AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #1 Skrevet 7. august 2017 Hei alle sammen. Håper dere har hatt en flott sommer Nå er ferien over for oss og jobb og skole står for døren. Dette skoleåret får vi begge barnene inn i skolen, en 4 klassing og en 1 klassing. Sitter og gjør meg litt tanker rundt dette med å ha to barn som nå skal ha lekser. Lurer litt på hvilken erfaringer andre familier har med dette å ha to barn med lekser . Hva er det som fungerer for dere? Hva fungerte ikke? Tips og gode råd? Synes at leksetiden sammen med barna skal være en god tid, som barna ikke ser på som en diger nedtur og straff Anonymkode: b2618...b7c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #2 Skrevet 7. august 2017 For vår del ble greia å be 4. klassingen ta ansvar for å gjøre lekser selv når h*n kom hjem fra skolen. Og så se over disse mens 1. klassingen gjorde sine lekser. De gangene det ikke passet, satte vi begge ungene ved bordet, og ba dem gjøre leksene sine. Så hjalp vi til der det trengtes. Anonymkode: fb903...456
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #3 Skrevet 7. august 2017 Her gjøres lekser mens middagen tilberedes. Lekser skal gjøres før man får lov til noe annet. Da jeg var liten het SFO "Lekser, lese, lære", og man gjorde lekser der.. Synes det er en uting at ikke SFO-tiden kan brukes til å begynne på leksene. Anonymkode: 79e2f...26d 2
Blue butterfly Skrevet 7. august 2017 #4 Skrevet 7. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For vår del ble greia å be 4. klassingen ta ansvar for å gjøre lekser selv når h*n kom hjem fra skolen. Og så se over disse mens 1. klassingen gjorde sine lekser. De gangene det ikke passet, satte vi begge ungene ved bordet, og ba dem gjøre leksene sine. Så hjalp vi til der det trengtes. Anonymkode: fb903...456 Hei. Ja vi har også satt vårt største barn til å gjøre deler av leksene sine når hun kommer hjem fra skolen alene. Dette var veldig bra for henne også, da hun ble mer selvstendig i arbeidet sitt Vårt yngste barn er enda litt urolig og veldig pratsom av seg, så jeg ser en anelse av at vi ikke kan ha de helt i samme rom når lekser skal gjøres.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #5 Skrevet 7. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her gjøres lekser mens middagen tilberedes. Lekser skal gjøres før man får lov til noe annet. Da jeg var liten het SFO "Lekser, lese, lære", og man gjorde lekser der.. Synes det er en uting at ikke SFO-tiden kan brukes til å begynne på leksene. Anonymkode: 79e2f...26d Helt enig. Det blir lange dager når de har SFO etter skolen, og de kommer kanskje hjem i halv fem - fem tiden, da er de sultne og vil ha middag - om de rekker det, så skal de kanskje på trening... og det blir kvelden før de kommer hjem og endelig får sette seg med leksene. Da er de trette og slitne, og leksene blir mer mas enn gøy.... Leksene kan jo lett gjøres på fem min., men pga de er så slitne så tar det alaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid og de vil ha masse pauser! Uff, jeg gruer meg så til masingen om lekser! Jeg vil jo helst de skal gjøre leksene med det samme de kommer hjem - mens de fortsatt er våkne - men de er slitne etter skolen og vil ha mat først, også går jo dagen så fort. Jeg husker jo selv da jeg gikk på skole - jeg gjorde leksene uten at noen maste på meg, pugget til prøver osv. Ingen hjalp meg eller maste om at jeg måtte gjøre lekser. Jeg trengte ikke lokkes med penger for hver sekser jeg fikk... Men det var andre tider. jeg gikk ikke på sfo (var vel ikke oppfunnet da). Gikk hjem selv fra skolen, mor hadde middagen klar (hjemmeværende) og så gjorde jeg lekser. Anonymkode: f399c...071
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #6 Skrevet 7. august 2017 Sitat Da jeg var liten het SFO "Lekser, lese, lære", og man gjorde lekser der.. Synes det er en uting at ikke SFO-tiden kan brukes til å begynne på leksene. Får de ikke gjøre lekser der ? Jeg har ikke barn selv, men da jeg var liten var det ikke noe SFO, så jeg gikk hjem fra skolen og gjorde lekser før mamma og pappa var hjemme. De hjalp meg å se over mens de laget middag. Da søstra mi startet på skolen satt vi på kjøkkenet og gjorde lekser før de kom hjem da, husker vi brukte å forte oss med leksene så vi kunne tegne istedetfor Anonymkode: cea8c...c1b 1
evelynn Skrevet 7. august 2017 #7 Skrevet 7. august 2017 Og hvordan gjøre det med en 1-klassing og en 2åring? Best nok er å gjøre lekser rett etter skole, men jeg henter 2 barn og er hjemme alene med dem til ca 18.00-18.30. Er det lurt å vente så lenge at mannen min kommer hjemm, så en av oss kan sitte i fred og ro å hjelpe med lekser rett før sovetid? Kan ikke tenke meg at jenta mi gjør lekser mens jeg lager mat og lillesøster leker/ser på tv. Hun har sitt eget rom, men hun sjelden er der alene og kommer sikkert til å trenge hjelp/tilsyn med lekser uanset og jeg vil ikke lage middag, passe på 2 åringen og løpe opp og ned og hjelpe med lekser samtidig.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #8 Skrevet 7. august 2017 9 minutter siden, evelynn skrev: Og hvordan gjøre det med en 1-klassing og en 2åring? Best nok er å gjøre lekser rett etter skole, men jeg henter 2 barn og er hjemme alene med dem til ca 18.00-18.30. Er det lurt å vente så lenge at mannen min kommer hjemm, så en av oss kan sitte i fred og ro å hjelpe med lekser rett før sovetid? Kan ikke tenke meg at jenta mi gjør lekser mens jeg lager mat og lillesøster leker/ser på tv. Hun har sitt eget rom, men hun sjelden er der alene og kommer sikkert til å trenge hjelp/tilsyn med lekser uanset og jeg vil ikke lage middag, passe på 2 åringen og løpe opp og ned og hjelpe med lekser samtidig. Vi er ikke hjemme fra jobb før kl 16.30 her i huset. Vi er heldigvis to stk (mannen min og jeg) som kan trå til med leksene, men håper at vi skal få en god ordning sånn at det bare trengs en av oss sånn daglig for å følge opp leksene. TS Anonymkode: b2618...b7c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #9 Skrevet 7. august 2017 Er det ikke lærerens oppgave å se over leksene? Anonymkode: b2531...f7b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #10 Skrevet 7. august 2017 Her har barna alltid måttet gjøre lekser når de kommer fra skolen, lite trivelig for både foreldre og barn og gjøre lekser kl 20. Før satt de ved spisebordet mens jeg feks holdt ryddet litt eller lagde mat. Mange oppgaver kan de jo settes i gang med og utføre selv når de har forstått. Nå gjør de lekser på rommet mens jeg lager middag, så ser jeg over. Anonymkode: ac3c1...fce
evelynn Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 På 8/7/2017 den 17.04, AnonymBruker skrev: Er det ikke lærerens oppgave å se over leksene? Anonymkode: b2531...f7b Kanskje det, men hovedansvaret for mitt barn er mitt. For da kan vi vel si at det er tannlegens oppgave å passe på barnas tennene, legens oppgave å passe på barnas helse, politi sin oppgave å passe på sikerhet osv Tannlege sjekker tenner, men hjemme jeg passer på at tennene er pusset godt (vel... egentlig glemte det i går ), og på samme måte vil jeg se over leksene. I hvert fall på begynnelse, og så ser vi hvordan det går. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 På 8/7/2017 den 17.04, AnonymBruker skrev: Er det ikke lærerens oppgave å se over leksene? Anonymkode: b2531...f7b Nei, det er ikke lærerens oppgave å påse at DITT barn gjør sine hjemmelekser, det er din oppgave som forelder. Du trenger ikke å bidra med fagkunnskap, men ansvaret for at barnet ditt gjør det det skal når barnet er hjemme, er ditt. Anonymkode: 0a9ca...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 På 7.8.2017 den 17.04, AnonymBruker skrev: Er det ikke lærerens oppgave å se over leksene? Anonymkode: b2531...f7b Leksene må vi foreldre gå over her før de leveres inn. Står på lekseplanen hver uke Anonymkode: 6cfd6...2d1
Hedda-78 Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 Problemet (hvis man kan kalle det det) med to lekse-barn, er at det ikke er nok at foreldrene ser over leksene etter at de er gjort. Mye av leksene må gjøres sammen med en voksen. I første klasse består leksene først og fremst av høytlesing. Den voksne må altså sitte ved siden av og høre og veilede barnet mens det leser. Det er jo vanskelig å gjøre med to barn samtidig, og man trenger litt ro rundt seg. I tillegg har barna gjerne noe skriving/fargelegging/regnestykker, og da må den voksne forklare hva oppgaven går ut på (siden førsteklassinger gjerne ikke kan å lese så godt, ikke finner riktig side i boka osv). Og så er det mange ulike oppgaver i stedet for flere oppgaver av samme type, slik at man ikke har tid til å gjøre noe som helst mellom hver gang man må forklare noe. Så i praksis sitter man rett ved siden av barnet hele tiden mens det gjør lekser. Etter hvert blir det også innlæring og staving av ord på norsk og glosepugging på engelsk, og det tar tid før barna selv lærer seg teknikker for å gjøre dette alene. Etter hvert blir de selvsagt mer selvstendige, men mitt barn (4. klasse snart) trenger fortsatt at jeg hjelper med å gå igjennom hva han skal gjøre, innleveringsfrister, lage en liten plan for hvilket fag de skal gjøre først og sist, lete etter bøker osv. Planen for dette skoleåret er å gjøre ham enda mer selvstendig i leksearbeidet. Vi har pleid (i fjor) å først sette den eldste igang med de leksene som han kan gjøre selvstendig, og så gjøre leseleksen med førsteklassingen på naborommet imens. Så setter vi førsteklassingen i gang med de leksene han kan gjøre alene (fargelegging f.eks), mens vi hørte den eldste i leseleksen. Det ble litt springing mellom rommene noen ganger. Det beste er å være to voksne, men faren er jo da å sy litt puter under armene på den eldste hvis en voksen er tilstede hele tiden, da blir jo barnet aldri selvstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå