke hvor i landet du er, men vi hadde lignende problem. Vi fikk anbefalt Rune Moens hundesenter. Vi har fått en ny hund. Han hjelper deg å avklare forholdet ditt til hunden din og gir generelt konkrete råd basert på din hund. 

https://www.rmhundesenter.no/

Anonymkode: 6d2a0...ad2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er noen tisper med løpetid i nærheten? Jeg vet ikke hvor i landet du er, men vi hadde lignende problem. Vi fikk anbefalt Rune Moens hundesenter. Vi har fått en ny hund. Han hjelper deg å avklare forholdet ditt til hunden din og gir generelt konkrete råd basert på din hund. 

https://www.rmhundesenter.no/

Anonymkode: 6d2a0...ad2

Det hundesenteret der har jeg hørt ymse om. Ser på hjemmesidene at de i tillegg prøver å si at de er de eneste som driver fulltid med hund?! Det er jo bare BS. Men det står riktignok  " denne formen", så da bekrefter det mine mistanker om litt gammeldagse metoder kanskje.

"Rune Moens Hundesenter er landets eneste foretak som jobber på heltid med trening, rehabilitering av hund og opplæring av hundeeiere i denne form.  Våre kunder kommer fra hele landet. "

Anonymkode: 2072c...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått et kurs i hverdagslydighet hos noen som trener positivt. Dette er nesten det samme som valpekurs, forskjellen nå er at hunden har rukket og bli ungdom og ung voksen og rett og slett har glemt mye av det den lærte FØR den kom i puberteten. Går du et kurs så vil du jo få rådgiving derfra, og jeg vil tro det vil koste like mye for et par privattimer som det vil gjøre for et kurs.

Anonymkode: b6df4...1a2

• Liker 4
Skrevet

Trekking i bånd er i seg selv bare et symptom. Enhver behandling som går direkte på å slutte å få hunden til å trekke vil dermed være symptombehandling. Hunden trekker fordi den har høyt stress/høy iver. Dette kommer ofte av flere ting - hovedsaklig pga høy forventning om å gå tur (at eier tar på seg jakke, sko og finner frem båndet er signaler som trigger hundens stress). Men stresset kan bli enda høyere når andre faktorer kommer inn - løpetid (som noen nevnte), passering av andre hunder, passering av folk, leking med andre hunder, kasting av ball/pinner osv.

Jeg ville tatt kontakt med en hundeskole/klubb/instruktør som fokuserer på å jobbe med å redusere stressnivået ute. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vår hund brukte å trekke. Når jeg går tur med han nå, dytter jeg han bare bak med lårbenet min, sånn at han går med hodet ved siden av låret mitt. Prøver han å gå forbi, så sperrer jeg veien for han, og dytter han bak. Nå prøver han nesten aldri å komme forbi.  Går pent ved siden av meg. I skogen har han på seg trekksæle og får lov til å trekke. Tidligere hvis vi gikk i skogen med vanlig bånd, i sti, måtte han gå bak meg hvis han dro for mye.

klart hvis han reagerer på tisper med løpetid og det gjør han stresset, så er det kanskje greit å vurdere kastrering(hvis han ikke er for gammel). Hvordan er han hvis du har med deg godbiter på tur? Vil han jobbe for dem? Isåfall kan du prøve å få han til å gå fot, og belønne han når han greier det. 

Vet at hunder er forskjellige, og at alt ikke funker på alle. Noen bekjente med hund fortalte at for de funka det å bare snu med en gang hunden prøvde å dra. Ender med at du går i ring. Deres hund skjønte tegninga. Vi prøvde det, funka ikke

Endret av LillePingu
  • Liker 1
Skrevet

Trening er nok det eneste som hjelper og hvis dere ikke får det til oppsøk hjelp. Jeg stanser og så må hunden komme sette seg på plass, gang på gang på gang om nødvendig så lenge det tar før hunden skjønner poenget..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hund som er likedan. Det er stort sett min samboer som tar langturene med han pga han blir for sterk for meg. Hunden vår trenger løpe skikkelig fra seg så de pleier å sykle feks, eller løpe tur i skogen, da blir han sliten. Vi har vært på kurs og hatt hjelp av hundetrener privat uten at det har hjulpet oss. Får bare beskjed om at han er voldsomt aktiv og trenger "løpe det av seg". Vi pleier å ta han med på hundesletta av og til. Det elsker han. Får løpe masse.

