Gå til innhold

Altfor lite ute i barnehagen!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jenta mi er to år, hun har akkurat begynt i barnehage. Hun trives, personalet er snille, og det er bare 12 barn, så det er rolig og trygt.

Men: De er inne hele dagen, helt til klokka er halv tre, da går de ut. Hun får mao bare en halv time ute pra dag, da hun blir hentet kl tre.

Har lyst til å si fra, men vet ikke hvordan og hvordan de vil ta det? Kan jeg kreve at hun får være mer ute??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Hvis du syns det er vanskelig å ta det opp i hente/bringe-situasjonen, vil det absolutt være rom for å snakke om sånne ting på foreldremøter eller på foreldresamtaler. siden dere er nye i barnehagen kan du jo spørre om dere kan få foreldresamtale snart. Det er naturlig at nye (og gamle!!) foreldre har slike samtaler. Det er er fora hvor det er enkelt å snakke om slike ting i fred og ro uten at det behøver virke sytete eller klagete.

Jeg tror for øvrig ikke de ansatte vil ta det ille opp at du tar opp utetiden! De er jo interessert i fornøyde kunder. Kanskje det er fler som tenker som deg (ta det opp på foreldremøte!). De barnehagene jeg har vært borti setter pris på at foreldrene tar opp slike ting heller enn at de tier i missnøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker merkelig at de ikke tar barna ut tidligere på dagen!

I barnehagen hvor jeg jobber, går de ut med de minste barna rundt kl 10. Da får de både utelek og frisk luft før de skal sove. Flere av barna sover også ute i vogn. Denne tiden har de minste barna uteområdet for seg selv, for på 3-6 års avdelingene går vi først ut rundt kl. 12 etter formiddagsmaten. I sommerhalvåret er vi selvfølgelig ute mer eller mindre hele dagen, både store og små!

Jeg synes du skal ta dette opp med barnehagen! De bør sette pris på at foreldrene sier fra og kommer med ønsker! Men husk; det finnes like mange ønsker som det finnes foreldre! Det finnes foreldre som får de fortvilede utbrudd dersom barnet deres har blitt litt våt på utedressen sin. Og da mener jeg faktisk litt våt... :roll: Så det er noe i det gamle ordtaket "Til lags åt alle kan ingen gjera!"

Men i vår barnehage hadde det altså blitt sett på som svært positivt dersom foreldre ga uttrykk for ønske om at barna skulle være mer ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi var flere nye foreldre i bhg'n til lillegutt som ønsket at barna skulle være mere ute. Det ordnet de ansatte ved litt omrokkering på aktiviteter. Avdelingen går ut rundt 10 og de foreldre som har ytret ønske om at barna skal sove ute har fått det! Luft ønskene med barnehagen. Vi betaler tross alt ikke så rent lite, og hos oss er det iallefall forsent å gå ut etter jobb og skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også inne på formiddagen, siden det er da det er aktiviteter. Men en dag i uka er turdag, er det ikke det på avd. din datter går..? Hver dag halv tre går vi også ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det absolutt opp med dem. Det skader ikke.

Kan jo si litt hvordan det er hos oss.

Vi er ute med barna 2 dager i uken fra kl. 10.00 til kl. 14.30. De spiser ute, og vi er lengre ute på våren/sommeren/høsten enn det vi er nå. De andre dagene er barna ute fra ca. 13.00 til ca. 15.00 - avhengig av vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

I den barnehagen jeg jobber i er vi ute hver dag såfremt været tillater det, først går vi ut ca kl 10 å inn før kl 12 for da er det lunsj! Så går vi ut igjenn i 14.30 tiden!

hver tirsdag er det tur dag å da spiser vi som regel ute hvis det er fint vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ganske sent ut, å gå ut kl. halv tre. Er jo mange som blir hentet ganske tidlig, da får de jo ikke mye utetid.

Trodde det var vanlig at de var ute et par ganger i løpet av dagen, ihvertfall de større barna. I bhg. jenta mi gikk var de ute først fra ca. ni til tolv, og deretter var de større barna ute fra tre og utover til de ble hentet..

Og de som skulle sove, sov ute i vognene sine etterhvert som de ble trøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre deg til å si fra jeg!

Jeg jobber selv i barnehage, og ser hvor godt barna har av å være ute. Men det er veldig stor forskjell på personalet her. Kanskje det er de voksne som egentlig ikke liker å være ute? Det er nemlig mange av dem. Men i barnehagen er det faktisk barnas behov som bør komme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også inne på formiddagen' date=' siden det er da det er aktiviteter. Men en dag i uka er turdag, er det ikke det på avd. din datter går..? Hver dag halv tre går vi også ut[/quote']

- glemte å skrive at jeg jobber på en 0- 3 års avd. Barna på stor avd er ute også på formiddagen, siden de ikke har sovetiden da i tillegg..Vi legger barna ved 11. De som vil sover ute i vogn, der kommer forledrene med ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 0 - 3 avdelingen dattera mi gikk på var ute på formiddagen også. De som skulle sove hadde vognene sine et lite stykke unna så de skulle få det litt roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...