Gå til innhold

Anmelde vikepliktbrudd med videobevis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vits å anmelde vikepliktbrudd når man har videobevis? Gjør politiet noe med det så lenge det ikke skjedde noe mer enn at man ble nødt til å bremse og svinge lit unnat? Jeg vurderer å kjøpe meg kamera for å feste på MC-hjelmen. 

De to siste dagene har jeg vært ute på to korte kjøreturer til butikken og opplevd intet mindre enn to farlige situasjoner. En bil som skiftet til mitt felt inni et kryss samtidig som jeg lå ved siden av bilen, og en bil som svingte ut på en forkjørsvei jeg kjørte på rett foran nesen min. I begge situasjonene måtte jeg bremse og svinge litt til høyre for å unngå sammenstøt. 

Anonymkode: 91cc9...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De bryr seg ikke...

Hvor mange jeg har sett snakke i telefon mens de kjører... Nesten at det skulle vært en slags provisjon greie for å fange disse på video. Man kan jo stå hvor som helst med litt trafikk og fange 100\+ dagen lett :) 

Hadde jo blitt rik :fnise:

Anonymkode: f3870...61a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vits å anmelde vikepliktbrudd når man har videobevis? Gjør politiet noe med det så lenge det ikke skjedde noe mer enn at man ble nødt til å bremse og svinge lit unnat? Jeg vurderer å kjøpe meg kamera for å feste på MC-hjelmen. 

De to siste dagene har jeg vært ute på to korte kjøreturer til butikken og opplevd intet mindre enn to farlige situasjoner. En bil som skiftet til mitt felt inni et kryss samtidig som jeg lå ved siden av bilen, og en bil som svingte ut på en forkjørsvei jeg kjørte på rett foran nesen min. I begge situasjonene måtte jeg bremse og svinge litt til høyre for å unngå sammenstøt. 

Du tar aldri litt på kanten forbikjøringer på høyre side?

Anonymkode: 36ff0...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på de vil gjøre noe særlig. Men om det hadde blitt skade på deg eller sykkelen kan det komme godt med for forsikringsselskapet.

Anonymkode: b4b56...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar aldri litt på kanten forbikjøringer på høyre side?

Anonymkode: 36ff0...bc6

De som får dette på film må gjerne anmelde meg, men jeg kjører moped, så det skal godt gjøres. Det er ikke så lett å kjøre forbi i 45 km/t. 

Hvorfor spør du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bryr seg ikke...

Hvor mange jeg har sett snakke i telefon mens de kjører... Nesten at det skulle vært en slags provisjon greie for å fange disse på video. Man kan jo stå hvor som helst med litt trafikk og fange 100\+ dagen lett :) 

Hadde jo blitt rik :fnise:

Anonymkode: f3870...61a

Jeg gjør det ikke for å tjene på det selv, men for at de som gjør noe så idiotisk skal bli tatt før de gjør noe som får større konsekvenser. Det kan jo skje at de kjører noen ihjel uansett om de får ei lita bot, men sjansen for at de skjerper seg er der jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke normalt å anmelde slike ting. Alle gjør små feil i trafikken, du må gi folk litt slingringsmonn. Noe annet er det om du fanger opp bevisst hasardiøs kjøring, eller enda verre - en kvinne bak rattet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør du anmelde slike situasjoner. Mest sannsynlig skjer ikke noe, men det blir iallefall registrert. Hvis en bil blir anmeldt ofte så vil de nok ta affære.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du anmelde. Norge er er en angiverstat. 

Det sluttet ikke i 1945 som så mange innbiller seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Horten Market skrev:

Det er ikke normalt å anmelde slike ting. Alle gjør små feil i trafikken, du må gi folk litt slingringsmonn. Noe annet er det om du fanger opp bevisst hasardiøs kjøring, eller enda verre - en kvinne bak rattet.

