Gå til innhold

Er det noen veganere her ?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har blitt litt nysgjerrig på vegansk kosthold (er ikke veganer selv altså.. ikke ennå ihvertfall)

Så jeg lurer:

Hvordan ser en typisk dag ut for dere? (i kostholdet altså)

Hvor mange grønnsaker og frukt spiser dere hver dag?

Og tilslutt: Hvor mye bruker dere på mat i mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var veganer to uke, aldri tenkt mer på mat i hele mitt liv.

Syns det ble et slit, måtte lage alt fra bunden av.

Dessuten virker det som ALT inneholder ting fra dyreverden.

Var godt mat da, så får se om jeg ikke prøver på nytt om en stund.

har du vært her?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hm... for meg som hater å lage mat er kanskje ikke veganer det rette å bli... :P Men på en annen side: Jeg er jo vant til å ikke spise middag, så jeg tror ikke jeg hadde savna varm mat/middag.

Flere veganere som vil svare ? :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er veganer.

Kan ikke svare på hvordan en typisk dag ser ut, for jeg spisr så mye forskjellig. Og hvor mye penger jeg bruker på mat vet jg ikke.

Jeg spiser masse grønnsaker hver dag, ikke alltid jeg spiser så mye frukt.

Jeg syns ikke det er vanskelig, og er egentlig litt unig med Maki. Vegansk mat er lett å lage. Grønnsakene er jo ferdig laget. Og bønner koker seg selv, brød kan man få kjøpt ferdiglaget. etc.

Har sett deg inne på vegetarforumet, ;)

Skrevet
Jeg er veganer.

Kan ikke svare på hvordan en typisk dag ser ut, for jeg spisr så mye forskjellig. Og hvor mye penger jeg bruker på mat vet jg ikke.

Jeg spiser masse grønnsaker hver dag, ikke alltid jeg spiser så mye frukt.

Jeg syns ikke det er vanskelig, og er egentlig litt unig med Maki. Vegansk mat er lett å lage. Grønnsakene er jo ferdig laget. Og bønner koker seg selv, brød kan man få kjøpt ferdiglaget. etc.

Har sett deg inne på vegetarforumet, ;)

Jeg fant ikke brød som ikke inneholdt melkepulver. Synes det er kjedelig med bare grønnsaker ect, så lagde no havrekake greier til å ha i burgere og slikt

Gjest Catwoman
Skrevet
Jeg fant ikke brød som ikke inneholdt melkepulver

gjorde du ikke :klø: Det meste av brød jeg ser er melkefritt, oftere jeg ser det er med marint fett. Og veldig mye er vegansk.

Skrevet

gjorde du ikke :klø: Det meste av brød jeg ser er melkefritt, oftere jeg ser det er med marint fett. Og veldig mye er vegansk.

Kanskje jeg så på de feil produktene :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

firkornbrød som fåes kjøpt på rimi, er melkefri.... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har blitt litt nysgjerrig på vegansk kosthold (er ikke veganer selv altså.. ikke ennå ihvertfall)

Så jeg lurer:

Hvordan ser en typisk dag ut for dere? (i kostholdet altså)

Hvor mange grønnsaker og frukt spiser dere hver dag?

Og tilslutt: Hvor mye bruker dere på mat i mnd?

Å være veganer krever iallefall veldig mye bevissthet rundt kost og ernæring. Hvis ikke kan du lett komme i skade for å ikke få i deg nok næringsstoffer.

Skrevet

Å være veganer krever iallefall veldig mye bevissthet rundt kost og ernæring. Hvis ikke kan du lett komme i skade for å ikke få i deg nok næringsstoffer.

Helt klart.

Dessverre tror jeg en del veganere tenker at dersom de bare kutter ut alt animalsk og holder seg til frukt og grønt så får de i seg det de trenger.

Jeg har en venninne som ble skikkelig dårlig for noe år siden. Hun kuttet ut alt animalsk, men satte seg overhodet ikke inn i hva kroppen faktisk TRENGER av næringsstoffer og HVOR hun skulle hente disse stoffene. Hun ble drit dårlig og var syk i månedsvis!! Dette hadde jo bygget seg opp over lang tid, flere år....

Skrevet

Jeg lurer forresten på hvorfor man velger å være veganer når det ikke er naturlig for oss.... hva er tanken bak, egentlig? Annet enn at man ikke skal spise noe som har et ansikt... eller noe sånt

Gjest Catwoman
Skrevet
Jeg lurer forresten på hvorfor man velger å være veganer når det ikke er naturlig for oss.... hva er tanken bak' date=' egentlig? Annet enn at man ikke skal spise noe som har et ansikt... eller noe sånt[/quote']

jeg mener at det er det som er naturlig for oss, :wink:

Skrevet
Jeg lurer forresten på hvorfor man velger å være veganer når det ikke er naturlig for oss.... hva er tanken bak' date=' egentlig? Annet enn at man ikke skal spise noe som har et ansikt... eller noe sånt[/quote']

Kanskje akkurat FORDI man har et valg. Mennesker gjør da ikke alt som er naturlig for oss.

Å leve et monogamt (staves?) liv er jo heller ikke 'naturlig' (fra hva jeg har lært) men de fleste velger det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener også at veganere lever mer naturlig. Etter hva jeg har lært om menneskekroppen er den ikke særlig godt egnet til å jakte på dyr og å fordøye kjøtt. Og MELK er ihvertfall IKKE naturlig... når så du sist en annen dyrerase legge seg ned og suge melk ut av puppen på en ku ?

Tror mennesker (og tamkatter som FÅR melk av oss mennesker) er de eneste som drikker melk av andre dyr. Melk er for småbarn/valper/kalver/føll osv.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er vegetarianer, men tror ikke det er naturlig for mennesker å være det. I alle fall ikke veganer. Jeg tror vi er skapt for å spise variert av grønt, fisk og kjøtt. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor er du veggis hvis du mener at det ikke er naturlig?

Jeg har lyst til å bli det pga helsa mi, og fordi det er det jeg mener menneskekroppen er skapt til.. Hadde jeg ment noe annet hadde jeg selvsagt valgt det jeg hadde ment er sunnest for meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det der med hva som er naturlig og ur-riktig for oss tror jeg vi bestemmer oss for utfra vårt ståsted i samfunnet. At fordi det som er "normalt" og mainstream i hvert fall IKKE føles bra og naturlig, feks, derfor blir vegetarisme og veganisme motkulturer til dette.

I Norge er dette relativt sjelden, har bodd i Canada hvor jeg møtte mange flere vegetarianere som begrunnet valget sitt mye utfra det at "storsamfunnet" representerte mange negativt ladete verdier -industrielt jordbruk, grådighet, forbrukerkultur osv. Kjenner også en veganer - en eldre, helt nydelig mann; erketypen av en sunn hippie, kanskje... Han spiste mye bønner og alt grønt han fikk tak i, og maten hans smakte i hvert fall godt. For han er nok valget om å være vegan mest et filosofisk/religiøst/asketisk valg enn det at det er NATURLIG. Tror Tari E er inne på det vesentlige her - vi har et valg, og vi velger det "høyverdige", kanskje for å føle oss bedre.

Jeg er ellers ganske sikker på at det er flest "urbane" folk som er veggiser; om man vokser opp på gård, fortrinnsvis etter gammel standard hvor alt hadde en sammenheng og alle råvarer ble brukt, tror jeg faktisk det føles like høyverdig, riktig og godt å spise en selvtilberedt juleskinke av en gris man selv har vært med på å oppfostre, som å spise barken av trærne... Noe med å høste fruktene av eget arbeid og forstå sammenhengen i det man gjør... Skjønner at mange føler seg fremmede/fremmedgjorte for dette i dag.

(Selv er jeg kjøtteter, men prøver å ikke "fråtse" i kjøtt, og tenker på hvor det kommer fra)

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er ellers ganske sikker på at det er flest "urbane" folk som er veggiser; om man vokser opp på gård, fortrinnsvis etter gammel standard hvor alt hadde en sammenheng og alle råvarer ble brukt, tror jeg faktisk det føles like høyverdig, riktig og godt å spise en selvtilberedt juleskinke av en gris man selv har vært med på å oppfostre, som å spise barken av trærne... Noe med å høste fruktene av eget arbeid og forstå sammenhengen i det man gjør... Skjønner at mange føler seg fremmede/fremmedgjorte for dette i dag.

Langt i fra. Jeg ble vegetarianer da jeg ble 8, nettopp fordi jeg flyttet til en gård. Det fikk meg til å tenke.

Gjest GreenSky
Skrevet
Hvorfor er du veggis hvis du mener at det ikke er naturlig?

Pga etikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...