Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle vært der. Du står opp, gjerne en dag på høsten eller vinteren hvor været er kjipt og himmelen er grå, og kjenner at motivasjonen har truffet bunnen i bøtta. Alt annet enn arbeidsplassen virker som en fornuftig greie.

Jeg har vært der, og de to-tre dagene i året jeg opplever det tar jeg hjemmekontor. Da jeg ikke hadde den muligheten gikk jeg på jobb, og spiste sjokolade til lunsj.

Nå har jeg et par venner (de er et par) som har hatt det tøfft i et års tid. Ja, livet har vært innmari kjiipt, og de har karret seg gjennom. Nå er de slitne, demotiverte og vil egentlig bare være under dyna med familien (de har barn). 

Derfor er de i perioder stort sett sykemeldte. Og jeg lar meg provosere. Her er det mange faktorer inne i bildet, men faktum er at de er slitne, de har brukt det tunge året som en unnskyldning til å ikke lage mat (junkfood bestilt hjem), og å ligge på sofaen når de har anledning. De har blitt late, litt tjukke, litt deprimerte og litt utslitte. Men de gjør jo ingenting med det!

Er det bare jeg som provoserers kraftig av dette? Det koster samfunnet så mye, og de er jo ikke syke! 

Anonymkode: 583e9...06f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke syke? Bagatelliserer du psykisk sykdom? Har det slått deg at du kanskje ikke vet 100% av alt de har opplevd, hvordan de føler det og har det? 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltids noen som misbruker ethvert system, men det er en gang legenes ansvar å sørge for at misbrukerne ikke slipper unna med det for lenge i alle fall. Utover det, så kan livet bli så tøft at mennesker helt knekker, og da kan det ta enda lengre tid å hente seg inn igjen. 

Anonymkode: ef84c...2c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er legen som skriver ut sykemelding, ikke dem selv. Det er altså en høyt utdannet person med helse som sitt spesialfelt som vurderer om det er best for dem å være i jobb eller ikke. Ikke dem selv. 

Legen som skriver ut sykemeldingen vet nok adskillig mer om deres fysiske og mentale helse enn hva du gjør. 

Så jeg synes du skal passe dine egne saker. 

Anonymkode: f92b0...19a

De har begge fortalt at de er taknemmelige for lege de bare kan ringe og be om sykemelding når de føler de trenger det. Vi har snakket mye om dette, i dybder. Jeg kan se at han trengte en pause i en periode, og det fikk han med gradert sykemelding. Hun ba om sykemelding fordi hun ikke orket tanken på jobben (hennes ord). Nå tar de kontakt med legen når de trenger en ukes fri i ny og ne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltids noen som misbruker ethvert system, men det er en gang legenes ansvar å sørge for at misbrukerne ikke slipper unna med det for lenge i alle fall. Utover det, så kan livet bli så tøft at mennesker helt knekker, og da kan det ta enda lengre tid å hente seg inn igjen. 

Jeg har kjent disse to halve livet. Han har det tøft stort sett hver vinter. Han forsover seg, han pleide å skulke skolen, og trekke seg unna venner. Men sånn fungerer det jo ikke i arbeidslivet. Hvor er disse godene for oss andre? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se her, medforumbrukere. Dette et primaeksempel på en fordømmende person som legger seg opp i noe man ikke har noe med eller har innsikt i. Uheldigvis ikke et ukjent fenomen. 

Anonymkode: 788ff...ab4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også bekjente som bruker sykemeldinger over det som for meg er en lav sko.

De var overrasket over at jeg ikke var sykemeldt, eller i det minste ikke jobbet redusert, når jeg var gravid. JA, det var tungt, JA, jeg sovnet på sofaen etter jeg kom hjem fra jobb hver dag. MEN slik er det i en periode. Mine venner hadde ikke sykdommer knyttet til svangerskapet, de følte bare at de hadde rett til å sykemelde seg, for de var litt mer slitne enn normalt, og når det gikk så greit å få den første måneden, utvidet de like gjerne med en til og en til.

Det jeg ikke forstår er at folk sykemelder seg når de er lei av jobben eller ikke takler sjefen. I min verden er det tidspunktet der man ser på utlyste stillinger og søker på nye jobber.

(Og JA, jeg vet at folk ikke sykemelder seg "egentlig", men at leger med høy utdanning sykemelder seg. Likevel er det mange som har så god tone med fastlegen at de får den sykemeldingen de ber om. Kanskje ville jeg også ha fått det, fastlegen min er også grei, bare at jeg aldri har spurt.)

Anonymkode: 2908a...d62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

(Og JA, jeg vet at folk ikke sykemelder seg "egentlig", men at leger med høy utdanning sykemelder seg. Likevel er det mange som har så god tone med fastlegen at de får den sykemeldingen de ber om. Kanskje ville jeg også ha fått det, fastlegen min er også grei, bare at jeg aldri har spurt.)

Eh, altså leger sykemelder "dem", skulle det stå :) ikke "seg"

AnonymBruker
Skrevet

Holy crap er glad du ikke er min "venn", hvem trenger idioter og fiender når en har folk som deg?

Anonymkode: 62fae...1b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at det burde vært innført karensdag (første fraværsdag uten lønn) og 80% sykelønn fremfor 100% sykelønn. Det er en grunn til at sykefraværet er høyest i Norge av alle land vi kan sammenligne oss med, nemlig for gode ordninger og for lite press på å få folk til å stille på jobb selv om livet ikke er på sitt beste. Jeg har både kolleger og venner som driver med egenmelding og sykemelding for alt mulig dilldall, og de kan gjøre alt annet enn å gå på jobb.  Fjelltur, shopping, båttur, hyttetur, treningssenter, kafe, gartner for mor, safting og sylting, pusse opp huset, rydde boden, bygge utebod, innrede campingvognen, passe hunden til naboen, lage 300 boller til korpskafeen, organisere alle ungene i nabolaget som har planleggingsdag, bygge svømmebasseng, male huset, dra garn, alt kan de gjøre BORTSETT fra å gå på jobb. Og jeg har en jobb som er lett å tilrettelegge både arbeidstid og arbeidsoppgaver. Og mange sier "du vet ikke hva som feiler folk", men jo det vet jeg faktisk, og ofte er det ting vi andre presser oss på jobb med. Å ikke være på topp betyr ikke at det blir bedre av å droppe jobben. 

Anonymkode: eaf98...d76

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite hele grunnen til at de er sykemeldt? 

Jeg er 100% sykemeldt nå, og til venner (selv de jeg har kjent så og si hele livet) forteller jeg ikke hele sannheten. Jeg sier at jeg har det vanskelig for tiden. Det de ikke vet er at jeg ble misbrukt over en tiårs periode da jeg var barn. Legen vet selvsagt dette og jeg er glad for at jeg får sykemelding når jeg trenger det. Jeg er egentlig stolt over å kunne fungere nokså godt i full stilling, men av og til trenger jeg en uke eller to til andre ting. Enten det er å jobb med meg selv og livet mitt, gå en tur i skogen, jobbe i hagen, eller male stua. 

Anonymkode: 78e8a...0c0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også bekjente som bruker sykemeldinger over det som for meg er en lav sko.

De var overrasket over at jeg ikke var sykemeldt, eller i det minste ikke jobbet redusert, når jeg var gravid. JA, det var tungt, JA, jeg sovnet på sofaen etter jeg kom hjem fra jobb hver dag. MEN slik er det i en periode. Mine venner hadde ikke sykdommer knyttet til svangerskapet, de følte bare at de hadde rett til å sykemelde seg, for de var litt mer slitne enn normalt, og når det gikk så greit å få den første måneden, utvidet de like gjerne med en til og en til.

Det jeg ikke forstår er at folk sykemelder seg når de er lei av jobben eller ikke takler sjefen. I min verden er det tidspunktet der man ser på utlyste stillinger og søker på nye jobber.

Du vet da ingenting om hva som foregår mellom pasient og lege i en legepasientrelasjon du ikke har noe med. At en fastlege er grei har ingenting med sykemelding å gjøre. 

