AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #1 Skrevet 7. august 2017 Jeg skal starte å trene (trente ofte tidligere, hadde bare en pause på noen uker pga. problemer i familielivet - og før det var det mye frem-og-tilbake) 5-6 ganger i uka (rest-dagen min er lørdag, og av og til søndag i tillegg) og spiser veldig sunt. Kostholdet mitt består for det meste av grønnsaker, frukt, ulike frø, fullkornsris/pasta, poteter, havregryn, bønner/linser/erter osv. Spiser ikke kjøtt, og prøver å få i meg så lite som mulig meieri og egg. Blir tung i kroppen av animalske produkter, rett og slett, men har ikke kuttet dem helt ut. Mandag, Torsdag og (de dagene jeg trener) Søndag er dedikert til rumpe/lår. Vil bygge (mest) muskler der. Tirsdag og Fredag er det kondisjon, og foretrekker en blanding av tredemølle og stairmaster. Onsdag skal jeg trene magemuskler. Jeg vet at trening bare teller som en liten brøkdel når det kommer til resultatet, resten kommer fra kosthold. Jeg har gått ned mellom 5-7 kg på et par måneder, ved å telle kalorier og ligge i et svakt underskudd. Vil gå ned i fettprosent, og etterhvert gå opp i muskelmasse. Vil dette være mulig om jeg spiser intuitivt? Spiser når jeg er sulten, stopper når jeg er mett. Veier ikke mat, beregner ikke kalorier. Spiser det jeg føler for, og det jeg vet kroppen min reagerer positivt til. Er bekymret for å gå opp i vekt (eller fettprosent, rettere sagt) sakte men sikkert, uten å merke det. Setter pris på alle svar. Anonymkode: aac58...838
Pringle Skrevet 7. august 2017 #2 Skrevet 7. august 2017 Alt er mulig. Men hvis du veier deg jevnlig, så vil du merke det i god tid, om du er på vei opp i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #3 Skrevet 7. august 2017 1 minutt siden, Pringle skrev: Alt er mulig. Men hvis du veier deg jevnlig, så vil du merke det i god tid, om du er på vei opp i vekt. Har hatt den samme tanken, men så har jeg blitt fortalt gang på gang om å ikke stole på vekten, spesielt om jeg skal trene med vekter - i og med at jeg kan veie mer i følge vekten om jeg går opp i muskelmasse, samtidig som jeg blir strammere og smalere. Tenker da å bruke målebånd og bilder, men da vil det ta sin tid før jeg merker om jeg får positive eller negative endringer. ts Anonymkode: aac58...838
Pringle Skrevet 7. august 2017 #4 Skrevet 7. august 2017 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt den samme tanken, men så har jeg blitt fortalt gang på gang om å ikke stole på vekten, spesielt om jeg skal trene med vekter - i og med at jeg kan veie mer i følge vekten om jeg går opp i muskelmasse, samtidig som jeg blir strammere og smalere. Tenker da å bruke målebånd og bilder, men da vil det ta sin tid før jeg merker om jeg får positive eller negative endringer. ts Anonymkode: aac58...838 Vekta gir deg ikke hele bildet, men du kan ihvertfall stole på at den forteller deg hva du veier (så lenge den fungerer som den skal, står på samme sted hver gang osv). Vekta er temmelig kjapp til å reagere, og informasjonen den gir deg er konkret og objektiv. Det er vanskeligere å måle med målebånd, det er nesten umulig å ikke "jukse" - trekke inn magen, måle litt skjevt, stramme båndet. Hvordan klær sitter kan føles forskjellig fra dag til dag uten at kroppen er noe annerledes, man kan føle seg dvask og rett og slett ha en "feit-dag". Bilder er bra, hvis du - igjen - gjør det likt fra gang til gang, samme klær, positur, vinkel, lyssetting - er du brun kan du se slankere ut enn om du er blek, osv. Du vil likevel måtte ta dette for en stor del på "feelingen" - hvordan du har det, i kropp og sinn. Det du kan måle, som er hensiktsmessig, er hvordan du presterer på trening. Hvor tungt kan du løfte, hvor mange repetisjoner, hvor langt og fort kan du løpe. Hvis resultatene dine forbedres, vet du at du forbedrer lunge/hjerte/muskler/utholdenhet osv, og den formen kroppen din har når du er "i form", er den formen som er den riktige for deg. Endret 7. august 2017 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå