Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I desember ble jeg ferdig med master i bioteknologi, og står fortsatt uten jobb. Jeg søker på det meste av avdelingsingeniør/ingeniør, laborant, labtekniker og forskningsassistent, men får ikke napp. 

Har dere noen tips til andre typer stillinger jeg kan søke på med min utdanning? Eventuelt noen tilleggskurs/fag for å bli mer ønsket. 

Setter pris på alle tips og erfaringer :) 

Anonymkode: a280a...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det kan være aktuell stilling for deg innrnfor oppdrettsbransjen? (fisk). Ellers Mattilsynet :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Wæhh, jeg kom inn på 5-årig master i bioteknologi i år, utdanner jeg meg til arbeidsløshet? :grine:

Anonymkode: 5fef5...d1c

AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregel: er det mest kvinnelige søkere til et studium så blir det vanskeligere å få seg jobb etterpå. 

Anonymkode: ea8cf...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det, samt arbeidsgivere vil ha folk med erfaring, og helst i jobb. Folk uten jobb stiller underst i køen. Mest sannsynlig må du ta noe som er helt annet enn det du har utdannet deg i - for å komme inn på jobbmarkedet. 😌 

Anonymkode: 22189...89c

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Tommelfingerregel: er det mest kvinnelige søkere til et studium så blir det vanskeligere å få seg jobb etterpå.

Det er jo bare tull, se på finn på ledige jobber, det er utrolig mange hvor det helt klart er flest kvinner.

http://samordnaopptak.no/tall/2017/hoved/so45/kjonn/ Her er søkertall fordelt på kjønn, som ikke nødvendigvis sier noe om hvor stor % andel som kommer inn da.

Anonymkode: 82a59...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Biologi/bioteknologi er vel det realfaget det er vanskeligst å få jobb innenfor, siden det finnes relativt få jobber innen det fagfeltet i Norge. Når det skrives om at det trengs flere realister, og at realister får lett jobb - så er det i hovedsak ingeniørfag(ikke bioingeniør), fysikk, matematikk og informatikk det gjelder.

Hvis du sliter med å finne deg jobb, ville jeg tatt ppu for så å jobbe som lærer/lektor i naturfag og biologi - der er etterspørselen relativ stor, så du bør kunne få jobb relativt greit. 

Anonymkode: c647d...aef

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Eneri skrev:

Kanskje det kan være aktuell stilling for deg innrnfor oppdrettsbransjen? (fisk). Ellers Mattilsynet :-) 

Har aldri hørt om noen som har den utdanningen som jobber i Mattilsynet...

Anonymkode: b7496...e5c

Skrevet
På 6.8.2017 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Biologi/bioteknologi er vel det realfaget det er vanskeligst å få jobb innenfor, siden det finnes relativt få jobber innen det fagfeltet i Norge. Når det skrives om at det trengs flere realister, og at realister får lett jobb - så er det i hovedsak ingeniørfag(ikke bioingeniør), fysikk, matematikk og informatikk det gjelder.

Hvis du sliter med å finne deg jobb, ville jeg tatt ppu for så å jobbe som lærer/lektor i naturfag og biologi - der er etterspørselen relativ stor, så du bør kunne få jobb relativt greit. 

Anonymkode: c647d...aef

Mitt inntrykk etter å ha lest mye om dette de siste ukene:

Det er etterspørsel etter bioingeniører, men en del utlysninger er interne og går til studenter som har hatt praksis i studiet etc. I perioder er det riktignok mindre utlyste jobber, og det er nok mer etterspørsel etter elektroingeniører for eksempel. Men også for andre ingeniører er det i perioder dårlig marked: f.eks er det vanskelige tider for bygg og olje-  ingeniører i Stavanger, men forholdsvis lett å få jobb som bioingeniør. Bildet er blandet. Bioingeniør er ikke et yrke der man utdanner seg til arbeidsløshet, særlig ikke om man er litt fleksibel og ikke stiller for høye krav i starten.

Skrevet

Hvor er denne masteren tatt? Antar mastergrad fra NTNU Gløshaugen gir bedre muligheter enn samme grad og fag tatt på universitetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...