Jeg syns det bør bli normalt. Det blir jo mer og mer vanlig med kamera i bilen, så jeg håper at terskelen for å anmelde blir lavere. Jeg syns ikke vikepliktbrudd som dette er små feil. Begge de som brøt vikeplikten hadde kjempegod tid til å få øye på meg. 

46 minutter siden, amativeReflection skrev:

Selvsagt bør du anmelde slike situasjoner. Mest sannsynlig skjer ikke noe, men det blir iallefall registrert. Hvis en bil blir anmeldt ofte så vil de nok ta affære.

Hvordan fungerer det? Må man møte på politistasjonen?
Det jeg egentlig lurer på er om vedkommende vil få bot eller i det minste en advarsel om politiet har video som bevis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det bør bli normalt. Det blir jo mer og mer vanlig med kamera i bilen, så jeg håper at terskelen for å anmelde blir lavere. Jeg syns ikke vikepliktbrudd som dette er små feil. Begge de som brøt vikeplikten hadde kjempegod tid til å få øye på meg. 

Hvordan fungerer det? Må man møte på politistasjonen?
Det jeg egentlig lurer på er om vedkommende vil få bot eller i det minste en advarsel om politiet har video som bevis? 

Du kan bruke: https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/send-tips/

en epost eller møte opp.

Jeg ville sendt dem videoen på epost. De kan kreve personlig oppmøte ved anmeldelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De to siste dagene har jeg vært ute på to korte kjøreturer til butikken og opplevd intet mindre enn to farlige situasjoner.

Bruker du refleksvest, eller annet som gjør deg godt synlig? Jeg tror ikke disse bilistene har prøvd å kjøre deg ned, for å være atale. De har sannsynligvis ikke sett deg. Det er du som er den mykeste trafikanten, og derfor den som har mest å tjene på å gjøre deg synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Selvsagt må du anmelde. Norge er er en angiverstat. 

Det sluttet ikke i 1945 som så mange innbiller seg.....

Du sammenligner det med å anmelde lovbrudd som kan føre til alvorlig skade eller død, med å angi politiske motstandere? Er du riktig god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, T-Rex skrev:

Bruker du refleksvest, eller annet som gjør deg godt synlig? Jeg tror ikke disse bilistene har prøvd å kjøre deg ned, for å være atale. De har sannsynligvis ikke sett deg. Det er du som er den mykeste trafikanten, og derfor den som har mest å tjene på å gjøre deg synlig.

Brukte ikke refleksvest. Det var midt på lyse dagen, jeg har hvit moped og hadde på meg en rosa og blå jakke i det andre tilfellet. Svart jakke i det første, men da sto jeg side om side med dette mennesket samtidig som jeg viste hvor jeg skulle ved å bruke blinklys. Det var veldig uoppmerksomt av vedkommende. Jeg tror ikke de har prøvd å kjøre meg ned, men de tar sjanser når de kaster seg uti et kryss når jeg er 10 meter unna og går utifra at jeg har forduftet oppi luften når de ikke kan se meg lenger fordi jeg ligger i blindsonen. Skulle gjerne ha sluppet å ligge i blindsonen, men mopeden min akselererer tregere enn de fleste biler, så det er litt vanskelig å unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å bruke refleksvest. Selv motorsykkelfolk gjør det, for å bli mer synlige i trafikken. Og det er lurt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du anmelde deg selv også som driver og filmer mens du jører. 

Anonymkode: 22ee0...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan vel ikke skade å gå til anmeldelse, hvis du gidder det... 

Men ikke forvent deg at en eventuell  anmeldelse fører til noen konsekvenser for dem. Det fører sannsynligvis bare til litt mer papir-arbeid før politiet, men ut over det skjer det lite... 

Anonymkode: c3a60...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du anmelde deg selv også som driver og filmer mens du jører. 

Anonymkode: 22ee0...ca7

Haha... jasså, og hvordan tror du at denne filmingen ville foregått? En hånd på gassen og kameraet i den andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...