Gjest Chica Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Hvor mye må vi regne med sånn ca for å få solgt leiligheten vår? Megler, markedsføring, gebyrer etc. Vet at det kan være store variasjoner, men greit å ha en viss pekepinn
Arkana Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 3-4000 for tilstandsrapport og verditakst, megler skal ha 2-3% av salgsprisen (for en bolig på 1,5 mill utgjør det 30-50 000), annonsering ca 10 000.
Gjest gudrunhårek Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 sparer man mye eller lønner det seg i det hele tatt å selge boligen sin selv? (betaler for taksering selvsagt) har hørt om fallgruver for folk som gjør det privat.
Arkana Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Annonser og takst koster det samme, men du betaler jo ingenting til megler. Derimot må du ut med ca 7000 for sluttoppgjør hos advokat, men det betyr altså at du sparer minst 23000 kroner om ikke mer.
Hilde Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 Man kan spare en god del ja, tatt i betraktning at man tror man klarer å presentere leiligheten på en like god måte som megleren.. (Men nå er det jo utrolig mange dårlige meglere ute og går også, jeg var på visning der megleren ikke visste om leiligheten hadde opplegg for vaskemaskin eller installert kabeltv..)
Laban Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 sparer man mye eller lønner det seg i det hele tatt å selge boligen sin selv? (betaler for taksering selvsagt) har hørt om fallgruver for folk som gjør det privat. Først og fremst er det et problem med markedsføring, da verken finn eller tinde tillater privatpersoner å annonsere på sine sider. Dernest er det tross alt et komplisert saksområde, og selv om det stort sett går bra, er det mange feil som kan koste en dyrt, også fordi det har vært flere svindlere som har skodd seg på privatselgere de siste årene... Alternativt, bruk adirekta, som er en megler og hjelper deg med oppgjør mm, men lar deg holde visninger, ta bilder mm og derfor har lavere honorarer.
Arkana Skrevet 12. januar 2005 #7 Skrevet 12. januar 2005 Alternativt, bruk adirekta, som er en megler og hjelper deg med oppgjør mm, men lar deg holde visninger, ta bilder mm og derfor har lavere honorarer. Adirecta er faktisk ikke nevneverdig billigere enn andre, og i tillegg må du gjøre alt arbeidet selv.
Laban Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 Adirecta er faktisk ikke nevneverdig billigere enn andre, og i tillegg må du gjøre alt arbeidet selv. Vel, som du selv uttalte kan man få vanlig megler til 2% av salgssummen (selv om jeg aldri ahr vært borti en som har tatt så lite). Adirketa tar 1,3%, dvs o,7% mindre. Selger man leiligheten sin for 2 mill, sparer man altså 14.000 i forhold til billigste annen megler. Noen tar gjerne bildene selv, utformer annonsetekst og prospekttekst og holder selv visning for å spare 14.000, men vi er jo alle så forskjellige.
Gjest Chica Skrevet 12. januar 2005 #9 Skrevet 12. januar 2005 Takk for svar! Kommer nok til å bruke megler, jeg tror vi kommer til å tjene på det totalt med tanke på bedre markedsføring + slipper unna alle telefoner og henvendelser. Skal sjekke med litt forskjellige meglere/meglerkontor, men har noen aktuelle vi kommer til å kontakte.
Lula Skrevet 12. januar 2005 #10 Skrevet 12. januar 2005 Vel, som du selv uttalte kan man få vanlig megler til 2% av salgssummen (selv om jeg aldri har vært borti en som har tatt så lite). Det er ikke vanskelig å få en megler i Oslo til å inngå en avtale om 2% provisjon ihvertfall! Fikk flere tilbud til denne prisen rett før jul. Vi presset prisen helt ned 1,5%, og er godt fornøyd med det!
Plonk Skrevet 12. januar 2005 #11 Skrevet 12. januar 2005 Jeg solgte leilighet i Bergen for to år siden og da brukte jeg en liten megler, ikke en av de store meglerhusene. Han tok langt mindre provisjon. Tror jeg sparte rundt 30 000 kroner på det. Han gjorde en kjempejobb dessuten, og de store meglerne behandler ofte folk som samlebåndsvare til tross for at de koster blodpris. Har for øvrig aldri skjønt hvorfor meglere skal ha provisjon i stedet for en fast pris for oppdraget. De gjør jo ikke en bedre og bedre jobb etter hvert som boligprisene stiger. Ikke er det noe forskjell i papirarbeidet heller, enten det er en hybel til 700 000 eller en villa til ti millioner. Så litt rart at de skal tjene så sinnsykt mye mer på den villaen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå