Gå til innhold

Hvor tar Norge pengene av til Asia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge har gitt flere millioner eller er det milliarder til de rammede i flomkattastrofen i asia. Men jeg lurer på hvor de pengene tas fra? Trykkes det opp flere penger slik at vi har penger å gi? Eller tas de pengene fra andre potter, Slik at plutselig er det ikke penger til skoler, eller helsetenester i norge? Eller at prisene og skattene stiger på alt for å tene inn igjen? Jeg ante ikke at vi hadde slike summer til overs her i landet.

Bondevik sa at han hadde planer om å snakke mye om bla psykisk helse i nyttårstalen sin. At dette måtte opprustes. Men så måtte han stryke det og skrive ny tale pga det nede i asia. Og da går det egentlig i glemmeboken litt. Det er synd, for jeg såg frem til at det skulle bli mer fokus på slikt.

Men uansett, hvor får regjeringen alle de pengene fra? har landet reserve penger i tilfelle kriser? Og hva om det oppstår en ny krise, f.eks her i landet, har vi mer å ta av da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Som du kanskje vet står det noen store dingser ute i Nordsjøen og suger olje (et fossilt brennstoff) opp fra hulrom i havbunnen. Den norske staten eier mange av disse dingsene, eller plattformer som de også kalles. Oljen tar man med inn til land, raffinerer den til bla bensin og selger den. Hørt om oljefondet? Derfra tar regjeringa penger. Grunnen til at man ikke bruker hemningsløst av disse pengene til hverdags er for å holde økonomien stabil og hindre inflasjon.

Skrevet

jeg har hørt om oljefondet. Men jeg har forstått det slik at det står dårlig til med det, og at vi må regne med at det er brukt opp om få år.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er samlet inn enorme summer, de forskjellige land vil kutte ned det de har lovet etterhvert. Kanskje også Norge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik jeg ser det, har de som sitter på pengesekken råd til akkurat det de VIL ha råd til, dessverre. Jeg synes det er utrolig merkelig at Norge har råd til å sende enorme summer ut av landet uten å nøle, mens vi for eksempel ikke har råd til å gi gamle mennesker et anstendig tilbud. Det gir meg et inntrykk av at pengene så absolutt finnes til rådighet, men at de som bestemmer hva de skal brukes til, prioriterer ganske mye etter eget forgodtbefinnende og ikke synes det er verdig nok å bruke dem på for eksempel gamle og syke her hjemme.

Jeg sier ikke at det er galt å hjelpe ofrene etter flomkatastrofen, jeg påpeker bare at det som sagt er utrolig merkelig hvordan Norge plutselig har råd til akkurat det, når det er så mye annet vi etter sigende ikke har råd til. :roll:

Skrevet

Jeg synes også det er litt merkelig. For vi sier jo at vi bor i velferdsnorge. Og likevel så har slett ikke de eldre gode nok tilbud. Barnehager og skoler er stappfulle av barn for det er ikke råd å bygge nye. Og mange venter på psykiatrisk hjelp for det er ikke nok prioritert. Det har vi liksom ikke råd til. Joda, jeg forstår jo at vi må hjelpe til der de har fått alt vasket bort at flodbølgen. Men jeg kjenner også en liten klump i magen over at kanskje ting blir ennå vanskeligere i norge nå enn før. Jeg har personlige årsaker til å føle dette, så det er vel kanskje derfor jeg ser det på denne måten. Men skulle virkelig ønske at vi hadde råd til litt mer i norge også, og ikke sender vekk alle pengene.

Foresten, så tror jeg det er litt sånn "vi skal være bedre enn dere" ute og går også, mellom ulike land, ulike foreninger og bedrifter, for tv har jo sagt masse om hvem som har bidratt med hvor mye, og hvem som har bidratt lite. Håper bare vi har råd til det.

Gjest Étoile
Skrevet

Såvidt jeg husker var norges bistandsbudsjett for 2003 over 13 milliarder, og jeg vil anta at budsjettet for 2005 er høyere enn det. Det er rimelig å anta at pengene til sør-øst Asia tas fra denne potten, ikke skole og helse.

