Gå til innhold

Er det noen veganere her ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tennene våre er skapt til å spise både kjøtt og grønnsaker.

http://www.celestialhealing.net/physicalveg3.htm

Meat-eaters: have sharp front teeth for tearing, with no flat molar teeth for grinding

Herbivores: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

Humans: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

:tunge1:

Uansett, jeg tror 'naturlig' er et veldig misbrukt ord. Naturlig ble noe veldig lett etter kristendommen. Det var alt det lette og forutsigbare som ikke var 'kompliserte' mennesker. Rent sånn metafysisk sett tror jeg man alltid har et valg, og at sinnet og fysikken går inn i hverandre. Hadde man spist kjøtt for et par millioner år til hadde sikkert kroppen vent seg til det, også kunne man unnskylt seg med at det var det mest 'naturlige'. Hadde man gjort det motsatte, hadde det motsatt skjedd. Vi er alltid under utvikling. Dette er jo ganske opplagt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Pace, hvor mange/mye grønnsaker spiser du hver dag?

Jeg er desverre i besittelsen av den egenskapen å være elendig på kjøkkenet (mest fordi jeg synes mat er super-kjedelig å lage) så det blir mest den lettvinte "brødskive med pålegg"løsningen for meg som regel....

Synes forøvrig at rå grønnsaker smaker maaange ganger bedre enn stekte/kokte, itilegg bevarer man jo flere næringsstodder ved å la være å bearbeide maten, så jeg foretrekker å spise det rått :) Så derfor lurer jeg; hvilke veganske pålegg finnes det?

Syltetøy er jeg VELDIG glad i..spiser mye av det.. men det blir jo litt ensforming i lengden.

Har forresten slutta helt med melk nå... kjøpte meg God Dag frokostblanding, som jeg spiser med rismelk.. Nam!!

Jeg blir mindre og mindre glad i kjøtt, men i går spiste jeg fritert and på en mongolsk resturant..og det var sååå godt! Så jeg tror nok jeg får la tilvendinga gå sakte (men sikkert)

Melk har det aldri vært noe problem å kutte ut. Den eneste melka jeg får i meg er den vi bruker for å lage lasagnen (og osten vi bruker på lasagne og pizza)

Smør er det litt værre med, for jeg eeeelsker smaken av smelta smør på ei ristet brødskive!

Gjest GreenSky
Skrevet

Smør er det litt værre med, for jeg eeeelsker smaken av smelta smør på ei ristet brødskive!

Du kan kjøpe ren plantemargarin i helsekosten.

Gjest Catwoman
Skrevet

kan du ikke bruke melkefri margarin da?

Gjest GreenSky
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er bra for mennesker å være veganere. Jeg klarer ikke å spise kjøtt/fisk nå, etter å ha vært veggis i hele 19 år. Men sunt er det nok ikke. Vi går jo glipp av et viktig protein ved å ikke spise kjøtt. Det er derfor jeg spiser egg. Filosofien min er at jeg vil ikke at noe dyr skal dø for at jeg blir mett, men jeg synes egg og melk er ok, så lenge det er økologisk.

Skulle jeg mot formodning bli gravid, vil jeg forsøke å spise i alle fall fisk, men tanke på barnets helse. Det er viktig for barnets utvikling at det får animalske proteiner i de første leveårene.

Jeg tror ikke det er naturlig for mennesker å leve som planteetere. Å spise varierert er tingen. Grunnen til at jeg er veggis selv, er med tanke på dyrene. Det er et personlig valg, men jeg respekterer folk som ikke er veggiser, og har ikke noe ønske om å 'omvende' dem. Det eneste jeg tenker på, er et sunt kosthold. Mange ville ha godt av å spise mindre rødt kjøtt.

Personlig kan jeg ikke drepe et dyr. Når det regner, springer jeg alltid ut på gaten for å redde mest mulig marker som ligger og vrir seg på asfalten. Og jeg må alltid kaste maneter og lignende som har blitt skylt fra havet og til stranden. Men jeg vil likevel ikke si at det er galt å drepe et dyr for å få mat - det er jo et personlig valg hva en ønsker. Mennesker har alltid til alle tider drept dyr for mat. Dyr dreper andre dyr for mat. Det er naturens orden, det. Det viktigste er å behandle dyrene med respekt, og ikke som et levende kjøttstykke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke proteinet man får i planteføden fullverdig?

De fleste kroppsbygger jeg har snakka med mener at man mååå spise store mengder kjøtt hver dag, mens i veganer bøkene jeg har lest sier noe annet...

Skrevet

Du får kjøpt melkfri margarin på butikken.

Såvidt jeg vet så sies det veldig mye forskjellig om vegetarisk/veganerisk kosthold. Men at man får mangler på proteiner (for folk som passer litt på sef) har jeg hørt skal være en stor myte! Men skal man trene å få muskler og sånn, som jeg skal prøve, så blir det vanskeligere. Så jeg får se hva som skjer, hehe.

Pace' date=' hvor mange/mye grønnsaker spiser du hver dag?[/quote']

Tenker jeg ikke over :) Men kanskje rundt 0.5kg om dagen. Spiser litt til frokost også. Også er det jo frukt i tillegg.

Skrevet

Etter det jeg har lært, er det faktisk for mye proteiner i kjøtt. Og absolutt nok i vegetarkost. Mine blodprøver var iallfall helt fine, bortsett fra at jeg manglet b12 vitaminer. Det er vel det som er vanskeligst å få i seg naturlig fra grønnsaker. Leve kosttilskudd :wink:

Jeg synes det er ganske stor forskjell på bare det å drepe andre vesener for å få mat, og det å frarøve dyr livene sine for at vi skal få mat. Er stort sett imot slakterivirksomheten, men holder meg også unna viltkjøtt og fisk rett og slett fordi jeg kan. Har jeg ikke behov for å spise dyr, holder jeg meg langt unna. Å være veggis er et av de beste valgene jeg har tatt.

Til deg som vil bli det: Det lønner seg absolutt å kutte ut gradvis, hvis ikke blir det veldig slitsomt og vanskelig:) Jeg, for eksempel, kutta først ut svinekjøtt, så alt rødt kjøtt, så alt kjøtt, så fisk. "Nedtrappingen" tok ca et halvt år. Har nå vært 100% vegetarianer i ett og et halvt år, og kanskje melkeproduktene sakte forsvinner snart de også? Vet iallfall at da må jeg passe godt på... Men tror det lar seg gjøre helt fint.

Skrevet

Det gikk opp for meg, i det jeg leste det jeg hadde skrevet om at jeg hadde vært 100% veggis en stund nå, at det helt sikkert ikke stemmer. Sannsynligvis får jeg i meg animalske stoffer gjennom forskjellige typer mat hver dag, uten å vite det. Hvilke godterityper, ferdigmattyper etc (som tilsynelatende er kjøttfrie) holder dere veganere og veggiser dere unna?

Gjest GreenSky
Skrevet

Snop som inneholder gelatin. Gelatin er beinmel av okse. :-?

Gjest Catwoman
Skrevet
Det gikk opp for meg' date=' i det jeg leste det jeg hadde skrevet om at jeg hadde vært 100% veggis en stund nå, at det helt sikkert ikke stemmer. Sannsynligvis får jeg i meg animalske stoffer gjennom forskjellige typer mat hver dag, uten å vite det. Hvilke godterityper, ferdigmattyper etc (som tilsynelatende er kjøttfrie) holder dere veganere og veggiser dere unna?[/quote']

se her

Skrevet
Snop som inneholder gelatin. Gelatin er beinmel av okse. :-?

Men ikke all snop inneholder gelatin :) yay.

Skrevet

og noe gelatin er syntetisk :) synd jeg ikke aner hvilket som er det....

Gjest Anonymous
Skrevet

Greia med sikkert litt å gjøre med at vi ikke er rovdyr som katt eller hund; vi jager ikke byttet bare ved hjelp av kropp, armer, klør (ikke mine negler i hvert fall) og tenner. Derimot tyder andre særpreg ved fordøyelse o.l på at vi har vært omnivore, altså altetende, i lange tider. Rene planteetere har laaange tarmer, flere rom til fordøyelse (andre mager enn kjertelmagesekken vår) eller andre måter å utnytte næringen i plantekosten på. Jfr kaniner, say no more.

I flg evolusjonsforskning er det sannsynlig at våre forfedre gikk ned fra trærne fordi vi ble fordrevet derfra av andre arter/mangel på mat, og knoket oss ut på savannene, hvor vi etter hvert fant ut at det var lurt å stå oppreist og bruke redskaper til å klubbe ned fiender og byttedyr med. Begge deler har vi fortsatt med...

Ellers enig i din tilnærming til "naturlig". Alt griper inn i hverandre på et vis.

Sorry at denne tråden er blitt sporet av - har dessverre ingen lure mat- og næringsstofftips. Men fikk servert vegan-middag en gang med sånne små røde bønner og hvitløk, blant annet. Godt:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Melkeprodukter er jeg allerede på god vei til å kutte ut.... drikker soya eller rismelk til frokostblandinga, og ost og smør er det svært sjelden jeg spiser. (bare på pizzan og lasagnen i helga)

Det er værre med kjøttet... Får vel skjerpe meg skikkelig å begyne å kjøpe mer grønnsaker og frukt. Liker ikke å lage mat, og jeg liker ikke kokte/stekte grønnsaker... så jeg får vel heller finne ut hvilke grønnsaker som er gode å ha på brødskiva :)

Men jeg hadde blitt glad for å få et ca.måneds budsjett for en veganer (evt. vegetarianer)

Er det en "myte" at veggiser bruker mindre penger på mat ?

Skrevet

Det spørs hvor glad du er i ferske grønnsaker. Det kan bli billigere tror jeg hvis du ikke lager noe fancy. Nå om dagen blander bare jeg litt forskjellige grønnsaker som har stått i kjøleskapet et par dager i en gryte med ris, og det som koster noe blir sausen(10kr per dag) og evt brus.

Kjøtt koster jo en del. Har ikke regnet ut hvor mye jeg betaler i mat enda :) Men jeg kan gi deg beskjed når jeg vet. Kommer til å prøve å lage ivertfall en fancy middag i uken, så da blir ivertfall den dagen dyrere.

Skrevet

Jeg stusser litt på at en del av dere fremstiller det å være vegetarianer/veganer som naturlig samtidig som dere fremhever nødvendigheten av å ta kosttilskudd. Hvor naturlig kan et kosthold være hvis man er nødt til å ta kunstig fremstilte tilskudd for å holde seg sunn?

Gjest Anonymous
Skrevet

Sleepy, trodde det var slik at kosthold i dag er såpass dårlig generelt at de fleste har godt av å ta kosttilskudd jeg ?

Men om man passer på burde det vel ikke være nødvendig... Men det er nok ikke alle som gidder/kan passe på så nøye..

Tror jeg.. ?

Det spørs hvor glad du er i ferske grønnsaker

Freske grønnsaker er det jeg liker best... synes de blir litt udelikate når de er kokt. Med unntak av brokkoli som blir NAM når den er kokt. Woka grønnsaker er jo også ganske godt... Men det er mer fart i de råe :)

Hva heter de veganer-smøret de har ? Glemte å se etter det da jeg var innom og handla rismelk i går :/

Skrevet

Trenger bare kostilskudd hvis du tar steget til veganer, og da trenger du B12. Ellers så krever jo enhver stor endring av hva man spiser kontroll.

Kokt brokkoli er nam :) Også spiste jeg Østersopp i går, og det var innmari dig! Ca dobbelt så dyrt som Champignon. Du har helt vanlig veganer(uten melk) margarin. Husker ikke hva smør versjonen het..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...