Ms. Clean Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Før tok jeg utgangspunkt i hva som var på tilbud i butikkene og lagde ukesmenyer etter det. Men oppdaget etter hvert at det stort sett var de samme grunningrediensene som gikk igjen i menyoppsettet (kjøttdeig, røkte kjøttpølser osv. osv...) Så er jo også målet å holde matugiftene nede samtidig som man kan ha en variert og sunn meny. Tips til strategi på menyplanlegging ?
stan Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Vi har laks på mandag. Salmonday ☺️ Tirsdag gjerne noe kjøtt, gryterett eller lignende. Onsdag kylling og ris. Torsdag rester eller fisk. På fredag er det pizza eller taco. I helgen varierer det veldig. Ofte rester som utgangspunkt. Eller så lager vi noe skikkelig godt. Ofte fisk eller sjømat om vi har noe. Menyen er mest for å slippe å komme på noe til middag hver dag. Også gjør det lettere å handle inn for flere dager samtidig. I praksis blir det ikke to uker som blir like.
Muffen Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Jeg går kanskje "overdetaljert" til verks med ukesplanlegging (elsker å planlegge), men det gjør at vi sparer penger. Først setter jeg opp antall dager i uka med hva vi skal ha (vi er pescetarianere, altså spiser ikke rødt kjøtt og fjærkre, men du gjør jo akkurat det samme bare at du får et punkt som heter kjøtt (evt fugl osv). ) for eksempel: laks - 2 torsk - 2 vegetar - 3 så prøver jeg bare å være kreativ og skriver ned i en tabell på datamaskinen hvor jeg har ukedagene bortover og under skriver jeg middagen. Da har jeg også god oversikt over tidligere uker, slik at hvis jeg er uinspirert kan jeg kopiere halve av ei uke og halve av ei annen, eller bare kjøre akkurat det samme som for 1 mnd siden feks. da skriver jeg ned navnet på middagene, og ingrediensene. Så går jeg igjennom det vi har av mat i skap og kjøleskap, og uthever det som vi IKKE har. Deretter skriver jeg ned (for hånd) alle ingrediensene som var uthevede, og legger evt til ting som ikke er middagsrelatert (brød, melk osv). Et eksempel: FISKESUPPE Torsk, hakkede tomater, hvitløk, chili, paprika, buljong, tomatpuré, ingefær, stjerneanis, søtpotet da setter jeg de tre tingene på handleliste. (Da har jeg også oversikt over hvor ofte jeg kjøper ingrediensene. Er feks torsk uthevet hver uke? Hvor ofte ca trenger vi ny salat? Osv. ) For noen kan det virke omfattende, men jeg synes det er hjelpsomt. 1
Perelandra Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Har aldri noen ukemeny, det blir for mye stress og planlegging. 1
Anglofil Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 (endret) Først sjekker jeg skapene og fører innventar over det vi har. Deretter går jeg innom nettbutikken (vi handler stort sett alltid fra Menys nettbutikk) over tilbud. Deretter setter jeg meg ned og lager en toukersmeny. Handler stort sett for to til tre uker av gangen. Mvh Yvonne Endret 6. august 2017 av Yvonne
Svigermor Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 Har Adams Matkasse, så Adam lager meny og handler for oss.
Ms. Clean Skrevet 6. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 6. august 2017 Tusen takk alle sammen ! Her var det flere tråder å gripe fatt i for å lage en god "rettesnor"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå