Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er tyngst å studere?

Anonymkode: ce751...ada

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer nok fra person til person. I tillegg er det forskjell på de ulike sivingstudiene.

Anonymkode: 62556...368

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger jo av linje. 

Anonymkode: 35fb7...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så kommer det vel an på om du er god i fysikk og matte. Ser for meg at flere siving-linjer er veldig, veldig tøffe hvis du ikke er så veldig god i matte/fysikk.

Anonymkode: 29016...ee9

Skrevet

På medisinstudiet er det veldig mye pugg; noe du ikke trenger å være en geni for. På sivilingeniørstudier er du nødt til å forstå, noe etter min mening er tøffere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sivilingeniør i Fysikk og Matematikk (FysMat) er nok noe av det tyngste du kommer innen på Norske skoler. Den har ikke like mye fysikk som en ren Master i Fysikk, eller like mye Matte som en ren Master i Matte, men du må uansett kunne både matte og fysikk på relativt høyt nivå. I tillegg er det til tider en helvetes arbeidsmengde...alltid obligatoriske innleveringer, lab, prosjekt, hjemmeeksamen, osv. 

Anonymkode: b1dd5...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har god studieteknikk og disiplin til å ta inn svært mye og ulik informasjon, så er medisin relativt greit. Ser for meg at Siv.ing. er mer frustrerende og "vanskelig".

Anonymkode: ff1f0...28a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pugging vs forståelse er jo svært ulikt. 

Noen medisinfag er det ekstremt mye pugging, mens i veldig mange tekniske fag er det 100% forståelse. 

Forskjellen kan være: 

Pugging: Beskriv alle disse kjemiske reaksjonene 

Forståelse: Bruk [naturlov], og utlede likninger [for en fysisk størrelse] for akkurat denne spesifikke geometrien / modellen. 

Dersom du har pensum og må pugge flere hundre forskjellige ting, så må du kanskje lage deg et system, eller bruke system, med mindre du har fotografisk hukommelse. Jeg hater slik pugging. 

Dersom du ikke har kunnskapen for å forstå forståelseoppgaven, så blir du å slite. For noen studenter tar det veldig lang tid å få en "Aha!" opplevelse, og mange ganger så hviler fag på akkurat det.

Kort sagt er studiene forskjellige. Det er ikke slik at medisin bare har pugging, og siving bare forståelse. Det er jo selvfølgelig en god miks. 

Men dersom du er ekstremt god på pugging, så vil du nok like noen av medisinfagene. Dersom du avskyr pugging, så blir du å trives med realfag som siving / fysikk / matte. 

AnonymBruker
Skrevet

Du leter etter en person som er både sivilingeniør og lege? Lykke til!

Anonymkode: b87b8...c12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som mener at medisinstudiet bare er pugging har åpenbart ikke studert medisin. På medisinstudiet er det viktig både med pugging og forståelse. Evne til resonnering er et svært viktig element. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som mener at medisinstudiet bare er pugging har åpenbart ikke studert medisin. På medisinstudiet er det viktig både med pugging og forståelse. Evne til resonnering er et svært viktig element. 

Bare pugging er det åpenbart ikke, men det sammenliknet med f.eks Matematikk eller Fysikk er det nesten et puggestudie. Men det ligger jo selvfølgelig i naturen til studiet, da mange av emnene MÅ pugges på. Til informasjonen sitter helt inne. 

Noen studenter trives med puggefag. Noen liker en miks, andre trives med forståelse. Dersom du har dårlig hukommelse for pugging, og ikke bryr deg veldig om ørsmå detaljer, så kan man selvfølgelig mistrives med fag som har mye pugging.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare pugging er det åpenbart ikke, men det sammenliknet med f.eks Matematikk eller Fysikk er det nesten et puggestudie. Men det ligger jo selvfølgelig i naturen til studiet, da mange av emnene MÅ pugges på. Til informasjonen sitter helt inne. 

Noen studenter trives med puggefag. Noen liker en miks, andre trives med forståelse. Dersom du har dårlig hukommelse for pugging, og ikke bryr deg veldig om ørsmå detaljer, så kan man selvfølgelig mistrives med fag som har mye pugging.

Et helt sentralt poeng i medisinstudiet er jo å bruke kunnskapen man har lært i andre sammenhenger. Det er evne til å detektere et problem, resonnere og konkludere. For å kunne gjøre dette er det klart at det legger krav til et bestemt kunnskapsnivå, og det krever både forståelse og pugging. Etter min mening er medisinstudiet er fryktelig tungt om man bare skal belage seg på å pugge. Læring kommer lettere ved forståelse, det å se sammenhenger og få et mer overordnet bilde av det man faktisk leser på, Ved god forståelse av pensum trenger man faktisk ikke å pugge særlig mye. Selv anatomi er ikke bare pugg hvis man lærer det riktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvilken siving-linje du velger. Det avhenger også av hvor du velger å studere, for nå kan du vel også bli "siving" på andre universiteter enn NTNU. I tillegg avhenger det av hvor mye du kan fra før. Går du f.eks. datateknologi-linjen så vil du ha en enorm fordel om du kjenner til programmering på forhånd. Sist, men ikke minst, så avhenger det av hvem du er som person, og hva du er interessert i. 

Siving på NTNU er tungt. Typisk 4 innleveringer i uka, hvor hver innlevering tar minst 2-3 timer,og du må ha godkjent ca 8 innlevering i hvert emne for å få gå opp til eksamen. De første årene har du alltid 4 emner pr semester, så det blir mye arbeid med innleveringer.  I tillegg kommer det prosjektarbeid og arbeid på labben. 

Uansett tror jeg det er to ulike studier. På NTNU er det svært lite obligatorisk oppmøte, mens på medisin er det mer obligatorisk, etter det jeg har skjønt. Jeg så en oversikt for en tid tilbake at av antall timer brukt på studie pr uke, så brukte en siving-student flere timer på egenstudier enn en medisinstudent. Jeg ser for meg at på medisin er det litt mer sånn du møter opp på en obligatorisk aktivitet og så kan du dra hjem, mens på siving har du innleveringer med oppgaver hvor det faktisk eksisterer to streker under svaret, og hvis du ikke får til innleveringene så har du et problem, og du kan bli sittende timesvis. 

Anonymkode: 99a81...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...