Gå til innhold

Kan en katt være alene hjemme 10 timer hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å få meg en katt fra dyrebeskyttelsen som av ulike grunner ikke kan gå ute. Så det blir en innekatt. Problemet er at jeg er borte 10 timer hver dag i forbindelse med jobb. Det må jo da bli en trist hverdag for en katt å være så mye alene? Tar meg jo gjerne en løpetur på kvelden også, så katten vil da være enda en time alene etter middag.

Er det bare å slå fra meg drømmen om en katt? 

Anonymkode: 0e083...520

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å få meg en katt fra dyrebeskyttelsen som av ulike grunner ikke kan gå ute. Så det blir en innekatt. Problemet er at jeg er borte 10 timer hver dag i forbindelse med jobb. Det må jo da bli en trist hverdag for en katt å være så mye alene? Tar meg jo gjerne en løpetur på kvelden også, så katten vil da være enda en time alene etter middag.

Er det bare å slå fra meg drømmen om en katt? 

Om du appåtil drar ut om kvelden -da har du ingenting å tilby en katt ! 

Anonymkode: 53281...9d8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Innekatt? Hva er galt med katten? Katter er utedyr. 

Anonymkode: 6b533...fa3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hørtes veldig trist ut for en pus. Den katten ville nok bli skikkelig lei seg og til slutt deprimert. Hva med å vente til du har en annen jobbsituasjon eller bor slik at du eventuelt slipper å pendle? Og ikke minste bor et sted der katten kan gå ute? I verste fall hvis du likevel skaffer deg katt slik situasjonen er nå ville jeg skaffa meg to innekatter som er venner fra før av. Slik at de har et annet levende vesen å være sammen med. Husk at katten er skapt for å være ute i naturen. Alt annet er vel egentlig dyreplageri etter mine tanker. 

Så bra du er glad nok i katter til å overveie dette med antall timer alene. Noen hadde ikke brydd seg om å tenke på det i det hele tatt. 

Anonymkode: 0751e...a42

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange katter som må være inne av forskjellige årsaker. Noen er utsatt for traumer og er ikke i stand til og være ute. Jeg har to innekatter og det er ikke noe problem så lenge de kan bevege seg fritt.

Når det er sagt så sover katter veldig mye, de fleste hvertfal. Det spør hva katten trenger av kontakt men det regner jeg med du har snakket med Dyrebeskyttelsen om. Hvis dette er en nervøs katt ville jeg ikke latt den være alene så lenge. Du er heller ikke garantert at katten er kosete eller søker menneske kontakt. Du må veie opp mot, hva kan jeg tilby katten og hva med min egen tid.

Anonymkode: 343f7...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange katter som må være inne av forskjellige årsaker. Noen er utsatt for traumer og er ikke i stand til og være ute. Jeg har to innekatter og det er ikke noe problem så lenge de kan bevege seg fritt.

Når det er sagt så sover katter veldig mye, de fleste hvertfal. Det spør hva katten trenger av kontakt men det regner jeg med du har snakket med Dyrebeskyttelsen om. Hvis dette er en nervøs katt ville jeg ikke latt den være alene så lenge. Du er heller ikke garantert at katten er kosete eller søker menneske kontakt. Du må veie opp mot, hva kan jeg tilby katten og hva med min egen tid.

Anonymkode: 343f7...76b

Å sperre katter inne er faen ikke bra.

De er svært egne skapninger. Katteluke er eneste løsning. La de sove inne og la de gå ut når de ønsker.

Traumer, er du seriøs når du skriver dette?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er svært egne skapninger. Katteluke er eneste løsning. La de sove inne og la de gå ut når de ønsker.

LES DEG OPP PÅ ABC OM KATTER !!

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter har ingenting i norsk natur å gjøre, det er en innført art, som ikke engang tåler norsk vinter. Katter gjør stor skade på fuglebestanden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er UFATTELIG at det går ann å ikke være istand til empati! 2. Katter kan FINT leve inne med LEK STIMULI LEK STIMULI. Ikke for "visse "latsabber! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) jeg elsker katter og ønsker at min katt skal ha et godt liv. Derfor er jeg usikker på antall timer den må være alene. Jeg skulle ønske jeg hadde normal arbeidstid, men dessverre er ikke dette tilfelle. 

Angående innekatt så er jeg også i mot dette. Den aktuelle katten er i midlertid døv, slik at den ikke kan gå ute. 

Skrevet

Jeg ville ikke fått katt (og iallfall ikke en omplasseringskatt) som skulle vært alene 11 timer om dagen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innekatter krever enda mer enn utekatter. 10 timer borte + søvn 8 timer + om du skal ha et sosialt liv, trening eller aktiviteter uten om + 2. Det blir 4-6 timer per dag der du er sammen med pus. Høres veldig kjedelig og ensomt ut for en innekatt, og også en utekatt om du bare hadde 1. 

Tenk selv hvordan det hadde vært å være innseperret i en lielighet der du ikke hadde noe form for underholdning i 20 timer per dag

Anonymkode: db9ad...8bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har helt rett, og jeg er utrolig egoistisk som vurderer det. Jeg får heller besøke venner og bekjente som har katter:-) 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) jeg elsker katter og ønsker at min katt skal ha et godt liv. Derfor er jeg usikker på antall timer den må være alene. Jeg skulle ønske jeg hadde normal arbeidstid, men dessverre er ikke dette tilfelle. 

Angående innekatt så er jeg også i mot dette. Den aktuelle katten er i midlertid døv, slik at den ikke kan gå ute. 

Skaff deg to katter. Så har de selskap i hverandre.

Anonymkode: c3d0b...e9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som har katt jobber, bare så det er sagt. Jeg drar hjemmefra kl 7 og er hjemme rundt kl 17 på hverdager. Ofte så trener jeg etter jobb også, så da er katten alene hjemme. Men når jeg kommer hjem så slipper jeg henne ut så hun får leke med nabokattene og jeg gir henne masse oppmerksomhet :) Og i helgene får hun masse kos. Innekatter bør være 2, så de ikke blir ensomme. 

Anonymkode: ca123...ab7

• Liker 4
Skrevet

Skal du skaffe deg innekatt, burde du i hvert fall ha nok tid til å gi den lek/kos/stimuli. Dette har du altså ikke, så ville anbefalt et annet dyr som ikke krever oppmerksomhet. 

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke gjort det med en kattunge. Men kanskje to voksne katter ville gått bra? Jeg ville hørt med dyrebeskyttelsen jeg, da de som feks er fosterhjem kjenner fosterkattene ganske godt etterhvert. Bare forklar situasjonen din, og spør om DB tror noen av kattene kunne passet hos deg, eller om du bør la være å skaffe en pus.

Syns det virker som du hadde vært en snill og flink katteeier, så synd om du ikke prøver. Noen katter kan godt være alene så lenge, så gi ihvertfall DB en mulighet til å se om de har noe for deg.

• Liker 3
Skrevet

Det er en uting at folk skal tenke så ensidig om det å ha katt inne. Jeg er helt enig i at katter som hovedregel bør få være ute når de ønsker det, men dette gjelder ikke alle katter. Jeg har selv vært fosterhjem for katter som er utrygge som følge av å være født ute og/eller bli mishandlet av mennesker. Disse kattene kan ikke gå ut da de skyr kontakt med mennesker og dermed ikke vil få nødvendig helsehjelp, vil fryse i hjel om vinteren, osv. Det finnes utallige triste skjebner etter at folk har trodd at slike katter greier seg på egen hånd med kun å ha et stakkarslig tak over hodet. Alle som har bidratt til å hjelpe slike katter vet dette. 

Jeg har selv en katt som jeg lar få være utekatt selv om han på grunn av sin sykdom egentlig bare burde være inne. Dette fordi jeg vet at han er trygg nok til å komme inn igjen og få stell, pleie og mat av meg. I tillegg hater han å bare gå inne, selv om han får haugevis med stimuli. Katter som er utrygge derimot, bør så tidlig som mulig få hjelp til å bli tilvendt et liv innendørs og bør derfor ha plenty med plass og leker å boltre seg i/med. En fin ting for slike katter er å ha en innhegning slik at de også får frisk luft daglig. Noen katter kan også gå i bånd, men dette gjelder heller ikke alle, da enkelte blir så redde og desperate at de sliter seg ut av båndet. 

• Liker 9
Skrevet

Hold predatorene deres inne om dete må ha en. Det blir som å slippe løs bjørn i barnehage for småfugler og gnagere i nærområdet! Er det ingen som brys seg om å verne om rødelista dyrearter? Det er faktisk like ille som med dem som slipper ut tusenvis av mink i norske skoger, det eneste det fører med seg er massedød av forsvarsløse smådyr og fugler. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Gjøksuppe skrev:

Hold predatorene deres inne om dete må ha en. Det blir som å slippe løs bjørn i barnehage for småfugler og gnagere i nærområdet! Er det ingen som brys seg om å verne om rødelista dyrearter? Det er faktisk like ille som med dem som slipper ut tusenvis av mink i norske skoger, det eneste det fører med seg er massedød av forsvarsløse smådyr og fugler. 

Katter er kommet for å bli, og det er like mye dyreplageri å holde alle utekatter innendørs som å slippe de ut til de stakkars fuglene. Ja, katter er morderiske vesner, men det finnes ikke en løsning som er bedre enn en annen. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...