Gå til innhold

Hvorfor poster så mange med "AnonymBruker" her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er selvfølgelig opp til hver enkel å velge om de ønsker å være anonym eller ikke når de poster i forumet. Jeg forstår selvfølgelig at mange ønsker å være anonyme når de spør og svarer på litt vanskelige tema innen f.eks. samliv, helse, livssituasjon osv, og at man kanskje ønsker å være anonym når man uttaler seg politisk i en sak. Jeg tenker at det er nettopp dette man har anonymbruker-funksjonen til, slik at folk kan ta opp vanskelige tema som de ikke ønsker å ta opp under eget kallenavn.

Men jeg ser også helt alminnelige hverdagslige ting hvor folk også velger å være anonyme. Tema jeg ikke helt klarer å se hvorfor folk skulle trenge å være anonyme. Det er alt fra spørsmål og svar om hvor man kan få tak i deksel til telefonen, til hvordan man kobler en PC til en TV, eller hvilket insekt/plante man har på et bilde. Det ser ut til å gjelde både trådstarter og de som gir svaret.

Jeg føler kanskje av og til at anonymbrukeren blir unødvendig ofte brukt, at diskusjoner kan bli litt upersonlig, og at tråder blir vanskeligere å følge fordi man må huske forskjellige deltagere etter anonymkode istedenfor kallenavn osv. 

Det er jo ikke noe stort problem, men var bare noe jeg la merke til og som jeg synes var litt underlig. Men alle må jo få bestemme selv. :-)

Så hva er din grunn til å poste som anonym istedenfor eget kallenavn på vanlige hverdagslige ting?
(Svar gjerne anonymt om du føler for det.  :))

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig pleier jeg å ha det som vane.. er ganske anonym av meg, og synes det er gøy når jeg skal trolle. 

• Liker 1
Skrevet

Skulle skrive at det er flere som kan være ufine her, og stalke folk. Har vært flere tilfeller der folk har vært nære på å skade seg pga stygge kommentarer her inne. Så uansett om man bare trenger råd ang brødbaking kan man føle det tryggest å være anonym :) 

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg ikke ønsker at innleggene mine fra tidligere tråder/diskusjoner skal påvirke diskusjonen jeg tar del i. De fleste av oss har forutinntatte meninger om andre brukere, om vi vil det eller ikke. Det påvirker naturligvis diskusjonen, i min mening i en negativ retning. Om alle er anonyme, stiller alle på likt plan og gis lik stemme i debatten. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, tthomas12 skrev:

Fordi jeg ikke ønsker at innleggene mine fra tidligere tråder/diskusjoner skal påvirke diskusjonen jeg tar del i. De fleste av oss har forutinntatte meninger om andre brukere, om vi vil det eller ikke. Det påvirker naturligvis diskusjonen, i min mening i en negativ retning. Om alle er anonyme, stiller alle på likt plan og gis lik stemme i debatten. 

Hvorfor postet du ikke som anonym nå da?

Anonymkode: 7dd0d...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Dette temaet har vært oppe mange ganger etter hvert, og det var en tråd ganske nylig der det kom en del relativt konstruktive svar. Sier ikke det for å være kjip, altså, bare at man kan bla litt på forumet her og kanskje finne en del gode svar på dette i andre tråder også. Jeg skrev i den tråden jeg tenker på også, men kan mer enn gjerne gjenta mye av det her.

For min del er det nå en ren vanesak, men det begynte med at jeg bevisst var anonym i alt jeg skrev her inne. Det skyldes at jeg for mange år siden, da jeg var aktiv på et annet forum, opplevde at en (halvgæren) bruker puslet sammen en haug med biter fra ulike innlegg og fant ut hvem jeg var. Hun (jeg er mann, for ordens skyld) begynte å kontakte meg i andre kanaler, før hun begynte å kontakte venner av meg og til slutt oppsøke meg i virkeligheten.

Jeg er helt enig i at det isolert sett er helt harmløst å bruke brukernavnet sitt på mye av det man skriver om, men alle små indikatorer kan til sammen utgjøre nok til at man skal identifiseres. Hvis man over tid avslører litt om hvor man er fra (f.eks. å skrive i en tråd i språkforumet at man snakker bergensk), skriver forbokstaven i navnet sitt (i en eller annen tøysetråd om det), er innom alderen sin (nok av anledninger der det kan være naturlig) og skriver spesielt mye om sine interesser kan det til sammen utgjøre et ganske klart bilde hvis noen først systematisk syr det sammen. Selvfølgelig skal man være ordentlig spesielt interessert for å ta seg tid til å faktisk gidde å prøve å identifisere folk, men akkurat de menneskene som først både har og tar seg slik tid er nettopp de du helst ikke vil ha på døren og i innboksen. 

Jeg skjønner at tilfeller som det jeg opplevde er veldig sjeldent, altså, og jeg kunne nok forsåvidt godt droppet å huke av for å være anonym en del ganger. Men jeg er heller på den sikre siden, de månedene med skikkelig stalking jeg opplevde tatt i betraktning.

Forøvrig tror jeg nok også mange her inne velger å være anonyme fordi det, etter min erfaring særlig i underforumene i Samfunn og verden, ofte har blitt slik at de samme konfliktene kommer opp gang på gang uansett hva det er den aktuelle tråden egentlig handler om. Men det er altså ikke derfor jeg selv velger å være anonym.

Anonymkode: c876e...b28

• Liker 5
Skrevet

Enten fordi jeg er en smule konfliktsky og enkelte her kan finne på å "stalke" brukeren din og bruke ting du sa for flere mnd siden imot deg i en diskusjon... men mest fordi jeg ikke ønsker at folk jeg kjenner skal kjenne meg igjen, eller knytte meg til denne brukeren. :P

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan trykke anonym på helt ufarlige ting. Det er fordi jeg ikke vil at noen skal koble brukeren min meg ekte meg. F eks hvis jeg har sagt til alle venninnene mine at jeg brant masse grønne muffins så ville jeg ikke postet om brente grønne muffins her... Fordi jeg utleverer litt for private ting som Ulla Ullsokk og det har ingen andre med. Så jeg vil ikke at de skal stalke brukeren min og legge sammen en og en og plutselig vite om f eks mine sexpreferanser o.l.

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette temaet har vært oppe mange ganger etter hvert, og det var en tråd ganske nylig der det kom en del relativt konstruktive svar. Sier ikke det for å være kjip, altså, bare at man kan bla litt på forumet her og kanskje finne en del gode svar på dette i andre tråder også. Jeg skrev i den tråden jeg tenker på også, men kan mer enn gjerne gjenta mye av det her.

For min del er det nå en ren vanesak, men det begynte med at jeg bevisst var anonym i alt jeg skrev her inne. Det skyldes at jeg for mange år siden, da jeg var aktiv på et annet forum, opplevde at en (halvgæren) bruker puslet sammen en haug med biter fra ulike innlegg og fant ut hvem jeg var. Hun (jeg er mann, for ordens skyld) begynte å kontakte meg i andre kanaler, før hun begynte å kontakte venner av meg og til slutt oppsøke meg i virkeligheten.

Jeg er helt enig i at det isolert sett er helt harmløst å bruke brukernavnet sitt på mye av det man skriver om, men alle små indikatorer kan til sammen utgjøre nok til at man skal identifiseres. Hvis man over tid avslører litt om hvor man er fra (f.eks. å skrive i en tråd i språkforumet at man snakker bergensk), skriver forbokstaven i navnet sitt (i en eller annen tøysetråd om det), er innom alderen sin (nok av anledninger der det kan være naturlig) og skriver spesielt mye om sine interesser kan det til sammen utgjøre et ganske klart bilde hvis noen først systematisk syr det sammen. Selvfølgelig skal man være ordentlig spesielt interessert for å ta seg tid til å faktisk gidde å prøve å identifisere folk, men akkurat de menneskene som først både har og tar seg slik tid er nettopp de du helst ikke vil ha på døren og i innboksen. 

Jeg skjønner at tilfeller som det jeg opplevde er veldig sjeldent, altså, og jeg kunne nok forsåvidt godt droppet å huke av for å være anonym en del ganger. Men jeg er heller på den sikre siden, de månedene med skikkelig stalking jeg opplevde tatt i betraktning.

Forøvrig tror jeg nok også mange her inne velger å være anonyme fordi det, etter min erfaring særlig i underforumene i Samfunn og verden, ofte har blitt slik at de samme konfliktene kommer opp gang på gang uansett hva det er den aktuelle tråden egentlig handler om. Men det er altså ikke derfor jeg selv velger å være anonym.

Anonymkode: c876e...b28

Ja, nettopp dette jeg mente! At ting kan pusles sammen. Og da tør jeg jo plutselig ikke si noe som kan støte naboen. Dvs forumet blir dødskjedelig!

Trolling har jeg faktisk aldri gjort, skjønner ikke poenget.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi atte når jeg skal trolle da måååå jeg bruke anonym bruker da! Herregud lissom.... 

Anonymkode: 1b0c2...ba5

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Mynona, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver KUN som anonym her, av den enkle grunn at det faktisk er langt enklere å identifisere brukere her enn det mange tilsynelatende tror. Jeg har funnet fullt navn på i hvert fall 4-5 "faste" brukere her inne- og dette er da brukere som jeg tror at antakelig forsøker å være ganske anonyme (de er påpasselige med å ikke nevne eksakt hvor de bor, osv). Men hvis man har én bruker her over lengre tid (og da kanskje spesielt de som i tillegg har dagbøker...) har man til sist gjerne gitt fra seg såpass mye informasjon om seg selv, at det kun kreves bittelitt detektivjobbing før man finner ut hvem de er. 

