AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Hei, I forbindelse med flytting ønsker jeg å rydde i skapet. Jeg har veldig mange slitte klær eller som ikke passer meg lenger. En del kan jeg bruke fortsatt men føler at det ikke er min stil lenger. Hvordan sortere alt vekk? Jeg legger minner i tingene mine og da blir det veldig vanskelig å legge vekk en genser som jeg hadde på den turen eller en jakke som jeg fikk fra mormor. Jeg er nå 25 men har klær helt fra 15 - 18 års alder. Hva og hvor mye bør jeg spare for å overleve i begynnelsen og hva kan jeg gi bort uten å tenke meg om? Jeg vil beholde kjoler. De er fine. Anonymkode: 80ace...ccb
SweetM Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Kanskje du kan sy et lappeteppe med stoff fra de klærne som ikke passer, er for slitt til å kunne brukes eller ødelagt på andre måter (hull, mangler knapper, ødelagt glidelås osv)? Da har du fremdeles minnene.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 1 minutt siden, SweetM skrev: Kanskje du kan sy et lappeteppe med stoff fra de klærne som ikke passer, er for slitt til å kunne brukes eller ødelagt på andre måter (hull, mangler knapper, ødelagt glidelås osv)? Da har du fremdeles minnene. Takk Det var kjempelurt. Kan samle det som betyr noe og lage en lappeteppe som du skriver. Anonymkode: 80ace...ccb
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Jeg sliter også med å kaste ting som gir meg minner, noe som gjelder det aller meste. Det kan være ting jeg fikk, ting jeg kjøpte selv, ting jeg fant, ting jeg lagde... "Alt" jeg har er knyttet til et slags minne, eller en god følelse, og det gjør det fort veldig vanskelig å kaste ting jeg egentlig ikke trenger, har plass til eller har lyst til å ha i hjemmet mitt lengre. Men husk at ting ikke er det samme som minner. Minnene sitter i hodet og hjertet, mens tingene bare er fysiske objekter som vil påminne deg om disse minnene du allerede har i deg... Jeg leste dette her på KG en gang, så dette er ikke mine egne visdomsord, men husk at den gleden f.eks. din mormor fikk av å gi deg gaven har allerede blitt oppfylt - den har gjort jobben sin. Du ble glad for å få den, hun ble glad for at du fikk den. Gleden har allerede funnet sted, så nå er det helt greit hvis du føler at det er på tide å gå videre. Som jeg sa, minner sitter i hodet og hjertet, ikke i den fysiske tingen du holder i hånda di. En måte som jeg synes er helt fantastisk, men som jeg ikke har fått mulighet til å teste ut selv enda, er å ta bilder av ting du har følelser knyttet til (f.eks med et polaroidkamera) og lime det inn i en slags minnebok. Der kan du skrive noen ord ved siden av bildet, f.eks. "denne jakken fikk jeg av mormor da jeg var 17 år, den var laget av myk ull, og luktet som mormors parfyme". Når du har tatt bilde av jakken, vil du jo alltid ha det fysiske bildet av jakken du fikk. Den vil ligge trygt i minneboka di, og du kan alltid ta opp boka og se på de tingene du vil se/lese om. Og en sånn liten bok kan jo ha plass til sikkert hundre bilder av ting og tang, uten at det tar opp mer plass enn en liten bok. Boken kan du jo plassere hvor som helst, enten i ei hylle, i ei eske på loftet eller under senga. Ellers er et lappeteppe, som ble sagt før meg, en god ide. Kanskje kan du kombinere de to tipsene, hvis du føler det blir lettere? Lappeteppet vil du jo "alltid" ha, samtidig som det er nyttig, mens bildene du tar og ordene som du skriver kan jo fjernes hvis du ikke føler et behov for å ta vare på akkurat de bildene og ordene mer. Anonymkode: 27c4a...607 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 #4 Det var så fint skrevet. Anonymkode: 80ace...ccb
chepooka Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 Jeg vet for min egen del at å ta vare på noe fordi du planlegger et stort prosjekt senere (f.eks lappeteppe) bare gjør at du egentlig utsetter problemet - du tar istedet vare på alt, og om 10 år når du skal flytte igjen pakker du opp esken med disse gamle klærne (for du fikk selvsagt aldri tid til å lage det lappeteppet, eller kanskje du begynte men aldri ble ferdig), og så er du like langt. Jeg støtter forslaget om å lage en minnebok. Du trenger ikke engang å lage den nå. Alt du trenger å gjøre er å ta bilder, kaste/resirkulere klærne og komme deg videre med flytteryddingen. Mange kleskjeder har dessuten resirkuleringsordninger hvor du får f.eks 50,- rabatt/gavekort per pose med klær (H&M, KappAhl og sikkert flere). Så lager du minnebok en vinterkveld om du vil, men bildene har du uansett for alltid, bare husk å ta en back-up 1
The Kitten Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 Del klærene i tre hauger. Ja, nei og kanskje.
Kladd Skrevet 7. august 2017 #8 Skrevet 7. august 2017 Les Marie Kondo og kvitt deg med alt du ikke får glede av. Du kan minnes turen uten den genseren også. Hilsen ei som endelig har orden i klesskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #9 Skrevet 7. august 2017 8 timer siden, Kladd skrev: Les Marie Kondo og kvitt deg med alt du ikke får glede av. Du kan minnes turen uten den genseren også. Hilsen ei som endelig har orden i klesskapet. Jeg tror at jeg biter tennene sammen og gjør akkurat det du sier. Uansett hvor vanskelig det føler. Anonymkode: 80ace...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå