Gå til innhold

Har KG gullreserver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv begynt å kjøpe inn gull som investeringer i tilfelle noe skulle skje. Man vet aldri om dagens papirpenger blir verdiløse. Hva med KG? Har de gullreserver i tilfelle papirpengene blir verdiløse. Ved en større katastrofe vil det ha stor samfunnsverdi at forumer som KG fortsatt er oppe slik vi kan kommunisere med hverandre og komme med overlevelsestips. Vi kan ikke sette vår lit til NRK og andre offentlige institusjoner. Ved en eventuell krig er de de første som vil bli okkupert! 

Har KG begynt å spare opp gullreserver?

Jeg spør ikke hvor dere har gjemt gullet, det forstår jeg at dere vil ha hemmelig. 

Anonymkode: a3943...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en bitteliten gullbarre. Egentlig var det ungen som fikk den i en slags dåpsgave. Tipper den er verdt en tusenlapp. 

Da tror jeg sekkene med ris og fiskegarnene mine vil være mye mer verdifulle i en krise. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tror åkerlappen vår og grønnsakshagen er mer verdt ;)

Skrevet

Gull er tull.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv begynt å kjøpe inn gull som investeringer i tilfelle noe skulle skje. Man vet aldri om dagens papirpenger blir verdiløse. Hva med KG? Har de gullreserver i tilfelle papirpengene blir verdiløse. Ved en større katastrofe vil det ha stor samfunnsverdi at forumer som KG fortsatt er oppe slik vi kan kommunisere med hverandre og komme med overlevelsestips. Vi kan ikke sette vår lit til NRK og andre offentlige institusjoner. Ved en eventuell krig er de de første som vil bli okkupert! 

Jeg spør ikke hvor dere har gjemt gullet, det forstår jeg at dere vil ha hemmelig. 

Mannen min er bekymret for at de har innført Vipps for å snikinnføre et pengeløst samfunn! 

Det har jo mange fordeler- f.eks. at det blir vanskeligere for kriminelle da pengene kan spores. Man må være datahacker for å stjele penger -eller skjule spor (hvitvasking). 
Ulempen derimot - f.eks. om det er datastans, massivt hackerangrep på bankene, krig....

hva om man ikke kan betale noe med penger -  må vi tilbake til et byttesamfunn da, en genser mot et brød?
Bør alle ha en safe med gullbarer?

Anonymkode: 9ae1d...df2

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, stan skrev:

Jeg har en bitteliten gullbarre. Egentlig var det ungen som fikk den i en slags dåpsgave. Tipper den er verdt en tusenlapp. 

Da tror jeg sekkene med ris og fiskegarnene mine vil være mye mer verdifulle i en krise. 

Bra du har sikret deg. Forhåpentligvis bor du også på et sted hvor du er sikret nok fisk. 

6 minutter siden, Regn skrev:

Nei, jeg tror åkerlappen vår og grønnsakshagen er mer verdt ;)

Jeg har selvsagt sikret meg mat også. Bor på et sted hvor jeg har fri tilgang til fisk og kan gro en større mengde grønnsaker. Men mat er ikke alt og gull har god holdbarhet og tar liten plass. 

3 minutter siden, Nicathv skrev:

Gull er tull.

Gull er kanskje det beste betalingsmiddelet i krisetider.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er bekymret for at de har innført Vipps for å snikinnføre et pengeløst samfunn! 

Det har jo mange fordeler- f.eks. at det blir vanskeligere for kriminelle da pengene kan spores. Man må være datahacker for å stjele penger -eller skjule spor (hvitvasking). 
Ulempen derimot - f.eks. om det er datastans, massivt hackerangrep på bankene, krig....

hva om man ikke kan betale noe med penger -  må vi tilbake til et byttesamfunn da, en genser mot et brød?

Man kan ikke utelukke at russerne og kineserne slår ut hele datasystemet ved en koflikt.  Datasystemene er kanskje satt opp for å motstå hackere fra gutterommet, men neppe en datakrig. 

Tror det er viktig å kunne være i stand til å ta vare på seg selv og sin familie. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Nicathv skrev:

Gull er tull.

Du har fullt rett ;)

Anonymkode: 64c60...8ce

Skrevet

Skulle heller invistert i en pistol og ei kule. Det der gidder jeg ikke.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg sagt, og foreslått, i to tråder allerede. Og sølv, som det forbrukes mer av enn det produseres.

Investert i gull i 25 år,  sølv siste fem.

Tider vil igjen komme der man kan tørke seg bak med papirpengene.

Endret av Jerry Lee
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det har jeg sagt, og foreslått, i to tråder allerede. Og sølv, som det forbrukes mer av enn det produseres.

Investert i gull i 25 år,  sølv siste fem.

Tider vil igjen komme der man kan tørke seg bak med papirpengene.

Har skaffet meg sølv også! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har skaffet meg sølv også! 

Bra. Fortsett med det. Det gnages på verdenslagrene nå.

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Men klart...om det oppstår en SHTFsituasjon, som amerikanere kaller det, er tobakk, alkohol og mat med lang holdbarhet like god valuta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gull er verdiløs, vi lever ikke i det 19th århundre lenger...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gull er verdiløs, vi lever ikke i det 19th århundre lenger...

Bare å lasse over gullet til meg om du mener det er verdiløst.........

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å lasse over gullet til meg om du mener det er verdiløst.........

Jeg har ikke noe gull da Sherlock

• Liker 1
Skrevet

Gull har jo ingen verdi i seg selv. Du kan ikke spise det og det er svært begrenset hva du kan lage av det. Hvis du tror dagens papirpenger blir verdiløse så bør du jo heller laste opp med gjeld som du senere kan betale tilbake med verdiløse papirpenger. 

• Liker 1
Skrevet

Gull og sølv er til for å holde på kjøpekraften din til etter en unntakssituasjon er ferdig. Spør deg selv, hva ønsker du å finne på kistebunnen. Pose med gullmynter? eller en bunke med 1000 lapper fra 1950 ? 

Gull holder på kjøpekraften over lengre perioder, og er enklere å transportere en andre faste verdier , slik som hus og land. De lærde sier at en bør holde 10% til 25% av formuen sin i gull og sølv. Noen sier 60% gull og 40% sølv. I krisetider slik som Venuzuela, og som Argentina har hatt så får en skrap-verdi for sølv og gull-pengene. Så hvis en planlegger å ha gull og sølv som byttemiddel under en event. krise så bør en kjøpe skrap-sølv. Men jeg vet ikke så mye om hvordan en tenker å bruke gull og sølv til å betale med under krise. Vet ikke helt hvor en får tak i skap gull og sølv i Norge. Har og hørt at en bør ha minst 5000 kr i kontater hjemme i tilfellet noe skulle skje. En bør også ha en uke med mat. 

Alt dette høres jo litt søkt ut, men jeg tenker at dette ligger i samme område som å tegne en person-forsikring. I forhold til gull og sølv så kan en se selv på prisen de siste 20 årene. 

http://goldprice.org/spot-gold.html

Fra 2000kr til 10 000kr, kurven ligner jo også på boligprisene. Noen tenker at dette er fordi sentralbanken øker pengemengden , altså skaper inflasjon, og som følger av inflasjonen ser en prisene stige. F.eks matprisene; Grandiosaen. Vært artig å sett priskurven på den de siste 20 årene. Men greien er når renten er så lav og den offisielle inflasjonen er høyere så mister en jo offisielt kjøpekraften ved å ha dem i banken. Aksjer og slke ting har jo risiko med seg. Derfor velger noen gull , og sølv da en tenke at de har mindre risiko med seg som en del av sparingen.

Greien er og at så mange land og større banker er så belånt. Så blir spennende å se hva som skjer i neste finanskrise. Noen lurer på om gull blir en del av den nye reservevalutaen, og da vil prisen trolig skyte i taket. Så på 10 års perspeketiv kan det være lurt å ha litt gull, og sølv. 

