Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, lillsunshine skrev:

Altså, det synest jeg er en dårlig anbefaling. Blir det brann så blir det dyrt. Om det så bare er en liten brann i naboleilighet der røyk siver inn så risikerer du at ALLE eiendeler du har blir ødelagt av røyklukt, aske etc. Vi har hatt brann hjemme i en avgrenset leilighet og nesten alt i huset ble ødelagt av røyk. 

Jeg har faktisk satt meg ned og prøvd å notere alle einedelene jeg har på hybelen og hva det er verdt. Det er snakk om mange titalls tusener. En ting er pc, men pensumbøker, møbler, dyre klær etc. er mye verdt. Det er jo bare å sette seg ned og skrive en liste over verdisakene sine så blir en fort overrasket over mye det er verdt.

DETTE! Man tror man eier så innmari lite, fordi man har bare tre ting av verdi og bor på en liten hybel. Den dagen du er nødt til å kjøpe ALT på nytt; klær, sko, verdisaker, møbler, kjøkkenutstyr, skolebøker osv., så blir summene HØYE. Det er rett og slett helt hinsides all rimelig fornuft å sjanse på dette for noen få hundrelapper per år. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Dove skrev:

DETTE! Man tror man eier så innmari lite, fordi man har bare tre ting av verdi og bor på en liten hybel. Den dagen du er nødt til å kjøpe ALT på nytt; klær, sko, verdisaker, møbler, kjøkkenutstyr, skolebøker osv., så blir summene HØYE. Det er rett og slett helt hinsides all rimelig fornuft å sjanse på dette for noen få hundrelapper per år. 

Nemlig. Som sagt så betaler jeg 1400 i året på innbo- og reiseforsikring. Jeg tror jeg grovt sett kan si at jeg har verdi på 30-40 000 på hybelen nå, dersom jeg må kjøpe alt nytt. Det må man jo faktisk om det blir brann. Uansett hvor foreldet noen av produktene er. Det derfor jeg anbefaler å skrive en verdiliste med ting slik at en har en oversikt og hva det koster å kjøpe det nytt. Med utgangspunkt i det så skal det altså gå 28 år uten brann før jeg har tapt på forsikringa, og nå inkluderer den jo reiseforsikring også. 28 år med risiko! Nå har jeg ikke bunaden på hybelen min til vanlig, men pleier å ha den der rundt 17.mai før jeg tar den hjem igjen. Dersom jeg skal plusse den på verdilista mi så er det minst 30 000 kr ekstra (min er arvet så egentlig har den en mye større egenverdi, og søljene er uerstattelige og mye verdt). Da er min verdi på hybelen plutselig opp i 70 000 kr.  

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, lillsunshine skrev:

Altså, det synest jeg er en dårlig anbefaling. Blir det brann så blir det dyrt. Om det så bare er en liten brann i naboleilighet der røyk siver inn så risikerer du at ALLE eiendeler du har blir ødelagt av røyklukt, aske etc. Vi har hatt brann hjemme i en avgrenset leilighet og nesten alt i huset ble ødelagt av røyk. 

Jeg har faktisk satt meg ned og prøvd å notere alle einedelene jeg har på hybelen og hva det er verdt. Det er snakk om mange titalls tusener. En ting er pc, men pensumbøker, møbler, dyre klær etc. er mye verdt. Det er jo bare å sette seg ned og skrive en liste over verdisakene sine så blir en fort overrasket over mye det er verdt.

Ja hvis man slår sammen innkjøpsprisen på alt man eier så blir det jo litt men vet ikke hvordan de vurderer verdien på sånne "småting" på en forsikringsutbetaling, tenkte kanskje det var noe med det - det er vel det man må vurdere. Har hatt forsikring gjennom fagforeningen de siste årene så derfor har jeg giddet å sette meg så inn i det :) har livsforsikring, uføre og ulykkesforsikring og som studentmedlem så det er veldig greit og billig

Anonymkode: c64c8...ef4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja hvis man slår sammen innkjøpsprisen på alt man eier så blir det jo litt men vet ikke hvordan de vurderer verdien på sånne "småting" på en forsikringsutbetaling, tenkte kanskje det var noe med det - det er vel det man må vurdere. Har hatt forsikring gjennom fagforeningen de siste årene så derfor har jeg giddet å sette meg så inn i det :) har livsforsikring, uføre og ulykkesforsikring og som studentmedlem så det er veldig greit og billig

Ja dersom det blir brann og man må kjøpe alt nytt så man jo gjøre det til innkjøpspris. Jeg vet bare at når det var brann hjemme så ble det utbetalt enn forsikringssum på flere 100 000 tror jeg og da var ikke ting godt dokumentert. Men en del gikk jo til materialer også. Stefaren min som er brannmann anbefaler å ta bilde eller filme alle verdisakene. Da har man jo bildebevis, og det er lettere å rekonsturere hva man faktisk har, enn når man ikke har det lenger. Det er mye ting at man glemmer at man faktisk har. Jeg skal ikke si for sikkert at man får utbetalt innkjøpspris, men det er logisk når man må kjøpe alt nytt. Man får sikkert ikke alt dekket, men mye. Jeg eier f.eks. mye dyre fritidsklær, men mye av det har jeg kjøpt på tilbud, blant annet Kari Traa-ullsett og Ullvanggensar etc. Noe av det har jeg kjøpt på halv pris.  Men blir det brann og jeg må kjøpe det på nytt så er det ikke nødvendig tilbud lenger.

Jeg vil anbefale deg å gjøre det eksperiment, sett deg ned og skriv spontant verdien på alt du eier om du måtte kjøpe det på nytt.

Skrevet

Tror ikke dere som tror at det er så dyrt å kjøpe alt innbo nytt etter brann osv. vet at det finnes bruktbutikker, Fretex, loppemarkeder, gis-bort på Finn osv. Folk kaster utrolig mye og så lenge man tar til takke med gamle, skeive og stygge ting kan man få det meste veldig billig.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvis man slår sammen innkjøpsprisen på alt man eier så blir det jo litt men vet ikke hvordan de vurderer verdien på sånne "småting" på en forsikringsutbetaling, tenkte kanskje det var noe med det - det er vel det man må vurdere. 

Jeg har aldri hatt forsikringsoppgjør på innbo, men jeg har hatt det på reiseforsikring. Det var overraskende lite som ble avkortet. Jeg fikk avkortet kosmetikkprodukter og en eldre telefon, men fikk nypris på det aller meste, inkludert klær, sko og fire år gamle briller. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Hurepoix skrev:

Tror ikke dere som tror at det er så dyrt å kjøpe alt innbo nytt etter brann osv. vet at det finnes bruktbutikker, Fretex, loppemarkeder, gis-bort på Finn osv. Folk kaster utrolig mye og så lenge man tar til takke med gamle, skeive og stygge ting kan man få det meste veldig billig.

Jo, det er klart vi vet det, men vi snakker altså her om at unge, normale studenter skal spare opp 20 000 til bufferkonto (i tillegg til det de allerede har spart til depositum), og deretter belage seg på gamle, skeive, stygge ting hvis det skulle skje noe - bare så de kan spare 1500 kroner per år på å gå uforsikret. Og da har vi ikke engang snakket om hva som skjer hvis de blir utsatt for en ulykke (de 1500 kronene inkluderer også ulykkesforsikring) med påfølgende medisinsk invaliditet. Da hjelper hverken bufferkontoen, Fretex eller finn.no. De 1500 kronene per år hjelper derimot masse. 

Og jada, det er kanskje lite sannsynlig at noe av dette skjer. Men jeg er 100% sikker på at 100% av de som opplever noe av dette ville tenke at de 1500 kronene var verdt det. Uten unntak. 1500 kroner per år er altså forsvinnende lite penger - også for en student. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Dove skrev:

Jo, det er klart vi vet det, men vi snakker altså her om at unge, normale studenter skal spare opp 20 000 til bufferkonto (i tillegg til det de allerede har spart til depositum)

Helt kurant om man har sommerjobb.

Sitat

og deretter belage seg på gamle, skeive, stygge ting hvis det skulle skje noe - bare så de kan spare 1500 kroner per år på å gå uforsikret.

Sjansen for at du må belage deg på gamle, skeive, stygge ting i stedet for å spare 1500 kr i året er omtrent som å vinne i lotto. Brann er en fare. Vannskade gjør ikke møblene ubrukelige.

Reiseforsikring er imidlertid noe helt annet og fornuftigere enn innboforsikring. Uføreforsikring får være helt opp til den enkelte å vurdere. Virker rimelig absurd å ha i verdens beste velferdsstat, men kan sikkert være fornuftig for studenter uten godt nettverk i ryggen.

Endret av Hurepoix
Skrevet
7 minutter siden, Hurepoix skrev:

Helt kurant om man har sommerjobb.

Sjansen for at du må belage deg på gamle, skeive, stygge ting i stedet for å spare 1500 kr i året er omtrent som å vinne i lotto. Brann er en fare. Vannskade gjør ikke møblene ubrukelige.

