AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Neste uke må de på SFO da jeg begynner på jobb igjen, men de nærmest gråter og vil ikke på sfo. De mistrives sånn..... De er 7 og 9 år. For tidlig å gå hjem selv? Er morgenen mest jeg er bekymret for - atde ikke kommer seg opp - nå er det jo lyst og greit å gå til/fra skolen, men til høst og vinters. er et lite stykke å gå da, tar vel bare et kvarter. Men det er denne mistrivselen og... Jeg tenker at den sosiale biten er bra- de blir bedre kjent med klassekamerater - for de går ikke på de samme fritidsaktivitetene heller. Prøver å arrangere "playdates" hos oss eller dem. Anonymkode: 3d53d...cc1
DissDiss Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Har ikke din SFO et morgentilbud? Her kan ungene ha SFO kun om morgenen. Mine har fått gå hjem alene fra de gikk i andre og tredje klasse (har to tette). Jeg begynner såpass seint på jobb at de ikke trenger SFO om morgenen, men jeg synes at behovet er større da enn om ettermiddagen. Det kommer selvsagt an på hvor lenge du jobber. Mine er hjemme to timer før meg, og det greier de helt fint. Jeg ville ikke gitt en niåring ansvaret for å få i seg frokost, kle seg etter været, huske på evt gymtøy/regntøy/etc og komme seg tidsnok på skolen.
Ulrikke Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Som SFO-leder kjenner jeg jo at jeg lurer på HVORFOR de mistrives sånn? Altså, alle kan synes det er kjipt at ferien er slutt, og at det er overgang til hverdag osv - men hvis DET er greit bare de slipper å være på SFO, så lurer jeg jo på hvordan det er på deres SFO? Datteren min har fått bestemme selv når hun skulle begynne å gå hjem selv sånn at hun var hjemme før oss, og også når hun ikke ville dra samtidig med oss for å være på SFO før skolen. Hun ville gå hjem tidligere/etter skolen MYE før hun ville være den siste til å forlate huset om morgenen (av en eller annen grunn). Du kjenner barna dine best, men en 9-åring som er klar for det ville jeg nok latt gjøre det. Usikker når det også er en 7-åring involvert. Å gå hjem etter skolen kommer jo litt an på hvor lenge de blir hjemme alene før noen kommer hjem. Igjen, tror ikke min datter var på SFO etter at hun fylte 9 i det hele tatt, men igjen usikker på 7-åringen 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Det er egentlig morgenene som er verst. Da har ikke vennene kommet på SFO... Anonymkode: 3d53d...cc1
GammelKaktus Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 Men hva er det som gjør at de mistrives sånn på SFO? De fleste ungene jeg kjenner storkoser seg der... 3
Arkana Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 Jeg ville prøvd å finne ut hvorfor de mistrives og om det evt kan gjøres noe med. SFO er ofte en viktig sosial arena for barna og om de fleste andre er på SFO er det litt trist å gå hjem til et tomt hus og være alene. Hvorvidt de er store nok til å gå hjem eller ikke kommer an på barna, hjemveien, hvor lang tid de må være alene hjemme og hva de kommer til å gjøre denne tiden. Våre bruker heller ikke morgen-SFO og det er generelt langt færre barn der da enn på ettermiddagene. Eldste begynner i fjerde, men skal fremdeles ha noen få dagers SFO i uken. Ikke fordi han trenger det, men fordi der er vennene hans. Det er dessverre store kvalitetsforskjeller på SFO rundt om i landet og til og med innenfor samme kommune. Det er veldig synd med tanke på hvor mye tid barna tilbringer der. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 Har kommunen morgen SFO tilbud? Hvis dere har det så er jo det en mulighet så kan de heller gå hjem fra skolen. Har de sagt hvorfor de ikke vil på SFO? Er det fordi det ikke er bestevennene der? Da vil ikke mine dit heller, men det går alltid bedre enn forventet, de finner alltid noen å leke med. Er det mobbing/erting så er det jo selvsagt verre. Anonymkode: 81a33...7ea
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 Da jeg var 6 år stod jeg opp med mamma og pappa, klær var lagt ut og vi spiste frokost sammen. De lærte meg klokka og sa når jeg måtte gå til skolen. Hadde egen nøkkel og gikk hjem etter skolen, det var helt vanlig den gangen.. og det er ikke så lenge siden (jeg er 32 nå). Nå har man smarttelefoner og all mulig teknologi i tillegg, den gangen var det bare hustelefon som var vanlig. Skjønner godt at barna ikke vil ha sfo - skole - sfo hver dag, det blir jo lange lange dager. Anonymkode: 4ee33...681 6
Gjest Magnifiq Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 Vår åtteåring kler seg, spiser frokost og går alene til skolen. Sluttet på SFO til jul i andre klasse. Ellers så er hun alene hjemme når vi er på jobb nå frem til skolen begynner.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 Da jeg var barn fantes ikke sfo. Jeg ordnet min egen skolemat og gikk/syklet til skolen. Hva er det med at unger i dag må overbeskyttes slik? Anonymkode: 5d89f...650 7
kvinneguide Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 Du må vel se an barna, skoleveien og slikt for å vurdere om de kan ta ansvar. Hvordan er 7-åringen, hører på eldre søsken eller kan det bli stort ansvar for den eldste? Niåringen bør hvertfall kunne gå hjem selv. Drar du lenge før de skal avgårde til skolen? Jeg synes det er tidlig for dem å ordne seg alene i den alderen, men kanskje dere kan gjøre alt klart og så kan de se tv eller noe siste halvtime før de går. Du kan ringe de når de skal kle på seg, låse og gå til skolen?
ajarRun Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 1 time siden, Ulrikke skrev: Som SFO-leder kjenner jeg jo at jeg lurer på HVORFOR de mistrives sånn? Altså, alle kan synes det er kjipt at ferien er slutt, og at det er overgang til hverdag osv - men hvis DET er greit bare de slipper å være på SFO, så lurer jeg jo på hvordan det er på deres SFO? Datteren min har fått bestemme selv når hun skulle begynne å gå hjem selv sånn at hun var hjemme før oss, og også når hun ikke ville dra samtidig med oss for å være på SFO før skolen. Hun ville gå hjem tidligere/etter skolen MYE før hun ville være den siste til å forlate huset om morgenen (av en eller annen grunn). Du kjenner barna dine best, men en 9-åring som er klar for det ville jeg nok latt gjøre det. Usikker når det også er en 7-åring involvert. Å gå hjem etter skolen kommer jo litt an på hvor lenge de blir hjemme alene før noen kommer hjem. Igjen, tror ikke min datter var på SFO etter at hun fylte 9 i det hele tatt, men igjen usikker på 7-åringen SFO må være det mest jævlige jeg noen gang har vært gjennom. Jeg kan ikke fatte at det er lov med en ordning som ivaretar mennesker på så dårlig måte. Kunne aldri falt meg inn å tvinge mine barn til å gå på SFO. Aller helst skulle jeg sett hele ordningen lagt ned. 4
Ulrikke Skrevet 6. august 2017 #13 Skrevet 6. august 2017 12 minutter siden, amativeReflection skrev: SFO må være det mest jævlige jeg noen gang har vært gjennom. Jeg kan ikke fatte at det er lov med en ordning som ivaretar mennesker på så dårlig måte. Kunne aldri falt meg inn å tvinge mine barn til å gå på SFO. Aller helst skulle jeg sett hele ordningen lagt ned. Jeg har aldri gått på SFO selv, men jeg vet jo at ikke alle har gode erfaringer med ordningen. Jeg vet jo at særlig på noen store SFO'er blir de ikke ordentlig kjent med ungene, og at det er oppbevaring av en annen verden... Jeg jobber på en "passe stor" SFO. Ca 60 barn. Kjenner alle barna, de blir sett, kjenner foreldre og søsken på fornavn og legger til rette så godt det går. Har ekstremt lav terskel for telefon/mail osv begge veier ved spørsmål. Barna vil ikke hjem og er store smil hele dagen. Da gjør vi NOE riktig, og jeg håper ikke de ser tilbake på sin SFO-tid som du ser på din! 1
