Gå til innhold

Bør vi innføre en egen sameskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sametingskandidat foreslo nylig borgerlønn til samer betalt av norske skattebetalere. 

https://www.dn.no/nyheter/2017/08/05/1405/Politikk/sametingskandidat-mener-alle-samer-bor-fa-borgerlonn

Når man først er villige til å vurdere borgerlønn til samer så bør man jo være villig til å vurdere en sameskatt også.  Begge deler er jo like mye forskjellsbehandling begrunnet i etnisitet. Synes selv at en egen sameskatt har gode grunner for seg. Det er en kjent sak at gjennomsnittsamen koster mer for staten samt bidrar mindre til fellesskapet enn gjennomsnittsnordmannen. Da er det vel ikke urimelig at de også betaler høyere skatt for at deres gruppe ikke skal bli en urimelig belastning for fellesskapet. 

En egen sameskatt vil også kunne redusere samenes dårlige rykte. Mange misliker samene nettopp pga deres kravmentalitet. Mange mener at de bare skal ha og ha samtidig som de aldri vil ta ansvar selv. Alt skal være tilrettelagt for samene på etniske nordmenns bekostning. En egen sameskatt vil kunne redusere dette dårlige rykte. Samene vil kunne vise at de er en ressurs for samfunnet og vise at de er gode samfunnsborgere. 

Anonymkode: 86a08...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sametingskandidat foreslo nylig borgerlønn til samer betalt av norske skattebetalere. 

https://www.dn.no/nyheter/2017/08/05/1405/Politikk/sametingskandidat-mener-alle-samer-bor-fa-borgerlonn

Når man først er villige til å vurdere borgerlønn til samer så bør man jo være villig til å vurdere en sameskatt også.  Begge deler er jo like mye forskjellsbehandling begrunnet i etnisitet. Synes selv at en egen sameskatt har gode grunner for seg. Det er en kjent sak at gjennomsnittsamen koster mer for staten samt bidrar mindre til fellesskapet enn gjennomsnittsnordmannen. Da er det vel ikke urimelig at de også betaler høyere skatt for at deres gruppe ikke skal bli en urimelig belastning for fellesskapet. 

En egen sameskatt vil også kunne redusere samenes dårlige rykte. Mange misliker samene nettopp pga deres kravmentalitet. Mange mener at de bare skal ha og ha samtidig som de aldri vil ta ansvar selv. Alt skal være tilrettelagt for samene på etniske nordmenns bekostning. En egen sameskatt vil kunne redusere dette dårlige rykte. Samene vil kunne vise at de er en ressurs for samfunnet og vise at de er gode samfunnsborgere. 

Anonymkode: 86a08...777

Jeg ser ikke hvordan samer ikke er gode damfunnsborgere? De jobber da og betaler skatt de som alle andre..

Men jeg er så klart imot at de skal få borgerlønn i form av at de er samer. Hvorfor skal de få det liksom?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg ser ikke hvordan samer ikke er gode damfunnsborgere? De jobber da og betaler skatt de som alle andre..

Men jeg er så klart imot at de skal få borgerlønn i form av at de er samer. Hvorfor skal de få det liksom?

Det var nok bare et sarkastisk motsvar fra ts, men jeg må si det var et ganske så latterlig forslag fra dem. De vil kompenseres for at samfunnet deres har blitt fornorsket?

Flere og flere samer flytter hvert år til norske byer for utdanning og jobb, befolkningen hos samene har dermed minsket en del.

https://www.nrk.no/troms/flere-samer-flytter-til-byer-1.12041759

Denne "fornorskingen" de bestandig klager på skyldtes dermed ikke nordmenn, men heller det at mange samer ikke har lyst til å tilbringe resten av livet deres der hvor de vokste opp og flytter heller ut til resten av Norge. Det er svært få nordmenn som flytter til sameland, så det blir ikke noen fornorsking på grunn av "norsk innvandring".

Tidligere Sametingspresident, Vibeke Larsen, som nå er presidentkandidat for Šiella, synes det er en interessant tanke.

– Løsningen ligger ikke der ennå, men hun har kommet med en idé. Og det samepolitikken trenger er nye ideer; vi er ganske sementerte i tankegangen, sier hun til avisen.

Så flott at de eneste ideene de har kommet med innebærer tigging for mer penger fra staten...

Anonymkode: c6116...8df

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde sletta hele sametinget. Kutta all støtte.

Anonymkode: 865cc...30f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok bare et sarkastisk motsvar fra ts, men jeg må si det var et ganske så latterlig forslag fra dem. De vil kompenseres for at samfunnet deres har blitt fornorsket?

Flere og flere samer flytter hvert år til norske byer for utdanning og jobb, befolkningen hos samene har dermed minsket en del.

Denne "fornorskingen" de bestandig klager på skyldtes dermed ikke nordmenn, men heller det at mange samer ikke har lyst til å tilbringe resten av livet deres der hvor de vokste opp og flytter heller ut til resten av Norge. Det er svært få nordmenn som flytter til sameland, så det blir ikke noen fornorsking på grunn av "norsk innvandring".

Tidligere Sametingspresident, Vibeke Larsen, som nå er presidentkandidat for Šiella, synes det er en interessant tanke.

– Løsningen ligger ikke der ennå, men hun har kommet med en idé. Og det samepolitikken trenger er nye ideer; vi er ganske sementerte i tankegangen, sier hun til avisen.

Så flott at de eneste ideene de har kommet med innebærer tigging for mer penger fra staten...

Anonymkode: c6116...8df

"De", "dem"... det er EN person som kom med dette forslaget! kjære nordmenn, jeg holder ikke dere ansvarlig for alt tullet Listhaug, Siv Jensen, Carl I. Hagen, Petter Pilgaard, Rune Rudberg, osv., lirer av seg. Jeg vil ha meg frabedt at dere driver på sånn.

Anonymkode: 6fd19...2d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å se andelen samer som er trygdet sammenlignet med den etniske norske befolkningen for øvrig (altså innvandrere holdt utenfor). Dette er naturligvis ansett som "farlig" kunnskap og holdes derfor skjult. Fra mitt ståsted er all kunnskap bra, så jeg imøteser at SSB offentliggjør tallene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg trodde ikke det var et seriøst forslag da jeg hørte at en sametingsrepresentant hadde foreslått borgerlønn for samer. Nå viser det seg at dette stemmer. Det er fullstendig absurd.

Slike forslag bidrar bare til å øke avstanden til resten av befolkningen og fil føre til økt forakt. Personlig synes jeg denne dyrkingen av den uretten som ble begått av samene for mange år siden begynner å bli en smule usmakelig. Ja, det ble betått feil fra myndighetene og fornoskningespolitikken var ikke bra, men så har da også selveste Kongen beklaget.

Men det virker som om dette er noe samene ønsker å holde godt fast i og noe de bruker i en hver anlednig. Å innføre borgerlønn til en folkegruppe basert på etnisistet er rasisme og er trolig også ulovlig. At en seriøs(?) representant kank foreslå noe slikt er ikke til å tro.

Anonymkode: e6c84...055

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Horten Market skrev:

Det hadde vært interessant å se andelen samer som er trygdet sammenlignet med den etniske norske befolkningen for øvrig (altså innvandrere holdt utenfor). Dette er naturligvis ansett som "farlig" kunnskap og holdes derfor skjult. Fra mitt ståsted er all kunnskap bra, så jeg imøteser at SSB offentliggjør tallene.

Kan bli en smule vanskelig da det ikke finnes noen tall på hvor mange samer det er i Norge. 

Www.samiskmyteknuser.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra den for langt. Da er vi tilbake i gropa igjen. Er dere en del av Norge, eller ønskes selvstendighet? Bestem dere. Ta tak i egen kulturelle identitet. Vi har viktigere ting å tenke på akkurat nå. Alle nordboere er truet, inkludert dere selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Horten Market skrev:

64 prosent av befolkningen i STN-området i alderen 15–74 år var sysselsatt per 4. kvartal 2014. I resten av området nord for Saltfjellet var andelen 68 prosent og i landet som helhet 68,5 prosent. Aldersprofilen i befolkningen i STN-området, med forholdsvis få unge voksne og mange over 50 år, er én sannsynlig grunn til den lave sysselsettingsgraden.

I STN-området er andelen menn i næringene jordbruk, skogbruk og fiske betraktelig høyere enn i de øvrige områder og i landet som helhet, selv om antall sysselsatte i disse næringene har sunket med 15 prosent fra 2009 til 2014. Ellers har de samiske områdene et sysselsettingsmønster som er ganske likt landet for øvrig, med mange menn som arbeider innenfor varehandel, hotell- og restaurantvirksomhet samt bygge- og anleggsvirksomhet, mens helse- og sosialtjenester er den viktigste næringen for kvinnene.

kilde: ssb

Anonymkode: f5f89...ca2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli en smule vanskelig da det ikke finnes noen tall på hvor mange samer det er i Norge. 

