Gå til innhold

Gulost eller hvitost?

Gulost eller hvitost?  

49 stemmer

1. 1. Sier du gulost, hvitost eller begge deler?

• Gulost
      27
    • Hvitost
      18
    • Begge deler
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvitost, eller bare ost. 

Anonymkode: 3fa98...60e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en annen tråd, der de fleste sier hvitost og en av dem ikke engang har hørt om gulost, den masete dama i Jarlsberg-reklamen til tross.  Ta gjerne med hvor du kommer fra også. Jeg sier gulost, og kommer fra Oslo Øst. Jeg bruker vanligvis Synnøveosten, og den står det jo gulost på også. Men har alltid sagt gulost, fra barndommen av. Selv merker som heter hvitost er jo stort sett gule. 

Anonymkode: e1fef...a43

Kommer fra Oslo Vest, sier hvitost. Kjøper de hviteste lett-osten fra Synnøve og andre lett-hvitoster. 

Anonymkode: 2a353...01b

Skrevet
13 timer siden, Margit Spat skrev:

Jeg sier gulost, og kommer fra et sted på Østlandet. Her hvor jeg kommer fra er det nok ganske mange gamle mennesker som sier «kvitost» (evt Goudaost). Skal jeg være ærlig, vil jeg verken kalle fargen gul eller hvit. 

Ja, gaudaost, ja. Det er noe jeg husker bestemoren min kalte det. Jeg kjenner godt til det uttrykket der. Gode minner.  :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier hvitost, og kunne av en eller annen merkelig grunn aldri si "gulost." 

Anonymkode: ad3c1...740

AnonymBruker
Skrevet

Gulost. Er fra Akershus. 

Anonymkode: f6286...c9e

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Blodets rett skrev:

Ja, gaudaost, ja. Det er noe jeg husker bestemoren min kalte det. Jeg kjenner godt til det uttrykket der. Gode minner.  :Nikke:

Men Gaudaost er jo bare en av mange guloster... Er jo en egen ost det.  Kaller dere alle gule/hvite oster for Gauda/Gouda? 

Anonymkode: 93485...63f

• Liker 1
Skrevet

Gulost. 

Alle jeg kjenner herfra sier gulost. (østlandet)

Gjest Margit Spat
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Gaudaost er jo bare en av mange guloster... Er jo en egen ost det.  Kaller dere alle gule/hvite oster for Gauda/Gouda? 

I «gamle dager» kalte mange alle milde guloster for goudaost. Det sitter igjen litt ennå, og bestemor kalte Norvegiaosten for gouda helt til det siste. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det vil si jeg sier gulost i dag, men bestemoren min kalte all gul ost for gaudaost.

Dessuten synes jeg navnet Gouda, som jeg også har smakt, minner mest om et fisefint merkevarenavn uten noe egentlig innhold. Akkurat som Champagne, som det bare er muserende vin fra distriktet Champagne i Frankrike som har lov å kalle seg for, selv om det selvfølgelig er nøyaktig det samme som all annen muserende vin (annet enn produsentavhengig forskjeller selvfølgelig).

Så jeg holder egentlig enn knapp på bestemoren min, all gulost er gaudaost. Nå tror jeg nesten jeg skal ta opp arven fra bestemor igjen. :P

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hvitost (Kvitost) Vestlandet.

Skrevet

Gulost. Fetaost og camenbert er hvitost.

Gjest Coolaid
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvitost, Bergen.

Anonymkode: bc455...e7c

Jeg også. Hvitost, Bergen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kvitost :D

Anonymkode: 654ac...b40

Skrevet

Hører jeg noe si hvitost/kvitost tenker jeg en kjedelig, mager og smakløs ost, gjerne First Price eller noe annet billigmerke.

Gjest Optimo
Skrevet

Gulost. 

Alle de som sier hvit/kvitost, de tar feil. Stakkars. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...