Gå til innhold

Er det bare gamle menn som kurtiserer og spanderer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, spørsmålet kom opp i dag når jeg satt og diskuterte med min kjære. Vi er fryktelig gamle, over 50 og i denne aldersgruppen er det vanlig at mannen er kavaler, spanderer middager og kommer med blomster osv.. Vår venninne på 40 sier at dette kun er vanlig praksis hos den eldre generasjon, mens det hos de som er 40 og yngre er annerledes. Der forventer mannen at hvis han spanderer først så er det dama sin tur neste gang. Blomster er ikke særlig aktuelt. Er dette normalt? Gjelder det for Oslo? For hele verden?

Skrevet

Det er nok på vei ut at mannen forsørger kvinnen økonomisk eller betaler for maten hennes som om hun er et barn, ihvertfall i land som Norge hvor likestillingen har kommet så langt. 

Det gjelder nok ikke for resten av verden nei. Kvinner blir fremdeles behandlet som barn i store deler av verden og de er økonomisk avhengig av at menn tar regningen deres.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg datet en 50 + var det full pakke! Skikkelig old fashion kurtisering.

De jeg har datet under 40 mangler dette fullstendig!!

Anonymkode: 7c0a8...bc2

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er en litt trist utvikling dette at kurtiseringen forsvinner. Kvinnen trenger jo å føle at de blir satt pris på, at mannen gjør noe for å glede henne. Det handler ikke om økonomi. Det handler om oppmerksomhet. Om å ta vare på kvinnenes drømmer. Litt glede nå og da. Uventede blomsterbuketter, hyggelige overraskelser. Det trenger ikke å koste mye.

Menn som ikke spanderer på kvinner snakker ofte om likestilling . Hvis likestillingen skal ta bort at man gleder hverandre så er likestillingen skadelig for romantikken.

Endret av I Grosny
  • Liker 12
Skrevet

Vi unge er blitt likestillt nå vet dere. En vakker verden vi lever i, eller hva?😂

• Liker 5
Skrevet

Gamle menn trykker en blomsterkvast i trynet ditt. Unge menn skal absolutt komme i trynet ditt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er i slutten av 30 årene ,dater flest over 50,min erfaring er at menn over 50 er mye flinkere slik ja 😊 

Anonymkode: 9aba1...e3f

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Hurepoix skrev:

Gamle menn trykker en blomsterkvast i trynet ditt. Unge menn skal absolutt komme i trynet ditt.

Disse damene på under førti klager over manglende romantikk fra jevnaldrende.  Det er sikkert likestilling, men det er ikke akkurat kjærlighetsbyggende. Noen damer som ikke får oppmerksomhet blir misfornøyde og tar hevn, f.eks med hemmelig utroskap. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke du 18? Over femti var da helt nytt. 

Jeg bor i oslo og har stort sett bare vært borte i menn (17-42) som kurtiserer og spanderer. Har ikke mannen manerer som det så er han ikke aktuell for meg. Spandering er ikke så viktig men å bli tatt vare på og verdsatt er obligatorisk. Så nei er ikke bare den eldre generasjonen som pleier damer :)

Anonymkode: e40bb...eff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I den veldig mye yngre generasjonen (20-årene) er jeg vant til at mannen gjerne spanderer litt her og der. Det er veldig påpasselig i samfunnet nå at alle skal være likestilte, og at både menn og kvinner skal betale. Greit det, men å få spandert en middag eller en drink nå og da er bare hyggelig. Tror menn på min alder ser på det som litt ekstra "mandig" når de får spandere... 

Anonymkode: 0ce38...82c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er 39 år, og har datet en del de siste årene. Og de fleste vil jo bare møtes for kaffe, dette fordi da kan de stikke fort, og det blir billig. Har og opplevd at jeg må spandere kaffe på de, flere ganger. Er en som på første date, tok meg med ut på middag og kino og spanderte. Så var han hjemme hos meg i noen dager, hvor jeg spanderte alt på han. Så spiste vi ute noen ganger, hvor vi delte på regningen. Så var vi på kino, betalte hver for oss. Han kjøpte mye godteri, men jeg fikk ikke smake en eneste godtebit. Så viste seg jo at han var gjerrig. Han skulle bare vise seg fra sin beste side, på første date.