Anonymkode: 788ff...ab4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon er en realitet, og det finnes mer til livet enn arbeid. 

Anonymkode: af763...d25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har begge fortalt at de er taknemmelige for lege de bare kan ringe og be om sykemelding når de føler de trenger det. Vi har snakket mye om dette, i dybder. Jeg kan se at han trengte en pause i en periode, og det fikk han med gradert sykemelding. Hun ba om sykemelding fordi hun ikke orket tanken på jobben (hennes ord). Nå tar de kontakt med legen når de trenger en ukes fri i ny og ne.

Det kan ikke tenkes at fordi de tar disse sykemeldingene innimellom, så unngår de langstidssykemelding, aap og så uførhet? Flott hvis de har en lege som klarer å tenke fremover, for å unngå at mennesker faller utenfor arbeidslivet. Heller sykemelding noen uker i året, enn å aldri komme i arbeid igjen. 

Anonymkode: 785f1...90b

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke det er så svart-hvit, men jeg tror og har dessverre hørt tilfeller der folk ringer inn syk med egenmelding når de egentlig kunne gått på jobb og det er selvsagt veldig provoserende.

En kollega ringte inn syk om morningen hun skulle på jobb for noen uker siden. Det endte med at jeg måtte inn på jobb på kvelden på den ene fridagen jeg skulle ha og hadde blitt lovd i en veldig krevende jobbperiode. Det endte med at jeg ble jobbende 10 dager i strekk pga. dette. Jeg fikk høre av en annen kollega at vedkommende ofte kunne ringte inn og melde seg syk på kort varsel, hvor vedkommende hadde blitt observert på kafé med en venninne når hun skulle ha vært på jobb og til og med dratt på fest seinere. Hos vedkommende dreide det seg ikke om psykisk sykdom heller. Dersom dette er tilfellet og vedkommende fint kunne gått på jobb den dagen så er det ekstremt provoserende og jeg håper inderlig at det ikke var tilfellet.

Det som skjer er at det går utover andre. En ting er at det går utover meg som må inn på jobb og hadde sårt trengt fridagen, en annen ting er at jeg jobber på et sted der mangel på personale går utover brukere dersom man blir underbemannet (Dette er innenfor helse). Så blir det gjerne en ond sirkel, fordi sykemeldingen/egenmeldingen kan føre til at andre blir syke fordi de må ta over for vedkommende. På den 9. og 10. jobbdagen var jeg ekstremt kjørt og helt på gråten faktisk, og det skal litt til for å knekke meg. Systemet vi har er godt og raust, men det innebærer også at folk er ærlige og bruker det på riktig måte, og dette er vel litt av problemet. Dessverre er det alltid noen som vil ødelegge for de ærlige. Kanskje trenger man et mindre raust system som noen foreslår her.

I tillegg kan vel dårlig arbeidsmiljø og ledelse føre til flere sykemeldinger. Det er ikke trivelig å jobbe på et sted der man ikke trives eller der ledelsen er så dårlig at det går på helsa løs. Det er dessverre min arbeidsplass et eksempel på. Lederen har organisert turnusen så dårlig i sommer og ikke klart å tilsette nok vikarer. Jeg skulle jo faktisk ikke behøve å jobbe 10 dager i strekk dersom bemanningen hadde vært god nok, selv om det kom inn en sykemelding i siste liten. Men uansett ledelse eller ei. Å sykemelde og ta egenmeldinger i hytt og pine er en stor kostnad for samfunnet og særlig når terskelen for å gjøre det er så lav. De som gjør det uten å ha god grunn er nok ekstremt egoistiske mennesker som tenker mer på seg selv enn samfunnet rundt seg. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke tenkes at fordi de tar disse sykemeldingene innimellom, så unngår de langstidssykemelding, aap og så uførhet? Flott hvis de har en lege som klarer å tenke fremover, for å unngå at mennesker faller utenfor arbeidslivet. Heller sykemelding noen uker i året, enn å aldri komme i arbeid igjen. 

