Gå til innhold

ADHD og overspising?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente som skal utredes for ADHD.

Jeg overspiser hele tiden. Det trengs helt syke mengder mat for å få meg mett, og når jeg er hjemme er det vel ikke et sekund jeg ikke drikker brus/jus eller spiser. Familien min reagerer på at jeg spiser konstant når jeg er hjemme. Jeg er veldig slank også faktisk, men har hele tiden oppblåst mage. Jeg stopper ikke å spise før jeg er STAPPmett.

Lurer på om dette har sammenheng med ADHD? ( ikke gidd å kommenter at det må du snakke med legen om)

Anonymkode: c3ee0...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje bruker du mat til å ta bort fokus fra tankekjør? Da er det en sammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også utredes for ADHD, og jeg spiser også på noe hele tiden. er ikke snakk om store mengder med mat, men det blir småspising konstant med mindre jeg er i noen form for aktivitet. For min del tror jeg det handler om kjedsomhet. Jeg kjeder meg svært lett, og vil helst gjøre flere ting samtidig. Spising kan gjøres samtidig med mye. 

Anonymkode: 494b6...f40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også ADHD. Ble utredet i 2012 da jeg var 17år. Samme år hadde jeg nådd min høyeste vekt på 84kg. Overspiste hele tiden, også da jeg var mett.  Laget mat i store mengder selvom jeg akkurat hadde spist, og tenkte på mat HELE tiden..

Fikk medisin og plutselig ble matbehovet under kontroll. Var veldig mye kvalm og fjern i starten. Begynte på 77kg i desember og i mars var jeg nede på 67kg. Så det gikk fort. 

Jeg tror definitivt at sulthormonene er ute av kontroll på enkelte med adhd.  

Har akkurat begynt på medisin igjen nå, da jeg ikke klarer å kontrollere matinntaket lenger..

Veier nå 77kg, og da har jeg lagt på meg nesten 10kg siden jeg sluttet på de for 8mnd siden..

Anonymkode: 17efd...f15

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også ADHD. Ble utredet i 2012 da jeg var 17år. Samme år hadde jeg nådd min høyeste vekt på 84kg. Overspiste hele tiden, også da jeg var mett.  Laget mat i store mengder selvom jeg akkurat hadde spist, og tenkte på mat HELE tiden..

Fikk medisin og plutselig ble matbehovet under kontroll. Var veldig mye kvalm og fjern i starten. Begynte på 77kg i desember og i mars var jeg nede på 67kg. Så det gikk fort. 

Jeg tror definitivt at sulthormonene er ute av kontroll på enkelte med adhd.  

Har akkurat begynt på medisin igjen nå, da jeg ikke klarer å kontrollere matinntaket lenger..

Veier nå 77kg, og da har jeg lagt på meg nesten 10kg siden jeg sluttet på de for 8mnd siden..

Anonymkode: 17efd...f15

Nå har vel både alle de sentralstimulerende medikanentene som vanligvis brukes for å behandle ADHD (Ritalin, Concerta, etc) og den som ikke er det (Strattera, heter den vel?), appetittdempende effekt som ekstremt vanlig bivirkning, så å begynne på medisin og få kontroll på matinntak kan veldig gjerne være relatert til det.

At ADHD medfører manglende impulskontroll kan føre til spising utenfor det som er nødvendig/dårlige matvalg, rastløshet og å rett og slett "kjede seg" i situasjoner de fleste finner stimulerende nok kan føre til "kjedespising", og mennesker med ADHD har ofte en forkjærlighet for slikt som gir umiddelbar dopamin-stimuli- sigaretter, sukker, andre raske karbohydrater, rusmidler, etc.

Jeg har til nå ikke sett noe som tilsier at det er en direkte nevrokjemisk/fysisk sammenheng mellom ADHD og matinntak (og jeg har lest mye, siden jeg har hatt diagnosen og vært medisinert noen år nå :)  ), men generelt vil jeg si at å få mer kontroll på "tankekjør" og gjerne på livet sitt generelt (rutiner et fantastisk for oss som er litt kaotiske av natur), jo selvsagt vil ha en effekt på ukontrollert matinntak. En person med ubehandlet ADHD som ikke har kontroll på maten, har kanskje også manglende kontroll på andre områder.

For meg "hjelper" ADHD-en min (hyperaktiv type) nok med å holde vekta, siden rastløsheten kombinert med over gjennomsnittlig energinivå, slikt øker dagsbehovet for kalorier lett! Å kontrollere matinntaket er en jobb jeg har måttet gjøre slik andre uten ADHD må, spesielt siden den appetittsenkende effekten av medisiner ofte avtar etter en tid, og at man gjerne kan få en "rebound-effekt" når medisinen går ut av kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...