Gå til innhold

6 åring som har begynt å kremte en del

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi har ei 6 åring som i sommer har begynt å kremte en del. Hun sier hun MÅ gjøre det. Sjekket dette hos legen rett før ferien, og alt var fint.

Vi foreldre tror det kommer av en hendelse rett før sommerferien da hun greide å svelge en knapp på skolen. Hun ble litt redd, men det gikk helt fint. Etter dette startet kremtingen. 

Hva skal vi gjøre? Er irriterende for oss å høre på, og jeg vil tro hun syntes det er slitsomt. 

Tips tas i mot med takk! 

Anonymkode: 40127...1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun har begynt å smugrøyke?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være en form for tics, særlig om det har vart såpass lenge. Det er i så fall ikke noe hun kan noe for eller bare kan slutte med. 

Har dere prøvd å snakke med henne om hvorfor hun kremter, klør det i halsen eller føler hun at noe sitter der? Hvis hun bare føler hun "må" ville jeg tenkt i retning tics, det er ikke uvanlig blant barn og kan gå over igjen av seg selv. Se det an litt og ta eventuelt en ny prat med fastlegen om det ikke gir seg :) Kanskje kan dere også få en henvisning til øre/nese/hals for å se om det kan gi noen svar. 

Anonymkode: c071e...1aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er hun klar over at hun gjør det når hun gjør det?

Anonymkode: 2ca7d...255

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun klar over at hun gjør det når hun gjør det?

Anonymkode: 2ca7d...255

Ts her.

Hun har dager der hun nesten ikke gjør det, og andre dager som er mer. Hun vet hun gjør det, og sier hun føler noe sitter i halsen (sa hun før), men nå sier hun at hun har vondt i halsen hvis hun ikke gjør det...Hun er lei selv.  Jeg som mor, og altfor engstelig av meg, tror jo noe er galt, men min mann og jeg tenkte at det kom etter knapp episoden, der hun ble veldig redd....

AnonymBruker
Skrevet

Ts, lei seg som i den grad at hun er lei av dette, ikke trist.

Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Du kan sikker være en morroklump et annet sted. Men å kødde om at en så liten barn røyker? Skaff deg litt vett...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Allergi?

Anonymkode: c8545...92b

AnonymBruker
Skrevet

Huff, har samme opplevelse som barn. Jeg var redd lenge at mynten forsatt satt fast, slett med å svelge mat og følte den var i halsen hele tiden. Til slutt så gikk vi til privat røngten så jeg fikk se at mynteb ikke var i halsen. 

Anonymkode: eb312...5f8

Skrevet

Forbigående tics er vanlig i den alderen. Spesielt blunking og kremting

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville fått en ny legetime 

Anonymkode: 5d62d...b2c

Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

Forbigående tics er vanlig i den alderen. Spesielt blunking og kremting

Det er min erfaring også.  Det varer en stund, og så går det over - eller over i noe annet. 

Begge mine har hatt perioder med slikt, og nå når de er nesten voksne er det ikke noe igjen av det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Periodevis tics er vanlig i den alderen. Ikke gi det oppmerksomhet- så forsvinner det av seg selv... ikke kommenter osv da blir hun bare lei seg fordi hun ikke klarer å styre det...

Anonymkode: 2572c...343

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Periodevis tics er vanlig i den alderen. Ikke gi det oppmerksomhet- så forsvinner det av seg selv... ikke kommenter osv da blir hun bare lei seg fordi hun ikke klarer å styre det...

Anonymkode: 2572c...343

Det var så godt å høre at du sier det siste der.  For ut fra mitt instinkt og egen personlighet, gjorde jeg det nettopp slik. Kommenterte det ikke.  Og det gikk jo over helt av seg selv etter en stund.  

Men der og da, var jeg så usikker på om jeg burde ha grepet inn. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Kalevala skrev:

Det var så godt å høre at du sier det siste der.  For ut fra mitt instinkt og egen personlighet, gjorde jeg det nettopp slik. Kommenterte det ikke.  Og det gikk jo over helt av seg selv etter en stund.  

Men der og da, var jeg så usikker på om jeg burde ha grepet inn. 

Ts her.

Er usikker på om det er det..Hadde en samtale i kveld og hun var så redd da knappen nesten satt seg fast midt i halsen, hun kjente den godt der, før hun svelget flere ganger før den ble "borte" i magen. Hun peker midt på halsen, at hun kjenner noe er der, men det er jo ikke noe der?! Hun sier hun har vondt i halsen...Er litt derfor jeg ikke tror det er tics?!

Hva tenker dere?

Skrevet

Stamming kan også forekomme. Ville ikke gjort noe - kremting er som regel forbigående. Og IKKE snakk eller gjør det til et problem for da blir barnet bare mer nervøs av det. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, amativeReflection skrev:

:laugh:

• Liker 1
Skrevet

Jeg jeg tenjer at det dr "ticks". Det er veldig vanlig at folk med tourette's syndrom ticker på den måten. 

Blir det værte om hun er stresset og nervøs? Prøv også å kartlegg om hun gjør andre småting som å blinke overdrevet med øynene, berøre gjenstander to ganger etter hverandte osv. Små ting som hun gjør som dere ksnsje ikke engsng har lagt merke til. 

Ville bestillt ny legetime.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kremter også mye. Det er fordi jeg har mye slim i halsen. Legen finner ikke ut hvorfor (vært sånn i et par år). Kanskje hun også har det. 

Hos meg forverret deg seg også etter kyssesyken. Har hun vært syk? Kan hun ha hatt det?

Anonymkode: f9bdb...247

AnonymBruker
Skrevet

Kremtet masse en periode, fant ut at jeg hadde astma. Har også endel allergier. Føler i blant noe sitter fast i halsen min, men vet jo at det ikke er noe der. Ville tatt henne med til spesialister jeg 😊

Anonymkode: a6eb9...177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...