AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 I desember ble jeg ferdig med master i bioteknologi, og står fortsatt uten jobb. Jeg søker på det meste av avdelingsingeniør/ingeniør, laborant, labtekniker og forskningsassistent, men får ikke napp. Har dere noen tips til andre typer stillinger jeg kan søke på med min utdanning? Eventuelt noen tilleggskurs/fag for å bli mer ønsket. Setter pris på alle tips og erfaringer Anonymkode: a280a...674
Eneri Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Kanskje det kan være aktuell stilling for deg innrnfor oppdrettsbransjen? (fisk). Ellers Mattilsynet :-)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Wæhh, jeg kom inn på 5-årig master i bioteknologi i år, utdanner jeg meg til arbeidsløshet? Anonymkode: 5fef5...d1c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Tommelfingerregel: er det mest kvinnelige søkere til et studium så blir det vanskeligere å få seg jobb etterpå. Anonymkode: ea8cf...685 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 Det, samt arbeidsgivere vil ha folk med erfaring, og helst i jobb. Folk uten jobb stiller underst i køen. Mest sannsynlig må du ta noe som er helt annet enn det du har utdannet deg i - for å komme inn på jobbmarkedet. 😌 Anonymkode: 22189...89c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 Sitat Tommelfingerregel: er det mest kvinnelige søkere til et studium så blir det vanskeligere å få seg jobb etterpå. Det er jo bare tull, se på finn på ledige jobber, det er utrolig mange hvor det helt klart er flest kvinner. http://samordnaopptak.no/tall/2017/hoved/so45/kjonn/ Her er søkertall fordelt på kjønn, som ikke nødvendigvis sier noe om hvor stor % andel som kommer inn da. Anonymkode: 82a59...bcb
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 Biologi/bioteknologi er vel det realfaget det er vanskeligst å få jobb innenfor, siden det finnes relativt få jobber innen det fagfeltet i Norge. Når det skrives om at det trengs flere realister, og at realister får lett jobb - så er det i hovedsak ingeniørfag(ikke bioingeniør), fysikk, matematikk og informatikk det gjelder. Hvis du sliter med å finne deg jobb, ville jeg tatt ppu for så å jobbe som lærer/lektor i naturfag og biologi - der er etterspørselen relativ stor, så du bør kunne få jobb relativt greit. Anonymkode: c647d...aef
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 5 timer siden, Eneri skrev: Kanskje det kan være aktuell stilling for deg innrnfor oppdrettsbransjen? (fisk). Ellers Mattilsynet :-) Har aldri hørt om noen som har den utdanningen som jobber i Mattilsynet... Anonymkode: b7496...e5c
straamann Skrevet 9. august 2017 #9 Skrevet 9. august 2017 På 6.8.2017 den 19.22, AnonymBruker skrev: Biologi/bioteknologi er vel det realfaget det er vanskeligst å få jobb innenfor, siden det finnes relativt få jobber innen det fagfeltet i Norge. Når det skrives om at det trengs flere realister, og at realister får lett jobb - så er det i hovedsak ingeniørfag(ikke bioingeniør), fysikk, matematikk og informatikk det gjelder. Hvis du sliter med å finne deg jobb, ville jeg tatt ppu for så å jobbe som lærer/lektor i naturfag og biologi - der er etterspørselen relativ stor, så du bør kunne få jobb relativt greit. Anonymkode: c647d...aef Mitt inntrykk etter å ha lest mye om dette de siste ukene: Det er etterspørsel etter bioingeniører, men en del utlysninger er interne og går til studenter som har hatt praksis i studiet etc. I perioder er det riktignok mindre utlyste jobber, og det er nok mer etterspørsel etter elektroingeniører for eksempel. Men også for andre ingeniører er det i perioder dårlig marked: f.eks er det vanskelige tider for bygg og olje- ingeniører i Stavanger, men forholdsvis lett å få jobb som bioingeniør. Bildet er blandet. Bioingeniør er ikke et yrke der man utdanner seg til arbeidsløshet, særlig ikke om man er litt fleksibel og ikke stiller for høye krav i starten.
Horten Market Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 Hvor er denne masteren tatt? Antar mastergrad fra NTNU Gløshaugen gir bedre muligheter enn samme grad og fag tatt på universitetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå