Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå føler jeg meg forferdelig..

Jeg innbilte meg at de så på helsestasjonen at vi ikke trenger å bruke lue på sommerdager lenger. Sønnen vår er 6 uker.

Idag tok vi derfor ikke på lue når vi var på besøk. Vi satt ute i ca 4 timer, og i 2-3 av disse lå han lunt i vognen, så det er helt ok.

Men han var på fang i da 1-2 timer uten lue. Det var ca 20 grader og sol, og vi satt under parasoll/i skygge. Kun med noen få unntak der vi gikk og bysset, og da var litt i solen (noen minutter).

Jeg googlet det Nå, og ser at man bør ha lue uansett? Jeg har alltid vært så nøye på dette tidligere og er så lei meg for at jeg tydeligvis har misforstått noe?

Ser for meg både solbrent baby (ser ikke sånn ut nå), hudkreft og ørebetennelse jeg nå :(

Huff, jeg er så lei meg nå.

Anonymkode: c82c1...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en liten solhatt? Syns det er greit at småttisene har noe på hodet, men neppe noe krise at han en dag har vært uten. Dere satt i skyggen og det var neppe noe trekk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går nok bra skal du se :)

Anonymkode: 1a8c0...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er folk i ferd med å bli fullstendig hysteriske eller?:P

Anonymkode: b3171...3fd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Noen bar får lett ørebetennelse, såkalte "ørebarn", og de bør jo ha lue på. Men normale babyer trenger du ikke å være så hysterisk med. Jeg brukte dog lue på mine to små da de var nyfødte uansett

Anonymkode: 7e58a...9be

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Hva med en liten solhatt? Syns det er greit at småttisene har noe på hodet, men neppe noe krise at han en dag har vært uten. Dere satt i skyggen og det var neppe noe trekk.

Ja, kommer definitivt til å fortsette med bomullslue eller solhatt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår HATET lue. Hylskrek hysterisk når han hadde noe på hodet, spesielt om sommeren. Så vi har egentlig aldri brukt det :P Kun på trilletur om vinteren, da sovnet han. Men aldri om sommeren som du beskriver ;) Det har gått helt fint, han har aldri hatt ørebetennelse. Når det er så varmt skal det litt til for å få ørebetennelse. De får heller ikke hudkreft som babyer etter 2-3 timer UNDER parasoll. Hudkreft kommer etter flere år med ubeskyttet soling ;) 

Anonymkode: ec15e...6a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg innbilte meg at de så på helsestasjonen at vi ikke trenger å bruke lue på sommerdager lenger. Sønnen vår er 6 uker.

Idag tok vi derfor ikke på lue når vi var på besøk. Vi satt ute i ca 4 timer, og i 2-3 av disse lå han lunt i vognen, så det er helt ok.

Men han var på fang i da 1-2 timer uten lue. Det var ca 20 grader og sol, og vi satt under parasoll/i skygge. Kun med noen få unntak der vi gikk og bysset, og da var litt i solen (noen minutter).

Jeg googlet det Nå, og ser at man bør ha lue uansett? Jeg har alltid vært så nøye på dette tidligere og er så lei meg for at jeg tydeligvis har misforstått noe?

Ser for meg både solbrent baby (ser ikke sånn ut nå), hudkreft og ørebetennelse jeg nå :(

Hodeplagg er nødvendig fordi små barn taper mye varme via hodet. Hodet er og et stort hudområde i forhold til kroppen. Så på med liten, tynn lue fra nå av, og glem det som har vært. 

Anonymkode: 043b1...659

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tilgode å se en god kilde si at baby må ha på lue. Vi har ikke brukt lue på baby siden mai, han blir altfor varm, og han har ikke hatt noe ørebetennelse.

Vi har riktignok hatt han i skyggen, men hvis han ikke er solbrent, så har det nok gått helt fint.

Anonymkode: 31e54...638

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hodeplagg er nødvendig fordi små barn taper mye varme via hodet. Hodet er og et stort hudområde i forhold til kroppen. Så på med liten, tynn lue fra nå av, og glem det som har vært. 

Anonymkode: 043b1...659

Ja skal gjøre det. Har brukt fet tidligere, men ikke idag siden jeg trodde helsesøster sa at det ikke var nødvendig lenger 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja skal gjøre det. Har brukt fet tidligere, men ikke idag siden jeg trodde helsesøster sa at det ikke var nødvendig lenger 

Og helsesøster har rett. Hvis han blir kald kan du ta på en lue. Hvis han svetter, så kan du ta av lua.

Anonymkode: 31e54...638

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke hør på brukeren du siterte. Det var varmt og babyer behøver slett ikke lue hele tiden. 

Jeg lurer ærlig talt på hva som skjer med verden. 

Anonymkode: 8094d...3ca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hør på brukeren du siterte. Det var varmt og babyer behøver slett ikke lue hele tiden. 

Jeg lurer ærlig talt på hva som skjer med verden. 

Anonymkode: 8094d...3ca

Det er sørgelig, men vi er i ferd med å få frem en generasjon barn som ikke er rustet til å møte en dritt verken fysisk eller psykisk, fordi unge, usikre mødre har tilgang til sider som dette. 😏

Anonymkode: b3171...3fd

• Liker 6
Skrevet

Vi brukte ikke lue på sommeren med mindre det var kaldt og mye vind. Vår var tre måneder første sommer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke brukt lue på babyene, med mindre det var vind eller kaldt. Nå har jeg vår og sommerbarn. Man kjenner og, om barnet er varmt eller kaldt. Jeg har hatt varmblodige barn, og da første kom, som var sommerbarn, var det utrolig varm sommer. Og babyen var varm nok.

Anonymkode: 18103...7ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Menneskebarn er ikke avhengige av klær noe sted hvis det er varmt i været. Hvis vi var så avhengige av luer som noen av dere ser ut til å tro, ville vi vært født med det.

Anonymkode: 49ea3...2f3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

På sykehuset var de helt hysteriske på at vi måtte ha på lue, til og med innendørs. Babyen var glovarm og hylte og gråt. Helsesøster derimot sa at vi IKKE måtte ha på lue inne. Babyer regulerer temperatur gjennom hodet, og det kan være direkte farlig hvis de blir for varme. Vi bruker selvfølgelig lue når det er kaldt, men nå i sommer bruker vi bare solhatt. Baby er 5 mnd.

Anonymkode: 66856...8d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På sykehuset var de helt hysteriske på at vi måtte ha på lue, til og med innendørs. Babyen var glovarm og hylte og gråt. Helsesøster derimot sa at vi IKKE måtte ha på lue inne. Babyer regulerer temperatur gjennom hodet, og det kan være direkte farlig hvis de blir for varme. Vi bruker selvfølgelig lue når det er kaldt, men nå i sommer bruker vi bare solhatt. Baby er 5 mnd.

Anonymkode: 66856...8d0

Jøss, så rart av sykehuset :-/ Min hadde lue på med en gang han kon ut, men denne fikk vi beskjed skulle av når vi kom ned på barsel. På barsel er det jo ofte kjempevarmt. Vi tok på en tynn lue når vi trillet ned til kantineområdet, der det kunne trekke litt. 

Ellers er vel lue innendørs unødvendig, og på en vindstille varm sommerdag hadde jeg heller ikke brukt lue i skyggen. 

Anonymkode: b1100...6e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...