Arkana Skrevet 6. august 2017 #14 Skrevet 6. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var barn fantes ikke sfo. Jeg ordnet min egen skolemat og gikk/syklet til skolen. Hva er det med at unger i dag må overbeskyttes slik? Anonymkode: 5d89f...650 Du er sikkert en av de som synes moderne bilsikring og slikt er overbeskyttelse også. Det gikk jo bra med de som lå og slang på hattehylla i bilen liksom. Verden går heldigvis framover. Har du tenkt på at det at SFO finnes ikke betyr at vi nå overbeskytter barna, men heller at våre foreldre beskyttet oss for lite? Det var faktisk ikke alle nøkkelbarn som hadde det særlig bra. Du glemmer dessuten for det første at vi var ett år eldre da vi begynte på skolen. Nå er de yngste skolebarna 5½ og det er på ingen måte overbeskyttelse å ikke la dem klare seg selv hjemme. For det andre glemmer du at siden SFO rett og slett ikke fantes da vi vokste opp betydde det at man hadde sin sosiale arena hjemme og alle vennene var i umiddelbar nærhet. Nå er alle på SFO og for mange kan det å gå hjem mutters alene når alle andre drar dit for å leke og ha det gøy ha store konsekvenser for barnets sosiale liv. 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #15 Skrevet 7. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Neste uke må de på SFO da jeg begynner på jobb igjen, men de nærmest gråter og vil ikke på sfo. De mistrives sånn..... De er 7 og 9 år. For tidlig å gå hjem selv? Er morgenen mest jeg er bekymret for - atde ikke kommer seg opp - nå er det jo lyst og greit å gå til/fra skolen, men til høst og vinters. er et lite stykke å gå da, tar vel bare et kvarter. Men det er denne mistrivselen og... Jeg tenker at den sosiale biten er bra- de blir bedre kjent med klassekamerater - for de går ikke på de samme fritidsaktivitetene heller. Prøver å arrangere "playdates" hos oss eller dem. Anonymkode: 3d53d...cc1 Og du har ikke spurt de om hvorfor...???! Anonymkode: 55277...15c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #16 Skrevet 7. august 2017 Jenta vår går også på SFO, men den er av alarmerende dårlig kvalitet. Hun gruer seg for å gå dit. Hun sitter alene og tegner, HELE tiden. Kommer hjem med en bunke ark (fargeleggingsark) som hun har sittet og fylt ut hver dag. De som jobber der er helt uengasjerte, og det virker ikke som det har fått noen som helst instruks om å f.eks. sosialisere barn. Hun blir ikke kjent med andre barn der, bare sitter helt alene. Hun er sjenert og trenger en liten dytt for å spørre andre om å bli med i leken deres. Den dytten får hun ikke. Når det er slik, tenker jeg at det er like greit å være hjemme og sitte med ipad de timene. Hun er 7 (blir 8 i høst) går hjem selv hver dag etter skolen. Av og til har hun med seg en venninne hjem, eller blir med en annen hjem. (Hun har heldigvis venninner, men de er ikke på SFO.) Vi føler ikke at vi kan avbestille SFO-tiden. Hva skal vi da gjøre med alle skoleferiene og planleggingsdagene, når mor og far jobber fra 1. august mens skolen ikke begynner før 21. august (!) etc. Vi trenger SFO, men begrenser altså tiden hun må være der. Anonymkode: bdf62...532
tussi680 Skrevet 7. august 2017 #17 Skrevet 7. august 2017 Gikk til skolen alene fra 2 klasse, det var ikke noe prbl. Bror min og jeg sa ha det til hverandre rett utafor døra, litt skummelt i starten men gikk seg til. Er ikke du og ungene bare usikre fordi de ikke har gått alene før? Må komme over den kneika og prøve. Flere dager.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #18 Skrevet 7. august 2017 Sfo kan være både veldig bra og kun oppbevaring. Prøv å finne ut hvorfor de mistrives sånn! Snakk med andre foreldre og gjør avtaler. F.eks. da kommer den og den vennen på Sfo, som du kan leke med. Anonymkode: b6b7a...ec6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #19 Skrevet 7. august 2017 Men hvor tidlig må du dra på morgningen? For her klarte mine seg på morgningen tidlig, men jeg dro bare 20 min før de måtte dra. Så da hadde jeg fått de opp, pakket sekken, laget frokost og matpakke, og lagt fram klær. Så de måtte bare passe på og komme seg ut døra, til rett tid. Anonymkode: 15634...5cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå