Gå til innhold

Hva er muligheten for å gjøre om to leiligheter til en?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en blokk f.eks. Vi eier en leilighet i blokk, og nå er leiligheten under til salgs. Vi ønsker å kjøpe denne og gjøre de to leilighetene om til en. Det er selveier begge deler og det er en lavblokk så det er kun de som bor over oss og på siden som eventuelt ville hatt noe å si om dette. 

Anonymkode: 3ecda...9ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første vet jeg ikke om det faktisk er lov og eie to leiligheter i selveier. Men saken er jo og om det teknisk lar seg gjøre. Det er faktisk ikke bare bare og fjerne et gulv heller. I verste fall kan blokka kollapse. Tror jeg hadde klikka i vinkel av og bo en slik støy det vil medføre. Hadde sagt nei jeg. Bor i blokk så vet hva det går ut på. 

Anonymkode: 3fe4c...fe9

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i en blokk der to leiligheter ved siden av hverandre var slått sammen. Dette var et borettslag.

Skrevet
7 minutter siden, T-Rex skrev:

Har bodd i en blokk der to leiligheter ved siden av hverandre var slått sammen. Dette var et borettslag.

Bestemoren min gjorde dette. Det var ikke noe problem husker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, T-Rex skrev:

1 minutt siden, Sirah skrev:

Bestemoren min gjorde dette. Det var ikke noe problem husker jeg.

Forskjell på å fjerne en vegg eller to og å sette inn trapp mellom to etasjer.

Anonymkode: d8525...214

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første vet jeg ikke om det faktisk er lov og eie to leiligheter i selveier. Men saken er jo og om det teknisk lar seg gjøre. Det er faktisk ikke bare bare og fjerne et gulv heller. I verste fall kan blokka kollapse. Tror jeg hadde klikka i vinkel av og bo en slik støy det vil medføre. Hadde sagt nei jeg. Bor i blokk så vet hva det går ut på. 

Den lyden er helt jævlig, boring i mur og den slags forplanter seg overalt.:alice: 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vel heller ikke sagt noe annet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese reglene for sameiet. Deretter gå innom sameieloven eller kontakte juridisk ekspertise, f.eks. Huseiernes Landsforbund.

Anonymkode: 0cfcd...900

AnonymBruker
Skrevet

Ville jeg ikke gjort. Det betyr dobbelt opp av alle utgifter i forbindelse med leiligheten. Du ville ikke fått redusert kommunale avgifter og eiendomsskatt feks. 

Anonymkode: 06c63...a70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Den lyden er helt jævlig, boring i mur og den slags forplanter seg overalt.:alice: 

For å ikke glemme støy fra gåing i trapper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere får doblet sameiebrøken, så fellesutgiftene blir doblet. Det må søkes om via plan -og bygningsetaten, bli seksjonert og tinglyses. Sameiet har neppe noe i mot det, men det blir himla dyrt for dere/deg, og dere kan få nei av kommunen. 

Anonymkode: e29ba...7c5

• Liker 2
Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en blokk f.eks. Vi eier en leilighet i blokk, og nå er leiligheten under til salgs. Vi ønsker å kjøpe denne og gjøre de to leilighetene om til en. Det er selveier begge deler og det er en lavblokk så det er kun de som bor over oss og på siden som eventuelt ville hatt noe å si om dette. 

Anonymkode: 3ecda...9ce

Så lenge dere ikke gjør noe som ødelegger den bærende konstruksjonen til bygget, så skulle ikke det være noe problem.

Naboene eller styret har neppe noe de skulle sagt de heller, da dette er et internt anliggende innenfor det som er å anse som deres private eiendom. Det er som regel kun dersom dere gjør noen utvendige endringer, eller endringer som omhandler fellesarealene, at styret kan sette foten ned for prosjektet og gjøre dere erstatningspliktige dersom dere ikke har forhåndsgodkjennelse.

Endret av Blodets rett
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må man ikke søke om sånt hos byggesaksavd. i kommunen?

Anonymkode: 5cde2...242

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente bare å vise at det i prinsippet kan være mulig. En annen sak er at det ikke vil være økonomisk lønnsomt, siden små leiligheter stort sett har høyere kvadratmeterpris enn større.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å ikke glemme støy fra gåing i trapper.

Bare på kg, ha en fin kveld videre:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke naboene som har noe de skulle ha sagt vedrørende ombygging innvendig. 

Anonymkode: e29ba...7c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om noen som kjøpte alle tre leilighetene i samme oppgang og slo sammen til en. Det ble tidenes kuleste leilighet med en størrelse de fleste hus kunne drømme om. Beliggenheten var midt på grunerløkka i tilleg så den leiligheten må virkelig være verdt pengene. 

I min ungdom pleide jeg å besøke en venninne der leiligheten deres ble gjort om til to etasjer. Hvordan, det vet jeg ikke men de må nok ha kjøpt leiligheten i ovenfor. Det ble også en drit kul leilighet hvor den øvre leiligheten var øverste etasje med skrå tak og nederste helt vanlig. Den lå i ett av de gamle 3(4?) etasjers leilighetene på sagene.

Anonymkode: 8c554...78b

AnonymBruker
Skrevet

Økonomisk tapsprosjekt. Verdien av den nye leiligheten blir langt mindre enn verdien av de to separate enhetene.

Anonymkode: 6474d...20c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...