Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med at trening kan "kurere" angst og depresjon?

Forskning støtter jo opp om dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt disse diagnosene selv, men kjenner til flere som har hatt svært god effekt. Vet også om forskere på feltet som viser til behandlingseffekt tilsvarende medikamentell behandling og dbt for lettere lidelser. 

En annen ting, som ikke er like lett å kvantifisere, er den forebyggende effekten trening kan ha. 

Anonymkode: 62ae3...4f0

Skrevet

Som du sier, forskning viser at lett trening kan kurere lettere depresjoner og angst.

For min del er det mest forebyggende. Kroppen får utagere, endorfiner utskilles og hodet blir bedre. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man klarer å trene er man kanskje på vei ut av depresjonen uansett? Klarte såvidt å stå opp da jeg var på det verste. Totalt utslitt etter en 5min rolig gåtur. 

Anonymkode: 747a9...dce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min søster trente som en gud, hver dag. Men var deprimert. Det visste seg å være bipolar. Nå med medisiner så orker hun ikke å trene lengere. En av bivirkningene. Men er ikke deprimert lengre da:). Dra heller til lege først. 

Anonymkode: 42f30...d79

Skrevet

Jeg merker at trening hjelper! Ikke at det kurerer depresjonen på 1-2-3, men jeg blir lettere til sinns når jeg er i fysisk aktivitet. Spesielt dersom jeg går turer i skog og mark. Det er kjempefint å gå i naturen, man finner en type "fred" med å være der. Har også vært på treningssenter og merket at den angsten jeg har for at alle plutselig ser på meg var borte. Ingen brydde seg i det hele tatt, med mindre jeg gjorde noe feil, da kom de for å hjelpe. Kjempeflott! Det å ha noen å gå tur sammen med er også bra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med perioder med angst og depresjon, og trening er uunnværlig for meg. Jeg vet ikke om jeg vil si at det "kurerer", men det gjør hverdagen mye lettere. I hvert fall i forhold til angst. Jeg har ikke hatt et eneste angstanfall etter at jeg begynte å trene løping. Tror det er fordi lange kondisjonsøkter roer stresshormonene som er involvert i en angstlidelse, og kroppen er ikke lenger i "fight-or-fight" modus.

Jeg kan fortsatt få perioder med depresjon, og da er det tyngre og vanskeligere å orke å trene. Men når jeg tvinger meg selv ut på tur så føles alt litt mindre vondt.

Anonymkode: 80347...b4c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man klarer å trene er man kanskje på vei ut av depresjonen uansett? Klarte såvidt å stå opp da jeg var på det verste. Totalt utslitt etter en 5min rolig gåtur. 

Anonymkode: 747a9...dce

Treningseffekten ser man vel mest ved mild depresjon. Ved moderat depresjon og alvorlig depresjon, vil det som du sier ofte være mer enn utfordrende nok å stå opp om morgenen og gjøre grunnleggende aktiviteter. I de tilfellene bør nok en annen behandling prioriteres. 

Anonymkode: 62ae3...4f0

AnonymBruker
Skrevet

For min del føler jeg meg alltid mer negativ og utmattet etter trening, men gjør det alikevel fordi jeg ikke vil bli feit og stygg

Anonymkode: 0299a...184

Skrevet

Når jeg var på mitt verste angående depresjonen, nyttet det ikke. Klarte såvidt å få meg utav senga om morgenen, og langt ifra komme meg til treningssenteret. Nå derimot, som jeg har det lettere i livet, bruker jeg det forebyggende. Trening er utrolig bra for kroppen, både fysisk og psykisk, og kjenner at jeg har det tyngre de dagene jeg ikke får presset inn litt trening (om det så bare måtte være gåturer i naturen). Tror definitivt at det kan hjelpe mot mildere former for angst og depresjon, og forebyggende mot mer alvorlige lidelser, om du trener på dine bedre dager. 

Skrevet

Jeg har selv både angst og depresjon. Går på piller. Har opplevd en viss bedring ved å gå tur i skogen, men ikke noen kjempestore forbedringer.

Min erfaring (alle opplever jo problemene forskjellig), er at man lett havner i en selvforsterkende nedadgående spiral hvis man er alene med problemene. Symptomer og tanker blir veldig voldsomme hvis man ikke får noe input utenifra. For min del hjelper det vel så mye å omgås folk, på jobb eller hobbybasis, der man får fokuset vekk fra egen navle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å trene kondisjon og styrke - øker endorfinene i kroppen - gledeshormonene :) Og da kan det nok lette litt på depresjon. I tillegg får man bedre selvtillit :) 

Og mot angsten - avspennende øvelser - det kan gjerne gjøres i etterkant av treningen - eller dagene man ikke trener styrke/kondisjon. Yoga er f.eks veldig bra. Fokus på pusten her - øvelser man kan gjøre for å mestre angstanfall. 

Anonymkode: 4a715...e1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...