Gå til innhold

Ridestøvler eller sko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant et par "badminton ridestøvler" på finn.no som jeg likte. Men i følge google virket det som om disse ble brukt mye på konkurranser. Er de "for fine" til å brukes til vanlig bruk?:bond: Skal begynne på hestelinje på en privat skole om noen uker, men må innrømme at jeg ikke kan så mye om hest:vetikke:

Håper noen her har litt mer peiling enn meg:)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100776588&ref=conversation&fks=100776588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for fine til daglig bruk synes jeg. 

Personlig ville jeg kjøpt både sko med chaps og støvler. Sko er veldig fint på turridning, mens støvler er veldig fint når man rir på bane og må bruke skjenklene på en annen måte enn ved turridning.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Libertas skrev:

Ikke for fine til daglig bruk synes jeg. 

Personlig ville jeg kjøpt både sko med chaps og støvler. Sko er veldig fint på turridning, mens støvler er veldig fint når man rir på bane og må bruke skjenklene på en annen måte enn ved turridning.

Ok:) Har du noen anbefalinger på sko og chaps? 

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for støvler uansett. Ikke sånne billige gummi ridestøvler, men sånne i lær. Det gir bedre støtte under ridning :) lykke til, jeg er misunnelig :D 

Anonymkode: 3a75d...0ca

AnonymBruker
Skrevet

@Salka dette er vel noe du kan uttale deg om? 

Anonymkode: e1541...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er støvler til dressur konkurranser. 

Om du har veldig humpete og rørelige sjenkler (ben) når du rir kan du bruke støvler, men kjøp noen i plast og ikke lær til hobbybruk. Det beste er ride sko men det gir mindre støtte enn støvler så krever at du er en dyktig rytter med rolige ben. 

Må bare spørre, hvorfor starter du på hestelinje hvis du ikke kan noe om hest og ridning? Man lærer ved å gå kurs, mens skole er for de som allerede kan. 

Anonymkode: 1723a...cbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Vilja. skrev:

Mountain horse! :)

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville gått for støvler uansett. Ikke sånne billige gummi ridestøvler, men sånne i lær. Det gir bedre støtte under ridning :) lykke til, jeg er misunnelig :D 

Anonymkode: 3a75d...0ca

Hun er åpenbart helt fersk nybegynner så lærstøvler er bortkastet syntes jeg. Man vokser også raskt ut av de. Plaststøvler kan man ha en stund, og er ikke like formsydde som lærstøvler, som gjør at rytteren må lære seg å holde bena i ro selv enn at støvlene tvinger en. En god rytter holder sjenklene i ro om man så skulle ridd barbent, og man blir ikke god av å bruke formsydde lærstøvler som støtter opp, fra starten av. Dette er noe man kan bruke etter mange år på hesteryggen når man allerede har gode sjenkler. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Vilja. skrev:

Er en stund siden jeg var i gamet, men Felleskjøpet, Hööks, Kingsland har gode sko med chaps som ikke koster flesk. 

Skrevet

Jeg brukte sko og chaps på tur, og sko og støvleskaft på bane. 
Støvler blir fort slitt i anklene om man går mye med dem. De du linker til ville jeg fint kunne brukt på bane, men aldri til å gå med i stallen. 
Men er også greit å ha noen andre sko til stalljobb, som joggesko eller noe annet, kan godt være billig å slitt! Man går mye i grus, sand, møkk, flis, gjørme og gress, og greit å ha noe man ikke trenger være redd for da :) 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre, hvorfor starter du på hestelinje hvis du ikke kan noe om hest og ridning? Man lærer ved å gå kurs, mens skole er for de som allerede kan. 

Mange skoler har også linjer for nybegynnere, og mange hestelinjer er kombinert med andre aktiviteter. 
Er man interessert i ett "friår" med intensiv opplæring på hest er skole mye bedre enn ridekurs. Ridekurs har ofte såpass rolig framgang at man lærer lite på bare ett år, og man lærer jo lite håndtering utenom litt oppsaling. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er støvler til dressur konkurranser. 

Om du har veldig humpete og rørelige sjenkler (ben) når du rir kan du bruke støvler, men kjøp noen i plast og ikke lær til hobbybruk. Det beste er ride sko men det gir mindre støtte enn støvler så krever at du er en dyktig rytter med rolige ben. 

Skolen jeg skal gå på aksepterer de som har egen hest og god del erfaring med ridning, men de aksepterer også nybegynnere som meg (: Jeg har helt siden jeg var veldig liten hatt lyst til å holde på med hest. Har ikke fått sjansen til det før nå. Har en del venninner som rir og kjenner noen av de som begynte på hestelinja før meg (En av de var nybegynner når hun kom dit). Jeg har bodd "vegg i vegg" med islandshestene til naboen i mange år, men har dessverre ikke blitt brukt til ridning :/ 

(Er studiespes sisteåret mener jeg. Får studiekompetanse og skal ikke ha en jobb som har noe med hester å gjøre når jeg er ferdig på videregående)

Endret av Vilja.
Skrevet

Disse støvlene er helt fine til ditt bruk TS, men vil anbefale deg å prøve før du kjøper. Støvler som ikke passer er et mareritt! Ridestøvler er heller ikke ment til å gå i, så dersom planen din er å traske i dem halve dagen så kjøp heller sko og støvelskaft :) Disse er ikke beregnet til dressurkonkurranser som nevnt over - hilsen dressurrytter. Dette er helt ok allroundstøvler. 

Selv bruker jeg som regel støvler når jeg skal ri dressur og sko med chaps ved en lett bakkeøkt eller tur, bommer, små hinder osv.

Av gode stallsko/ridesko så vil jeg virkelig anbefale Ariat sine. De er uslåelige på komfort. Ariat har også fine chaps/støvelskaft, eller så har Dyon også noen som er veldig fine. 

Jeg har disse selv og de er like fine etter mange års bruk. Du får de også i en rimeligere utgave, sjekk Hôôks eller Skoies. https://www.skoies.no/ariat-women-s-devon-pro-vx-paddock

Jeg har disse leggchapsene til: https://www.hooks.no/rytter/sko-stovler-chaps/leggchaps/leggchaps-concord-ariat

Lykke til på skolen! Du kommer til å få det kjempefint!

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Sirah skrev:

Disse støvlene er helt fine til ditt bruk TS, men vil anbefale deg å prøve før du kjøper. Støvler som ikke passer er et mareritt! Ridestøvler er heller ikke ment til å gå i, så dersom planen din er å traske i dem halve dagen så kjøp heller sko og støvelskaft :) Disse er ikke beregnet til dressurkonkurranser som nevnt over - hilsen dressurrytter. Dette er helt ok allroundstøvler. 

Selv bruker jeg som regel støvler når jeg skal ri dressur og sko med chaps ved en lett bakkeøkt eller tur, bommer, små hinder osv.

Av gode stallsko/ridesko så vil jeg virkelig anbefale Ariat sine. De er uslåelige på komfort. Ariat har også fine chaps/støvelskaft, eller så har Dyon også noen som er veldig fine. 

Jeg har disse selv og de er like fine etter mange års bruk. Du får de også i en rimeligere utgave, sjekk Hôôks eller Skoies. https://www.skoies.no/ariat-women-s-devon-pro-vx-paddock

Jeg har disse leggchapsene til: https://www.hooks.no/rytter/sko-stovler-chaps/leggchaps/leggchaps-concord-ariat

Lykke til på skolen! Du kommer til å få det kjempefint!

Ok, takk for svar :) Gleder meg veldig :D 

Skrevet
3 minutter siden, Vilja. skrev:

Ok, takk for svar :) Gleder meg veldig :D 

Glemte helt å skrive at Mountain Horse har gode og rimelige støvler til allroundbruk :) Som en grunnregel: Jo stivere støvlene er i skaftene jo mer dressurrettet er de, jo mykere jo mer sprangrettet :) Siden du skal lære å ri og ikke enda vet hvilken gren du vil havne på - eventuelt om du vil drive med litt av alt så er litt halvstive støvler den beste løsningen. De er stive nok til å støtte beinet ditt i dressurarbeid, men myke nok til at du kan hoppe og sprette uten problemer. Disse f.eks er veldig ok, og det beste er at om du leiter litt så finner du dem stadig vekk på salg 😎 : https://www.horze.no/ridestøvler/mountain-horse-sovereign-high-rider-støvler/301448.html?color=BL 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Glemte helt å skrive at Mountain Horse har gode og rimelige støvler til allroundbruk :) Som en grunnregel: Jo stivere støvlene er i skaftene jo mer dressurrettet er de, jo mykere jo mer sprangrettet :) Siden du skal lære å ri og ikke enda vet hvilken gren du vil havne på - eventuelt om du vil drive med litt av alt så er litt halvstive støvler den beste løsningen. De er stive nok til å støtte beinet ditt i dressurarbeid, men myke nok til at du kan hoppe og sprette uten problemer. Disse f.eks er veldig ok, og det beste er at om du leiter litt så finner du dem stadig vekk på salg 😎 : https://www.horze.no/ridestøvler/mountain-horse-sovereign-high-rider-støvler/301448.html?color=BL 

Er veldig takknemlig for hjelp! Følte meg litt lost i alle de forskjellige valgene :P Tusen takk! Skal ta en skikk på de du anbefalte (:

Skrevet
1 minutt siden, Vilja. skrev:

Er veldig takknemlig for hjelp! Følte meg litt lost i alle de forskjellige valgene :P Tusen takk! Skal ta en skikk på de du anbefalte (:

Det er bare hyggelig :) Det er en jungel der ute! Det er bare å spørre om du trenger tips til andre ting. Jeg kjenner bransjen veldig godt så vet litt om hva som er bra og ikke bra :)

Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Det er bare hyggelig :) Det er en jungel der ute! Det er bare å spørre om du trenger tips til andre ting. Jeg kjenner bransjen veldig godt så vet litt om hva som er bra og ikke bra :)

Ok. Da tar jeg kontakt med deg om jeg lurer på noe (:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp disse https://www.hooks.no/kampanje/best-price/jodhpurs-casual-steeds og noen chaps til, syntes de var behagelige på foten til en behagelig pris hvis du vil ha noen lave sko :) Og når de er såpass billig så er de ok å bruke i stallen og. Vet jo ikke noe om kvaliteten siden jeg ikke har prøvd de da men 

Anonymkode: 1f076...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...