Gå til innhold

Bør jeg nedprioritere til nøytralt forhold til svigerfamilien for bedre psykisk helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sammen med mannen min ca 8 år. 

De tre første årene gikk alt strålende med svigerfamilien, jeg fant på ting med de alene uten mannen, de hadde tid til oss og alt var ett drømmeforhold!!

I graviditeten til vårt første barn begynte de å endre seg veldig.. Når vi offentliggjorde graviditeten hørte jeg svigerinnen min si til samboeren "neste gang er det oss..."  Jeg lurer på om det at det senere kom opp at de slet veldig med å bli gravid som skapte sjalusi ovenfor oss. 

Svigermor begynte etterhvert å spør om mye rart, som jeg som gravid selvsagt måtte kommentere fordi jeg ble ganske overgitt. 

"Skal du ha permisjon?" "Du må ikke annta du får til å amme! Jeg skjønner ikke hvorfor dere har kjøpt ammestol før babyen er født?!" (Ehh en stol er vel uansett greit??) "Jeg er bestemor og skal vite når dere reiser på sykehuset og babyen blir født!"

Jeg sa ifra om alle disse tingene og at hun ikke kunne bestemme og holde på på denne mnd. Og begynte å bli veldig anspent rundt de alle sammen , noe som førte til at de begynte kalle meg steinansikt og fortelle om dette til min manns bror (som hun ikke er mamma til) og til ellers andre i familien. Som også begynte å tenke og mene jeg var stygg mot svigermor og bitchy / innavent. De sluttet å be oss i familieselskaper, kom ikke i bryllupet vårt osv. 

Mannen min inviterte broren sin hjem til oss med kona og meg tilstede og tok en oppvask, noe som endte med at broren sa vi ikke burde få barn sammen og ikke passet sammen. Uka etter ga han mannen sparken fra jobben (han var sjefen hans) uten forvarsel med grunn om at de måtte slutte å jobbe sammen for ett bedre familieforhold. OG til min svigermor sa han det var MEG som gjorde at mannen mista jobben fordi jeg sa at mannen selvsagt må vite mer når barnet begynner i barnehagen om reisejobber om han skal hente i barnehagen og ikke en time før avreise. 

Svigermor ble enda mer anspent mot meg, jeg ble anspent mot DE fordi jeg følte meg urettferdig behandlet. 

Svigerinne droppet all kontakt med oss, ble gravid og hadde ingen kontakt med oss før barnet ble født. Vi besøkte de på sykehuset og har sett de 5 ganger etter det. Barnet er nå 1 år. De har nylig giftet seg og vi ville gjerne komme i bryllupet selv om mannen ikke snakker med broren (broren forventer og tror på kontakt, men mannen orker ikke). Svigerinne trekker invitasjonen få dager før bryllupet og sier vi ikke får komme uten å snakke med broren! Fortsetter med at hun heller ikke ber oss i selskap for barnet sitt og at vi må komme alene en annen dag. Vi får aldri komme alene, er alltid andre også der (som da er i to bursdager). Hun lovte oss å lage ekstra selskap for oss,men er bare ett kaffe besøk uten at det er selskap. Og gruer meg til barnet vårt forstår det! Vi ber de til selskap hos oss.

Svigermor har siste årene opprettet nær kontakt med broren til mannen selv om hun ikke er hans mor og tror det er MIN feil at mannen mistet jobben. Jeg vet ikke om hun fortsatt mener det. Det er vanskelig for meg.

NÅ er jeg gravid igjen og lurer på om jeg orker mer kontakt. Jeg føler likevel jeg må ha kontakt med de for jeg har ikke mine egne foreldre. Jeg orker bare ikke be og be folk uten at vi som familie blir bedt tilbake. Jeg orker heller ikke å høre på at de snakker åpent om sine selskaper og treff foran meg og barnet vårt. Han er 4 år og forstår snart hva alt handler om...

Hva mener dere om dette?!! Føler meg urettferdig behandlet. Skal jeg be de på sykehus besøk når barnet blir født?!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde trukket meg unna, men lagt til rette for god kontakt mellom svigerfamilie og unge. 

Anonymkode: 997ae...cf5

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde trukket meg unna, men lagt til rette for god kontakt mellom svigerfamilie og unge. 

Anonymkode: 997ae...cf5

Men ikke lyst å sitte hjemme mens de har samvær. Vi trenger ett nornalt familieforhold. Jeg vil ikke være borte fra babyen og barnet mitt mens de har kontakt. Jeg kan omgås de nå, men jeg blir fryktelig sliten av alle tankene før, under og etter besøkene.

Skrevet

Sist graviditet begynte svigerinne å si "Jeg vil bare du skal vite at babyen kan dø siste måneden av graviditeten så man er aldri trygg. Det har skjedd en vennine av meg.."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en helseskadelig familie. Jeg hadde backet helt ut og latt mannen ta med ungen på sporadisk besøk. Så heller dyrket relasjonen mellom gode venner og min egen familie. 

Anonymkode: 303a6...1b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du må ha noe å gjøre med svigerfamilien i det hele tatt. Det er jo ikke din familie? La mannen ta seg av all kontakt, sånn at barna får et forhold til de. Hvorfor pine seg med sånne folk som virker helt ustabile? 

Anonymkode: 3d635...459

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde kuttet all kontakt med god samvittighet. :)

Du trenger ikke omgi deg med søppel som behandler deg dårlig, bare fordi de er i slekt med mannen din.

• Liker 6
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage om denne gale svigerfamilien din TS? Jeg skjønner at dette er tøft for deg, men du vil få samme rådene nå som sist: Kutt dem ut! Dette "forholdet" er ikke bra for noen av dere!

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Hvor mange tråder skal du lage om denne gale svigerfamilien din TS? Jeg skjønner at dette er tøft for deg, men du vil få samme rådene nå som sist: Kutt dem ut! Dette "forholdet" er ikke bra for noen av dere!

Jeg har aldri laget tråd om dette, takk for svar, men trenger ikke svare om du skal svare sånn..

Skrevet
Akkurat nå, oppgjør skrev:

Jeg har aldri laget tråd om dette, takk for svar, men trenger ikke svare om du skal svare sånn..

Da finnes det to helt nøyaktig like historier der ute om to nøyaktig like gale svigerfamilier. 

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du må ha noe å gjøre med svigerfamilien i det hele tatt. Det er jo ikke din familie? La mannen ta seg av all kontakt, sånn at barna får et forhold til de. Hvorfor pine seg med sånne folk som virker helt ustabile? 

Anonymkode: 3d635...459

Men da merker jo barna mine at de ikke har en normal familie og kan tenke ting om MEG fordi jeg aldri deltar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Sirah skrev:

Da finnes det to helt nøyaktig like historier der ute om to nøyaktig like gale svigerfamilier. 

Helt korrekt. Kjente historien igjen med en gang. Også det med at mannen ble sparket fra jobb. Selvsagt er det samme.

ts, du får de samme rådende om og om igjen. Synes dere virker ressurssvake hele gjengen for å være ærlig.

Anonymkode: 9c0ff...c02

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt korrekt. Kjente historien igjen med en gang. Også det med at mannen ble sparket fra jobb. Selvsagt er det samme.

ts, du får de samme rådende om og om igjen. Synes dere virker ressurssvake hele gjengen for å være ærlig.

Jeg bruker forumet for råd. La meg fortsette med det. Er vel DU som er ressurs svak som har tid til å analysere alle tråder på Norges største forum. 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt det ikke bare er meg.

Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Godt det ikke bare er meg.

Du tror det pga at han mistet jobben? Da er det vel broren som er ressurs svak. Du kan vel heller la meg bruke forumet som jeg vil og svare andre tråder?!!

Skrevet
2 minutter siden, oppgjør skrev:

Du tror det pga at han mistet jobben? Da er det vel broren som er ressurs svak. Du kan vel heller la meg bruke forumet som jeg vil og svare andre tråder?!!

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet

Mye....godtok mannen din oppsigelsen? I så tilfelle en fjott. Familieforhold er ingen oppsigelsesgrunn

Svigerinne gjør dit og datt...lovte ditt,men gjorde datt. Slutt å bry deg. Du må ikke i bursdag?

Ja..hvor mange bestemødre sier vel ikke..."jeg er bestemor og skal vute når dere drar på sykehuset". Hørt mange, men det er ikke et krav...det er måten de sier det på. 

Slutt å hør på snakkisebe i denne familien. Så lenge du bryr deg, så fortsetter de

Anonymkode: a2453...4bf

Skrevet (endret)

Har de ytret ønske om å ha kontakt med barna? Har barna et godt forhold til dem?

Jeg fikk ikke helt tak i hva det var som utløste dette (misforståelser og mistolkninger kanskje?). Om de ikke evner å ta det direkte med den det gjelder og heller ønsker å drive med sladder og drama på høyt nivå uten vilje til å løse konflikten, så hadde jeg glatt kuttet ut kontakten. 

Endret av Mass
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye....godtok mannen din oppsigelsen? I så tilfelle en fjott. Familieforhold er ingen oppsigelsesgrunn

Svigerinne gjør dit og datt...lovte ditt,men gjorde datt. Slutt å bry deg. Du må ikke i bursdag?

Ja..hvor mange bestemødre sier vel ikke..."jeg er bestemor og skal vute når dere drar på sykehuset". Hørt mange, men det er ikke et krav...det er måten de sier det på. 

Slutt å hør på snakkisebe i denne familien. Så lenge du bryr deg, så fortsetter de

Anonymkode: a2453...4bf

Selvsagt ikke. Fikk jo erstatning juridisk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, oppgjør skrev:

Men da merker jo barna mine at de ikke har en normal familie og kan tenke ting om MEG fordi jeg aldri deltar!

Hva så? 

Sunne barn vil skjønne undertonen i alt og hvorfor du holder avstand. 

De andre uvitende vil reagere fordi de har en usunn tilnærming til situasjonen. Det er disse som vil få problemer på sikt. 

Hold deg unna du dermed viser du barna dine at det ikke er skummelt å håndheve NK (Null kontakt)

Anonymkode: f7baf...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...