AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #1 Skrevet 7. august 2017 Hei dere. Jeg er i fasen med og omstille tanker og prøver å då til en livsstilsendring. Jeg har altfor mye ekstra kg og dette kan ta tid. Jeg er ingen overspiser, spiser lite og sjeldent men alltid usunt. Trening er jo selvfølgelig noe som inngår i en livsstilsendring for meg. Men jeg syns det er vanskelig å finne ut Åssen jeg skal begynne på en endring. Hva ble jeg fokusere på, som gjør at jeg holder motivasjonen. Mange starter for hardt og går på en smell, det ønsker jeg ikke. Hva skal jeg spise og ikke spise, for til slutt ende opp med en fitness kropp som jeg så inderlig drømmer om (ikke veldig markerte muskler og sånt) og jeg er klar over at det er snakk om fler år før jeg er der. Jeg har tenkt på og evt ta en time hos erneringsfysiolog, tror dere jeg kan få hjelp å veiledning på det område der? Eller kan jeg gjøre en like bra jobb selv hjemme ved å Google meg frem og spørre de som trener mye og har peiling? Skjønner dere, ting skal gjerne inn med t-skje for meg. Hjelp, har dere noe tips? Hva som helst som har med livsstilsendring, trening, mat osv og gjøre? Anonymkode: 6ce66...50a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #2 Skrevet 7. august 2017 Å gå ned i vekt handler om kcal inn vs. kcal ut. Du forbrenner et visst antall kalorier per døgn, om du så ligger stille, dette kalles BMR. I tillegg forbrenner du mer energi når du beveger deg. Diverse kalkulatorer på nett kan fortelle deg sånn cirka hvor mange kalorier du bruker per døgn, bare på å være i live. Kalkulatorer, FitBit, tredemøller osv. kan også estimere hvor mange kalorier du bruker på aktivitet, men ofte vil disse overestimere litt, så det kan være lurt å regne med at du bruker mindre enn det som oppgis. Om du vil ned i vekt kan det altså være lurt å loggføre hvor mange kalorier du spiser. Myfitnesspal er en side/app du kan bruke til dette. Jo mer nøyaktig du er, jo bedre oversikt vil du få. Når du nå vil bli sunnere og tynnere må du designe et bedre kosthold for deg selv, du kan også bruke Myfitnesspal til å planlegge måltidene dine og få oversikt over hvor mange kalorier du vil ende opp med å spise. En god kostholdsfilosofi er å lage mye mat fra bunnen, med "ordentlige" ingredienser. Ha et variert kosthold, du kan spise alt, fra sjokolade og potetgull til grønnsaker, frukt, brød, pasta, linser, bønner, nøtter, kjøtt og ost - litt av alt og mer av enkelte ting enn andre fungerer ofte godt. Å velge fullkorn og grove kornprodukter gir mer fiber og næring. En ernæringsfysiolog kan være til hjelp. Om du ikke er særlig aktiv kan det være lurt å begynne med å gå turer. Dra deg ut på en enkel liten gåtur først, så kan du gå lengre, gå i skogen, gå i oppoverbakke, gå fortere osv. etterhvert, og så begynne å jogge litt når du er i bedre form. Anonymkode: d0778...e40 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #3 Skrevet 7. august 2017 Har du mange kg over så er maten viktigst. Jeg gikk ned 15kg uten noe trening som helst, kun kostholdet, da jeg kom ned til 105kg orket jeg endelig å trene. Er ikke glad i trening så ble kun 3 ganger i uken, 30-45min hver gang. http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp <-- FInn ut din Bmr og ligg med -kcal. Dette er ren matematisk og skal flunke for de fleste. Jeg lå på 1600 kcal i 9 måneder og gikk ned 40kg. Sakte men super sikkert føler nå jeg. Å gå ned i vekt på en sunn måte er ingen rush men en maraton. Når det gjelder mat. Ikke bli en av disse som er redd for ditten go datten av matvarer. Du SKAL aldri være redd for noen matvarer, blir du det så har du allerede utviklet en usunn tankegangfor mat. Husk, det finns ikke usunn mat, kun usunne mengder. Jeg spiste godteri, sjokolade, is, bacon og masse annet godt hver eneste uke og gikk forsatt ned 40kg totalt. Du trenger ingen erneringsfysiolog, google hjalp meg hele veien Skaff deg en sånn brevvekt fra clas ohlson og vei alt du spiser. Loggfør på telefon hver eneste gang du spiser noe og så fort du har nådd kvoten er det bare å prøve så hardt du kan å ikke spise mer. Brevvekt+ http://www.matvaretabellen.no/ + lese på næringsinnholdet på maten du spiser er alt du trenger for å vite hvor mye kcal du får i deg. Husk at du bare er et menneske og vil ha tøffe dager en gang iblant og det er helt OK! I mine 9 måneder failet jeg med å holde spisekvoten ca 1gang/mnd. Jeg stappet i meg 5000-9000 kcal på slike dager Husk også at du skal leve, så i spesielle adledninger, ikke tenk på mengden du spiser. Kos deg den dagen og gå tilbake til hverdagen dagen etter. Livet er for kort! Selv om det funket for meg så er det aldri 100% sikker på at det vil funke for deg, anbefaler forsatt at du prøver dette i 1-2 måneder og se om det blir noe resultater Lykke til TS Anonymkode: c7996...535 2
