Gå til innhold

Tåkesyn på ene øyet helt plutselig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åååå, blir så redd når det er noe med øyet. Klødde meg på øyet og gikk på badet for å ha på salve. Da oppdager jeg plutselig at synet er helt tåkete over ene øyet. Skal jeg be om hastetime til legen i morgen tidlig? Er det trygt å sove nå? 

Anonymkode: e8039...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakt

Anonymkode: b32fc...049

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Siden du har gnidd deg på øyet er det vel sannsynlig at det kommer av nettopp det? Og hvis du har hatt på salve, altså nå spør jeg dumt, men det er ikke salven da som tåker det til? 

For meg er det sånn at dersom jeg gnikker øynene kan jeg se litt dårligere en liten stund, uten at det er noe farlig, det forsvinner jo igjen etter en liten stund. Hvor lenge siden er det? Og hva mente du egentlig med at du klødde deg PÅ øyet? 

Endret av Rainstorm
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rainstorm skrev:

Siden du har gnidd deg på øyet er det vel sannsynlig at det kommer av nettopp det? Og hvis du har hatt på salve, altså nå spør jeg dumt, men det er ikke salven da som tåker det til? 

Nå har jeg en øyesykdom så vet ikke om det er derfor det er sånn for meg, eller om det er sånn for alle, men dersom jeg gnikker øynene kan jeg se litt dårligere en liten stund, uten at det er noe farlig, det forsvinner jo igjen etter en liten stund. Hvor lenge siden er det? Og hva mente du egentlig med at du klødde deg PÅ øyet? 

Det ble grått FØR jeg tok på salve. Jeg har aldri opplevd at det har blitt helt tåkete på øyet etter jeg har klødd meg der. Altså, jeg klødde som i at jeg gnikket og fjernet noe slim i øyekroken. Klør generelt mye på øynene (legene vet ikke hvorfor jeg klør sånn og har så mye slimproduksjon der). Har tatt på meg brillene nå.

AnonymBruker
Skrevet

Om øyet fortsatt er tåkete burde du ringe legevakt. Endringer i syn er ofte kritiske og må behandles raskt

Anonymkode: c99f3...222

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om øyet fortsatt er tåkete burde du ringe legevakt. Endringer i syn er ofte kritiske og må behandles raskt

Anonymkode: c99f3...222

Ble mindre tåke nå etter jeg tok på brillene og la meg nedpå, så skal se an i en ti minutter og gå på legevakt om det vedvarer. 

Gjest supernova_87
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble grått FØR jeg tok på salve. Jeg har aldri opplevd at det har blitt helt tåkete på øyet etter jeg har klødd meg der. Altså, jeg klødde som i at jeg gnikket og fjernet noe slim i øyekroken. Klør generelt mye på øynene (legene vet ikke hvorfor jeg klør sånn og har så mye slimproduksjon der). Har tatt på meg brillene nå.

Ser du bedre når du myser? 

Så du har vært til øyespesialist? Dette med at det ble helt tåkete er i alle fall noe å ta opp med dem du får oppfølging i forbindelse med dette på. 

Jeg ville prøvd å skylle med vann i tilfelle det er slim som har satt seg fast på hornhinnen, evt. dersom du har øyedråper tilgjengelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk kan det være lurt å gå til optiker om legekontortiden er over og et senter for. Eks har åpent. De oppdager fort hva som er galt-og har mer avanserte maskiner enn legen. De kan se inni øyeeplet også. Er det noe alvorlig galt ringer de også ambulanse og får deg til sykehus. Snakker av egen erfaring. (bare et tips!) 

Anonymkode: af9bf...296

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååå, blir så redd når det er noe med øyet. Klødde meg på øyet og gikk på badet for å ha på salve. Da oppdager jeg plutselig at synet er helt tåkete over ene øyet. Skal jeg be om hastetime til legen i morgen tidlig? Er det trygt å sove nå? 

Det kan være MS. Oppsøk lege straks.

Anonymkode: bc3ba...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være netthinneløsning. Ta kontakt med lege i dag, for å få sjekket dette.

Anonymkode: 5b255...03b

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å spekulere i diagnoser!!!

Dette er ikke MS, og det er ikke netthinneavløsning. Dersom dette er noe som vedvarer, skal det tilsees av noen som ikke driver med ville gjetninger.

Ts - snakk med noen som kan noe om dette. Kg hjelper deg ikke med annet enn å foreslå skremmende diagnoser du ikke har.

Anonymkode: 3b15c...011

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville også valgt optiker først dersom det tar tid å komme til legen. Hos optiker kan du også kjøpe øyedråper.

Kløe kommer ofte av allergisk reaksjon - har du fått undersøkt det?

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk over så gikk ikke til legen. Mistenker at det var slim som hadde satt seg fast oppå øyet. Skal gå til optiker for sikkerhets skyld. Jeg har ikke MS eller netthinneløsning. TS. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg ville også valgt optiker først dersom det tar tid å komme til legen. Hos optiker kan du også kjøpe øyedråper.

Kløe kommer ofte av allergisk reaksjon - har du fått undersøkt det?

Ja, men de skjønner ikke hva jeg er allergisk mot :( Har påvist middallergi, men blir skikkelig allergisk i noen hus og hytter der det er støvsugd og sengen ikke er blitt brukt på lenge, så det kan ikke være bare midd. Kan ikke være støv heller siden det ikke blir bedre uansett hvor rent det er i disse husene og hyttene jeg reagerer i. 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de skjønner ikke hva jeg er allergisk mot :( Har påvist middallergi, men blir skikkelig allergisk i noen hus og hytter der det er støvsugd og sengen ikke er blitt brukt på lenge, så det kan ikke være bare midd. Kan ikke være støv heller siden det ikke blir bedre uansett hvor rent det er i disse husene og hyttene jeg reagerer i. 

Det er forskjell på "legen vet ikke hvorfor jeg klør i øynene" og "legen vet ikke hvilken allergi som gir allergisk reaksjon".

Hvis det er støv og midd er det tilnærmet umulig å unngå problemet, så da må du faktisk vende deg til å behandle symptomene i stedet: ha alltid tilgjengelig øyedråper og saltvannsspray. I tillegg bør du vurdere å gå fast på allergimedisin.

Jeg får også midlertidig tåkesyn hvis jeg klør / gnir heftig på øyet.

AnonymBruker
Skrevet

Min mor fikk tåkesyn på ene øyet og det var blodpropp

Anonymkode: e9ab8...077

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å spekulere i diagnoser!!!

Dette er ikke MS, og det er ikke netthinneavløsning. Dersom dette er noe som vedvarer, skal det tilsees av noen som ikke driver med ville gjetninger.

Ts - snakk med noen som kan noe om dette. Kg hjelper deg ikke med annet enn å foreslå skremmende diagnoser du ikke har.

Jeg mente bare å si at det kan være alvorlig og at det er viktig å sjekke det opp om det ikke går over av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente bare å si at det kan være alvorlig og at det er viktig å sjekke det opp om det ikke går over av seg selv.

Da burde du skrive det, og ikke foreslå en alvorlig diagnose som både er øyeblikkelig behandlingskrevende og svært skremmende, når symptomene ikke en gang er forenlige med dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du skrive det, og ikke foreslå en alvorlig diagnose som både er øyeblikkelig behandlingskrevende og svært skremmende, når symptomene ikke en gang er forenlige med dette.

Mener du at MS ikke er forenelig med tåkesyn?

Anonymkode: 06cda...f9d

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke finne på å spørre om noe sånt her inne, for her deles diagnoser rundhåndet ut...og de fleste er dødelige. :fnise:

Anonymkode: 1758f...3cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...