Gå til innhold

Har KG gullreserver?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
3 timer siden, Druid skrev:

Faktisk er det mye bedre valuta, og av dem er kunnskapen og tilgangen til utstyr til å lage alkohol mest verd.

Ja. Kunnskap vil være den viktigste valuta og ressurs. Om jakt, fangst og fiske. Om å kunne dyrke mat, og å være i stand til å produsere andre nærings- og  nytelsesmidler. 

Likevel vil mange være så grådige etter "uspiselige" verdier, som gull, sølv og edelstener at man kan skaffe seg tiltrengte varer, la oss f.eks. nevne drivstoff, batterier, våpen og ammunisjon, for dette.

Tror det hjelper lite med Vipps og papirpenger om "om møkka treffer vifta"...

Endret av Jerry Lee
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Ja. Kunnskap vil være den viktigste valuta og ressurs. Om jakt, fangst og fiske. Om å kunne dyrke mat, og å være i stand til å produsere andre nærings- og  nytelsesmidler. 

Likevel vil mange være så grådige etter "uspiselige" verdier, som gull, sølv og edelstener at man kan skaffe seg tiltrengte varer, la oss f.eks. nevne drivstoff, batterier, våpen og ammunisjon, for dette.

Enig, dessuten er gull noe som kan byttes mot alt, evig holdbarhet og lett å transportere og dele opp. 

Mye av det andre man bytter med som mat er man avhengig av at den andre personen trenger den maten der og da. 

Jeg sier gull, sølv og å bo på et område med lett tilgjengelig mat.  Så får heller alle andre satse på at alt går bra når de er helt uforberedt. 

Anonymkode: 9ba35...60b

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Jerry Lee skrev:

...

Tror det hjelper lite med Vipps og papirpenger om "om møkka treffer vifta"...

Kommer ann på hvilken møkk og hvilken vifte.

Jeg ville benyttet muligheten for å stakke opp på papirpenger i Norge. En ting er at folk flest ikke forstår penger, men de TROR de forstår verdier. Det andre er at en gullbyttering kollapser FORT idag. Det er bare å se på gull og sølv prisen.

Hadde vurdert det litt anderledes i enkelte andre land.

AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, August 08, 2017 den 3.23, AnonymBruker skrev:

Gull er verdiløs, vi lever ikke i det 19th århundre lenger...

Anonymkode: 64c60...8ce

At dette våset har 4 plusser fatter jeg ikke.

Anonymkode: 6dc13...824

Skrevet
2 minutter siden, Druid skrev:

Kommer ann på hvilken møkk og hvilken vifte.

Jeg ville benyttet muligheten for å stakke opp på papirpenger i Norge. En ting er at folk flest ikke forstår penger, men de TROR de forstår verdier. Det andre er at en gullbyttering kollapser FORT idag. Det er bare å se på gull og sølv prisen.

Hadde vurdert det litt anderledes i enkelte andre land.

Det er jo flere ting. Økonomisk verdenssammenbrudd, omfattende naturkatastrofer, krig og andre ting som kan ødelegge verden og systemer vi kjenner i dag. Derfor blir vel måten vi ser på ulike verdier helt ulik det vi gjør nå. 

Personlig tror jeg vi nok kommer lenger med edelt metall. ( papirpenger blir fortere verdiløse. Det har vi sett før : en trillebår med millionlapper for et brød og fem egg ) og med kunnskap, som du sjøl tok opp, og som jeg er helt enig i.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Det er jo flere ting. Økonomisk verdenssammenbrudd, omfattende naturkatastrofer, krig og andre ting som kan ødelegge verden og systemer vi kjenner i dag. Derfor blir vel måten vi ser på ulike verdier helt ulik det vi gjør nå. 

Personlig tror jeg vi nok kommer lenger med edelt metall. ( papirpenger blir fortere verdiløse. Det har vi sett før : en trillebår med millionlapper for et brød og fem egg ) og med kunnskap, som du sjøl tok opp, og som jeg er helt enig i.

Enig, er det noe historien har vist så er det at papirpenger ikke kan stoles på under krisetider. Papirpenger bygger kun å tilliten til de som trykker pengene. Klart den tilliten kan forsvinne og det med god grunn!  Gull derimot bygger på vissheten om at det alltid har vært verdifullt og at myndighetene ikke kan trykke opp gull om de ønsker det. 

Anonymkode: a3943...ad5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...