Www.samiskmyteknuser.no 

Og det bør ikke være nok at du har sameblod, du må jobbe som reindriftssame - og helst gå i sameklær... (for turistenes skyld - så de kan ta bilder av våre "indianere").

Jeg vet om mange samer som ikke lever som samer. De går i vanlige klær og har vanlige jobber. De bor rundt om i Norge og ikke i Kautokeino :) De syns jeg ikke skal få noen flere rettigheter enn vanlige nordmenn.

Driftsstøtte til reindriftssamer - ja. På samme måte som bønder får driftsstøtte.
Ingen grunn til å gi ekstra STØTTE til folk pga etnisitet.

Anonymkode: 5f871...200

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars samer, er ikke populært å gi fordeler basert på etnisitet nå til dags, det som er i vinden er å gi ulemper basert på etnisitet. Jeg mener alle bør få borgerlønn.

Anonymkode: 4fee3...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet det er dyrere og gi reindriftssamer (som er noe helt annet enn en same) og sauebønder erstatning pr drepte dyr enn borgerlønn? Dette vil altså lønne seg i det lange løp. De får jo av skattepengene allerede, bare på en annen måte. Om det finnes en billigere måte å gjøre det bør vi vel satse på det? 

Dessuten gjelder ikke forslaget alle samer. Det gjelder et fåtall som har rein.!!! Kanskje litt viktig å presisere om du skal ha en diskusjon basert på fakta? 

Anonymkode: 9ad1e...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars samer, er ikke populært å gi fordeler basert på etnisitet nå til dags, det som er i vinden er å gi ulemper basert på etnisitet. Jeg mener alle bør få borgerlønn.

Anonymkode: 4fee3...d9b

Slapp av, vi har rotet bort den muligheten for lenge siden. Kanskje vi kunne innført noe silkt med en homogen befolkning som stoler på hverandre, men de tidene er forbi og vil forverres. Glem borgerlønn med det første for både samer og nordmenn.

Til bruker Anonymkode: 9ad1e...7b0 rett over: Du må forstå hva en borgerlønn betyr. Da er det ikke snakk om diskriminering, alle skal få, typisk fra 18 år. Kall det noe annet i så fall. Subsidier, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du "forslag fra dem"? Såvidt jeg kan se er det en enkeltperson som har fremmet forslaget. Andre har derimot sagt at det ikke er aktuelt. Hvorfor gjør du denne enkeltpersonen til representant for alle samer når de fleste andre samiske partiledere tar avstand fra forslaget?

Og hva har det at de flytter til byer med fornorsking å gjøre? Fornorsking handler om myndighetenes politikk overfor samene, og spesielt fornorskingspolitikken som ikke ligger så langt tilbake, og der samene skulle tvinges til å bli "mer norske".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Horten Market skrev:

Hva skulle andelen trygdede samer fortelle oss egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driftsstøtte til reindriftssamer - ja. På samme måte som bønder får driftsstøtte.
Ingen grunn til å gi ekstra STØTTE til folk pga etnisitet.

Det kommer an på om du mener at samisk kultur i seg selv bør bevares. Det vil åpne for ekstra støtte basert på nettopp etnisitet fordi det er ment å underbygge en truet kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jabx skrev:

Hva skulle andelen trygdede samer fortelle oss egentlig?

Statistikken kan avlive myten om at samer er trygdemisbrukere. Når tallene ikke offentliggjøres, gir det grunn til å tro at noen er redd for at myten bekreftes.

Hvis samer lever av trygd i større grad enn etniske nordmenn, kan det være grunn til å se nærmere på årsaken til dette. Kanskje finner man at det burde vært satt inn andre tiltak i mange tilfeller, som ville gitt individet bedre livskvalitet.

Men dette visste du, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Horten Market skrev:

Statistikken kan avlive myten om at samer er trygdemisbrukere. Når tallene ikke offentliggjøres, gir det grunn til å tro at noen er redd for at myten bekreftes.

Hvis samer lever av trygd i større grad enn etniske nordmenn, kan det være grunn til å se nærmere på årsaken til dette. Kanskje finner man at det burde vært satt inn andre tiltak i mange tilfeller, som ville gitt individet bedre livskvalitet.

Men dette visste du, tenker jeg.

Om samer er trygdet i større grad så betyr ikke det at de er trygdemisbrukere. Tvert imot er det mange andre mulige forklaringer, som for eksempel hvordan de møtes i samfunnet, hva slags arbeid de driver med, osv. Du er bare ute etter å sverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...