Gå til innhold

Hvordan unngå å få kunst i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt rar problemstilling, men mulig noen har noen gode råd å komme med. 

Med fare for å virke utakknemlig: Hvordan kan man gi signaler om at man absolutt ikke ønsker seg kunst eller "pyntegjenstander" i bryllupsgave? Vi har en ganske spesiell smak, og personlig syns jeg det ville være ganske kjedelig å motta kunst jeg verken liker eller kan bytte i noe annet (sannsynligvis) i bryllupsgave. Trist om en bryllupsgave bare skal støve ned i boden. Da ønsker vi oss heller noe vi har bruk for.

Samboers mor er også veldig glad i å male (på hobbybasis...spesielt fint er det ikke...) og kunne være typen til å male et bilde og gi oss. Hvilket absolutt ikke er ønskelig.

Noen som har noen gode tips til hvordan man klart og tydelig (men fortsatt høflig) kan videreformidle at dette ikke er ønskelig til gjester og evt. svigermor?

Anonymkode: ba979...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er så takknemlig mottaker allerede.....

Skrevet

Dere får si at dere nekter å ta i mot gaver av noe slag, evt kun cash. En ønskeliste er ikke det sammen som en bestillingsliste.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, O.G. skrev:

Du er så takknemlig mottaker allerede.....

Regnet med det ville komme noen slike kommentarer. Så du mener det er bedre å bare ta imot noe man ikke ønsker seg og sette det på loftet, fremfor å faktisk få gaver man har glede av og kan bruke i mange år? 

Eller ville du kanskje hengt kunst på veggen som du absolutt ikke likte, bare fordi det var en gave?

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnet med det ville komme noen slike kommentarer. Så du mener det er bedre å bare ta imot noe man ikke ønsker seg og sette det på loftet, fremfor å faktisk få gaver man har glede av og kan bruke i mange år? 

Eller ville du kanskje hengt kunst på veggen som du absolutt ikke likte, bare fordi det var en gave?

Jeg ville gjort det første, men da ville jeg også nevnt - helt uavhengig av bryllupet og gaven, men i forkant av det - at vi har veldig ulik smak i pyntegjenstander og kunst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet...

Anonymkode: f4f32...dca

• Liker 4
Skrevet (endret)

Gud bedre. 

For det første får dere ha en så lang og utfyllende ønskeliste med alternativer i litt ulike stiler og i alle prisklasser som mulig. Da forebygger dere mye.

Dere må regne med at din kommende manns mor kommer til å male gave til dere, helt uavhengig av hva dere gir uttrykk for. Så det er bare å finne et viktig, men bortgjemt hjørne bildet kan henge.

Endret av Rosalie
  • Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tenkt tanken å kreve gaver i det hele tatt, og hvertfall ikke hva gaven eventuelt ikke skulle inneholde.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør være glad for at du skal gifte deg, ha en stor fest og få gaver. Også er dette bekymringen? 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bare å si det rett ut, pga ulik smak i kunst og pyntegjenstander ønsker dere ikke kunstverk og pyntegjenstander. Enkelt og greit. 

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt rar problemstilling, men mulig noen har noen gode råd å komme med. 

Med fare for å virke utakknemlig: Hvordan kan man gi signaler om at man absolutt ikke ønsker seg kunst eller "pyntegjenstander" i bryllupsgave? Vi har en ganske spesiell smak, og personlig syns jeg det ville være ganske kjedelig å motta kunst jeg verken liker eller kan bytte i noe annet (sannsynligvis) i bryllupsgave. Trist om en bryllupsgave bare skal støve ned i boden. Da ønsker vi oss heller noe vi har bruk for.

Samboers mor er også veldig glad i å male (på hobbybasis...spesielt fint er det ikke...) og kunne være typen til å male et bilde og gi oss. Hvilket absolutt ikke er ønskelig.

Noen som har noen gode tips til hvordan man klart og tydelig (men fortsatt høflig) kan videreformidle at dette ikke er ønskelig til gjester og evt. svigermor?

Ser den. Tenker ofte på det samme. Hvorfor skal andre bruke penger på noe som man vet at man ikke bruker? Det er jo bare dumt, tenker jeg da. Jeg får direkte dårlig samvittighet av det. Og har ingenting med å være utakknemlig å gjøre. 

Men i brullyp er det jo vanlig med ønskeliste...? Kan jo kanskje skrive på den at man ikke ønsker eller trenger noe annet enn det som står oppført? Da når du ut til alle og ikke enkeltpersoner.