Og mitt inntrykk, er at det er svært få menn som vil spandere, de synes vel det er finere om vi spanderer. Blomster har jeg bare fått, av en eneste mann jeg har datet.

Anonymkode: b31c0...127

• Liker 3
Skrevet

Jeg var ute med en i slutten av 20-åra her en dag, og han spanderte middag. Han har også spandert andre ting (kino.f.eks), og holder alltid døren oppe for meg. Jeg synes dette bare er koselig. Jeg legger mer merke til de som gjør slike ting, da det ikke er så vanlig lenger.

Skrevet

Jeg pleier å spandere på kjæresten, og ved dating tidligere har det alltid vært naturlig for meg å spandere. Selv er jeg i 20-årene. 

Ellers kan jeg forstå de som tenker at likestilling tross alt går begge veier, og som etter å ha blitt bombardert med likhetsidealet gjennom hele oppveksten ikke spanderer. Kanskje særlig i en "bruk og kast" dating-hverdag der hver enkelt date har liten verdi for en selv. Likevel tenker jeg at om en faktisk er genuint interessert i noen og tror det kan lede opp til forhold så bør en også gjøre det en kan for å glede den andre. Så er kanskje noe av problemet at genuin interesse og forhold er en sjeldenhet i et "datingmarked" der apper og nettsider sørger for en jevn strøm av dater? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og liker ikke at mannen spanderer. Føler ikke at det er romantisk, men at jeg på en måte skylder noe tilbake. Derfor pleier det være at en runde er på meg og den neste er på han hvis vi f.eks. er ute å drikker. Hvis vi spiser betaler vi hver for oss, én betaler og den andre vipser eller noe lignende. 

Ellers kan jeg fint spandere hvis jeg har bedre råd en gang. Er ikke det at jeg er opptatt av å få igjen eller telle pengene likt, men mer det at jeg ikke liker at jeg skal skylde noe og at det kan bli tatt opp i senere tid engang. 

Anonymkode: cd6be...726

• Liker 6
Skrevet

Dere menn som er gjerrige og snakker mye om likestilling, føler dere at damene blir misfornøyd eller trekker seg unna, eller er dere så vakre, deilige og dritlekre at damene ikke klarer å stå imot uansett? Har dere stor suksess hos kvinnene? Vær så snill og svar ærlig, ta det gjerne som anonym bruker dersom dere synes det er flaut.

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Er det noen som regner menn som spanderer for å være idioter uten peiling på økonomi?

Skrevet
34 minutter siden, I Grosny skrev:

Er det noen som regner menn som spanderer for å være idioter uten peiling på økonomi?

Nei. Jeg regner menn jeg ikke kjenner som spanderer for å være ute etter fitte, og menn jeg kjenner/dater/er i forhold med som spanderer, for å være skikkelig gentlemen og omtenksomme :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke å betale for en date viser at mannen setter pris på meg. Det er så mange bedre måter å gjøre dette på. Å betale en middag vil være en veldig lettvint måte å vise det på. Noe som egentlig ikke betyr mye :) 

Anonymkode: 0f4dd...920

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg regner menn jeg ikke kjenner som spanderer for å være ute etter fitte, og menn jeg kjenner/dater/er i forhold med som spanderer, for å være skikkelig gentlemen og omtenksomme :)

Han som ikke spanderer, hva er han ute etter? Vennskap? Gratis middag? Fitte? Romantikk? Eller hva?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke å betale for en date viser at mannen setter pris på meg. Det er så mange bedre måter å gjøre dette på. Å betale en middag vil være en veldig lettvint måte å vise det på. Noe som egentlig ikke betyr mye :) 

Anonymkode: 0f4dd...920

Interessant, har du noen eksempler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...