Reiseforsikring er imidlertid noe helt annet og fornuftigere enn innboforsikring. Uføreforsikring får være helt opp til den enkelte å vurdere. Virker rimelig absurd å ha i verdens beste velferdsstat, men kan sikkert være fornuftig for studenter uten godt nettverk i ryggen.

Jøss... Så du mener at det er helt kurant å opparbeide seg 35 000 - 40 000 kroner (bufferkonto + depositum) i overskudd i løpet av en sommer med jobbing? Den sommerjobben er det sikkert mange som ønsker tips om. :) 

Jeg gjentar; dersom du mener at man skal ha reiseforsikring, så er det ikke lenger snakk om 1500 kroner. De 1500 kronene inkluderer som nevnt reise, innbo og ulykke. Hvis du i tillegg innrømmer at ulykkesforsikring kan være fornuftig, så begynner vi virkelig å snakke om bittesmå summer for den innboforsikringen, særlig med tanke på at man nødvendigvis betaler mer per forsikring når de kjøpes separat. Jeg savner for øvrig fortsatt dekning av påstanden om at risikoen for husbrann er den samme som sjansen for å vinne i lotto. Ganske sikker på at det er feil. Vannskade kan fint gjøre møblene ubrukelige, det samme kan røykutvikling og innbrudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får innbo forsikring fra DNB til 79kr i måneden. Det er det så absolutt verdt

Anonymkode: a879e...81a

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Hurepoix skrev:

Nei, alt er ikke bare å kjøpe brukt på bruktbutikker og lignende. Ta pensumbøker som eksempel. Noen av bøkene fra forrige semester hadde jeg kanskje ikke kjøpt nytt, men dersom det er fornuftige bøker man kan få bruk for seinere vil jeg jo gjerne ha det. I vår brukte jeg f.eks. pensumbøker fra høsten som kilder i oppgaver fordi det passet å knyte de inn, jeg er en av de som beholder pensumbøkene jeg mener har verdi. Dersom brannen hadde skjedd midt i et semester og rett før eksamen hadde man gjerne ikke hatt annet valg enn å kjøpe det nytt, da man gjerne ikke får tak i bruktbøker som tidligere studenter kjøper. Noen av bøkene på studiet mitt koster 800 kr nytt, altså bare en bok!

Fjellskoene jeg har hadde jeg for eksempel ikke fått tak i sånn uten videre på en bruktbutikk i min størrelse. Jeg er superfornøyd med de jeg har nå, jeg har brukt lang tid på å finne det paret som passer meg på alle måter. Jeg har brukt de godt siden i fjor sommer, og jeg var så heldig at jeg kjøpte de på salg til og med. Hadde disse godt tapt i en brann hadde jeg gjort alt for å få tak i tilsvarende, og da hadde jeg gjerne måtte punge ut med full pris. Men kanskje visst jeg hadde vært heldig hadde jeg funnet akkurat det tilsvarende paret med størrelse 37,5 på FINN ok stand.. :P

Den dyre dabradioen min til 1500-2000 kr får jeg nok heller ikke tak i billig på bruktbutikker gitt, men jeg kan sikkert finne en billigere dabradio da, men kostbar blir det nok uansett. Jeg skulle gjerne brukt den gamle FM-radioen min, men å kjøpe DAB-adapter er jo nesten tilsvarende dyrt som å kjøpe en DAB-radio.

Andre ting, som f.eks. sengtøy, madrasser, pute, dyne, handkler, undertøy, sko er ikke sånne ting jeg ville kjøpt brukt og det sier jo også at man ikke skal kjøpe det brukt heller, det blir for ekkelt for min del. I verste fall risikerer man å dra med seg veggdyr inn i ny hybel også. 

For å ikke nevne bunaden min. Som du skjønner er den unik, og selv om den er arvet ville jeg nok fått laget til og sydd den samme i en nyere versjon. Det betyr mye for meg, for det handler om stolthet og identitet. Bunaden i seg selv er verdt innboforsikringen. Som jeg nevnt er den verdt minst 30 000 kr om jeg skal få sydd ny, skjorte, belter, søljer etc. Nå er det ikke alle som har bunad, men ganske mange har det. Selv om jeg for det meste har den hjemme hos foreldrene så tar jeg ikke risikoen de få dagene den er på hybelen.

Jeg kan godt kjøpe enkelte møbler, noe klær og f.eks. asjetter og sånt brukt. Det har jeg ikke problem med, jeg er faktisk veldig for gjenbruk og liker heller ikke kjøp-og-kast-mentaliteten. Men noen ting er faktisk ikke bare å kjøpe brukt dessverre. Men mye av det jeg nevner er en engangsinvistering/langtidsinvistering man gjør i livet, men som man dessverre må kjøpe nytt om man er så uheldig og komme utfor en brann. De aller fleste kommer heldigvis ikke utfor det, men fy faen, om man først gjør det så er det jammen godt å ha en innboforsikring.

Som nevnt har familien vært utsatt for en brann som ødela alle eiendeler i huset. Når man plutselig står uten alle eiendeler så man plutselig få tak i det i helt grunnleggende ting og det raskt. Tannbørste, klær å ha på seg, dyner, puter må kjøpes i en fei. I tillegg til man er stressa nok med å kanskje skaffe seg ny bosted, så er ikke først priortert å tråle bruktbutikker for å få tak i det mest nødvendige. Ikke er det alle steder som har det heller, ikke alle bor i en storby med masse bruktbutikker. 

Å hevde at en innboforsikring er waste of money er for de aller fleste er ganske snever påstand å komme med. Dersom du står opp i en situasjon der det blir brann så vil ikke mesteparten tenke at de skulle droppet innboforsikringen og heller spart seg opp en liten buffer til å kjøpe nytt. Som sagt skal det ganske mange år med forsikringspremie til før man regelrett har tapt pengene. 

Så fint at du føler du ikke trenger det altså, men du er nok dessverre ikke så veldig representativ for flesteparten. Heldigvis er man jo så heldig at man kan velge selv om man vil betale en slik innboforsikring. Jeg håper du slipper å oppleve brann, for det er utrolig trasig.

AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn, jeg jobber på en plass med mennesker som tenker at "det skjer ikke meg". Dette er også de som sitter med sykehusregninger på flere hundre tusen hvor både personen og familien må ta dyre lån og ødelegger hele sin økonomi. Tanken "det skjer ikke meg" er utrolig tåpelig, umoden og skummel. 

Anonymkode: a879e...81a

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Dove skrev:

Jeg savner for øvrig fortsatt dekning av påstanden om at risikoen for husbrann er den samme som sjansen for å vinne i lotto. Ganske sikker på at det er feil. Vannskade kan fint gjøre møblene ubrukelige, det samme kan røykutvikling og innbrudd. 

Ut fra de tallene jeg kunne finne (1700 boliger av 2.500.000 brenner i året) ser det ut til at det er 0,068 % sjanse for brann i bolig. Studenter er kanskje noe overrepresentert, men det er visst hos eldre det brenner oftest, mest og verst. Hvis du ikke kan bruke møblene som bohemsk student pga. røykutvikling og og vannskade (med mindre det er kloakk) er du veldig kresen. Ikke rart du synes en bufferkonto av en slik størrelse er usannsynlig hvis du er så godt vant. Jeg tenker her ikke på folk som er i ferd med å etablere seg mens de er studenter og kjøper inn ting til et framtidig hjem og selvsagt bør ha innboforsikring, men studenter som bor i ekte shabby-chic, med vaklevorne bord, gamle flekkete lenestoler, knirkete sofaer, stoler med x lag maling osv.

Endret av Hurepoix
Skrevet

Utifra innleggene her Hurepoix burde du ha skjønt for lenge siden at det ikke er møblene som er den egentlig verdien studenter bør sikre seg mot, men alt annet de eier. Det er også ganske betenkelig at du kaller folk for kresne fordi de ikke vil bruke møbler som har fått røykutvikling på seg. Du vet vel at røyk etter brann kan gi ut helseskadelige gasser? Javel, så om man bryr seg om sin egen helse så er man vel kresen og vanskelig  :sarkasme:

Skrevet
4 minutter siden, lillsunshine skrev:

Utifra innleggene her Hurepoix burde du ha skjønt for lenge siden at det ikke er møblene som er den egentlig verdien studenter bør sikre seg mot, men alt annet de eier.

Pensumbøker er et godt poeng, det samme er hvite- og brunevarer (kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel, om man eier dette selv). Har man ikke stor nok bufferkonto til å erstatte dette bør man ha innboforsikring, ja.

Sitat

Det er også ganske betenkelig at du kaller folk for kresne fordi de ikke vil bruke møbler som har fått røykutvikling på seg. Du vet vel at røyk etter brann kan gi ut helseskadelige gasser?

Sett de ut til lufting i ei uke, så går det nok bra.

Ja, folk som ikke vil bruke sengetøy som er kjøpt brukt og kokvasket er kresne og bør forsikre seg mot det meste. Håper ikke disse menneskene har ONS med mindre de har forsikring mot kjønssykdommer, lopper, lus, broken hearts og ghosting.

Skrevet

Sjekk med foreldrenes forsikring, jeg hadde reiseforsikring og innbo via dem, og uføre ved siden av. 
Ellers kommer det an på hva du skal studere, mange studentorganisasjoner har billige og/eller inkluderte forsikringer. 
Feks: studerer du ingeniør eller teknologi, så kan du være medlem i NITO studentene, koster 300kr for hele studieperioden, og inkluderer tyveriforsikring av pc og mobil, og ulykkesforsikring, og ulykkesforsikringen gir også "dagpenger" ved sykehusopphold. 

Via dem kan du også få innboforsikring til 50kr mnden, som inkluderer knust skjerm på telefon, tyveriforsikring av låst sykkel, uhellsforsikring av verdisaker hjemme, ID-tyveriforsikring, tyveri av eiendeler i norden, uhellsforsikring på verdisaker utenfor hjemmet, og ombygging ved behov for rullestol... 

Skrevet
40 minutter siden, Hurepoix skrev:

Ut fra de tallene jeg kunne finne (1700 boliger av 2.500.000 brenner i året) ser det ut til at det er 0,068 % sjanse for brann i bolig. Studenter er kanskje noe overrepresentert, men det er visst hos eldre det brenner oftest, mest og verst. Hvis du ikke kan bruke møblene som bohemsk student pga. røykutvikling og og vannskade (med mindre det er kloakk) er du veldig kresen. Ikke rart du synes en bufferkonto av en slik størrelse er usannsynlig hvis du er så godt vant. Jeg tenker her ikke på folk som er i ferd med å etablere seg mens de er studenter og kjøper inn ting til et framtidig hjem og selvsagt bør ha innboforsikring, men studenter som bor i ekte shabby-chic, med vaklevorne bord, gamle flekkete lenestoler, knirkete sofaer, stoler med x lag maling osv.

Dette sporer fullstendig av, men ok: Jeg finner litt andre (les: høyere) tall enn deg hos DSB, men det handler mest om hva de regner som boligbrann, så la oss nå si at det er 1700 boligbranner i Norge per år. Per 1. januar 2016 var det 2 348 800 husstander i Norge, omtrent som du legger fram. Det utgjør ganske riktig 0,07 %. 1700 boligbranner betyr imidlertid IKKE at 1700 boliger brenner. Det betyr at det forekom brann i bolig 1700 ganger på et år. 42% av disse er eneboliger. Det betyr at i 58% av tilfellene forekommer brannen i bygning med mer enn én husstand. Det er ikke helt uvanlig at brann sprer seg til naboleiligheten. Men ok, la oss for enkelhets skyld si at det er 0,07% risiko for brann. Sannsynligheten for 7 rette i Lotto er 1 til 5 379 616 per rekke. Så det fortsatt fryktelig mye mer sannsynlig å oppleve husbrann, også hvis man antar (slik du gjør) at branner aldri sprer seg.

At du kaller meg godt vant fordi jeg ikke tror gjennomsnittsstudenten har et slikt overskudd faller på sin egen urimelighet. Det er vel gjerne de som er godt vant som har 40 000 kroner til overs? Jeg vet ikke om du noen gang har sett en alvorlig vannskade, men jeg syns ikke det er "veldig kresent" å kaste en gjennommuggen (les: alvorlig helseskadelig) madrass, for eksempel. Fint å være bohem og greier, men det er liksom ikke anbefalt å innhalere mugg.

Lista over ting man skal risikere å finne seg i for å spare en 4-600 spenn i året begynner å bli fryyyyyktelig lang. Jeg blir i grunnen bare mer og mer overbevist om at ingen bør leve uten tilstrekkelig forsikring. :nori:

• Liker 1
Skrevet

TS: Jeg beklager så mye at tråden din har blitt okkupert av en meningsløs diskusjon om brannrisiko og Lotto-gevinster. Forsikring er kjempeviktig og trenger ikke være dyrt i det hele tatt for deg som student. Forhør deg med fagforeninger og sjekk som sagt NSO. Lykke til! :)

Skrevet

Enig med Dove i dette: Ha en romslig bufferkonto eller skaff deg forsikring pronto!

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg slik at jeg er dekket og har innbo og reiseforsikring.

Men uføreforsikring mangler jeg derimot. Noen som vet hos hvilke firma jeg kan kun få uføre?

Btw, er det noen forskjell på uføre- og ulykkeforsikring? 

Anonymkode: 75709...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...