Anonymkode: 785f1...90b

Det der er en hårfin balanse da. Jeg kan være enig dersom det faktisk hindrer videre sykemelding, men med den slik tankegang så er det fort gjort at man gir seg selv for god samvittighet og rettferdiggjør en sykemelding litt for ofte uten at man egentlig trenger det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er legen som skriver ut sykemelding, ikke dem selv. Det er altså en høyt utdannet person med helse som sitt spesialfelt som vurderer om det er best for dem å være i jobb eller ikke. Ikke dem selv. 

Legen som skriver ut sykemeldingen vet nok adskillig mer om deres fysiske og mentale helse enn hva du gjør. 

Så jeg synes du skal passe dine egne saker. 

Anonymkode: f92b0...19a

Uenig. Er ei jeg jobber med som får utstedt sykemelding fra legen sin ettersom hennes familie er ''venn'' med legen. Forrige gang hun sykmeldte seg gjorde hun det på pur faen fordi hun var sur på sjefen. Ikke fordi det er slitsomt å jobbe der. Denne personen har null sosialt liv og bruker kun sykemelding for å ligge hjemme og chille med kjæresten. Noe jeg også vet hun gjorde. 

Hun spurte meg personlig om hvilken grunn hun skulle oppgi for sin sykdom til sjefen og til sin lege. Alt er løgn hver gang. Hun får til og med tilbakedatert sykemeldingen sin. Altså hun ble ''syk'' på onsdagen, men var ikke hos legen før på mandagen etter. Likevel skrev legen ut sykemelding fra mandagen av. Dette uten at hun hadde ringt på forhånd før onsdagen. Hun har da selvfølgelig brukt opp alle sine egenmeldinger på tidligere løgner. 

Mitt inntrykk er at det er relativt lett å få legen sin til å skrive ut sykemelding. 

Anonymkode: fd7fb...707

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Er ei jeg jobber med som får utstedt sykemelding fra legen sin ettersom hennes familie er ''venn'' med legen. Forrige gang hun sykmeldte seg gjorde hun det på pur faen fordi hun var sur på sjefen. Ikke fordi det er slitsomt å jobbe der. Denne personen har null sosialt liv og bruker kun sykemelding for å ligge hjemme og chille med kjæresten. Noe jeg også vet hun gjorde. 

Hun spurte meg personlig om hvilken grunn hun skulle oppgi for sin sykdom til sjefen og til sin lege. Alt er løgn hver gang. Hun får til og med tilbakedatert sykemeldingen sin. Altså hun ble ''syk'' på onsdagen, men var ikke hos legen før på mandagen etter. Likevel skrev legen ut sykemelding fra mandagen av. Dette uten at hun hadde ringt på forhånd før onsdagen. Hun har da selvfølgelig brukt opp alle sine egenmeldinger på tidligere løgner. 

Mitt inntrykk er at det er relativt lett å få legen sin til å skrive ut sykemelding. 

Anonymkode: fd7fb...707

Selvsagt ganske råttent gjort av venninnen din, men minst like ille om ikke verre at legen går med på dette. Og at legen tørr å risikere dette? Dersom dette kommer ut så bør jo legen miste lisensen sin. Dette er jo regelrett misbruk av stillingen sin.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite hele grunnen til at de er sykemeldt? 

Jeg er 100% sykemeldt nå, og til venner (selv de jeg har kjent så og si hele livet) forteller jeg ikke hele sannheten. Jeg sier at jeg har det vanskelig for tiden. Det de ikke vet er at jeg ble misbrukt over en tiårs periode da jeg var barn. Legen vet selvsagt dette og jeg er glad for at jeg får sykemelding når jeg trenger det. Jeg er egentlig stolt over å kunne fungere nokså godt i full stilling, men av og til trenger jeg en uke eller to til andre ting. Enten det er å jobb med meg selv og livet mitt, gå en tur i skogen, jobbe i hagen, eller male stua. 

Anonymkode: 78e8a...0c0

Jeg trenger slik egentid jeg også til andre ting, nå når du nevner det..Har flerfoldige anerkjente traumer i livet mitt, som jeg kan banke i bordet med, så den saken burde jo være greit. Tipper det er veldig mange andre som har det også, men som har sterkere arbeidsmoral enn oss to. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...