Gå til innhold

Dere som spiser plantebasert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva pleier dere å spise? Og er det noen spesielle varer/produkter dere liker å kjøpe eller ha liggende? 

Anonymkode: f1312...9b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Spiser ikke rødt kjøtt fordi det ikke er sunt for kroppen, men spiser både kylling og fisk. Meieri er jeg ikke glad i fordi jeg sliter med uren hud, og dette bidrar til å forverre problemet. ts

Endret av sofie777
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veganer selv :)  I kjøkkenskapene mine finnes det alltid mye forskjellig!

Bønner av alle slag (kjøper store poser med tørkede kikerter ol på invandrerbutikk) hermetiske tomater, soyamelk, soyarømme, mandelmelk, frosne grønnsaker, vanlige grønnsaker, pasta, ris, frø, krydder, kjøtterstatning (oumph! Kjøpes på meny og kiwi f.eks) 

Kan lage utrolig mye med litt fantasi :)

Anonymkode: d4603...38f

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

sofie777, mod

AnonymBruker
Skrevet

Tørkede bønner og linser av ulike slag, grønnsaker som blomkål, grønnkål, spinat, squash, søtpotet, løk, gulrøtter, selleri, brokkoli m.m Knekkebrød (lager hjemmelaget pålegg med kikerter og grønnsaker. Tåler ikke soya men liker godt havremelk og mandelmelk. Kokkosdrikk er også godt. Nøtter og havregryn. Byggryn. Hakkede tomater på boks. Nutritional yeast for b12. 

Anonymkode: eb1e3...211

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid belgvekster, spesielt kikerter og linser. Bruker røde linser til taco (steker sammen med tacokrydder), og kikerter til gryteretter eller salater.

Pasta, brød/knekkebrød, soyastrimler, grønnsaksbuljong, hakkede tomater, løk, gulrot, potet, havregryn, nøtter, plantemelk, plantefløte og -yoghurt etc er greie basisvarer.

Har også Berit Nordatrand-smør, av plantemelk foretrekker jeg Alpro soya lett eller Coop sin havremelk.  Næringsgjær, mint- eller appelsinsjokolade fra Coop sitt eget merke (de er altså uten melk).

Anonymkode: e6442...332

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser ikke rødt kjøtt fordi det ikke er sunt for kroppen, men spiser både kylling og fisk. Meieri er jeg ikke glad i fordi jeg sliter med uren hud, og dette bidrar til å forverre problemet. ts

God nyhet til deg da! De har funnet ut at teorien om at rødt kjøtt var usunt var feil! Det er behandlet kjøtt som er usunt, altså måten det er behandlet på og all dritten de putter i dem, og i veldig mange tilfeller hva de serveres med. Det er sunt å spise biff, men det er usunt å spise hamburger med hamburgerbrød, pommes frites og ketchup.

Anonymkode: 4eaf3...e91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God nyhet til deg da! De har funnet ut at teorien om at rødt kjøtt var usunt var feil! Det er behandlet kjøtt som er usunt, altså måten det er behandlet på og all dritten de putter i dem, og i veldig mange tilfeller hva de serveres med. Det er sunt å spise biff, men det er usunt å spise hamburger med hamburgerbrød, pommes frites og ketchup.

Har du noen kilder til dette? Ikke at jeg er særlig glad i kjøtt uansett. Kylling og laks spiser jeg for å få i meg proteiner og sunt fett, men skal begynne å se etter erstatninger for de og. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid belgvekster, spesielt kikerter og linser. Bruker røde linser til taco (steker sammen med tacokrydder), og kikerter til gryteretter eller salater.

Pasta, brød/knekkebrød, soyastrimler, grønnsaksbuljong, hakkede tomater, løk, gulrot, potet, havregryn, nøtter, plantemelk, plantefløte og -yoghurt etc er greie basisvarer.

Har også Berit Nordatrand-smør, av plantemelk foretrekker jeg Alpro soya lett eller Coop sin havremelk.  Næringsgjær, mint- eller appelsinsjokolade fra Coop sitt eget merke (de er altså uten melk).

Anonymkode: e6442...332

Får du kjøpt dette på butikk? ts

Skrevet

Mine må ha i kjøkkenskapet;

Røde/grønne linser, brune/hvite/kidneybønner, kikerter, kaffe, te, rugsprø, peanøttsmør, nøttepålegg, coop kokesjokolade, kikertmel, næringsgjær, mandler, frø (chia, hamp, solsikke, lin) kokosblomstsukker, quinoa, couscous, fullkornspasta, kala namak, diverse krydder. 

