Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke å bli gjenkjent, så prøver å holde problemstillingen kort.

Av ulike grunner har jeg en noe sårbar psyke. For all del, jeg er ikke et offer. Jeg er sterk, sta, målretta og opptatt av å ikke la følelsene styre. Men jeg har ulike ting som gjør at jeg må leve på en bestemt måte for å ikke gå inn i dyp depresjon.

Har fått jobb som telefonselger. Har jobbet der i noen uker nå. 80% av tiden er folk negative, på grensen til spydige og stygge. Hver dag må jeg på do å brekke meg fordi jeg blir helt kvalm av all negativiteten. Når jeg går fra jobb er jeg på gråten. Jeg er mildt sagt IKKE motivert til å pushe på for salg.

Men det er jo en jobb, og jeg vil jo gjerne få det til å fungere. Derfor lurer jeg på: Blir man vant til det? Er det noen som har tips til teknikker for å takle det?

Håper på at noen sitter med gode råd :)

Anonymkode: e2bc1...533

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke å bli gjenkjent, så prøver å holde problemstillingen kort.

Av ulike grunner har jeg en noe sårbar psyke. For all del, jeg er ikke et offer. Jeg er sterk, sta, målretta og opptatt av å ikke la følelsene styre. Men jeg har ulike ting som gjør at jeg må leve på en bestemt måte for å ikke gå inn i dyp depresjon.

Har fått jobb som telefonselger. Har jobbet der i noen uker nå. 80% av tiden er folk negative, på grensen til spydige og stygge. Hver dag må jeg på do å brekke meg fordi jeg blir helt kvalm av all negativiteten. Når jeg går fra jobb er jeg på gråten. Jeg er mildt sagt IKKE motivert til å pushe på for salg.

Men det er jo en jobb, og jeg vil jo gjerne få det til å fungere. Derfor lurer jeg på: Blir man vant til det? Er det noen som har tips til teknikker for å takle det?

Håper på at noen sitter med gode råd :)

Jeg jobbet som telefonselger en kort periode da jeg strevde med å få ting til å gå rundt. Det er en av verdens mest utakknemlige jobber, men som du sier det er en JOBB. Feedbacken fra kundene gikk ikke inn på meg sånn sett men jeg ble bare så pisslei det presset med å få gjennom salg. Du må banke inn i hodet ditt at dette ikke handler om deg som person - det handler om at folk i utgangspunktet hater telefonselgere, du er på en måte dømt før du ringer nummeret. Gi faen og kjør på - tenk penger! 

Vil utvilsomt råde deg til å søke jobb andre steder, hva med assistent på et sykehjem - stille og rolig, mye omsorg og pleie. Du har bein i nesa og er tøff, du har utvilsomt mye å bidra med, synes det er trist å sløse bort kreftene dine på denne type jobb (...men jeg kjenner meg igjen når du sier - det er jo en jobb i det minste). 

Anonymkode: cca3d...63e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville søkt en annen jobb altså. Jeg jobbet som telefonselger i en uke typ, kunne jo ikke annet enn å være enig med kundene i at det er jævlig irriterende med telefonsalg :fnise: jeg prøver alltid å ikke være uhøflig etc. Men man BLIR jo irritert når man står midt i middagen, jobb elns. Og tror det er en telefon man venter også er det telefonsalg.. og det er når man prøver å være grei, så kan tenke meg hvordan de som bare klikker personlig på selgeren er.

Ville anbefale deg å ikke bli for vant til jobben heller. De som blir flinke telefonselgere og sånt *blir* sånn som person føler jeg. Det var sånn jeg endte opp i jobben til og med, takket nei fordi jeg ikke trodde det var noe for meg også ringte de meg opp igjen og "solgte" meg jobben :fnise:

Anonymkode: 55e13...55c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå før jul trenger mange butikker julehjelp før jul, dette kan være en vei inn i en butikkjobb? Det er salg, men på en mye kjekkere måte. 

Anonymkode: ae2c0...aa4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt ut telefonsalg i to uker... Aldri igjen! Moralløst møkkajobb! 