• Liker 1
Skrevet
På 7.8.2017 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Skal vi begynne med det grunnleggende? 

FORRUTSETNINGEN for et pengeløst samfunn, er at det finnes elektroniske anonyme penger. (Dette er hverken umulig eller vanskelig, ikke bare har vi den tekniske løsningen allerede, men vi er allerede der at vi har flere anonyme digitale valutaer. Denne katten får ingen tilbake i sekken. Dette er faktisk kommet så langt at Norges Bank ser på hvordan man kan innføre en digital mynt.)

Uten at det finnes en offisiell måte for kriminelle å kapitalisere verdier på, vil kriminelle SKAPE en måte, og det har videre konsekvenser enn gevinster. ( Hva er viktigste valuta på Cuba? Hvilke virkemidler mot terroristers pengetransaksjoner har myndighetene om Havala systemet erstattes?)

Dette vet myndighetene, og det er derfor man ikke ser ett tungt løp mot pengeløst samfunn. De er veldig komfortable med dagens balanserte system som holder utfordringene på ett minimum uten å trigge større endringer. Myndighetene digger at kriminelle bruker cash.

Vi må skille mellom verdienheter,  verdirepresentasjoner og transaksjonsmetoder. Vipps er en transaksjonsmetode og uansett hvilke verdienheter vi baserer oss på, vil vi ha utvikling av nye transaksjonmetoder.  Selv om vi gikk tilbake til byttehandel.

Gull er i dag en verdirepresentasjon; tiden da den fungerte som verdienheter er over, og hverken kan eller vil kunne komme tilbake. En av forutsetningen for at Gull kunne komme tilbake som verdienhet, er at vi finner gullressurser av størrelser og utvinningstakt som minst representerer befolkningsveksten. I praksis at vi finner en effektiv og komplisert metode for å produsere gull. 

Så å handle inn Gull for en fremtidig katastrofe, er å kaste vekk dagens og morgendagens verdier på en verdirepresentasjon som vil kollapse uten ett fungerende handelssystem for penger. (Hvilket er det vi er redd for,og ønsker beskytte oss mot)

Får vi en katastrofe på det nivået at dagens FIAT verdirepresentasjoner kollapser, så stemmer det at det vil ha store konsekvenser. Men disse vil være balansert. Og stort sett vil det selvbalansere ut til små reelle problemer som vil bli raskt løst.

En vei tilbake til gullstandard, som mange fronter vil derimot sende oss tilbake til en apokalypse av dimensjoner selv ikke vår historiske erfaring kan forberede oss på. Men heldigvis vil denne kollapse samme dag som resten.

Skrevet
På 7.8.2017 den 14.55, Jerry Lee skrev:

Men klart...om det oppstår en SHTFsituasjon, som amerikanere kaller det, er tobakk, alkohol og mat med lang holdbarhet like god valuta.

Faktisk er det mye bedre valuta, og av dem er kunnskapen og tilgangen til utstyr til å lage alkohol mest verd.

Skrevet
På 7.8.2017 den 13.25, AnonymBruker skrev:

...

Man kan ikke utelukke at russerne og kineserne slår ut hele datasystemet ved en koflikt.  Datasystemene er kanskje satt opp for å motstå hackere fra gutterommet, men neppe en datakrig. 

...

Jo, det kan man. Av to gode grunner.

For det første er verdens datasystemer sterkt desentralisert; det er praktisk talt umulig å ramme alle på en måte som får systemet til å kollapse. Bare for å ramme noe så sentralisert som pengesystemet i Norge, må du ta ut ett 100 talls lokasjoner basert på ulik teknologi, og fordelt på titalls land.

For det andre er verdienheter bakket opp basert på mennesker og tilliten er basert på internasjonal handel, hvilket betyr at Russland og Kina ikke kan ødelegge systemene i resten av verden, uten samtidig å ødelegge sine egne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...