I kjøleskapet;

Soyamelk blå og rød, diverse annen plantemelk (varierer), rapskokos, soyasaus, sriracha, tofu, påMackan, banan, avokado, paprika, tomat, grønnkål, vårløk, hvitløk. 

I fryseren; 

Oumph!, HK burgere, brokkoli, wokblandinger, erter, aspargesbønner, tofuline vaniljeis, isbiter. 

Kjøper pålegget jeg har listet opp fordi jeg liker det best, men lager resten selv. Jeg er litt periodespiser, og blir hekta på matvarer/retter, så denne lista er litt farget av hva jeg liker akkurat nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen kilder til dette? Ikke at jeg er særlig glad i kjøtt uansett. Kylling og laks spiser jeg for å få i meg proteiner og sunt fett, men skal begynne å se etter erstatninger for de og. 

Får du kjøpt dette på butikk? ts

Man får kjøpt det på iherb og helsekost. 

Anonymkode: eb1e3...211

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare. Om et år eller så er det usunt igjen. Deretter sunt om ca 3-4 år fra nå av. Så usunt. Osv.

Mens de driver å bestemmer seg, spiser jeg det jeg liker:-)

Anonymkode: 3195a...77b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studier som bare sier rødt kjøtt viser korrelasjon, men de skiller ikke en ren biff fra hamburger. Her er en metastudie som har gått gjennom studier for å samle dem:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3483430/

The available evidence indicates strong associations of processed meat consumption with incident CHD and DM, more modest associations of unprocessed red meat consumption with incident DM, and smaller or no associations of unprocessed red meat consumption with incident CHD.

Oversatt til norsk:

De tilgjengelige bevisene indikerer sterke assosiasjoner mellom inntak av bearbeidet kjøtt og hjertesykdom og diabetes type 2, mer beskjeden assosiasjoner mellom inntak av rent rødt kjøtt og diabetes type 2, og mindre eller ingen assosiasjoner mellom inntak av rent rødt kjøtt og hjertesykdom.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare. Om et år eller så er det usunt igjen. Deretter sunt om ca 3-4 år fra nå av. Så usunt. Osv.

Mens de driver å bestemmer seg, spiser jeg det jeg liker:-)

Anonymkode: 3195a...77b

Haha, veldig sant at "ekspertene" vingler veldig. Men det er som med teorien om at mettet fett er usunt. Det startet som en teori om at ALT fett var usunt. "Vitenskapsmannen" (fortjener ikke å bli nevnt med navn en gang, den fjotten) valgte ut studier som passet hans teori og ble fort gjennomskuet. Så forandret han teorien sin til at mettet fett er usunt. Det var det ingen gode studier på enda, og til tross for stor motstand i fvitenskapsmiljøet så godtok American Heart Association denne teorien og anbefalte det amerikanske folket å kutte ned på mettet fett. Så gikk det fort den veien at forskere fikk bare støtte til studier hvis de godtok denne teorien. Litt hjernevasking her og litt hjernevasking der, og vips så trodde 99% på at mettet fett var usunt. Heldigvis begynner vi å få snudd den dårlige trenden. Men tenk så mye bedre alt hadde vært hvis de hadde ventet på bevis før de presset gjennom disse dårlige rådene som har vist seg å være helt feil. 

Jeg tror vi kan slå oss til ro med at rent rødt kjøtt er sunt. :) Tror nok ikke de vingler noe særlig der. Akkurat som med fett. De vingler ikke der. Der er det en gradvis aksept for at de må innrømme at de har tatt feil. Du tenker nok helst på sånne ting som rødvin, sjokolade, osv. De ser ofte på én helsemarkør, og så overdrives resultatene i avisene. Det indikeres often en svak korrelasjon som betyr at det kan være tilfeldig og det kan bety at det har en svak effekt og så skriver avisene: "Kaffe reduserer risikoen for hjertesykdom!".

Men selvfølgelig må man velge etter sin egen gane. TS skrev at h*n ikke spiste rødt kjøtt FORDI h*n trodde at det ikke var sunt. Ikke noe om personlige preferanser. Jeg spiser av og til godteri, selv om jeg vet at det er usunt. Fordi jeg synes det smaker godt. Jeg spiser ikke fisk, selv om jeg vet at det er sunt. Fordi jeg kan ikke fordra smaken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...