Anonymkode: 4492d...600

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Carrot skrev:

Trening er nok det eneste som hjelper og hvis dere ikke får det til oppsøk hjelp. Jeg stanser og så må hunden komme sette seg på plass, gang på gang på gang om nødvendig så lenge det tar før hunden skjønner poenget..

Det har jeg prøvd 1 trillion ganger med min hund uten at det hjelper! Ender med at vi kommer oss ca 2 meter fra huset og der står vi, i en evighet :P Han trenger en skikkelig tur hver dag, så kan ikke stå der med prinsippene i flere timer.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg prøvd 1 trillion ganger med min hund uten at det hjelper! Ender med at vi kommer oss ca 2 meter fra huset og der står vi, i en evighet :P Han trenger en skikkelig tur hver dag, så kan ikke stå der med prinsippene i flere timer.

standhaftighet er poenget, han har da mer enn deg og vinner kampen.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Gjorde det samme med vår. Når han trakk som verst brukte vi sele når han kunne trekke og vanlig bånd når vi trente. Ofte kom vi oss ikke særlig langt når vi trente på å slutte med trekking. Vi stoppet og stod til han kom tilbake på plass hver gang han startet å dra. Tok litt tid og mye tålmodighet, men det virket. Nå lunter han rundt uten å trekke og er behagelig å gå med.

Anonymkode: e6873...806

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en hund som er likedan. Det er stort sett min samboer som tar langturene med han pga han blir for sterk for meg. Hunden vår trenger løpe skikkelig fra seg så de pleier å sykle feks, eller løpe tur i skogen, da blir han sliten. Vi har vært på kurs og hatt hjelp av hundetrener privat uten at det har hjulpet oss. Får bare beskjed om at han er voldsomt aktiv og trenger "løpe det av seg". Vi pleier å ta han med på hundesletta av og til. Det elsker han. Får løpe masse.

Vår hund blir mer sliten av psykisk stimulering enn av lange løpe/sykkelturer. Går vi tur i skogen bruker han nesa mye, så da er han godt stimulert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du tenkt å få det til da, da? :klo:

Å være prinsippfast er det eneste som hjelper. Hunden er nok "uregjerlig" på tur fordi dere ikke har vært prinsippfast nok, og latt han "vinne" (premien for trekking er å få komme seg framover. Det må læres at premien for å -ikke- trekke er å få gå fremover).

• Liker 3
Skrevet

Metoden med å stoppe når hunden trekker fungerer nok for noen, men det er mange som har erfaringer med at det enten ikke fungerer i det hele tatt eller at det tar utrolig lang tid. Hvis hunden er veldig ivrig, så vil dette antagelig bare føre til mer frustrasjon, og da økt stress. 

Jeg ville sagt "bra" og belønnet med godbit hver gang hunden - av seg selv - ser på eier på tur. En hund som drar mye vil jo ikke se på eier i det hele tatt, så derfor er bud 1 kontakttrening. Da frivillig kontakt hvor hunden kommer og ser på eier uten å bli bedt om det. Den type trening må starte inne. Tren det inne til hunden kommer og ser på deg, og kan holde øyekontakten 3-5 sekunder, før du belønner.

Tren dette ved utgangsdøren før tur og utforbi utgangsdøren før tur. Ideelt sett bør det trenes til hunden av seg selv setter seg ned og blir sittende (om hunden står, sitter eller ligger når dere trener kontakt forteller en del om stressnivået), men det er nok ikke noe man får til de første dagene. 

Stopp flere ganger på tur og tren kontakt. Igjen - hunden skal ta kontakt av seg selv, ikke bli bedt om å gjøre det. Hvis hunden fortsatt ikke tar kontakt ute i det hele tatt, så kan det være flere grunner: a) man har trent for lite inne, hunden kan det ikke godt nok, b) forstyrrelsene ute er for store, tren på lettere steder, c) godbitene er ikke gode nok.

Alternativt er det også noen hunder som stresser sånn i begynnelsen av en tur at man ikke kan trene før kanskje dem fem siste minuttene av turen. Så de ti siste minuttene. Så de femten siste osv... 

Når hunden begynner å få forventninger til at eier har godbiter på tur, så vil den ofte begynne å se opp mer - "bra!" og belønn! Ofte vil dette skje de første gangene rett etter man er ferdig å trene kontakt og begynner å gå (forutsatt at hunden er forholdsvis rolig og fokusert) - bra og belønn! 