Anonymkode: 97086...cb1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kan forstå at mange bruker AB-funksjonen, men tror flere bør forstå at en del brukere lett blir gjenkjent når de bruker AB-funksjonen. Det holder heller ikke å plusse på noen år for alderen sin, osv. Enkelte brukere har gjenkjennelig skrivestil, problemstillinger de tar opp, osv  

Sånn sett tror jeg det er greiere å  kun bruke AB-funksjonen om man ikke ønsker informasjon koblet opp mot brukernavnet sitt. 

Samme gjelder for hvor lett man kan være å kjenne igjen av folk som kjenner en i virkeligheten. Det holder ikke nødvendigvis å endre litt på historiene i innlegget. 

Lett å fiske etter opplysninger for å finne ut hvem personen er også. Er jo bare å spørre oppfølgingsspørsmål til innleggene deres og sjekke om svarene blir det man regnet med. 

Endret av Superbruker6
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man har én bruker her over lengre tid (og da kanskje spesielt de som i tillegg har dagbøker...) har man til sist gjerne gitt fra seg såpass mye informasjon om seg selv, at det kun kreves bittelitt detektivjobbing før man finner ut hvem de er. 

Har man vært her over lengre tid så tror jeg man bør være forsiktig med både å tro man kan skjule seg ved å bytte bruker og å bruke AB.  Alle vi som har vært på KG en stund har vel sett brukere fått ny bruker og gjenkjent dem med en gang eller sett en AB-tråd og visst hvem som skrev den. 

Anonymkode: 35719...428

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har man vært her over lengre tid så tror jeg man bør være forsiktig med både å tro man kan skjule seg ved å bytte bruker og å bruke AB.  Alle vi som har vært på KG en stund har vel sett brukere fått ny bruker og gjenkjent dem med en gang eller sett en AB-tråd og visst hvem som skrev den. 

Det har du helt rett i, og det var også et aspekt jeg egentlig tenkte å få med i innlegget mitt over, men som jeg rett og slett glemte å nevne. For en del av de "hyppige" brukerne her inne, kan jeg ramse opp både 2 og 3 tidligere brukernavn uten at de selv noensinne har nevnt at dette var deres tidligere brukernavn. Folk er mye mer gjenkjennelige enn hva mange tydeligvis tror! Derfor min policy om å ALLTID være anonym her :tommel: 

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere postet jeg stort sett bare under eget brukernavn, unntaket var i diskusjoner der jeg hadde meninger som jeg var klar over motstred andres. Men jeg opplevde at en bruker ikke gravde frem ting om meg som nevnt over her, men begynte å "forfølge" meg i mange ulike tråder. Ting jeg hadde sagt (eller helst ikke sagt) ble dratt frem i sammenhenger som ikke hadde noe med det å gjøre. Jeg fikk ubehagelige meldinger i innboksen. Andre brukere (!) fikk ubehagelige meldinger om meg, og om dem selv fordi de hadde svart meg i en tråd for to mnd siden..
Da begynte jeg å skrive mer under anonym-funksjonen. Noen som kjenner meg litt vil nok klare å koble brukernavnet mitt til mitt virkelige navn om de feks skulle komme over dagboka. Der har jeg moderert meg, er mer forsiktig med hva jeg deler, og jeg har også gått tilbake flere år i tid for å fjerne identifiserende innlegg, selv om noe står igjen som jeg ikke får slettet (siteringer feks).
Og noen av de brukerne som "henger" mest i de samme underforumene som meg, kan nok kjenne meg igjen på skrivestil selv om jeg skjuler brukernavnet.
Men likevel, blir anonym-funksjonen brukt mest for å unngå slike situasjoner som nevnt over igjen.

Anonymkode: 4417c...656

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en tråd for et par uker siden, hvor TS ble angrepet fordi noen hadde gått gjennom hennes gamle poster hvor hun hadde sagt at hun slet psykisk.

Anonymkode: 5784c...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver alt som er privat med AB. Med nick skriver jeg bare helt ufarlige ting, da gjør det ingenting om noen skjønner det er jeg som eier brukeren heller. De tingene jeg skriver som AB vil jeg ikke ha knyttet til meg på noe vis. 

Anonymkode: 84d2e...bc5

• Liker 1
Skrevet

.

Skrevet
På 09/08/2017 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Det har du helt rett i, og det var også et aspekt jeg egentlig tenkte å få med i innlegget mitt over, men som jeg rett og slett glemte å nevne. For en del av de "hyppige" brukerne her inne, kan jeg ramse opp både 2 og 3 tidligere brukernavn uten at de selv noensinne har nevnt at dette var deres tidligere brukernavn. Folk er mye mer gjenkjennelige enn hva mange tydeligvis tror! Derfor min policy om å ALLTID være anonym her :tommel: 

Samme her, er en flere brukere jeg gjenkjenner. Gjenkjenner også enkelte brukere som er på flere forumer. Noe som man også bør tenke over! 

Prøver derfor å alltid bruke AB-funksjonen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...