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg forstår deg utmerket godt, TS, selv om måten du uttrykker deg på lett kan virke utakknemlig. Folk har forskjellig smak, og ting som er kjøpt/laget og gitt i beste mening trenger ikke være noen innertier hos mottaker. Den beste måten å forhindre uønskede gaver på er nok, som nevnt av andre her, å lage en lang og variert ønskeliste av ting i ulike prisklasser og som man kan få tak i på ulike steder. Vær kreativ når dere tenker ut hva dere ønsker dere. En ønskeliste MÅ ikke kun bestå av servise og kjøkkenutstyr. Er det andre ting dere ønsker dere, trenger, eller burde fornyet, så har dere muligheten nå. Telt, fiskestenger, hengekøye, robotstøvsuger, drivhus, bærbusker, en lekker brødrister, dobbelt vaffeljern... Hvis det er et bestemt kunstverk dere faktisk ønsker dere, så er det jo fullt mulig å ønske seg akkurat dette konkrete kunstverket, også. Mulighetene er mange, avhengig av hvordan dere bor, hvilke interesser dere har osv.  

Svigermors «kunst» kan bli vanskelig å gardere seg mot med tiden. Hun kan jo ikke tvinges til ikke å gi bort noe hvis hun har bestemt seg. Det er vel ikke annet å gjøre enn å gi den begrenset hengetid på et diskret plassert sted. Amatørkunst og Willow tree-figurer er min store skrekk på ethvert gavebord! 

Endret av Margit Spat
Skrevet

Slik er det å bli voksen, dessverre. Man får store gaver det er vanskelig å gjemme unna, men husk at giveren mener godt! Så har man et valg; enten såre mottakeren, eller leve med det. Vi har ting vi aldri ville kjøpt selv (og som vi aller helst ikke ville hatt), hengende i trappeoppganger og i kollasjer hvor de alene ikke får hovedoppmerksomheten men blir del av en helhet. En nær bekjents hjelpesløse maleri henger i stua, men det har gode farger som fungerer godt sammen med resten. Korsstingbroderier og billedvever har til og med også funnet sin plass opp på veggen her og der, dog heller ikke på de mest iøynefallende stedene. Jeg har enda til gode å oppleve at gjester har rynket på nesen eller kritisert huset vårt for mangel på stil eller sjarm, snarere tvert imot. 

Nå skal det sies at jeg er blitt rundere i kantene og mer tolerant enn jeg var for bare noen år siden. Jeg har grått mine modige tårer over håpløse gaver, men nå setter jeg heller pris på tanken og arbeidet som ligger bak, og lar noe av det komme fram. Noe av det jeg hånet blant venner før er blitt gaver jeg setter umåtelig stor pris på nå, så husk at smak og ikke minst innstilling kan forandre seg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dallandra skrev:

Slik er det å bli voksen, dessverre. Man får store gaver det er vanskelig å gjemme unna, men husk at giveren mener godt! Så har man et valg; enten såre mottakeren, eller leve med det. Vi har ting vi aldri ville kjøpt selv (og som vi aller helst ikke ville hatt), hengende i trappeoppganger og i kollasjer hvor de alene ikke får hovedoppmerksomheten men blir del av en helhet. En nær bekjents hjelpesløse maleri henger i stua, men det har gode farger som fungerer godt sammen med resten. Korsstingbroderier og billedvever har til og med også funnet sin plass opp på veggen her og der, dog heller ikke på de mest iøynefallende stedene. Jeg har enda til gode å oppleve at gjester har rynket på nesen eller kritisert huset vårt for mangel på stil eller sjarm, snarere tvert imot. 

Nå skal det sies at jeg er blitt rundere i kantene og mer tolerant enn jeg var for bare noen år siden. Jeg har grått mine modige tårer over håpløse gaver, men nå setter jeg heller pris på tanken og arbeidet som ligger bak, og lar noe av det komme fram. Noe av det jeg hånet blant venner før er blitt gaver jeg setter umåtelig stor pris på nå, så husk at smak og ikke minst innstilling kan forandre seg. 

Gråt du av en "tåpelig" gave?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil sette pris på det den dagen de har gått bort.  . Så kan du henge det opp på gjesterommet imens. 

Anonymkode: a1c4f...ea2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo eventuelt skrive at dere har en spesiell smak og om noen ønsker å gi kunst så liker dere godt den og den kunstneren, eller den type spesifikke stilen.

Det å motta kunst er jo en ganske dyr gave da, så jeg ville ikke ha bekymret meg for mye.

Anonymkode: 4ab93...43d

• Liker 2
Skrevet

Om du vet eller frykter at hun kommer til å gi dere et maleri. Hva med å snakke med henne om hvilken kunst du liker? Da får du fortalt hva som er din smak og hvilken kunst/dekor/farger DU liker. Og hva som passer inn i huset deres. Gjerne spør, " du som er hobbykunster. Kunne du ha malt et lignendes abstrakt (for eksempel) maleri i desse fargene?" Vinn, vinn.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Mass skrev:

Ser den. Tenker ofte på det samme. Hvorfor skal andre bruke penger på noe som man vet at man ikke bruker? Det er jo bare dumt, tenker jeg da. Jeg får direkte dårlig samvittighet av det. Og har ingenting med å være utakknemlig å gjøre. 

Men i brullyp er det jo vanlig med ønskeliste...? Kan jo kanskje skrive på den at man ikke ønsker eller trenger noe annet enn det som står oppført? Da når du ut til alle og ikke enkeltpersoner.

Den enkleste måten å virkelig framstå som kravstor og utakknemlig. "Vi ønsker oss dette, kun dette og ingenting annet". En ønskeliste er nettopp det - ønsker. Man kan ikke kreve, bestille og diktere gaver. Ja, man kan få ting man ikke blir så begeistret for - sett det på loftet/i trappa/på gjesterommet/send det til Fretex, avhengig av hvor ofte giver er på besøk og hvor oppmerksom hen er. Helt ærlig husker jeg knapt hva jeg har gitt til hvilket brudepar og ville neppe tenkt over om jeg så det hjemme hos dem eller ikke. Av livets mange problem er det at noen vil gi dere gaver i den svært lite alvorlige og samtidig ganske greit håndterlige kategorien. 

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gråt du av en "tåpelig" gave?

Ja, jeg tror faktisk jeg har felt noen tårer over helt feilslåtte gaver, disse har riktignok kommet som del av en større og mer kompleks sammenheng, hvor gaven har vært toppen av kransekaka. 

Fantastisk bra formulert. Uansett, det var lenge siden. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt problemstillingen. Noen ganger bommer giver totalt på mottakers smak og stil. Greit nok, det kan alle gjøre, men da er det en fordel om det er ting som ikke forventes skal stå fremme.

Svigermoren din er sikkert stolt av maleriene sine, og får sikkert masse skryt for dem. Jeg har selv sett skrekkeksempler på folk som tror de er verdensmestere på grunn av uhemmet skryt, mange er dyktige amatører og noen få er flinke (nok til at jeg ville hengt et maleri på veggen). Problemet med din svigermors kunst er ikke over så snart bryllupet er over, dessverre. Hun kommer nok til å fortsette å male. Og gi gaver. Og malerier er gjerne forventet at skal henges på veggen.

Jeg ser for meg flere løsninger:

- Snakk om hva du/dere liker og ikke liker av malerier/dekorasjoner. Små/store bilder, abstrakt, landskap, blomster, fotografi etc. Vis frem bilder dere liker godt, både ting dere har hjemme og ser andre steder. Forklar hvorfor. (Men, du risikerer at dette slår tilbake på dere, at svigermor oppfatter det som hint til hva slags maleri dere vil ha, så vær forsiktig.)

- Fyll opp veggene med bilder dere liker, og fortell hvor fornøyd dere er med at dere endelig har fått det akkurat som dere vil. (Hvis svigermor ser en tom plass kan hun bli fristet til å "fylle den" med sitt eget maleri.)

- Jeg antar svigermor til en viss grad kommer til å være involvert i bryllupsplanlegging. Fortell henne at "din store skrekk" er å få kunst og . Det er så vanskelig for andre å finne noe som passer akkurat deres stil. Spør hva hun tenker om å ønske seg gavekort til noe sånn i stedet.

- Er det noe annet dere ønsker dere, en konkret ting som kan være et minne fra bryllupet og svigermor? Hun vil kanskje gi noe mer personlig enn et vaffeljern eller en brødrister. Kanskje hun har arvet noe som har vært i familien lenge, som dere kunne få i gave? Kanskje det er en veldig spesiell lampe dere har lyst på som dere kan ønske dere? Eller si at dere sparer til et bestemt trykk, og ønsker dere penger til det. Eller ønske dere et bestemt kunstverk selv.

- Er det noe annet svigermoren din er flink til og liker å drive med? Er hun glad i å sy kan dere ønske dere gardiner eller sengeteppe (selvvalgt design). I verste fall trenger dere ikke bruke sengeteppet noe særlig, hun skal vel ikke inn og inspisere soverommet til stadighet.

- Kan dere spørre om hun i stedet for å gi en gave kan bidra med noe praktisk? Hvis dere har barn, barnevakt så dere får litt tid alene som nygifte, lage kake eller blomsteroppsatser til bryllupet, hjemmelaget syltetøy og tørket sopp til deres første år som gift? Det er alltid lettere både å si og høre "Vet du hva vi virkelig hadde blitt glad for?" enn "Det vil vi absolutt ikke ha.".

- Dere kan gjøre som mange andre, ønske dere penger til bryllupsreise/oppussing/veldedig organisasjon.

- Skriv en ønskeliste med noe for enhver smak og lommebok.

Hun blir din svigermor, og skal forhåpentligvis være en del av livet ditt i lang tid fremover, så å unngå alle hennes malerier tror jeg er dødfødt, det er like greit å finne en litt diskret plass å henge dem opp først som sist.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...