Man skal belønne for at hunden snur seg og tar kontakt, ikke for at den holder kontakt. Belønner du sistnevnte får du fot/lineføring, og det er ikke hva man vil ha på tur. :)

• Liker 6
Skrevet

Dere skriver ikke om dere har prøvd ulike metoder for å få hunden til å ikke trekke, annet enn haltigrime? Og siden det er en markant forskjell siste uken, så kan det jo være en så enkel forklaring som at det er en tispe med løpetid i området f.eks. Eller kanskje det er noe med hunden deres? Brå forandringer kan jo være et symptom.

Jeg synes dere har fått mange gode råd, og tenker at som et lite tillegg til rådene om trening på kontakt og å ikke trekke, så kan det være nyttig for hunder å lære seg å roe seg ned ute på tur også: at det faktisk går ann å sitte og gjøre "ingenting" også utendørs. Hunden min er rimelig aktiv og anså nok tidligere all "utendørs" for å være en aktivitetspark for hunder. Og det er jo flott - helt til jeg stopper for å snakke med naboen eller har henne med på besøk i hagen til noen (lille bebisen elsker å grave). Jeg prøver derfor å bevist ta mer pauser når vi er på tur, og merker at hunden min nå er raskere til å slå seg til ro med å sitte/ligge og bare lukte/se på miljøet rundt seg i stedet for å aktivt utforske hele tiden (med mindre jeg stopper ved et spennede sted med vann eller løs jord...). Og noen ganger gir jeg henne halve middagen hennes ved å strø maten hennes utover gresset, slik at hun tar seg ut litt ved å bruke luktesansen før vi går en tur.

Anonymkode: fc655...019

• Liker 4
Skrevet

Hunder trenger å løpe av seg energi. Ville syklet med han eller latt han springe løs på fjellet eller et område der han ikke kan ødelegge noe eller stikke av. Selvsagt er hunden stresset når den har så mye innestengt energi. nytter jo ikek å bare la de gå på tur uten å ha de løs eller sykle/løpe  med de

Anonymkode: a029c...3b3

• Liker 1
Skrevet

Mitt svar forutesetter selvsagt at hunden får den mentale treningen den trenger, ser noen andre også nevner dette. Tror mange hundeeiere undervurderer den delen av hundeholdet som går på trening, både i form av forholdsvis meningsløse ting som "gi labb" og "Sitt" som det å lete etter noe med nesen, en leke som slipper ut en godbit om hunden finner ut hvordan osv.. "Fetch" er ypperlig for noen hunder - da trener man på innkalling og de får løpt fra seg.. (husket ikke det norske ordet) Her sparker vi for eksempel også fotball med bikkja - og den scorer ved å ta ballen til mål og forbi keeper *lol* og da vanker det godbit..

• Liker 1
Skrevet
På 8. august 2017 den 12.19, Tabris skrev:

Trekking i bånd er i seg selv bare et symptom. Enhver behandling som går direkte på å slutte å få hunden til å trekke vil dermed være symptombehandling. Hunden trekker fordi den har høyt stress/høy iver. Dette kommer ofte av flere ting - hovedsaklig pga høy forventning om å gå tur (at eier tar på seg jakke, sko og finner frem båndet er signaler som trigger hundens stress). Men stresset kan bli enda høyere når andre faktorer kommer inn - løpetid (som noen nevnte), passering av andre hunder, passering av folk, leking med andre hunder, kasting av ball/pinner osv.

Jeg ville tatt kontakt med en hundeskole/klubb/instruktør som fokuserer på å jobbe med å redusere stressnivået ute. 

Ja han blir veldig fort stressa, spesielt på tur. Vi må sikkert trene mer på ro og kontakt med han ja.

Tusen takk for mange gode og forskjellige tips fra folk, jeg setter stor pris på det! :D 

Skrevet
På 8/10/2017 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Ja han blir veldig fort stressa, spesielt på tur. Vi må sikkert trene mer på ro og kontakt med han ja.

Tusen takk for mange gode og forskjellige tips fra folk, jeg setter stor pris på det! :D 

Skal du ta kontakt med en hundeskole/trener eller gå på kurs da? :)

Skrevet
På 10.8.2017 den 0.52, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du tenkt å få det til da, da? :klo:

Å være prinsippfast er det eneste som hjelper. Hunden er nok "uregjerlig" på tur fordi dere ikke har vært prinsippfast nok, og latt han "vinne" (premien for trekking er å få komme seg framover. Det må læres at premien for å -ikke- trekke er å få gå fremover).

Jeg sluttet med det pga hvis ikke ble turen på morgenen på 1 meter. Han ble også veldig stressa og det gjorde vondt verre. Som en annen nevner her fungerer ikke denne metoden på alle typer hunder. Og hvor skrev jeg at hunden er uregjerlig på tur forresten? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...