Gjest Valhalla
Skrevet

Man kjøper ikke stillinger i internasjonale organisasjoner med eldreomsorg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare så DET er sagt, gidder ikke å diskutere norsk politikk og økonomi til jeg blir blå (evt enda rødere), men du bør i hvert fall ikke frykte at ting blir verre i Norge fordi man har gitt mye penger til Asia. Så vidt jeg vet er det ca 1000 milliarder kr i oljefondet pr i dag. Disse pengene er "sparepenger", altså er det ANDRE penger som brukes i budsjettberegningen til regjeringa.

Jeg er helt enig med deg at det er en del merkelige prioriteringer i det offentlige. Var feks på sykebesøk på Ullevål og var sjokkert over hvor nedslitt, støvete og trolig underbemannet det var der. Men sånne ting blir ikke løst ved at man putter masse flere penger inn i markedet. Ikke at jeg er økonom eller noe, men pengenes VERDI avhenger jo av hvilke varer (evt tjenester) man kan kjøpe for dem, og i hvor store mengder, og prisen på varene avhenger av hvor mye man er villig til å betale for tjenesten. Jo mer penger (egentlig: FLERE penger) som er i "bruk", jo mindre får du for hver penge...

Problemet er vel helst at penger og inntjening har blitt bibel i det offentlige såvel som det private, og at man derfor prøver å kutte ned på alt som ikke lønner seg direkte. Det kortsiktige budsjetts forbannelse?

Men det var noen her som snakket om Dutcch disease i denne forbindelse. Søk på dette og få et bedre svar:)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Det gir meg et inntrykk av at pengene så absolutt finnes til rådighet' date=' men at de som bestemmer hva de skal brukes til, prioriterer ganske mye etter eget forgodtbefinnende og ikke synes det er verdig nok å bruke dem på for eksempel gamle og syke her hjemme. [/quote']

Man kan ikke kjøpe seg ut av alt. Tror ikke hovedproblemet med helsevesenet i Norge er for lite penger.

Gjest Valhalla
Skrevet

I stedet for å gi mannen fisk, lær ham/gjør han i stand til å fiske...

Det samme problemet må man vel egentlig også ta hensyn i landene man gir? At man ikke gir så det lokale næringsliv får problemer?

Gjest Anonymous
Skrevet
I stedet for å gi mannen fisk, lær ham/gjør han i stand til å fiske...

Det samme problemet må man vel egentlig også ta hensyn i landene man gir? At man ikke gir så det lokale næringsliv får problemer?

Jo, det tror jeg faktisk du har rett i. Det sier hjelpeorganisasjonene også, at man ikke avhjelper alt med å gi masse penger på en gang. Men jeg vil tro at områdene trenger penger fordelt over lengre tid, fordi det tar tid før de hardest rammede områdene kan klare seg selv økonomisk. Så hvis pengene blir forvaltet bra tror jeg ikke det trenger å bli noe problem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Snodig at man må spare så vanvittig dersom hovedproblemet ikke er for lite penger?

Gjest Anonymous
Skrevet
Snodig at man må spare så vanvittig dersom hovedproblemet ikke er for lite penger?

Tja, det er ikke rart man må spare med den ene hånda når den andre hånda sender pasienter til knalldyre operasjoner i utlandet eller på private klinikker....

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja, det er ikke rart man må spare med den ene hånda når den andre hånda sender pasienter til knalldyre operasjoner i utlandet eller på private klinikker....

Men da betaler man vel ofte selv? Jeg føler at denne diskusjonen ikke handler om hvorvidt det går ut over velferdsøkonomien vår at Norge gir så mye penger til Asia (for det gjør det altså ikke), men hvorfor rike Norge spinker og sparer...? Jeg tror det er fordi den viktigste verdimålestokken vi/politikerne har er penger og inntjening, og kortsiktig tenking; budsjettet må gå opp og gjerne være mindre enn året før. Jeg tror også at det ville bli inflasjon om man pøste penger inn i omløp, men selvsagt er det rart at man må legge ned biblioteksfilialer (som kanskje koster 1 million i året å drive, altså ikke en ettromsleilighet i Oslo engang), la gamle og skrøpelige være uten omsorgstilbud så lenge de ikke klarer å klage selv osv... Men dette kan man diskutere til man blir grønn, ingenting forandrer seg. Kanskje det er hele samfunnet vårt som ikke er bærekraftig? Eller tar vi som enkeltpersoner for lite ansvar for det vi irriterer oss over i offentligheten?

Gjest Anonymous
Skrevet
Men da betaler man vel ofte selv?

Nei, dette er ofte nødvendige operasjoner som sykehuset enten ikke har kapasitet eller kompetanse til å ta selv. Jeg spør meg selv hvor økonomisk en slik ordning med å betale andre for å operere er....

Se for deg en skomaker som sender skoene han får inn til en annen skomaker nede i gata for å få dem fikset.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, dette er ofte nødvendige operasjoner som sykehuset enten ikke har kapasitet eller kompetanse til å ta selv. Jeg spør meg selv hvor økonomisk en slik ordning med å betale andre for å operere er....

Se for deg en skomaker som sender skoene han får inn til en annen skomaker nede i gata for å få dem fikset.

I grunn er vel VELDIG mye av planlagt eller ikkeplanlagt privatisering av slike tjenester lite lønnsom. Jeg mener, det offentlige må jo betale for å få tjenesten utført uansett, og når det er private som utfører den tar de seg sikkert godt betalt også for å kunne drive en levedyktig bedrift...

Men uansett KAN jo en del tjenester som helse og skole ikke lønne seg økonomisk såframt ikke brukerne betaler massemasse (og vi gjør jo forsåvidt det gjennom skatt), så jeg synes det er utrolig tullete at man skal spare og kutte - og kutter man et år betyr det ikke at man har penger til gode neste år heller (kutte er ikke det samme som å spare heller!). Dårlig filosofi.

Gjest Lizzie28
Skrevet

kanskje de bør bruke litt av oljepengene på arbeidsplasser.....

Har brukt en formue på utdanning men får jo aldri jobb.

Skrevet
jeg har hørt om oljefondet. Men jeg har forstått det slik at det står dårlig til med det' date=' og at vi må regne med at det er brukt opp om få år.[/quote']

Pensjonene og trygdeordninger koster hundrevis av milliarder i året, totalt sett.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ub=n_oekkeltall

Totaltall for trygdeutbetalinger utbetalt av trygdekontoret i 2003 i Norge:

over 203 milliarder kroner...

Den dagen oljen er slutt, folk lever enda lenger enn i dag og det er enda færre arbeidstakere per pensjonist, så vil fondet gå raskt unna (1000 mrd rekker ikke så langt da...). Og da får våre etterkommere det MYE verre velferdsmessig enn vi har i dag.

Og du mener vi ikke har råd til å gi bort 1 skarve milliard til de som har mistet ALT...???

Skrevet
Jeg synes det er utrolig merkelig at Norge har råd til å sende enorme summer ut av landet uten å nøle, mens vi for eksempel ikke har råd til å gi gamle mennesker et anstendig tilbud.

Eldreomsorg er i hovedsak en KOMMUNEanliggende, ikke statlig. Kommunene tar inn egen skatt. Det er nesten helt slutt på dobbeltrom, det er skjedd enorme forbedringer de siste 10-15 årene, bla som følge av ekstraprioriteringer. Stortinget har bevilget 30 milliarder ekstra til eldreomsorgen i perioden 1998-2005.

Kommer selv fra en kommune der de bevisst prioriterer gamle, resultatet er at eldre fra nabokommunene flytter dit fordi de andre kommunene ikke gidder. Her har i hovedsak alle enerom, eget bad og plass ikke så alt for lenge etter at de trenger det.

Alt for mange kommuner sløser med penger med høye lønninger til ledelsen, konsulentoppdrag, kulturhus og dårlige investeringer. De må ta ansvar selv for sine egne innbyggere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...