Anonymkode: 80474...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet som telefonselger en kort periode da jeg strevde med å få ting til å gå rundt. Det er en av verdens mest utakknemlige jobber, men som du sier det er en JOBB. Feedbacken fra kundene gikk ikke inn på meg sånn sett men jeg ble bare så pisslei det presset med å få gjennom salg. Du må banke inn i hodet ditt at dette ikke handler om deg som person - det handler om at folk i utgangspunktet hater telefonselgere, du er på en måte dømt før du ringer nummeret. Gi faen og kjør på - tenk penger! 

Vil utvilsomt råde deg til å søke jobb andre steder, hva med assistent på et sykehjem - stille og rolig, mye omsorg og pleie. Du har bein i nesa og er tøff, du har utvilsomt mye å bidra med, synes det er trist å sløse bort kreftene dine på denne type jobb (...men jeg kjenner meg igjen når du sier - det er jo en jobb i det minste). 

Anonymkode: cca3d...63e

Tusen takk for veldig fint svar. Du kjenner meg ikke en gang, og likevel fikk du meg til å føle meg litt bedre :) Og ja, det er som du sier: det er jo en jobb. Så jeg skal være glad og takknemlig, og tro meg, det er jeg. Det føles SÅ GODT å vite at jeg kan stå opp til en fast jobb hver dag. Men jeg er ikke laget for salg. Eier ikke konkurranseinnstinkt. Og nei, det er jo aldri personlig, jeg forstår jo veldig godt at det er irriterende med telefonselgere. Men, ja...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville søkt en annen jobb altså. Jeg jobbet som telefonselger i en uke typ, kunne jo ikke annet enn å være enig med kundene i at det er jævlig irriterende med telefonsalg :fnise: jeg prøver alltid å ikke være uhøflig etc. Men man BLIR jo irritert når man står midt i middagen, jobb elns. Og tror det er en telefon man venter også er det telefonsalg.. og det er når man prøver å være grei, så kan tenke meg hvordan de som bare klikker personlig på selgeren er.

Ville anbefale deg å ikke bli for vant til jobben heller. De som blir flinke telefonselgere og sånt *blir* sånn som person føler jeg. Det var sånn jeg endte opp i jobben til og med, takket nei fordi jeg ikke trodde det var noe for meg også ringte de meg opp igjen og "solgte" meg jobben :fnise:

Anonymkode: 55e13...55c

Haha, det er det jeg føler at de har gjort med meg. Jeg hadde et veldig godt inntrykk av jobben, bedriften, arbeidsplassen og arbeidsoppgavene før jeg begynte. Allerede tredje dagen tenkte jeg "hva f*en". 

Og ja, har allerede fått høre hvilken "upassende" og "tragisk" tigger jeg er. En gang satte de meg på høytaler. Så ba de meg om å gjenta hva jeg sa. Og så lå de hånlig, og så la de på. Hurra.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, det er det jeg føler at de har gjort med meg. Jeg hadde et veldig godt inntrykk av jobben, bedriften, arbeidsplassen og arbeidsoppgavene før jeg begynte. Allerede tredje dagen tenkte jeg "hva f*en". 

Og ja, har allerede fått høre hvilken "upassende" og "tragisk" tigger jeg er. En gang satte de meg på høytaler. Så ba de meg om å gjenta hva jeg sa. Og så lå de hånlig, og så la de på. Hurra.

De "lo" hånlig, ikke "lå" selvsagt :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør jobben din du, folk har selv ansvar for å reservere seg mot telefonsalg om de ikke ønsker :)

Men ja, man må være hardhudet i salgsjobber. Søk annen jobb om du ikke trives, men det skader ikke å ha litt salgserfaring på CV. 

Anonymkode: a802e...a08

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for veldig fint svar. Du kjenner meg ikke en gang, og likevel fikk du meg til å føle meg litt bedre :) Og ja, det er som du sier: det er jo en jobb. Så jeg skal være glad og takknemlig, og tro meg, det er jeg. Det føles SÅ GODT å vite at jeg kan stå opp til en fast jobb hver dag. Men jeg er ikke laget for salg. Eier ikke konkurranseinnstinkt. Og nei, det er jo aldri personlig, jeg forstår jo veldig godt at det er irriterende med telefonselgere. Men, ja...

Du vet samfunnet er ganske fucka når det blir sett på som en positivt å ha en jobb å gå til- selv om man spyr hver dag av hvor grusom den er

Anonymkode: 5bd3f...22c

AnonymBruker
Skrevet

Joda, du blir vant med å bli avvist, frekke folk, osv. Men slikt kommer med jobben.

Det kommer helt an på hvilken tilnærming man har til jobben, og hvordan man ønsker å utføre den. Det å bli en GOD selger over telefon er ekstremt tungt, da du må lage en god strategi for å lykkes. Som selger, så skal du først og fremst tilby noe av verdi til kundene, og få dette fram på en god måte. 

Mange av de som lykkes som selgere, har ikke nødvendigvis alltid vært hypersosiale og utadvendte mennesker. Finnes mange som har lært seg å selge på sin egen måte. 

Men er det kundene eller de på jobben som er stygge? 

For uheldigvis, så er salg også et yrke der du møter på veldig mye rart. Personlig har jeg alltid styrt unna hard-sales butikker, der det legges veldig høyt press. Før eller siden så begynner etikken å ryke, ved slike steder. 

Anonymkode: f34b2...041

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, du blir vant med å bli avvist, frekke folk, osv. Men slikt kommer med jobben.

Det kommer helt an på hvilken tilnærming man har til jobben, og hvordan man ønsker å utføre den. Det å bli en GOD selger over telefon er ekstremt tungt, da du må lage en god strategi for å lykkes. Som selger, så skal du først og fremst tilby noe av verdi til kundene, og få dette fram på en god måte. 

Mange av de som lykkes som selgere, har ikke nødvendigvis alltid vært hypersosiale og utadvendte mennesker. Finnes mange som har lært seg å selge på sin egen måte. 

Men er det kundene eller de på jobben som er stygge? 

For uheldigvis, så er salg også et yrke der du møter på veldig mye rart. Personlig har jeg alltid styrt unna hard-sales butikker, der det legges veldig høyt press. Før eller siden så begynner etikken å ryke, ved slike steder. 

Alle som jobber her sier det samme som deg: at man blir vant til det og at man finner sin egen måte og strategi for å takle det og for å få gjennom salg.

Samtidig så tenker jeg at det er en grunn til at telefonsalg har så mye gjennomtrekk som det hae. Det er ikke for alle, og jeg er litt usikker på om jeg kanskje er en av dem.

Det er kundene som gjør meg nedtrykt. De som jobber her er veldig trivelige, og det virker som om det er et godt miljø her. Men jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg skal gjøre det her hver dag, uke etter uke, måned etter måned. Jeg tar kanskje 300 samtaler hver dag, og minst annenhver samtale er sykt negativt ladet.

Men jeg må jo nesten gi det en ordentlig sjanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det vel å være en av djevelens undersåtter. 

Anonymkode: 01606...14a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får dere tak i kundene? Blir de hentet inn via ledetråder? Dvs. har disse noen gang meldt seg på / skrevet ned e-post / vist interesse for det dere selger? 

Det er naturlig at folk blir irritert dersom noen ringer deg ned, uanmeldt og uoppfordret, angående et eller annet produkt. Kanskje produkt de ikke er interessert i. 

Realiteten er, at telefonselgere som ringer uoppfordret, blir det samme som når du går gjennom en hovedgate, og folk prøver å huke deg inn, og selge deg noe. 

Skrevet

Det er vel ikke så merkelig at mange blir irriterte over at noen ringer og forstyrrer dem for å prøve å selge dem noe de ikke vil ha :)

Det må du jo ikke ta personlig, om du gjør det vil ikke en slik jobb fungere :)

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet med telefonsalg, stands salg, bedrifts salg og nå kundeservice+salg, nå får jeg mest lyst til å le når noen er stygge, så jeg ble iallefall vandt til det.

Jeg gikk fra å være på bunn , hadde sosial angst, depresjon og panikkangst som jeg måtte få medisiner for.. føler jeg har fått en del tykkere hud nå kan man si 

Anonymkode: 759e5...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...