Pringle Skrevet 7. august 2017 #4 Skrevet 7. august 2017 (endret) Jeg mener også at du ikke trenger ernæringsfysiolog - Google i kombinasjon med sunn fornuft er helt tilstrekkelig. Siden du har lyst til å endre livsstil og tanker, så er dette en fantastisk mulighet til å rydde ut alt det gamle tankegodset og rotet, og få inn friske, nye ideer. Du bestemmer selv hva som skal inngå i din egen livsstilsendring, derfor bestemmer du også selv om du skal trene eller ikke. Det går fint an å ha en sterk og sunn kropp og være i god form, uten å trene "planlagt" eller på senter. Den mest effektive treningen er den du faktisk gjør. Hverdagsaktivitet er noe man kan gjøre hele dagen, derfor vil det for mange gi større utslag enn trening, spesielt hvis alternativet er å ta seg sånn ut at man ikke orker den hverdagsaktiviteten man ellers hadde bedrevet. Redefiner "overspising" til "flere kalorier enn kroppen klarer å bruke", og du vil skjønne at når du er overvektig, har du overspist. Det kan være ubehagelig å ta inn over seg, men snu på det - du kan spise akkurat hva du vil, men for å oppnå og beholde en sunn vekt og god helse, må du få i deg nok av alt og samtidig ikke for mye av noe. En matdagbok (Myfitnesspal, med flere), forutsatt at du bruker den riktig, vil hjelpe deg å se hvor du har forbedringspotensiale, og hvordan du best kan prioritere ditt matinntak. Du kan lese deg opp på hva du trenger av næring, og du kan observere hvordan andre spiser, og be om råd, men du vet selv best hva du liker og hvor mye tid du har til å lage mat, så du må selv avgjøre hva du skal spise. Når du kommer i litt bedre form og har et grunnlag i form av en aktivitet du liker og bedriver regelmessig, kan du vurdere om du skal ta det et skritt videre, få hjelp av en PT til å legge opp et treningsprogram for deg, satse på en idrett el.l. Kanskje vil fitnesskroppen virke mer overkommelig da, eller kanskje du har slått hele greia fra deg. Hvem vet. I alle fall vil du med et sånt utgangspunkt ha et mer realistisk mål, og mer innsikt, erfaring og kunnskap som gjør deg i stand til å ta avgjørelsen på et bedre grunnlag. Hele problemstillingen med at "motivasjonen forsvinner", forsvinner når du opplever at du selv er herre (eller dame) i ditt eget liv. Endret 7. august 2017 av Pringle 1
Snowbrigade Skrevet 7. august 2017 #5 Skrevet 7. august 2017 Om du synes veiing blir voldsomt kan du evnt starte med litt sunn fornuft. Altså: kutt litt på mengden av tilbehør som poteter/ris/pasta og legg til mer grønnsaker. Gjerne la dette være 1/3 av tallerken. Bruk gjerne matblogger som inspirasjon, se etter ting som ser godt og likevel relativt sunt ut, og bare tenk at jo mer fløte, bacon, pasta, ost osv som inngår, jo viktigere er det at du ikke lager for stor porsjon. En omelett med mye gode grønnsaker og litt bacon og ost er nok en mye mindre mektig middag enn du er vant til, og mye sunnere. Men søren så godt det er. Prøv å bare lag en porsjon til deg hver gang, finn ut ca hvor mye du bør spise og litt resten i fryser/kjøleskap før du spiser om du ser det blir for mye, det er lettere å ha viljestyrke da. Andre smarte ting kan være å kjøpe dyrere kjøtt feks slik at du nyter smaken mer og ikke lager i overflod. Og om du skal kose deg med snack og godis, så kjøp små dyre poser som smaker bedre, gjerne så det ikke er krise å spise alt, eller enda bedre, at det smaker så mye/sterkt at du gjerne vil spare. Prøv gjerne rådene litt, om du da går ned veldig brått (som heller ikke er bra) eller ingenting bør du endre mengdene, evnt veie. Husk ogsæ at om du går ned veldig lite hver eneste måned, så blir det fort endel kilo til slutt likevel. Lykke til! 1
Gjest Peaches Skrevet 7. august 2017 #6 Skrevet 7. august 2017 Når du spiser sjeldent går kroppen på sparebluss og forbrenningen blir lavere, du bør spise 4/5 måltider for dagen. Det at du får i deg skikkelig mat vil også gjøre søtsuget mindre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå